Capitolul ii - Organizarea şi asigurarea înştiinţării - Norma din 2006 privind organizarea şi asigurarea activităţii de înştiinţare, avertizare, prealarmare şi alarmare în situaţii de protecţie civilă

M.Of. 349

În vigoare
Versiune de la: 14 Ianuarie 2020
CAPITOLUL II:Organizarea şi asigurarea înştiinţării
Art. 9
Inspectoratul General înştiinţează centrele operative pentru situaţii de urgenţă cu activitate permanentă la nivelul ministerelor şi instituţiilor publice centrale, iar prin unităţile subordonate organizează şi execută înştiinţarea comitetelor pentru situaţii de urgenţă judeţene, locale şi al municipiului Bucureşti, pe zone şi grupe de înştiinţare, în funcţie de amploarea şi de intensitatea situaţiei de protecţie civilă.
Art. 10
Înştiinţarea se realizează astfel:
a)Inspectoratul General înştiinţează centrele operative pentru situaţii de urgenţă cu activitate permanentă şi inspectoratele pentru situaţii de urgenţă judeţene şi al municipiului Bucureşti, denumite în continuare inspectorate judeţene;
b)inspectoratele judeţene înştiinţează comitetele pentru situaţii de urgenţă judeţene, locale, al municipiului Bucureşti şi operatorii economici sursă de risc din zona de responsabilitate;
c)structurile Ministerului Administraţiei şi Internelor organizează înştiinţarea unităţilor şi formaţiunilor subordonate, pe baza datelor primite de la eşaloanele superioare şi inspectoratele judeţene, în conformitate cu Metodologia transmiterii mesajelor de înştiinţare, avertizare şi alarmare despre situaţii de urgenţă, emisă prin ordin al inspectorului general al Inspectoratului General;
d)înştiinţarea structurilor aparţinând Ministerului Apărării Naţionale, Serviciului Român de Informaţii, Serviciului de Telecomunicaţii Speciale şi Serviciului de Protecţie şi Pază se organizează şi se execută conform planurilor de cooperare.
Art. 11
Pentru realizarea înştiinţării se folosesc sisteme şi echipamente ale serviciilor de urgenţă, precum şi mijloace şi canale puse la dispoziţie de Serviciul de telecomunicaţii Speciale, pe bază de protocol/plan de cooperare, posturi de radiodifuziune şi televiziune centrale şi locale, aparate telefonice conectate la sistemul de telecomunicaţii teritorial, aparate telefonice din reţeaua de cooperare organizată de Ministerul Apărării Naţionale [RTP/RMNC*)], căi şi circuite telefonice închiriate permanent sau preluate temporar pe bază de protocol din sistemul de telecomunicaţii teritorial, staţii şi receptoare radio, receptoare cu frecvenţe fixe, radiotelefoane din înzestrarea serviciilor de urgenţă profesioniste, precum şi ale agenţilor economici sursă de risc.
Art. 12
(1)În scopul transmiterii unitare, eficiente şi oportune a mesajelor, Inspectoratul General şi inspectoratele judeţene întocmesc scheme de înştiinţare şi alarmare, care cuprind: eşalonul superior, structuri şi formaţiuni cu care cooperează, autorităţile administraţiei publice centrale şi/sau locale şi operatori economici prevăzuţi a fi înştiinţaţi, organizaţi pe grupe de înştiinţare; mijloace de transmisiuni folosite, timpul de înştiinţare, precum şi alte date necesare asigurării înştiinţării.
(2)Schemele prevăzute la alin. (1) fac parte integrantă din planul de înştiinţare şi alarmare întocmit la nivelul fiecărui inspectorat judeţean.
(3)Numărul grupelor de înştiinţare se stabileşte astfel încât să se asigure înştiinţarea completă şi în timp scurt a structurilor prevăzute prin plan.
(4)Fiecare grupă de înştiinţare va fi compusă, de regulă, din 6 - 8 corespondenţi, astfel încât, în cazul transmiterii simultane, calitatea mesajelor să nu fie afectată.
(5)Schemele de principiu, cu organizarea şi asigurarea înştiinţării şi alarmării la nivel naţional şi judeţean, sunt prevăzute în anexele nr. 1 şi 2.
Art. 13
(1)Pentru transmiterea şi recepţionarea mesajelor de înştiinţare prin radio se folosesc staţii radio, receptoare radio şi radiotelefoane, organizate în direcţii şi reţele radio de înştiinţare. Lucrul în reţelele radio de înştiinţare se desfăşoară potrivit prevederilor dispoziţiunii de comunicaţii, elaborată de Inspectoratul General.
(2)Direcţia comunicaţii şi informatică din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor asigură caracteristicile de lucru radio pentru Inspectoratul General.
Art. 14
Mesajele de înştiinţare, în principiu, vor fi sub formă scrisă, iar conţinutul lor va fi scurt, clar şi concis, eliminându-se detaliile care generează confuzii. Inspectoratele judeţene transmit mesajele prin aparatura de înştiinţare existentă la municipii şi oraşe, iar la comune se va transmite prin reţeaua radio şi înştiinţare unilaterală pe frecvenţe fixe şi telefonic (fax).
Art. 15
Centrele operative asigură pregătirea şi menţinerea echipamentelor în stare de funcţionare pentru primirea mesajelor despre pericolul atacurilor din aer şi transmiterea acestora la organele prevăzute a fi înştiinţate.
Art. 16
În Centrul Operaţional Naţional (CON), centrele operaţionale judeţene (COJ) şi al municipiului Bucureşti şi/sau punctele de comandă, la primirea ordinului de trecere la intensificarea măsurilor de protecţie a populaţiei şi bunurilor materiale, se asigură personal operativ şi tehnic de specialitate. Personalul operativ răspunde de primirea şi transmiterea mesajelor de înştiinţare sau semnalelor de alarmare, după caz. Data, ora şi minutul primirii şi transmiterii mesajelor de înştiinţare şi semnalelor de alarmare se înscriu în jurnalul acţiunilor de intervenţie.
Art. 17
Centrul Operaţional Naţional planifică, organizează şi desfăşoară lunar antrenamente privind transmiterea mesajelor de înştiinţare despre pericolul atacurilor din aer şi producerea dezastrelor cu centrele operaţionale judeţene, al municipiului Bucureşti şi centrele operative pentru situaţii de urgenţă cu activitate permanentă, în conformitate cu Metodologia transmiterii mesajelor de înştiinţare, avertizare şi alarmare despre situaţii de urgenţă, aprobată prin ordin al inspectorului general al Inspectoratului General.
Art. 18
Centrele operaţionale judeţene şi al municipiului Bucureşti vor planifica, vor organiza şi vor desfăşura bilunar antrenamente de înştiinţare a comitetelor judeţene, al municipiului Bucureşti, locale şi a operatorilor economici din zona de responsabilitate.
Art. 19
În cadrul antrenamentelor se va urmări viabilitatea schemelor de înştiinţare prin realizarea unor scenarii care au la bază analiza factorilor de risc din zona de competenţă şi încadrarea activităţilor în timp real.
Art. 20
Inspectoratele judeţene în cadrul convocărilor cu reprezentanţii consiliilor judeţene şi ai consiliilor locale vor preciza procedurile de înştiinţare şi avertizare a populaţiei de către autorităţile administraţiei publice locale, verificând periodic modul de organizare a activităţii.