Secţiunea 3 - Definiţii - Norma din 2006 privind procedurile simplificate de vămuire

M.Of. 540

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 22 Iunie 2006
SECŢIUNEA 3 Procedura de vămuire la domiciliu:
(A)Definiţii
36.În aplicarea dispoziţiilor prezentei secţiuni, prin termenii de mai jos se înţelege:
a)declaraţii vamale preautentificate - exemplarele declaraţiei vamale în detaliu completate parţial, semnate şi ştampilate de agentul vamal desemnat, puse la dispoziţia titularului periodic, anterior efectuării formalităţilor vamale de plasare sub regim. Completare parţială constă în înscrierea manuală la rubrica "J - CONTROLAT LA VAMA DE DESTINAŢIE" menţiunea "VĂMUIRE LA DOMICILIU", precum şi numărul curent din Registrul de evidenţă a declaraţiilor vamale preautentificate şi numărul autorizaţiei de utilizare a procedurii;
b)agent vamal desemnat - lucrătorul vamal desemnat prin ordin de serviciu de către şeful biroului vamal, însărcinat cu preautentificarea, eliberarea, evidenţa şi verificarea utilizării declaraţiilor vamale preautentificate;
c)aviz de sosire - documentul prin care titularul notifică biroul vamal despre sosirea mijlocului de transport încărcat cu mărfuri la locul de descărcare sau alt loc aprobat de autoritatea vamală. Avizul poate fi completat pentru mijloacele de transport ce urmează să sosească într-o perioadă de maximum 72 de ore calculată de la momentul transmiterii. în acest caz pentru fiecare mijloc de transport se va preciza data şi ora sosirii, prevederile privind dreptul de intervenţie, prevăzute în prezenta secţiune, aplicându-se în mod corespunzător;
d)perioada de justificare - termenul stabilit de biroul vamal pentru justificarea utilizării declaraţiilor vamale preautentificate, care nu poate depăşi 30 de zile de la data punerii la dispoziţie a declaraţiilor vamale preautentificate.
(B)Condiţii de autorizare
37.Procedura de vămuire la domiciliu se realizează pe baza unei autorizaţii eliberate de biroul vamal în a cărui rază de competenţă teritorială solicitantul îşi are sediul sau punctul de lucru.
Prevederile punctului 14 se aplică şi în cazul procedurii de vămuire la domiciliu.
(C)Dosarul de autorizare
38.Autorizaţia de utilizare a procedurii de vămuire la domiciliu se acordă pe baza unei cereri scrise, întocmite potrivit modelului şi instrucţiunilor prevăzute în anexa nr. 1.
Cererea se depune la biroul vamal împreună cu următoarele documente:
a)certificatul de înregistrare a societăţii comerciale, în copie;
b)actul constitutiv al societăţii comerciale, cu modificările şi completările ulterioare, după caz;
c)cazierul judiciar al persoanelor fizice care reprezintă legal societatea comercială;
d)o declaraţie-angajament, completată conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.
e)certificatul de atestare fiscală, eliberat de autoritatea fiscală competentă.
39.La cererea depusă de titular, acesta anexează documente din care să rezulte datele prevăzute la art. 205 din Regulamentul vamal de aplicare a Codului vamal al României, precum şi documentele cu privire la îndeplinirea condiţiei de a fi autorizat ca destinatar agreat pentru mărfurile supuse regimului de tranzit comun; această condiţie poate fi îndeplinită şi de către un comisionar în vamă care are încheiat un contract de reprezentare cu titularul operaţiunii. Condiţia nu este aplicabilă în cazul în care tranzitul se efectuează sub acoperirea Convenţiei TIR sau pe calea ferată.
(D)Emiterea autorizaţiei
40.Dispoziţiile punctelor 16 şi 17 se aplică în mod corespunzător şi în cazul procedurii de vămuire la domiciliu.
41.în autorizaţia de utilizare a procedurii de vămuire la domiciliu se înscriu elementele prevăzute la art. 209 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României şi locul aprobat de biroul vamal pentru plasarea mărfurilor sub regim.
(E)Anularea autorizaţiei
42.Biroului vamal anulează autorizaţia dacă:
a)emiterea ei s-a făcut pe baza unor date incorecte sau incomplete, iar solicitantul avea cunoştinţă sau trebuia sa aibă cunoştinţă de acest fapt;
b)una sau mai multe dintre condiţiile ce au stat la baza emiterii nu mai sunt îndeplinite;
c)nu sunt respectate condiţiile privind organizarea, de către persoana autorizata, a unor evidenţe ale operaţiunilor comerciale astfel încât să permită autorităţii vamale să efectueze un control eficient;
d)s-au săvârşit infracţiuni sau încălcări repetate ale legislaţiei vamale de către persoana autorizată sau reprezentantul său;
e)nu mai declară mărfurile în procedura pentru care a fost autorizat pe o perioadă mai mare de 6 luni;
f)titularul solicită.
Anularea autorizaţiei conţine data de la care măsura intervine şi este notificată de biroul vamal titularului, direcţiei regionale vamale şi Autorităţii Naţionale a Vămilor.
43.În cazul în care autorizaţia a fost anulată, o nouă autorizaţie poate fi emisă numai după remedierea sau înlăturarea cauzelor care au dus la anularea acesteia, prin reluarea procedurii de autorizare cuprinsă în prezentele norme.
(F)Etape ale procedurii de vămuire la domiciliu
44.Pentru derularea procedurii de vămuire la domiciliu se parcurg următoarele etape:
a)constituirea unei garanţii în contul biroului vamal potrivit prevederilor art. 211-222 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României;
b)obţinerea declaraţiilor vamale preautentificate;
c)evidenţa declaraţiilor vamale preautentificate;
d)dirijarea mărfurilor la sediul titularului sau, după caz, către alte locuri stabilite sau aprobate de autoritatea vamală;
e)notificarea biroului vamal privind sosirea mărfurilor;
f)transmiterea răspunsului biroului vamal privind decizia de intervenţie sau neintervenţie
g)descărcarea şi recepţionarea mărfurilor;
h)completarea declaraţiilor vamale preautentificate şi acordarea liberului de vamă;
i)înscrierea mărfurilor în evidenţe;
j)depunerea declaraţiilor vamale la biroul vamal, regularizarea diferenţelor, precum şi justificarea utilizării declaraţiilor vamale preautentificate.
Obţinerea şi evidenţa declaraţiilor vamale preautentificate
45.Titularul solicită în scris biroului vamal, sub semnătura persoanei care angajează răspunderea juridică a societăţii comerciale, preautentificarea unui număr de declaraţii vamale corespunzător nevoilor estimate pentru o perioada de justificare.
Declaraţiile vamale preautentificate se predau pe baza unui proces-verbal de predare-primire, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 5.
46.Declaraţiile vamale preautentificate se înregistrează, în ordinea eliberării lor, în Registrul de evidenţă a declaraţiilor vamale preautentificate al cărui model este prevăzut în anexa nr. 6. Acest registru se înfiinţează de fiecare titular şi este ţinut în forma identică cu cel al biroului vamal.
(F1)Dirijarea mărfurilor
47.Mărfurile destinate plasării sub regimul vamal de punere în liberă circulaţie sunt dirijate direct la locul aprobat pentru descărcare, stabilit în autorizaţia pentru utilizarea procedurii de vămuire la domiciliu de biroul vamal, sub acoperirea unui titlu de tranzit şi se îndeplinesc toate formalităţile corespunzătoare încheierii regimului vamal de tranzit.
Notificarea biroului vamal privind sosirea mărfurilor şi răspunsul biroului vamal
48.Sosirea mijlocului de transport se notifică de titular biroului vamal pe baza unui aviz de sosire, cu scopul de a permite acestuia efectuarea, dacă se consideră necesar, a controlului sigiliilor şi al mărfurilor.
Avizul de sosire, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 7, se transmite biroului vamal prin fax, pe cale electronică sau în orice alt mod acceptat de biroul vamal, imediat după sosirea efectivă a mijlocului de transport, atunci când aceasta are loc în timpul orelor de program al biroului vamal. Titularul este obligat să verifice transmiterea corectă a faxului conţinând avizul de sosire (menţionată în mod automat pe susa confirmării de transmitere de către aparat prin menţiunea "OK"), respectiv confirmarea transmisiei efectuată pe cale electronică sau prin orice alt mod acceptat de biroul vamal.
Modalitatea de transmitere a avizului de sosire trebuie să asigure titularului transmiterea sau eliberarea unei confirmări a transmiterii avizului de sosire, în care să fie indicate data, ora şi minutul primirii de către biroul vamal a acestuia.
În cazul în care, din cauza unor defecţiuni tehnice sau din alte cauze, titularul nu poate transmite avizul de sosire, acesta este obligat să ii predea cît mai curând posibil, personal, agentului vamal desemnat. Acesta înscrie data, ora şi minutul primirii.
La primirea avizului agentul vamal desemnat îl înştiinţează pe şeful biroului vamal sau pe înlocuitorul legal al acestuia, pentru luarea deciziei privind intervenţia sau neintervenţia în vederea efectuării controlului vamal al mărfurilor. în cazul în care se constată existenţa unui consemn, agentul vamal va comunica aceasta imediat şefului biroului vamal sau înlocuitorului legal al acestuia, care va lua măsura suspendării procedurii de vămuire la domiciliu pentru operaţiunea în cauză până la clarificarea situaţiei. Biroul vamal informează imediat emitentul consemnului în vederea luării deciziei privind măsurile ce se impun.
De la primirea avizului de sosire biroul vamal dispune de un termen de maximum 3 ore, în cursul căruia lucrătorii vamali se pot deplasa pentru efectuarea controlului. Termenul se calculează începând cu ora şi minutul înscrise automat prin modalităţile menţionate la alin. 2, sau, după caz, începând cu ora şi minutul înscrise de agentul vamal desemnat pe avizul de sosire primit personal.
În cazul în care achitarea drepturilor vamale se efectuează pe baza ordinului de plată, titularul autorizaţiei prezintă agentului vamal desemnat ordinul de plată vizat de către banca plătitorului prin care s-a efectuat plata drepturilor vamale pentru mărfurile înscrise în aviz.
49.În cazul în care sosirea mărfurilor are loc în afara orelor de program sau cu maximum 30 de minute înainte de ora de încheiere a programului, termenul menţionat la pct. 48 curge începând cu prima oră de program a zilei următoare de lucru. Dacă biroul vamal nu intervine în acest termen, titularul poate să rupă sigiliile şi să descarce mărfurile.
50.Avizul de sosire poate fi transmis şi în afara programului de lucru al biroului vamal atunci când acesta şi titularul au convenit asupra prelungirii programului.
51.Avizul de sosire se întocmeşte în două exemplare, dintre care un exemplar original se predă sau se trimite prin poştă la biroul vamal ulterior transmiterii în modalităţile prevăzute la pct. 48, iar celălalt se păstrează de titular anexat la confirmarea de transmitere.
52.După primirea avizului de sosire, agentul vamal desemnat completează rubrica "Decizia şefului biroului vamal cu privire la intervenţie sau neintervenţie" cu menţiunea " Intervenţie" sau " Neintervenţie", după caz.
Răspunsul biroului vamal privind decizia de intervenţie sau neintervenţie se transmite prin fax titularului autorizaţiei. în situaţia în care pe răspuns este înscrisă menţiunea "Intervenţie", titularul are obligaţia să aştepte lucrătorul vamal care se prezintă la locul aprobat în termenul precizat la punctul 48.
53.În cazul transportului de mărfuri având mai mulţi destinatari, în avizul de sosire se completează rubrica "mărfuri de grupaj".
54.În situaţia în care mărfurile sosesc la locul de descărcare în afara programului de lucru sau în zile nelucrătoare, utilizarea procedurii de vămuire la domiciliu se reia în prima zi lucrătoare care urmează celei în care acestea au sosit la destinaţie.
55.Evidenţa avizelor de sosire se ţine atât de titular, cât şi de biroul vamal prin intermediul Registrului de evidenţă a avizelor, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 8. Acest registru se înfiinţează de fiecare titular şi este ţinut în formă identică cu cel al biroului vamal.
(F2)Descărcarea şi recepţionarea mărfurilor
56.Efectuarea operaţiunilor prealabile declarării mărfurilor revine titularului în situaţia în care biroul vamal transmite răspunsul cu menţiunea "Neintervenţie". Aceste operaţiuni prealabile declarării mărfurilor constau în ruperea sigiliilor, descărcarea mijlocului de transport, identificarea mărfurilor şi recepţionarea acestora.
Dacă biroul vamal transmite răspunsul cu menţiunea "Intervenţie" agentul vamal are obligaţia să se prezinte la locul aprobat în cadrul termenului menţionat la pct. 48.
Conform art. 208 alin(1) din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, titularul are dreptul ca, înainte de plasarea sub regimul vamal de punere în liberă circulaţie, să introducă mărfurile în depozit temporar la sediul său ori la punctul de lucru aprobat, notificând biroului vamal această situaţie prin avizul de sosire. Dispoziţiile prevăzute în Codul vamal şi în Regulamentul de aplicare a acestuia privind depozitul temporar se aplică în mod corespunzător. în acest caz avizul de sosire este asimilat cu declaraţia sumară.
Titularul este obligat să înregistreze mărfurile în registrul de evidenţă a mărfurilor intrate în depozit temporar, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 9.
Scoaterea mărfurilor din depozitul temporar se va face prin transmiterea la biroul vamal a unui nou aviz de sosire completat corespunzător, iar procedura de vămuire la domiciliu se derulează conform prevederilor prezentelor norme.
57.În cazul transportului de mărfuri având mai mulţi destinatari - mărfuri de grupaj - aflaţi în raza de competenţă teritorială a unor birouri vamale diferite, agentul vamal desemnat este obligat să se deplaseze la locul aprobat, în cadrul termenului menţionat la pct. 48 şi să asiste la desigilarea şi descărcarea din mijlocul de transport a partidei de marfă corespunzătoare.
După încheierea operaţiunii de descărcare, agentul vamal desemnat, resigilează mijlocul de transport şi îndeplineşte normele legale privind tranzitul către biroul vamal corespunzător destinaţiei următoare.
58.La transportul de mărfuri având mai mulţi destinatari, beneficiari ai proceduri de vămuire la domiciliu, aflaţi în raza de competenţă teritorială a aceluiaşi birou vamal, agentul vamal desemnat este obligat să se deplaseze la primul loc aprobat pentru descărcare, în cadrul termenului menţionat la pct. 48, să asiste la desigilarea şi descărcarea partidei de marfă destinată acestui loc şi să însoţească mijlocul de transport, pe baza aceluiaşi titlu de tranzit, către următorul loc aprobat pentru descărcarea mărfurilor.
59.Dacă în cadrul termenului prevăzut la pct. 48, agentul vamal nu se prezintă, iar titularul constată în timpul descărcării mărfurilor diferenţe între datele înscrise în titlul de tranzit şi mărfurile descărcate, acesta este obligat să întrerupă imediat operaţiunile aflate în derulare şi să informeze imediat biroul vamal.
În această situaţie biroul vamal procedează astfel:
a)dacă informarea se face în timpul orelor de program, agentul vamal desemnat se deplasează imediat la locul de descărcare a mărfurilor, efectuând controlul vamal;
b)dacă informarea se face în afara orelor de program, agentul vamal desemnat se deplasează în ziua lucrătoare următoare la locul de descărcare a mărfurilor, efectuând controlul vamal.
Pe baza constatărilor rezultate în urma controlului se întocmeşte un proces-verbal ce se anexează la titlul de tranzit şi la declaraţia vamală preautentificată de plasare sub regim vamal.
În acelaşi mod se procedează şi în cazul în care se constată diferenţe între datele conţinute în avizul de sosire şi cele cuprinse în titlul de tranzit şi în documentele însoţitoare.
60.Predarea titlului de tranzit şi confirmarea acestuia se fac potrivit normelor stabilite pentru regimul vamal de tranzit.
Completarea declaraţiei vamale, acordarea liberului de vamă şi înscrierea mărfurilor în evidenţe
61.Plasarea mărfurilor sub regim vamal se realizează prin completarea declaraţiei vamale în detaliu, conform Normelor tehnice privind utilizarea, completară şi tipărirea formularelor declaraţiei sumare, declaraţiei vamale în detaliu şi exemplarului de control T5R.
62.După efectuarea operaţiunilor prealabile vămuirii titularul completează declaraţiile vamale preautentificate, corespunzător regimului vamal.
i)la rubrica "A - BIROU DE DESTINAŢIE" se înscriu codul şi denumirea biroului vamal, precum şi numărul şi data înregistrării declaraţiei vamale;
ii)la rubrica "B - INFORMAŢII CONTABILE" se înscriu numărul şi data validării declaraţiei vamale în detaliu, precum şi numărul şi data borderoului contabil;
iii)la rubrica "14 - DECLARANT / REPREZENTANT" se înscriu numărul autorizaţiei de vămuire la domiciliu, de forma "PSxxxyyy", precum şi datele de identificare a titularului (denumirea, adresa); în situaţia în care titularul apelează la serviciile unui comisionar în vamă, în această rubrică se vor înscrie denumirea şi adresa comisionarului în vamă, precum şi numărul autorizaţiei de comisionar în vamă, de forma "ACVxxx";
iv)la rubrica "48 - REPORT DE PLATA" titularul înscrie, după caz, codul documentului de garantare constituite în contul biroului vamal;
v)rubrica "54 - LOCUL SI DATA" se completează, după tipărirea declaraţiei vamale, cu numele, prenumele şi semnătura persoanei imputernicite de titular sau de comisionarul în vamă, după caz, să întocmească respectiva declaraţie vamală.
63.După completarea rubricilor declaraţiei vamale se solicită liberul de vamă. Se obţin numărul şi data de înregistrare ale declaraţiei vamale în detaliu, de forma: "I xxxxxxxx - zz/ll/aaaa", evidenţiate la nivelul rubricii A, numărul şi data de validare, de forma: "V xxxxxxxx - zz/ll/aaaa", precum şi numărul şi data borderoului contabil, de forma "R xxxxxxxx -zz/ll/aaaa", evidenţiate la nivelul rubricii B.
Tipărirea se face de către titular pe formularele de declaraţii vamale preautentificate în setul corespunzător.
După acordarea liberului de vamă mărfurile se înscriu în evidenţele titularului.
Depunerea declaraţiilor vamale şi justificarea utilizării declaraţiilor vamale preautentificate
64.Exemplarele pentru vamă cu documentele care au stat la baza emiterii declaraţiei vamale vor fi depuse la biroul vamal la sfârşitul perioadei de justificare. Setul de documente include în mod obligatoriu şi documentele speciale cerute în conformitate cu prevederile art. 269 alin. (2) şi (3) din Codul vamal al României.
Agentul vamal desemnat operează în registrul de evidenţă a declaraţiilor vamale preautentificate justificarea utilizării acestora.
Atunci când se constată încălcarea legislaţiei în vigoare, operaţiunile respective fac obiectul controlului ulterior.
65.La sfârşitul perioadei de justificare, titularul este obligat să justifice utilizarea declaraţiilor vamale preautentificate. Acesta prezintă inclusiv declaraţiile vamale preautentificate care au fost completate greşit sau care nu au putut fi utilizate în mod corespunzător, însoţite de o notă din care să rezulte cauzele ce au condus la neutilizarea lor, după care acestea sunt distruse în prezenţa agentului vamal desemnat. Scoaterea lor din evidenţă se face pe baza notei menţionate mai sus, datată, semnată şi stampilată de către titular şi agentul vamal.