Capitolul iii - Condiţii de desfăşurare a circulaţiei vehiculelor cu depăşiri - Norma din 2010 privind autorizarea şi desfăşurarea circulaţiei vehiculelor rutiere cu mase şi/sau cu dimensiuni ce depăşesc masele şi/sau dimensiunile maxime admise prevăzute în Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor

M.Of. 337

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 30 Iulie 2012
CAPITOLUL III:Condiţii de desfăşurare a circulaţiei vehiculelor cu depăşiri
Art. 23
Vehiculele cu depăşiri pot circula pe drumurile publice în baza AST, cu respectarea condiţiilor prevăzute de prezentele norme, a celor cuprinse în reglementările privind condiţiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulaţia pe drumurile publice din România, precum şi a celor prevăzute în orice alte acte normative ce privesc circulaţia pe drumurile publice.
Art. 24
(1)Operatorul de transport are obligaţia de a respecta condiţiile impuse prin AST, document care trebuie să se afle, în original, la bordul vehiculului cu depăşiri pe întreaga perioadă de circulaţie.
(2)AST este valabilă pentru numărul de circulaţie al vehiculului cu depăşiri, inclusiv cel al vehiculului de rezervă înscrise în aceasta, traseul, sensul, perioada şi caracteristicile autorizate înscrise, în condiţiile stabilite de emitentul acesteia.
(3)În AST se înscriu informaţii privind data şi ora începerii efectuării transportului cu depăşiri; obligaţia înscrierii acestora revine operatorului de transport.
Art. 25
(1)Responsabilitatea fixării şi ancorării încărcăturii pe vehicul revine operatorului de transport.
(2)Acesta este răspunzător de prejudiciile şi accidentele produse din cauza deplasării necontrolate a încărcăturii în timpul circulaţiei.
Art. 26
Pentru subtraversarea conductelor, reţelelor aeriene şi a altor instalaţii, operatorul de transport are obligaţia de a obţine, prealabil parcurgerii traseului, avizele unităţilor care le administrează, în vederea ridicării, demontării şi remontării acestora, după caz.
Art. 27
(1)Traversarea de către vehiculele cu depăşiri a pasajelor la nivel cu calea ferată, unde există semnalizare automată, se efectuează în maximum 30 de secunde.
(2)Pentru cazurile care impun depăşirea timpului de trecere prevăzut la alin. (1), operatorul de transport trebuie să obţină, în prealabil, avizul administratorului infrastructurii feroviare.
(3)Pentru traversarea pasajelor la nivel cu calea ferată, operatorul de transport trebuie să obţină, în prealabil, aprobarea administratorului infrastructurii feroviare, în cazul vehiculelor cu:
a)lăţimi mai mari decât lăţimea părţii carosabile din zona de trecere la nivel cu calea ferată;
b)înălţimi mai mari de 4,5 m, în cazul liniilor electrificate;
c)lungimi mai mari de 30 m.
(4)Operatorul de transport trebuie să respecte toate condiţiile de trecere pe pasajele la nivel cu calea ferată stabilite de administratorul infrastructurii feroviare.
Art. 28
(1)Circulaţia vehiculelor cu depăşiri ale masei totale şi/sau ale maselor pe axe maxime admise, pe poduri, pe pasaje superioare sau viaducte se efectuează cu viteza maximă de 10 km/h, fără opriri, şocuri, pe banda din dreapta, în sensul de mers.
(2)În cazuri impuse de caracteristicile vehiculelor cu depăşiri şi/sau de caracteristicile şi starea tehnică a lucrărilor de artă, emitentul AST poate impune, prin aceasta, condiţii speciale de traversare, cum ar fi o altă viteză maximă de traversare, tractare cu cablu, consolidare a lucrării de artă, întrerupere temporară şi locală a circulaţiei, circulaţie pe contrasens etc.
(3)Pentru vehiculele a căror masă totală este mai mare de 80 t, circulaţia pe poduri, pe pasaje superioare sau viaducte se efectuează, obligatoriu, cu întreruperea temporară şi locală a circulaţiei de către poliţia rutieră, pentru traversarea singulară a lucrării de artă, pe axul acesteia.
Art. 29
În cazul în care înălţimea sau lăţimea vehiculului depăşeşte gabaritul de liberă trecere în dreptul consolelor sau portalelor de semnalizare rutieră, trecerea se efectuează prin ocolire, dacă manevra nu contravine normelor rutiere, sau prin demontarea şi remontarea acestora, prin grija şi pe cheltuiala operatorului de transport, după obţinerea, în prealabil, a avizului administratorului drumului respectiv şi în prezenţa unui reprezentant al acestuia.
Art. 30
(1)În situaţia în care înălţimea vehiculului care transportă utilaje autopropulsate depăşeşte gabaritul de trecere la subtraversarea unor obstacole, utilajul se coboară de pe mijlocul de transport, astfel încât să parcurgă zona respectivă prin mijloace proprii.
(2)În cazul în care utilajul este prevăzut cu şenile, deplasarea se poate efectua numai pe papuci de cauciuc sau pe un pat de dulapi din lemn, pentru protejarea suprafeţei de rulare a părţii carosabile. Montarea şi demontarea suportului de rulare se fac prin grija operatorului de transport.
Art. 31
(1)Circulaţia vehiculelor cu depăşiri este interzisă în condiţii de vizibilitate redusă sub 100 m, datorată cetii, ploii sau ninsorii abundente ori când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheaţă sau zăpadă, precum şi în cazul altor fenomene naturale ce afectează siguranţa circulaţiei, semnalate prin instituirea de către instituţiile abilitate a unuia dintre codurile galben, portocaliu sau roşu.
(2)În situaţiile prevăzute la alin. (1) vehiculul cu depăşiri se deplasează până în spaţiile amenajate de oprire, parcare sau staţionare. În cazul lipsei acestora vehiculul se retrage în afara platformei drumului, cu asigurarea condiţiilor de semnalizare şi presemnalizare impuse de legislaţia rutieră în vigoare şi cu respectarea interdicţiilor şi restricţiilor de circulaţie instituite.
(3)Oprirea sau staţionarea vehiculelor cu depăşiri este interzisă pe sectoare de drum unde este afectată fluenţa traficului: poduri, pasaje, viaducte, pante, sectoare îngustate datorită unor lucrări, în curbe sau pe sectoare de drum fără vizibilitate.
(4)În cazul staţionării accidentale pe partea carosabilă a vehiculelor cu depăşiri, dacă acestea nu sunt însoţite conform prevederilor prezentelor norme, se asigură semnalizarea pentru avertizarea celorlalţi participanţi la trafic, conform prevederilor legale în vigoare; în cazul formării de ambuteiaje sau coloane de vehicule este obligatorie anunţarea imediată de către operatorul de transport a:
a)administratorului drumului; şi
b)reprezentanţilor SR în vederea asigurării dirijării traficului şi a fluidizării circulaţiei.
(5)Circulaţia vehiculelor cu depăşiri se va desfăşura, pe cât posibil, în perioade cu trafic redus, evitându-se circulaţia prin oraşe, municipii sau zone aglomerate.
(6)Circulaţia vehiculelor cu depăşiri este interzisă în zilele de sâmbătă, duminică şi în alte zile de sărbătoare legală, între orele 6,00 şi 22,00.
(7)Prin excepţie de la prevederile alin. (6) circulaţia vehiculelor cu depăşiri se poate desfăşura, în perioada de interdicţie, dacă în AST administratorul drumului a înscris această posibilitate.
(8)Posibilitatea de circulaţie prevăzută la alin. (7) poate fi acordată în condiţiile în care:
a)vehiculele fac parte din cele prevăzute la art. 17 alin. (1) şi (2);
b)circulaţia vehiculului cu depăşiri este parte a unei operaţiuni de transport combinat, termenele de livrare fiind condiţionate de un program prestabilit al celorlalte moduri de transport, cu prezentarea de către solicitant a documentelor din care să rezulte necesitatea respectării termenelor.
Art. 32
(1)Operatorul de transport titular al AST eliberate conform art. 10 alin. (2) este obligat să se informeze cu privire la eventualele restricţii de circulaţie instituite/existente pe traseul ce urmează a fi parcurs de vehiculul cu depăşiri.
(2)Obligaţia privind informarea prevăzută la alin. (1) revine şi operatorului de transport, titular al AST eliberate conform art. 10 alin. (1).
(3)În condiţiile apariţiei, în perioada de valabilitate a AST eliberate conform art. 10 alin. (1), a unor restricţii de circulaţie, operatorul de transport are obligaţia de a solicita emitentului sau subunităţilor acestuia modificarea parţială sau totală a traseului de parcurs.
(4)Modificarea prevăzută la alin. (3) nu implică şi recalcularea tarifelor suplimentare. În această situaţie poate fi prelungită şi perioada de valabilitate a AST, dacă aceasta se justifică.
Art. 33
Vehiculul care circulă cu depăşirea dimensiunilor maxime admise trebuie să fie echipat cu următoarele dispozitive suplimentare de semnalizare:
a)pe cabina şi în spatele vehiculului sau a încărcăturii, după caz, cu câte un panou de avertizare, amplasat la loc vizibil, cu inscripţia "TRANSPORT EXCEPŢIONAL!" sau "ATENŢIE! GABARIT DEPĂŞIT!", având:
(i)lăţimea de cel puţin 25 cm şi lungimea de cel puţin 100 cm;
(ii)fond reflectorizant de culoare galbenă şi text cu scriere normală, dreaptă, cu caractere standard, de culoare neagră, având înălţimea de minimum 15 cm; se admit numai formate clare ale textului, fără efecte de umbrire, înclinare, subliniere sau alte efecte grafice, precum şi inserarea de sigle sau alte texte;
b)două dispozitive speciale de avertizare luminoasă intermitentă de culoare galbenă, montate pe cabina vehiculului, astfel încât lumina emisă de acestea să fie vizibilă la o distanţă de cel puţin 100 m din faţă, din spate şi din părţile laterale;
c)dacă înălţimea încărcăturii nu face vizibile, din spate, dispozitivele prevăzute la lit. b), se instalează, suplimentar, în spatele vehiculului sau încărcăturii, după caz, un alt dispozitiv special de avertizare luminoasă intermitentă de culoare galbenă;
d)dispozitivele prevăzute la lit. b) şi c) se menţin în funcţiune pe toată perioada în care vehiculul se află pe partea carosabilă;
e)dacă lăţimea depăşeşte 3,20 m, lumini, catadioptrii sau bandă reflectorizantă de culoare galbenă, elemente montate pe conturul lateral al încărcăturii, la distanţă de 1,5 m între ele;
f)la depăşirea lăţimii maxime admise a vehiculului sau a încărcăturii, extremităţile laterale vor fi semnalizate vizibil, la partea din faţă şi din spate, cu tăbliţe având aplicate benzi din folie reflectorizantă alb-roşu, având o înclinaţie de 45°, descendente spre exteriorul vehiculului sau al încărcăturii, având dimensiunile de 42 cm x 42 cm;
g)prevederile lit. a) se aplică şi pentru vehiculele a căror masă totală depăşeşte 80 tone;
h)staţii de emisie-recepţie mobile şi/sau portabile, cu care să se poată ţină legătura cu personalul atestat, în cazul în care vehiculul trebuie însoţit de un autovehicul de însoţire;
i)mijloace suplimentare de semnalizare rutieră pentru cazurile de staţionare accidentală pe partea carosabilă.
Art. 34
(1)Pentru însoţirea vehiculelor cu depăşiri, conform prevederilor art. 41 alin. (18) din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, operatorul de transport solicită DR participarea echipajelor de poliţie rutieră din cadrul SRşi stabileşte de comun acord cu aceasta un program etapizat de transport.
(2)În cazul vehiculelor cu depăşiri ale căror caracteristici impun întreruperea temporară şi locală a circulaţiei, operatorul de transport întocmeşte împreună cu DR/SR, în baza AST, un program etapizat de transport ce va fi comunicat, în prealabil, emitentului AST şi mass-mediei.
Art. 35
(1)Este obligatorie prezenţa a cel puţin unei persoane specializate pe autovehiculul de însoţire pe toată perioada circulaţiei vehiculului cu depăşiri; persoana specializată poate fi şi conducător al autovehiculului de însoţire.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), persoana specializată nu poate fi şi conducător auto al autovehiculul de însoţire în cazul în care:
a)autovehiculul de însoţire precede vehiculul cu depăşiri, conform prevederilor art. 41 alin. (17) din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, dacă nu este necesară şi însoţirea conform prevederilor art. 41 alin. (18) din acelaşi act normativ;
b)AST se eliberează în baza unui proiect de transport.
(3)În condiţiile în care la efectuarea însoţirii participă două sau mai multe persoane specializate, persoana aflată în autovehiculul de însoţire care precede vehiculul cu depăşiri va îndeplini funcţia de coordonator.
Art. 36
(1)Autovehiculul de însoţire se dotează, obligatoriu, cu:
a)inscripţii sau panou de avertizare, amplasate la loc vizibil atât din faţă, cât şi din spate, cu înscrisul "TRANSPORT EXCEPŢIONAL!" sau "ATENŢIE! GABARIT DEPĂŞIT!", având:
(i)lăţimea de cel puţin 25 cm şi lungimea de cel puţin 100 cm;
(ii)fond reflectorizant de culoare galbenă şi text cu scriere normală, dreaptă, cu caractere standard, de culoare neagră, având înălţimea de minimum 15 cm; se admit numai formate clare ale textului, fără efecte de umbrire, înclinare, subliniere sau alte efecte grafice, precum şi inserarea de sigle sau alte texte;
b)două dispozitive speciale de avertizare luminoasă intermitentă de culoare galbenă, montate pe autovehicul, astfel încât lumina emisă de acestea să fie vizibilă la o distanţă de cel puţin 100 m din faţă, din spate şi din părţile laterale, care vor fi menţinute în funcţiune pe toată perioada în care se efectuează însoţirea vehiculului cu depăşiri;
c)marcaje reflectorizante alb-roşu, având o înclinaţie de 45°, descendente spre exterior, având o înălţime de minimum 25 cm, aplicate pe toată lăţimea autovehiculului, la partea din faţă şi din spate;
d)baston telescopic pentru măsurători de înălţime (minimum 8 m) şi ruletă de minimum 20 m lungime sau alte dispozitive omologate pentru măsurarea dimensiunilor, care să permită măsurarea aceleiaşi game de dimensiuni;
e)staţii de emisie-recepţie mobile şi/sau portabile, cu care să se poată ţine legătura cu vehiculul cu depăşiri însoţit şi/sau cu alte autovehicule de însoţire;
f)paletă sau baston de dirijare fluorescent-reflectorizant. (2) Responsabilitatea asigurării dotării prevăzute la alin. (1) şi a funcţionării acesteia revine operatorului economic specializat.
Art. 37
(1)Personalul specializat, atestat în vederea însoţirii vehiculelor cu depăşiri are următoarele obligaţii:
a)să verifice existenţa AST şi respectarea prevederilor înscrise în aceasta din punctul de vedere al:
(i)încadrării în perioada de valabilitate;
(ii)corespondenţei dintre masa totală a vehiculului, stabilită din documente, şi cea înscrisă în AST;
(iii)corespondenţei dintre dimensiunile înscrise în AST şi cele efective ale vehiculului, prin măsurare;
(iv)numărului de circulaţie înscris în AST;
(v)configuraţiei vehiculului cu depăşiri;
(vi)condiţiilor privind însoţirea şi a celorlalte condiţii impuse de emitent prin AST, conform prevederilor art. 6 alin. (2);
b)să cunoască dimensiunile piesei/încărcăturii de transportat şi să verifice vizual ancorarea acesteia la plecare şi pe parcurs;
c)să se informeze şi să cunoască restricţiile de circulaţie instituite pe traseul de parcurs, printr-o informare prealabilă la administratorul drumului;
d)să verifice, în prealabil, traseul ce trebuie parcurs şi particularităţile acestuia;
e)să stabilească etapele întregului traseu de parcurs, inclusiv zonele optime pentru parcare, oprire sau staţionare, în funcţie de caracteristicile vehiculului cu depăşiri şi ale traseului;
f)să dirijeze şi să oprească vehiculul cu depăşiri în afara părţii carosabile atunci când are neclarităţi referitoare la parcurgerea unui sector din traseu şi, după caz, să facă o recunoaştere prealabilă a acestui sector;
g)să evite circulaţia pe vreme nefavorabilă, cu vizibilitate redusă, cu valori ridicate de trafic sau carosabil alunecos;
h)la plecare să verifice existenţa şi funcţionarea dispozitivelor suplimentare de semnalizare ale vehiculului cu depăşiri, prevăzute la art. 33, precum şi cele ale autovehiculelor de însoţire prevăzute la art. 36 alin. (1);
i)să îl informeze din timp pe conducătorul auto al vehiculului cu depăşiri despre particularităţile stării părţii carosabile şi ale traficului (curbe cu vizibilitate redusă, poduri, depăşiri de vehicule cu deplasare lentă sau staţionate);
j)pe traseu, să verifice vizual permanenta funcţionare a dispozitivelor suplimentare de semnalizare ale autovehiculului de însoţire şi să ia măsurile de remediere imediată a deficienţelor constatate;
k)pe traseu, să verifice vizual permanenta funcţionare a dispozitivelor suplimentare de semnalizare ale vehiculului cu depăşiri şi să îl informeze pe conducătorul acestuia despre defecţiunile şi deficienţele constatate, inclusiv cele referitoare la vehicul, la ancorarea mărfii, la sistemul de iluminare etc.;
l)să dirijeze şi să oprească vehiculul cu depăşiri în afara părţii carosabile, atunci când în spatele acestuia se formează coloană de vehicule;
m)în cazul staţionării, să se asigure că vehiculul cu depăşiri este semnalizat corespunzător;
n)în cazul staţionarii accidentale pe partea carosabilă, să asigure semnalizarea pentru avertizarea celorlalţi participanţi la trafic, conform legislaţiei rutiere în vigoare;
o)în cazul formării de ambuteiaje/coloane de vehicule datorită staţionării accidentale pe marginea carosabilă, să anunţe imediat reprezentanţii SR în vederea asigurării dirijării traficului şi fluidizării circulaţiei, precum şi administratorul drumului;
p)să solicite, ori de câte ori este cazul sau atunci când au avut loc evenimente care pun în pericol siguranţa în circulaţie, sprijinul organelor administraţiei publice locale şi să respecte recomandările făcute de reprezentanţii acesteia;
q)atât timp cât se află pe suprafaţa carosabilului, să poarte vestă reflectorizantă, indiferent de gradul de iluminare;
r)să prezinte de fiecare dată, la controlul efectuat de personalul împuternicit să verifice circulaţia vehiculelor cu depăşiri, atestatul nominal propriu şi autorizaţia autovehiculului de însoţire, în original, precum şi, după caz, documentul prevăzut la art. 44 alin. (3);
s)să respecte toate celelalte condiţii de desfăşurare a circulaţiei vehiculelor cu depăşiri prevăzute de legislaţia în vigoare.
(2)În condiţiile în care personalul specializat constată că nu mai sunt îndeplinite toate condiţiile pentru circulaţia vehiculului cu depăşiri, conform prevederilor prezentelor norme, acesta are obligaţia de a dirija şi de a-l opri în afara părţii carosabile, până la remedierea tuturor deficienţelor constatate. Dacă acestea nu sunt remediate, personalul specializat are obligaţia de a nu mai efectua însoţirea şi de a anunţa emitentul AST cu privire la aceasta.