Capitolul iii - Evidenţa, raportarea, modul de constituire, administrare şi utilizare a fondului de risc pentru Programul Mihail Kogălniceanu pentru întreprinderi mici şi mijlocii - Norma din 2011 privind modul de gestionare a fondului de risc pentru întreprinderi mici şi mijlocii, precum şi înregistrarea în contabilitatea Trezoreriei Statului
M.Of. 713
În vigoare Versiune de la: 23 Decembrie 2022
CAPITOLUL III:Evidenţa, raportarea, modul de constituire, administrare şi utilizare a fondului de risc pentru Programul Mihail Kogălniceanu pentru întreprinderi mici şi mijlocii
1.Direcţia generală de trezorerie şi datorie publică va prezenta, anual, conducerii ministerului, spre informare, un raport privind modul de constituire şi utilizare a fondului de risc pentru întreprinderi mici şi mijlocii, pe baza datelor privind comisionul la fondul de risc din contractul de garantare prevăzut de art. 2 lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 218/2012, respectiv de art. 2 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2013, a extraselor şi fişelor de cont întocmite de Direcţia generală trezorerie şi contabilitate publică, precum şi a informărilor primite de la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală prin Direcţia generală de planificare, monitorizare şi sinteză privind sumele recuperate de la beneficiarii programelor în contul valorii de executare a garanţiilor plătite de către Ministerul Finanţelor Publice, precum şi în contul obligaţiilor fiscale accesorii aferente.
2.Direcţia generală trezorerie şi contabilitate publică transmite Direcţiei generale de trezorerie şi datorie publică, pentru codificare, extrasele de cont conţinând sumele încasate de către Ministerul Finanţelor Publice de la beneficiarii programelor. Codificarea documentelor justificative se efectuează în termen de 3 zile lucrătoare de la primirea acestora.Odată cu codificarea sumelor încasate în contul comisionului de risc, Direcţia generală de trezorerie şi datorie publică va comunica Direcţiei generale trezorerie şi contabilitate publică şi valoarea comisionului de risc datorat în baza contractului de garantare, în vederea înregistrării acestuia în contabilitate.
3.În baza plăţilor din fondul de risc pentru Programul Mihail Kogălniceanu pentru întreprinderi mici şi mijlocii evidenţiate în extrasele de cont şi a documentelor justificative aferente acestora, Direcţia generală trezorerie şi contabilitate publică înregistrează beneficiarii programului, ca debitori la fondul de risc pentru obligaţiile de plată aferente executării garanţiilor.
4.Direcţia generală trezorerie şi contabilitate publică transmite Direcţiei generale de trezorerie şi datorie publică, pentru codificare, extrasele de cont conţinând sumele recuperate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală prin organele fiscale competente în contul valorii de executare a garanţiilor plătite de către Ministerul Finanţelor Publice, precum şi în contul obligaţiilor fiscale accesorii aferente. Codificarea documentelor justificative se efectuează în termen de 3 zile lucrătoare de la primirea acestora, pe baza informărilor primite de la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală prin organele fiscale competente.
5.Începând cu prima plată efectuată de Ministerul Finanţelor Publice din fondul de risc pentru Programul Mihail Kogălniceanu pentru întreprinderi mici şi mijlocii potrivit prevederilor ordonanţei, în urma notificării primite de la Direcţia generală de trezorerie şi datorie publică, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală prin Direcţia generală de planificare strategică şi monitorizare a realizării creanţelor bugetare va transmite Direcţiei generale trezorerie şi contabilitate publică, până la data de 20 a lunii următoare trimestrului încheiat, în vederea înregistrării în contabilitatea publică, următoarele situaţii, întocmite distinct pentru fiecare debitor beneficiar al programului:
a)situaţia sumelor recuperate la sfârşitul trimestrului încheiat în contul valorii de executare a garanţiilor plătite de către Ministerul Finanţelor Publice;
b)situaţia obligaţiilor fiscale accesorii aferente valorii de executare a garanţiilor plătite de către Ministerul Finanţelor Publice, calculate până la sfârşitul trimestrului încheiat.
Obligaţia întocmirii acestor situaţii şi transmiterii lor Direcţiei generale de planificare strategică şi monitorizare a realizării creanţelor bugetare în vederea centralizării revine organelor fiscale competente din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Direcţia generală de planificare strategică şi monitorizare a realizării creanţelor bugetare din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală va transmite situaţiile de mai sus, spre informare şi Direcţiei generale de trezorerie şi datorie publică.
6.Direcţia generală trezorerie şi contabilitate publică transmite anual Direcţiei generale de planificare strategică şi monitorizare a realizării creanţelor bugetare - Agenţia Naţională de Administrare Fiscală fişele de cont aferente debitelor de recuperat la fondul de risc pentru programul Mihail Kogălniceanu pentru întreprinderi mici şi mijlocii în vederea confirmării lor de către organele fiscale competente şi spre informare Direcţiei generale de trezorerie şi datorie publică.
Direcţia generală trezorerie şi contabilitate publică transmite anual debitorilor beneficiari ai programului extrasele de cont aferente debitelor de recuperat la fondul de risc pentru Programul Mihail Kogălniceanu pentru întreprinderi mici şi mijlocii pentru a fi confirmate potrivit prevederilor Normelor privind organizarea şi efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.861/2009.
7._
7.1.Direcţia generală de contabilitate publică, pe baza situaţiilor primite de la Direcţia generală de trezorerie şi datorie publică, va scădea din evidenţa contabilă a Ministerului Finanţelor creanţele fiscale reprezentând valoarea de executare a garanţiilor plătite de către Ministerul Finanţelor, precum şi obligaţiile fiscale accesorii aferente acestora datorate de beneficiarii programelor care nu mai pot fi recuperate potrivit prevederilor legale în vigoare, datorită faptului că beneficiarii programelor au fost radiaţi din registrul în care au fost înregistraţi potrivit legii şi nu a fost atrasă răspunderea altor persoane pentru plata obligaţiilor conform legii.7.2.Direcţia generală de trezorerie şi datorie publică va întocmi situaţiile prevăzute la alin. (1) pe baza comunicărilor primite de la organele fiscale competente din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
7.3.Direcţia generală de contabilitate publică, pe baza situaţiilor primite de la Direcţia generală de trezorerie şi datorie publică, va scădea din evidenţa contabilă a Ministerului Finanţelor debitorii la fondul de risc pentru întreprinderi mici şi mijlocii existenţi în sold la data intrării în vigoare a prevederilor prezentului ordin, care nu mai pot fi recuperaţi potrivit prevederilor legale în vigoare, datorită faptului că beneficiarii programelor au fost radiaţi din registrul în care au fost înregistraţi potrivit legii şi nu a fost atrasă răspunderea altor persoane pentru plata obligaţiilor conform legii.