Partea iii1 - Norme - Norma din 2007 UNIFORMĂ privind transporturile pe căile ferate din România, aplicabile operatorilor şi beneficiarilor de transport feroviar de marfă

M.Of. 16 bis

În vigoare
Versiune de la: 14 Mai 2009
PARTEA III1:Norme
5.Norme uniforme marfă 5
5.1.Predarea-primirea expediţiilor de vagoane la şi de la clienţi se efectuează sub semnătură şi ştampilă, prin înscrierea numelui, prenumelui şi a funcţiei participanţilor la această operaţiune, cu un document a cărui formă va fi stabilită de operatorul de transport feroviar de marjă prin reglementările proprii.
5.2.La primirea expediţiilor de mărfuri periculoase pentru transport, operatorul de transport feroviar de marfă efectuează şi verificările prevăzute de Fişa UIC nr. 471-3.
6.Norme uniforme marfă 6
6.1.În cazul producerii unor scurgeri sau scăpări de mărfuri periculoase din vagoane pe timpul transportului, expeditorul trebuie să intervină, în cel mai scurt timp posibil, pentru înlăturarea acestora, cu propria echipă de intervenţie specializată, ori cu altă echipă autorizată în acest scop.
6.2.Dacă intervenţia nu se poate realiza în timp util datorită distantei mari sau a altor cauze, expeditorul va indica operatorului de transport feroviar de marfă o echipă de intervenţie autorizată, aflată cât mai aproape de locul incidentului sau, după caz, va permite efectuarea urgentă a intervenţiei de o echipă de intervenţie autorizată cunoscută de operator. Cheltuielile legate de intervenţie vor fi suportate de partea vinovată.
7.Norme uniforme marfă 7
Mărfurile încărcate în mijloacele de transport închise, sigilate de către expeditor, se iau în primire de către operatorul de transport feroviar de marfă fără a se verifica felul mărfurilor încărcate sau modul de încărcare şi de fixare al acestora în vagon. Se verifică numai dacă sigiliile corespund prevederilor legale în vigoare, sunt intacte şi aplicate corect.
8.Norme uniforme marfă 8
8.1.Condiţiile speciale de transport pe calea ferată al mărfurilor perisabile şi al vietăţilor sunt prevăzute în:
a)Normele uniforme pentru transportul mărfurilor perisabile, anexa nr. 1 la prezentele norme uniforme;
b)Normele uniforme pentru transportul vietăţilor, anexa nr. 2 la prezentele norme uniforme;
8.2.Transportul mărfurilor perisabile şi al vietăţilor pe calea ferată se face cu vagoane, construite special pentru transportul acestor mărfuri, în conformitate cu prescripţiile " Acordului asupra schimbului şi utilizării vagoanelor de marfă între întreprinderile feroviare " (RIV).
9.Norme uniforme marfă 9
9.1.Dezinfectarea vagoanelor este obligatorie după efectuarea transporturilor de mărfuri care, prin natura lor, pot infecta vagonul. Dezinfectarea acestor vagoane se executa în unităţi specializate.
9.2.Dezinfectarea vagoanelor operatorului de transport feroviar de marfă se face, după descărcare, cu perceperea de la expeditor sau destinatar, în funcţie de înţelegerile cu aceştia, a tarifului de dezinfectare şi a tarifului de transport al vagonului gol de la staţia de descărcare până la staţia care deserveşte cea mai apropiată unitate specializată pentru dezinfectare. În lipsa unor înţelegeri în acest sens între operatorul de transport feroviar de marfă, expeditor şi destinatar, tariful de dezinfectare şi tariful de transport al vagonului gol de la staţia de descărcare până la staţia care deserveşte cea mai apropiată unitate specializată pentru dezinfectare se percep de la destinatar.
10.Norme uniforme marfă 10
Lista mărfurilor care, prin natura lor, pot infecta sau infesta vagonul se stabileşte de Agenţia de Sănătate Publică din cadrul Ministerului Transporturilor, de comun acord cu organele sanitare şi veterinare. Lista este prezentată în anexa nr. 3 la prezentele normele uniforme.
11.Norme uniforme marfă 11
Dezinsecţia şi curăţarea vagoanelor sunt obligatorii după efectuarea transporturilor de produse agricole vegetale şi derivatele lor, infestate de insecte.
12.Norme uniforme marfă 12
9.1.În cazul în care, în buletinul de analiză şi în scrisoarea de trăsură s-a specificat că produsele agricole care urmează să fie transportate nu sunt infestate, iar în staţia de destinaţie, după descărcare, se constată că vagonul este infestat, atunci este obligatorie dezinsecţia.
9.2.Dezinsecţia vagoanelor operatorului de transport feroviar de marjă se face, după descărcare, cu perceperea de la expeditor sau destinatar, în funcţie de înţelegerile dintre aceştia, a tarifului de dezinsecţie şi a tarifului de transport al vagonului gol de la staţia de descărcare până la staţia care deserveşte cea mai apropiată unitate specializată pentru dezinsecţie. În lipsa unor înţelegeri în acest sens între operatorul de transport feroviar de marfă, expeditor şi destinatar, tariful de dezinsecţie şi tariful de transport al vagonului gol de la staţia de descărcare până la staţia care deserveşte cea mai apropiată unitate specializată pentru dezinsecţie se percep de la destinatar.
13.Norme uniforme marfă 13
Spălarea prealabilă a vagoanelor-cisternă aparţinând operatorului de transport feroviar de marfă este necesară în următoarele cazuri:
a)în cazul în care vagonul-cisternă este destinat pentru încărcarea unui alt produs decât cel pentru care este afectat vagonul şi este impropriu pentru transportul produsului cu care urmează să fie încărcat;
b)în cazul în care vagonul-cisternă, destinat unui anumit produs, urmează să se încarce cu un produs pentru care este admisă încărcarea în acest vagon, însă conţine reziduuri sau impurităţi, care îl fac impropriu pentru transportul produsului cu care urmează să fie încărcat.
14.Norme uniforme marfă 14
Spălarea vagoanelor-cisternă ale operatorului de transport feroviar de marfă pentru încărcare, la cererea beneficiarilor, se execută prin grija operatorului de transport feroviar de marfă, în limita posibilităţilor, cu perceperea tarifului de spălare şi a tarifului de transport al vagonului gol de la staţia de dirijare până la staţia care deserveşte cea mai apropiată unitate specializată pentru spălare şi de la această din urmă staţie până la staţia în care urmează să fie încărcat vagonul. Spălarea se face în cazul în care operatorul de transport feroviar de marfă nu dispune de vagoane-cisternă apte pentru transportul unui anumit produs, iar vagoanele disponibile necesită spălarea conform Normelor Uniforme Marfă 13.
15.Norme uniforme marfă 15
15.1.Dacă, din lipsă de vagoane-cisternă ale operatorului de transport feroviar de marfă, apte pentru transportul unui anumit produs, acestea se spală de beneficiari pentru a face vagonul apt pentru încărcarea produsului respectiv, tarifele de spălare prevăzute în tariful operatorului de transport feroviar de marfă nu se percep.
15.2.Pentru perioada de la punerea la dispoziţia clientului a vagoanelor-cisternă pentru spălare şi până la terminarea acestei operaţii, operatorul de transport feroviar de marfă poate percepe tariful de utilizare a vagonului, în conformitate cu reglementările proprii.
16.Norme uniforme marfa 16
16.1.În cazul în care vagoanele acoperite, descoperite sau vagoanele-cisternă, aparţinând operatorului de transport feroviar de marfă sau unui operator de transport feroviar străin, sunt utilizate pentru transportul mărfurilor care murdăresc vagoanele, făcându-le improprii pentru transportul altor mărfuri sau pentru transportul mărfurilor pentru care ele au fost destinate iniţial, fără o spălare prealabilă, se percepe, din oficiu, tariful de spălare şi tariful de transport al vagonului de la staţia de descărcare şi până la staţia de spălare.
16.2.Lista mărfurilor care murdăresc vagoanele, făcându-le improprii pentru transportul altor mărfuri fără o spălare prealabilă se stabileşte de Agenţia de Sănătate Publică din cadrul Ministerului Transporturilor, de comun acord cu organele sanitare şi veterinare. Lista este prezentată în Anexa nr. 4 la prezentele normele uniforme.
17.Norme uniforme marfa 17
17.1.În cazul vagoanelor-cisternă la care, după descărcare, se constată reziduuri de marfă, acestea vor fi primite de operatorul de transport feroviar de marfă, numai cu plata de către destinatar a tarifului de spălare şi a tarifului de transport de la staţia de descărcare, până la cea mai apropiată staţie de spălare.
17.2.Totuşi, vagoanele se pot pune la dispoziţie pentru încărcare, dacă un alt client din aceeaşi staţie acceptă, prin menţiune scrisă pe documentul de predare-primire, să cureţe sau să spele vagoanele, făcându-le apte pentru încărcare. Pentru perioada de staţionare a vagonului în vederea curăţirii sau spălării, operatorul de transport feroviar de marfă poate percepe tariful de utilizare de la destinatarul care nu le-a curăţat sau spălat, în conformitate cu reglementările proprii.
18.Norme uniforme marfă 18
Tariful pentru parcursul efectuat între staţia de descărcare şi staţia de spălare, dezinfectare sau dezinsecţie, respectiv între staţia de spălare, dezinfectare sau dezinsecţie şi staţia de încărcare, se calculează pentru distanţa kilometrică până la cea mai apropiată staţie de spălare, dezinsecţie sau dezinfectare, indiferent de staţia unde s-a spălat, dezinsectat sau dezinfectat efectiv vagonul respectiv.
19.Norme uniforme marfă 19
Proprietarii mijloacelor de transport, alţii decât operatorii de transport feroviar de marfă, se îngrijesc, pe cheltuiala lor, de curăţarea, spălarea, dezinfectarea sau dezinsectizarea vagoanelor proprii, după descărcarea acestora de mărfurile prevăzute în anexele nr. 3 şi 4 la prezentele normele uniforme, precum şi în celelalte condiţii prevăzute la Normele Uniforme Marfă 9-18 astfel încât acestea să fie apte pentru încărcare, în conformitate cu normele stabilite de organele abilitate.