Capitolul ii - Procedura de autorizare - Norma din 2000 privind procedura de vamuire la domiciliu pentru operatiunile de import si de perfectionare activa
M.Of. 216
Ieşit din vigoare Versiune de la: 16 August 2001
CAPITOLUL II:Procedura de autorizare
Art. 2
c)sunt autorizaţi în calitate de principal obligat pe lângă biroul vamal de domiciliere în cazul încheierii regimului vamal de perfecţionare activă prin exportul/reexportul produselor compensatoare, în conformitate cu prevederile Deciziei directorului general al Direcţiei Generale a Vămilor nr. 216/2000. Autorizaţia de principal obligat nu este necesară în cazul în care mărfurile sunt transportate sub acoperirea Convenţiei TIR sau pe cale ferată.
Autorizaţia pentru utilizarea procedurii de vămuire la domiciliu poate fi acordată agenţilor economici, persoane juridice române, care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a)au angajat cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată un expert vamal autorizat, în conformitate cu prevederile Regulamentului de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1997, şi ale Deciziei directorului general al Direcţiei Generale a Vămilor nr. 1.075/1997, şi sunt conectaţi la reţeaua informatică a biroului vamal de domiciliere;
b)au valoarea mărfurilor plasate sub regimul vamal de import sau de perfecţionare activă, realizată în anul calendaristic anterior datei autorizării, de minimum 10 milioane dolari S.U.A., sau un număr de minimum 200 de declaraţii vamale de import sau perfecţionare activă; pentru investiţiile noi puse în funcţiune în anul în care se solicită autorizarea se va lua în calcul valoarea estimată a mărfurilor ori volumul estimat al declaraţiilor vamale aferente unor operaţiuni de import sau perfecţionare activă, în baza contractelor comerciale;
c)sunt autorizaţi în calitate de principal obligat pe lângă biroul vamal de domiciliere în cazul încheierii regimului vamal de perfecţionare activă prin exportul/reexportul produselor compensatoare, în conformitate cu prevederile Deciziei directorului general al Direcţiei Generale a Vămilor nr. 216/2000. Autorizaţia de principal obligat nu este necesară în cazul în care mărfurile sunt transportate sub acoperirea Convenţiei TIR sau pe cale ferată.d)au organizate evidenţele proprii într-o formă agreată de autoritatea vamală, astfel încât acestea să permită controlul operaţiunilor de import sau perfecţionare activă înainte sau ulterior emiterii autorizaţiei;
e)nu au comis încălcări grave sau repetate ale legislaţiei vamale;
f)nu înregistrează debite faţă de autoritatea vamală;
g)dispun de amplasamente, echipamente şi personal pentru manipularea mărfurilor, precum şi de infrastructură informatică adecvată.
Art. 3
Agentul economic care solicită autorizarea, în aplicarea prevederilor art. 39 alin. (1) din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1997, poate apela la serviciile unui comisionar în vamă pentru declararea mărfurilor în procedura de vămuire la domiciliu, dacă acest comisionar nu prestează servicii de comisionare pentru terţi la acelaşi birou vamal de domiciliere (atât în procedura de vămuire normală, cât şi în procedura de vămuire la domiciliu).
În această situaţie comisionarul în vamă trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute la art. 2 lit. a) şi c).
Art. 4
h)autorizaţia de principal obligat pe lângă biroul vamal de domiciliere sau o declaraţie că mărfurile sunt transportate sub acoperirea Convenţiei TIR sau pe cale ferată;
Pentru eliberarea autorizaţiei solicitantul trebuie să depună la Direcţia Generală a Vămilor un dosar care va cuprinde:
a)cererea de autorizare (anexa nr. 1);
b)o copie de pe certificatul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului;
c)o copie de pe certificatul de înregistrare fiscală;
d)contractul şi statutul societăţii comerciale;
e)cazierele judiciare ale persoanelor care reprezintă legal societatea comercială;
f)contractul individual de muncă pe perioadă nedeterminată al expertului vamal autorizat;
g)contractul de reprezentare în exclusivitate, încheiat cu un comisionar în vamă, în cazul în care solicitantul autorizaţiei de beneficiar al procedurii apelează la serviciile unui comisionar;
h)autorizaţia de principal obligat pe lângă biroul vamal de domiciliere sau o declaraţie că mărfurile sunt transportate sub acoperirea Convenţiei TIR sau pe cale ferată;i)lista cuprinzând principalii parteneri externi;
j)bilanţul contabil al societăţii comerciale pe anul precedent;
k)situaţia valorică a mărfurilor de import sau a celor utilizate în regim de perfecţionare activă pentru anul calendaristic anterior; pentru investiţiile noi, puse în funcţiune în anul calendaristic în care se solicită autorizarea, se va depune situaţia valorică estimativă a aceloraşi mărfuri, conform contractelor comerciale;
l)câte o declaraţie-angajament pentru fiecare birou vamal de domiciliere (anexa nr. 2);
m)avizul birourilor vamale de domiciliere (anexa nr. 3).
Art. 5
Verificarea dosarului şi a îndeplinirii condiţiilor de autorizare se face de Direcţia reglementări şi proceduri vamale din cadrul Direcţiei Generale a Vămilor. Aceasta completează autorizaţia de beneficiar al procedurii de vămuire la domiciliu (anexa nr. 4) în două exemplare şi le înaintează spre aprobare directorului general al Direcţiei Generale a Vămilor.
Art. 6
Un exemplar al autorizaţiei se predă beneficiarului procedurii, iar celălalt exemplar se păstrează în evidenţa Direcţiei reglementări şi proceduri vamale.
Art. 7
Beneficiarul procedurii depune câte o copie de pe autorizaţie la birourile vamale de domiciliere şi la direcţiile regionale vamale în subordinea cărora se află aceste birouri.
Art. 8
Directorul general al Direcţiei Generale a Vămilor anulează autorizaţia, la propunerea Direcţiei reglementări şi proceduri vamale, în cazul în care:
a)emiterea ei s-a făcut pe baza unor informaţii şi date incorecte sau incomplete, iar solicitantul avea cunoştinţă sau trebuia să aibă cunoştinţă de aceasta;
b)una sau mai multe dintre condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia nu mai sunt îndeplinite;
c)titularul autorizaţiei nu şi-a îndeplinit sau nu îşi îndeplineşte obligaţiile ce îi revin în aplicarea normelor vamale în vigoare;
d)există unul sau mai multe acte de constatare încheiate în urma unui control efectuat de autorităţile competente, din care rezultă încălcarea gravă sau repetată a legislaţiei vamale.
Direcţiile regionale vamale şi birourile vamale de domiciliere sunt obligate să informeze Direcţia reglementări şi proceduri vamale imediat ce au luat la cunoştinţă de existenţa unuia dintre cazurile menţionate la lit. a)-d).
Decizia de anulare a autorizaţiei conţine data de la care măsura intervine şi este notificată de Direcţia Generală a Vămilor beneficiarului procedurii, direcţiilor regionale vamale şi birourilor vamale de domiciliere.
Art. 9
O nouă autorizaţie poate fi emisă numai după un an calendaristic de la data anulării autorizaţiei precedente. În situaţia în care una sau mai multe dintre condiţiile care au stat la baza emiterii autorizaţiei nu mai sunt îndeplinite din cauze obiective ce nu puteau fi prevăzute sau nu puteau fi împiedicate, termenul de un an pentru emiterea unei noi autorizaţii poate fi redus corespunzător.
Pentru emiterea unei noi autorizaţii se reia procedura de autorizare.