Capitolul viii - Nave de pescuit - Norma din 2002 generală de protecţie a muncii
M.Of. 880
În vigoare Versiune de la: 17 Mai 2007
CAPITOLUL VIII:Nave de pescuit
Art. 274
În sensul prezentului capitol se înţelege prin:
a)"navă de pescuit": reprezintă orice navă sub pavilion românesc sau înregistrată sub jurisdicţia statului român folosită în scopuri comerciale, fie pentru prinderea, fie pentru prinderea şi prelucrarea peştelui sau a altor resurse vii ale mării;
b)"navă de pescuit nouă": reprezintă orice navă de pescuit a cărei lungime între perpendiculare este superioară sau egală cu 15 m şi pentru care la data de 31 decembrie 2006 sau după această dată:
i)contractul de construcţie sau transformare importantă este expirat sau
ii)contractul de construcţie sau de transformare importantă a expirat înainte de 31 decembrie 2006 şi care este livrată la 3 ani sau mai mult după această dată sau
iii)în absenţa unui contract de construcţie:
- se construieşte chila sau
- se începe o construcţie identificabilă cu o navă specială sau
- a început montajul folosindu-se cel puţin 50 de tone sau 1% din masa estimată a tuturor materialelor de structură, dacă această valoare este mai mică;
c)"navă de pescuit existentă": reprezintă orice navă de pescuit a cărei lungime între perpendiculare este superioară sau egală cu 18 m şi care nu este o navă de pescuit nouă;
d)"navă": reprezintă orice navă de pescuit nouă sau existentă;
e)"angajat": reprezintă orice persoană care exercită o activitate profesională la bordul unei nave, precum şi stagiarii şi ucenicii, excluzându-se personalul de la sol care efectuează lucrări la bordul unei nave de la cheu şi piloţii din port;
f)"armator": reprezintă proprietarul înregistrat al unei nave, cu excepţia cazului în care nava a fost afretată navă nudă sau este administrată total sau parţial de către o persoană fizică sau juridică, alta decât proprietarul înregistrat la termenele unui acord de gestiune; în acest caz armatorul este considerat a fi, până la scadenţă, cel care afretează nava nudă sau persoana fizică sau juridică care asigură gestiunea navei;
g)"comandant": reprezintă angajatul care, conform legislaţiei sau practicii naţionale, comandă nava sau are responsabilitatea acesteia.
Art. 275
(1)Trebuie luate toate măsurile necesare pentru ca:
a)armatorii să se asigure ca navele lor să fie utilizate fără a fi afectată securitatea şi sănătatea angajaţilor, în special în condiţiile meteorologice previzibile, fără a prejudicia responsabilitatea comandantului;
b)să se ţină seama de eventualele riscuri la care sunt supuşi angajaţii pentru a stabili măsurile pentru acordarea primului ajutor, combaterea incendiilor şi evacuarea angajaţilor în cazul unor pericole;
c)evenimentele de pe mare care au sau pot să aibă un efect asupra securităţii şi sănătăţii angajaţilor de la bord trebuie să facă obiectul unui raport detaliat care să fie înaintat autorităţii competente şi să fie consemnate cu rigurozitate în jurnalul de bord, dacă ţinerea unui jurnal de bord este solicitată prin legislaţia sau reglementările naţionale pentru tipul de navă în cauză sau, în lipsa acestuia, într-un document necesar în acest scop.
(2)Navele trebuie controlate periodic de către autorităţile desemnate în acest scop.
Unele controale ce se referă la respectarea prevederilor prezentului capitol pot fi efectuate pe mare.
Art. 276
Navele de pescuit noi trebuie să satisfacă cerinţele de securitate şi sănătate care figurează în anexa nr. 21 până cel târziu la 31 decembrie 2006.
Art. 277
Navele de pescuit existente trebuie să satisfacă cerinţele de securitate şi sănătate care figurează în anexa nr. 22 în termen de maximum 6 ani după data menţionată la art. 276.
Art. 278
Atunci când navele de pescuit sunt supuse reparaţiilor, transformărilor şi modificărilor importante, până la data de 31 decembrie 2006, sau după această dată, aceste reparaţii, transformări şi modificări importante trebuie să fie conforme cu cerinţele din anexa nr. 21.
Art. 279
Armatorul trebuie să ia măsurile necesare pentru a asigura securitatea şi sănătatea angajaţilor fără a prejudicia responsabilitatea comandantului:
a)să asigure întreţinerea tehnică a navelor, instalaţiilor şi dispozitivelor şi în special a celor prevăzute în anexele nr. 21 şi 22, iar defecţiunile constatate atunci când se consideră că pot afecta securitatea şi sănătatea angajaţilor să fie eliminate cât mai repede posibil;
b)să ia măsuri pentru a asigura curăţirea periodică a navelor şi a ansamblului instalaţiilor şi dispozitivelor, pentru a menţine condiţiile de igienă corespunzătoare;
c)să menţină la bordul navei mijloace de salvare şi supravieţuire corespunzătoare, în bună stare de funcţiune şi în cantitate suficientă;
d)să ţină seama de cerinţele minime de securitate şi sănătate referitoare la mijloacele de salvare şi supravieţuire care figurează în anexa nr. 23;
e)fără a prejudicia prevederile legale referitoare la cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru utilizarea de către angajaţi, în muncă, a echipamentelor individuale de protecţie, să ţină cont de specificaţiile în materie de echipamente individuale de protecţie care figurează la anexa nr. 24.