Capitolul 4 - Lucrări de întreţinere a drumurilor - Norma din 1998 privind protectia muncii pentru exploatarea si intretinerea drumurilor si podurilor

Brosura 0

În vigoare
Versiune de la: 22 Iunie 1998
CAPITOLUL 4:Lucrări de întreţinere a drumurilor
SECTIUNEA 1:Prepararea şi distribuirea varului
Art. 69
Gropile de var trebuie acoperite şi împrejmuite cu un gard având înălţimea de 1,5m amplasat la distanţa de cel puţin 1m. faţă de marginea gropii. Acest gard trebuie prevăzut cu o poartă de acces.
Art. 70
Se interzice accesul salariaţilor în jurul gropii de var în timpul stingerii varului.
Art. 71
În cazul scoaterii manuale a pastei de var din groapă se va utiliza un scripete manevrat de la suprafaţa solului. Locul de muncă se va dota cu o podină amplasată în afara spaţiului în care rulează scripetele.
Art. 72
Varul nestins se depozitează numai în magazii închise, cu acoperişul în bună stare, pentru a se evita pătrunderea apei.
Art. 73
Se interzice alimentarea varniţei cu bulgări de var în timpul amestecării. Alimentarea se va efectua cât mai aproape de suprafaţa amestecului.
Art. 74
Amestecarea bulgărilor de var în varniţă se va efectua numai cu unelte prevăzute cu coadă de lemn de lungime corespunzătoare.
Art. 75
Alimentarea cu apă din vase sau conducte se va face cât mai aproape de suprafaţa amestecului pentru a se evita stropirea salariaţilor.
Art. 76
Se interzice intrarea salariaţilor în varniţă pentru deschiderea şubărului de golire. Şubărul trebuie deschis numai din poziţie laterală.
Art. 77
Salariatul care deserveşte instalaţia de văruit va merge numai pe partea laterală, spre acostamentul drumului.
Art. 78
Remedierea defecţiunilor survenite la tractor sau la instalaţia de văruit şi spălat se va face numai după oprirea motorului tractorului.
Art. 79
Se interzice cuplarea pompei instalaţiei de văruit şi spălat în timpul deplasării tractorului spre sau de la locul de muncă.
Art. 80
Înainte de începerea lucrului salariatul este obligat să verifice etanşeizarea furtunurilor şi starea armăturilor de la instalaţia de văruit şi spălat şi să informeze conducătorul locului de muncă despre eventualele defecţiuni.
Art. 81
Se interzice utilizarea instalaţiilor de văruit şi spălat care nu sunt dotate cu manometre şi cu supape de siguranţă în stare de funcţionare.
SECTIUNEA 2:Topirea bitumului
Art. 82
Activitatea de topire a bitumului se va desfăşura numai în prezenţa conducătorului locului de muncă.
Art. 83
Zonele periculoase din componenţa locului de muncă trebuie marcate prin indicatoare de avertizare.
Art. 84
Se interzice utilizarea cablurilor de prindere a sarcinii sau a cablurilor de tracţiune ale macaralei, subdimensionate sau care prezintă mai mult de 10% fire rupte.
Art. 85
Habele de bitum trebuie acoperite cu capac, iar în zona superioară se vor monta balustrade de protecţie.
Art. 86
Locul de muncă trebuie dotat cu unelte şi materiale necesare la topirea bitumului, inclusiv termometre şi materiale pentru prevenirea şi stingerea incendiilor.
Art. 87
Locul de muncă trebuie păstrat în stare de curăţenie şi degajat de obstacole.
Art. 88
Rezervoarele de combustibil ale habelor, topitoarelor de bitum fixe sau mobile trebuie fixate şi izolate. Alimentarea cu combustibil se va face numai cu pompe de recirculare şi prin conducte etanşate, interzicându-se alimentarea rezervoarelor din vase deschise.
Art. 89
Topitorul mobil în care se face topirea bitumului va fi amplasat la o distanţă de cel puţin 40 m de depozitele de materiale inflamabile sau de construcţii şi în afara carosabilului. În cazul când nu se poate respecta această distanţă conducătorul locului de muncă, împreună cu responsabilul PSI, trebuie să stabilească reguli proprii de desfăşurare a activităţii în condiţii de securitate.
Art. 90
Se interzice folosirea benzinei la prepararea bitumului topit.
Art. 91
Se interzice accesul sau staţionarea salariaţilor în zonele periculoase din jurul habei sau a topitorului, în timpul efectuării topirii.
Art. 92
Topitoarele de bitum trebuie asigurate împotriva deplasărilor necontrolate.
Art. 93
Transportul bitumului topit se va face numai în butoaie asigurate cu capac şi prevăzute cu mânere termoizolante.
Art. 94
Conductele prin care se vehiculează bitum sau ulei fierbinte trebuie izolate termic şi verificate zilnic.
Art. 95
Reaprinderea picurătoarelor se va face numai după evacuarea gazelor care eventual s-au format.
Art. 96
Se interzice montarea rezervoarelor de motorină deasupra picurătoarelor.
Art. 97
Coşurile picurătoarelor trebuie să fie fixate prin ancorare şi să fie etanşe.
Art. 98
Conductele sau jgheaburile folosite la descărcarea bitumului în batal trebuie închise şi fixate corespunzător.
Art. 99
Se interzice alimentarea topitoarelor prin aruncarea de bucăţi de bitum în masa topiturii.
Art. 100
Vasele În care se deversează bitumul fierbinte trebuie verificate pentru a nu conţine apă sau alte materiale.
Art. 101
Se interzice utilizarea instalaţiilor de încălzit cu ulei dacă acestea nu sunt dotate cu aparatură de măsură şi control în stare de funcţionare.
Art. 102
Salariatul are obligaţia de a opri funcţionarea arzătorului în următoarele situaţii:
a)atingerea temperaturii limită a uleiului din ca-zan;
b)scăderea uleiului sub nivelul minim;
c)înroşirea unei porţiuni din peretele metalic;
d)apariţia de deformări vizibile ale pereţilor caza-nului;
e)ruperea unei ţevi sau apariţia crăpăturilor în pe-reţii cazanului;
f)defectarea instalaţiilor de pompare ulei sau combustibil;
g)apariţia de scurgeri de ulei la conducte sau la flanşe;
h)defectarea aparatelor de măsură şi control.
Art. 103
Înainte de începerea lucrului salariatul are obligaţia de a verifica funcţionarea clapetei de explozie, starea vasului de expansiune şi a conductei de expansiune.
Art. 104
Funcţionarea arzătorului se va urmări numai prin orificiul de observare.
Art. 105
Se interzice staţionarea salariaţilor în dreptul arzătorului sau al clapetei de explozie.
Art. 106
Panoul de comandă al arzătorului trebuie protejat împotriva intemperiilor, iar în faţa acestuia se va monta o platformă electroizolantă.
SECTIUNEA 3:Încărcarea, transportul şi descărcarea bitumului şi a mixturilor asfaltice
Art. 107
Operaţiile de umplere sau golire a cisternei de bitum se vor desfăşura numai sub supravegherea unui salariat desemnat în acest scop şi numai după ce acesta a verificat montarea corespunzătoare a conductelor sau jgheaburilor închise şi s-a asigurat că nu există salariaţi în zonele periculoase.
Art. 108
Salariaţii care execută lucrări în interiorul cisternei sunt obligaţi să respecte prevederile cuprinse în NSPM pentru lucrul în spaţii închise (Anexa 1, poz.10).
Art. 109
Conductele prin care circulă bitum fierbinte trebuie izolate termic pe toată suprafaţa de la ieşirea din rezervor până la vană.
Art. 110
Salariatul va deschide vana de scurgere numai din poziţie laterală faţă de aceasta.
Art. 111
Se interzice utilizarea improvizaţiilor la încărcarea sau descărcarea autocisternelor de bitum.
Art. 112
Este interzis a se face focul sub cisternă sau a se apropia cu foc deschis de aceasta.
Art. 113
În timpul descărcării bitumului, motorul va fi oprit iar autocisterna va fi asigurată împotriva deplasării necontrolate.
Art. 114
Operaţiile de încărcare a mixturilor asfaltice în autobasculante se vor efectua numai cu respectarea unui cod de semnalizare prestabilit şi însuşit de către toţi salariaţii participanţi.
Art. 115
La intrarea autobasculantei sub buncărul de mixtură, conducătorul auto trebuie să utilizeze dispozitivul de avertizare sonoră.
Art. 116
Se interzice acţionarea dispozitivului de golire a buncărului, înainte ca autobasculanta să fie oprită în poziţie de încărcare.
Art. 117
Se interzice prezenţa salariaţilor în caroseria autobasculantei pe timpul încărcării sau transportului mixturilor asfaltice.
Art. 118
Se interzice prezenţa salariaţilor în timpul descărcării mixturilor asfaltice sau a reaşezării benei pe saşiu, la o distanţă mai mică de 3 m faţă de autobasculantă.
Art. 119
Este interzisă descărcarea mixturilor asfaltice în timpul deplasării autobasculantei.
Art. 120
Se interzice deplasarea autobasculantei cu bena ridicată.
Art. 121
Nivelarea mixturilor asfaltice în benă se va efectua numai de pe platforme special amenajate şi numai după închiderea dispozitivului de golire al buncărului, autobasculanta fiind oprită.
SECTIUNEA 4:Întreţinerea îmbrăcăminţilor asfaltice din beton
SUBSECTIUNEA 1:Decaparea
Art. 122
Se interzice folosirea uneltelor pentru decapare neascuţite sau ale căror cozi prezintă asperităţi, deformaţii sau crăpături.
Art. 123
În timpul decapării salariaţii trebuie să păstreze o distanţă corespunzătoare între ei pentru a preveni accidentele prin desprinderea materialului decapat.
Art. 124
Se interzice ieşirea salariaţilor din zona de lucru semnalizată spre partea pe care se desfăşoară circulaţia.
Art. 125
Se interzice transportul materialelor prin traversarea drumului aflat în circulaţie.
Art. 126
La decaparea cu ciocane pneumatice sau hidraulice se vor respecta prevederile cuprinse În NSSM pentru producerea aerului comprimat (Anexa 1, poz. 5) referitoare la utilizarea agregatelor mobile de producere a aerului comprimat.
Art. 127
Se interzice lucrul cu ciocanele pneumatice sau hidraulice ale căror furtunuri de alimentare sunt deteriorate şi/sau nu sunt fixate prin coliere metalice.
Art. 128
Salariatul care lucrează cu ciocanul pneumatic sau hidraulic nu trebuie să îndrepte dalta către ceilalţi salariaţi.
Art. 129
În timpul pauzelor de lucru se va opri alimentarea cu fluidul de acţionare a ciocanelor pneumatice sau hidraulice.
Art. 130
Înaintea Începerii lucrului cu maşina de frezat salariatul are obligaţia de a verifica starea tehnică, şi în mod deosebit:
a)starea protectorilor şi/sau a dispozitivelor de protecţie;
b)funcţionarea sistemelor de comandă, de frânare şi de acţionare hidraulică;
c)funcţionarea corectă a semnalizărilor;
d)fixarea corespunzătoare a conveierului de material;
e)starea curelelor de transmisie.
Orice defecţiune constatată se va aduce imediat la cunoştiinţa conducătorului locului de muncă.
Art. 131
Înainte de pornirea maşinii de frezat se va emite un semnal sonor de avertizare.
Art. 132
Se interzice lucrul cu maşina de frezat dacă dispozitivele de siguranţă nu funcţionează sau funcţionează defectuos.
Art. 133
Se interzice urcarea sau coborârea salariaţilor în sau din maşina de frezat în timpul deplasării.
Art. 134
Treptele şi balustradele maşinii de frezat trebuie menţinute în stare de curăţenie.
Art. 135
Se interzice accesul salariaţilor care nu au sarcini de muncă în zonele periculoase generate de funcţionarea maşinii de frezat.
Art. 136
Se interzice transportul salariaţilor sau materialelor pe caroseria maşinii de frezat.
SUBSECTIUNEA 2:Plombarea
Art. 137
Încărcarea şi descărcarea nemecanizată a butoaielor cu material de amorsaj în şi din mijlocul de transport se vor efectua numai pe plan înclinat, amenajat special.
Art. 138
Materialul de amorsaj se va transporta numai În butoaie cu capace asigurate Împotriva desfacerii.
Art. 139
Se interzice utilizarea unor mijloace improvizate pentru efectuarea amorsării.
Art. 140
La descărcarea materialelor prin basculare din autovehicul se interzice staţionarea salariaţilor în zona unde urmează a se efectua bascularea.
SUBSECTIUNEA 3:Tratamente
Art. 141
Se interzice exploatarea răspânditorului de criblură autopurtat fără ca toţi protectorii să fie montaţi în poziţie de protecţie.
Art. 142
În timpul funcţionării răspânditorului de criblură autopurtat se interzice orice intervenţie pentru îndepărtarea corpurilor străine.
Art. 143
În timpul manevrei de cuplare a răspânditorului de criblură la autovehiculul de remorcare se interzice prezenţa salariaţilor în zona de cuplare.
Art. 144
Se interzice orice intervenţie la sistemul hidraulic în timpul funcţionării motorului răspânditorului de criblură.
Art. 145
Deplasarea răspânditorului de criblură de la un loc de muncă la altul se va efectua numai după deconectarea prizei de putere de la pompa hidraulică.
Art. 146
Verificarea funcţionării în sarcină sau în gol a răspânditorului de criblură autopurtat se va face numai din partea laterală, respectiv partea şoferului, interzicându-se prezenţa salariaţilor în spatele autobasculantei.
Art. 147
În timpul deplasării se interzic intervenţiile la manetele de reglare a curgerii criblurii sau la clapeta de închidere a dispozitivului răspânditor.
Art. 148
Înainte de pornire conducătorul auto se va asigura de absenţa salariaţilor în zona din faţa răspânditorului de criblură.
Art. 149
Se interzice deplasarea salariaţilor pe banda de drum stropită cu bitum sau emulsie.
Art. 150
La excutarea lucrărilor de împrăştiere a criblurii se va stabili un cod de semnalizare care va fi însuşit de către toţi salariaţii participanţi.
Art. 151
Se interzice urcarea salariaţilor în bena distribuitorului de criblură în timpul lucrului sau când aceasta este ridicată.
Art. 152
Înainte de începerea lucrului cu autodistribuitorul de bitum se vor verifica tuburile flexibile prin care circulă bitumul fierbinte.
Art. 153
Alimentarea injectoarelor fixe sau mobile ale autodistribuitoarelor de bitum se va face numai cu carburantul prevăzut în Cartea tehnică a utilajului.
Art. 154
Se interzice folosirea injectorului mobil În apropierea materialelor inflamabile.
Art. 155
Se interzice folosirea injectorului mobil atunci când furtunul de alimentare prezintă scurgeri sau când acesta nu este racordat corespunzător.
Art. 156
Se interzice lăsarea fără supraveghere a injectoarelor în timpul funcţionării.
Art. 157
Conductele de alimentare cu combustibil trebuie verificate zilnic dacă sunt în stare de funcţionare (fără scurgeri). Când se constată defecţiuni salariatul are obligaţia de a întrerupe imediat funcţionarea autodistribuitorului.
Art. 158
Înainte de alimentarea autodistribuitorului cu bitum salariaţii sunt obligaţi să verifice:
a)stingerea flăcărilor de la arzătoare;
b)fixarea corespunzătoare a tubului flexibil;
c)oprirea funcţionării motorului.
Art. 159
Orice intervenţie la defecţiunile apărute în timpul alimentării cu bitum se va face numai după oprirea curgerii bitumului prin conducta de alimentare.
Art. 160
La executarea stropirii cu bitum se va stabili un cod de semnalizare care va fi însuşit de către toţi salariaţii participanţi la operaţiune.
Art. 161
Stropirea cu bitum se va efectua numai după ce salariaţii s-au îndepărtat de zona de stropire.
Art. 162
În cazul folosirii lăncii pentru stropirea manuală cu bitum salariaţii sunt obligaţi să respecte următoarele măsuri:
a)să nu utilizeze tuburi flexibile care prezintă defecţiuni (scurgeri) şi care nu sunt racordate corespunzător;
b)să manevreze lancea astfel încât să evite stropirea altor salariaţi;
c)să efectueze stropirea numai cu spatele la vânt.
Art. 163
În timpul alimentării cu combustibil a autodistribuitorului este interzis fumatul sau apropierea cu flăcări deschise.
Art. 164
Autodistribuitoarele trebuie să fie dotate cu materiale pentru stingerea incendiilor în conformitate cu prevederile Normelor de prevenire şi stingere a incendiilor.
SECTIUNEA 5:Marcarea drumurilor
Art. 165
La prepararea şi utilizarea vopselelor pentru marcaje salariaţii sunt obligaţi să respecte prevederile corespunzătoare din NSSM pentru activităţi de vopsire (Anexa 1, poz. 4).
Art. 166
Se interzice prezenţa salariaţilor în caroseria autovehicului care transportă vopsele, diluanţi sau combustibili necesari la lucrările de marcaj.
Art. 167
Este interzis lucrul cu maşina de marcaj dacă lampa de avertizare girofar a acesteia nu funcţionează.
Art. 168
Este interzis lucrul cu maşina de marcaj dacă manometrele şi/sau supapele de siguranţă nu funcţionează la parametrii stabiliţi.
Art. 169
Se interzice desfacerea capacelor rezervoarelor de vopsea dacă manometrul indică prezenţa presiunii în rezervor.
Art. 170
Orice intervenţie la maşina de marcaj se va efectua în afara carosabilului şi numai după oprirea motorului.
Art. 171
Se interzice efectuarea marcajului cu conuri de cauciuc sau plastic în axul drumului de către salariaţi mergând pe jos.
SECTIUNEA 6:Vopsirea indicatoarelor rutiere şi a altor accesorii ale drumurilor
Art. 172
La degresarea cu solvenţi uşor inflamabili a suprafeţelor indicatoarelor, se vor respecta următoarele măsuri:
a)degresarea se va efectua În aer liber În locuri special amenajate;
b)asamblarea indicatoarelor în vederea montării pe timp de iarnă se va face de regulă în încăperi încălzite cu calorifere. În cazul folosirii sobelor ,acestea trebuie să fie din teracotă şi cu gura de alimentare în exteriorul încăperii;
c)instalaţia electrică şi corpurile de iluminat din încăpere trebuie să fie în construcţie ANTIEX.
Art. 173
La locul de degresare se interzice păstrarea unei cantităţi de solvent mai mari decât necesarul pentru un schimb de lucru. Solvenţii se vor păstra numai în vase închise etanş şi etichetate şi numai în locuri special destinate acestui scop.
Art. 174
Deşeurile textile îmbibate cu solvent se vor păstra numai în vase cu capac şi vor fi evacuate la sfârşitul schimbului de lucru sau ori de câte ori este nevoie.
Art. 175
Locul de muncă trebuie menţinut în stare de curăţenie, fiind interzisă depozitarea dezordonată a indicatoarelor şi materialelor.
Art. 176
La efectuarea lucrărilor de vopsit indicatoare rutiere şi accesorii de drum, salariaţii sunt obligaţi să respecte prevederile cuprinse în NSSM pentru activităţi de vopsire (Anexa 1, poz. 4).
Art. 177
În cazul în care lucrările de vopsire a unor accesorii ale drumului se desfăşoară la înălţime, se vor respecta prevederile cuprinse în NSSM pentru lucrul la înălţime (Anexa 1, poz. 1).
Art. 178
Atunci când lucrările de vopsire se efectuează cu ajutorul aerului comprimat salariaţii sunt obligaţi să respecte prevederile corespunzătoare din NSSM pentru producerea aerului comprimat (Anexa 1, poz.5).
SECTIUNEA 7:Tăierea acostamentelor
Art. 179
Deplasarea utilajului de tăiere la şi de la locul de muncă se face numai cu freza-melc ridicată şi fixată cu dispozitivul de siguranţă.
Art. 180
Înainte de pornirea motorului utilajului de tăiere se va verifica decuplarea prizei de putere.
Art. 181
În timpul funcţionării şnecului se interzice accesul salariaţilor la o distanţă mai mică de 10 m faţă de acesta.
Art. 182
Intervenţiile pentru reglare şi remedierea defecţiunilor se vor efectua numai cu utilajul de tăiere staţionat în afara carosabilului şi cu motorul oprit.
Art. 183
În timpul lucrului sunt interzise urcarea sau coborârea salariaţilor pe sau de pe utilajul de tăiere.
Art. 184
Se interzice lucrul cu autogrederele ale căror sisteme de frânare sau direcţie sunt defecte.
Art. 185
Se interzice deplasarea autogrederului fără ca lama acestuia să fie retrasă în gabaritul utilajului.
Art. 186
Se interzice intrarea salariaţilor sub cadrul autogrederului, când lama este ridicată.
Art. 187
Se interzice orice intervenţie pentru îndepărtarea obiectelor (rădăcini, sârme etc.) căzute sub cuţit, în timpul funcţionării autogrederului.
Art. 188
Este interzisă deplasarea autogredelor prin împingere de către alte utilaje.
SECTIUNEA 8:Consolidarea taluzurilor
Art. 189
La efectuarea lucrărilor de consolidare a taluzurilor la drumuri afectate de cursurile de apă se vor respecta măsurile de prevenire corespunzătoare cuprinse în NSPM pentru exploatarea, gospodărirea apelor, întreţinerea lucrărilor şi a cursurilor de apă, cadastrul apelor şi a folosinţelor legate de ape şi apărarea împotriva inundaţiilor (Anexa 1, poz.11).
Art. 190
La efectuarea lucrărilor de consolidare a taluzurilor împotriva apelor de suprafaţă, în funcţie de înclinarea taluzurilor se vor aplica următoarele măsuri:
a)dotarea salariaţilor cu centuri de siguranţă;
b)amenajarea unor platforme de lucru, scări de acces sau trepte prevăzute cu balustrade sau parapete.
Art. 191
Se interzice lucrul a doi sau mai mulţi salariaţi pe taluz, în fronturi suprapuse, pe aceeaşi verticală. Distanţa între doi salariaţi măsurată în lungul taluzului trebuie să fie de minimum 3 m.
Art. 192
Atunci când consolidarea taluzurilor se face cu piatră, salariaţii sunt obligaţi să respecte prevederile din NSPM pentru manipularea, transportul prin purtare şi cu mijloace nemecanizate, şi depozitarea materialelor (Anexa 1, poz.9) referitoare la sarcinile maxim admise.
Art. 193
Atunci când tehnolologia de lucru impune utilizarea unor tehnici specifice alpinismului utilitar se vor aplica măsurile de prevenire corespunzătoare cuprinse în NSPM pentru alpinism utilitar (Anexa 1, poz.2).
SECTIUNEA 9:Întreţinerea parapetelor
Art. 194
La prepararea betoanelor se vor respecta prevederile corespunzătoare cuprinse în NSSM pentru prepararea, transportul, turnarea betoanelor şi executarea lucrărilor din beton, beton armat şi precomprimat (Anexa 1, poz.12).
Art. 195
Prepararea betoanelor sau mortarelor se va face numai în afara părţii carosabile a drumului.
Art. 196
Pentru lucrările de întreţinere care implică lucrul la înălţime se vor respecta prevederile corespunzătoare cuprinse în NSSM pentru lucrul la înălţime (Anexa 1, poz.1).
Art. 197
Se interzice depozitarea materialelor pe platforma drumului, pe partea opusă sectorului de lucru sau În afara zonei semnalizate.
Art. 198
Se interzice executarea lucrărilor de săpături pentru amplasarea parapetelor fără consilidarea prealabilă a terenului.
Art. 199
Pe timpul nopţii, gropile de amplasare a stÂlpilor trebuie obligatoriu semnalizate.
Art. 200
Înainte de începerea lucrărilor de săpături este obligatorie verificarea existenţei instalaţiilor subterane, natura şi traseul de amplasare a acestora. Atunci când există instalaţii subterane se va stabili, de comun acord cu proprietarul lor, măsurile de protecţie a muncii ce trebuiesc luate.
SECTIUNEA 10:Decolmatarea şi colmatarea rosturilor, fisurilor şi crăpăturilor
Art. 201
Se interzice folosirea uneltelor şi a sculelor improvizate sau defecte la operaţiile de decolmatare.
Art. 202
Se interzice folosirea dispozitivului de suflat aer comprimat fără apărători de protecţie, precum şi prezenţa salariaţilor În zona de efect a aerului comprimat.
Art. 203
Uneltele care vin în contact cu materialele cu temperatură ridicată trebuie să aibă mânere termoizolante.
Art. 204
Prepararea masticului se va efectua numai În afara zonei de drum.
Art. 205
La prepararea mortarului bituminos trebuie respectate măsurile cu privire la topirea bitumului precum şi măsurile cu privire la utilizarea malaxoarelor manuale sau mecanice din NSSM pentru prepararea, transportul, turnarea betoanelor şi executarea lucrărilor din beton, beton armat şi precomprimat (Anexa 1, poz.12).
Art. 206
Turnarea masticului bituminos fierbinte se va face numai pe suprafeţe uscate.
Art. 207
Dispozitivul de colmatat trebuie să fie în bună stare, fără fisuri şi cu roata pe care se deplasează în stare de funcţionare.
SECTIUNEA 11:Refacerea pavajelor
Art. 208
La utilizarea ciocanului pneumatic sau hidraulic pentru spargerea dalelor de beton se vor respecta măsurile corespunzătoare prevăzute în prezenta normă.
Art. 209
Pentru scoaterea pavelelor salariaţii vor utiliza numai răngi bine ascuţite.
Art. 210
La baterea pavelelor cu maiul, salariaţii vor lucra cu faţa spre direcţia din care vine circulaţia păstrând între ei o distanţă corespunzătoare.
Art. 211
Depozitarea pavelelor se face fără a traversa axa drumului.
SECTIUNEA 12:Îndreptarea glisierelor metalice
Art. 212
Amplasarea maşinii de îndreptat glisiere metalice se va face astfel încât să se asigure spaţiul necesar atât la alimentarea cât şi la evacuarea glisierelor.
Art. 213
Maşina de îndreptat glisiere metalice se va fixa în fundaţie de beton.
Art. 214
Este interzis a se utiliza maşina de îndreptat glisiere metalice dacă lipsesc protectorii la organele de maşini aflate în mişcare.
Art. 215
La alimentarea şi evacuarea maşinii de îndreptat glisiere metalice trebuie montate dispozitive de rulare a glisierelor.
Art. 216
În părţile laterale ale zonei de alimentare a maşinii de îndreptat glisiere metalice se vor monta apărători cu rol de poziţionare a glisierelor la introducerea în valţ.
Art. 217
Depozitarea glisierelor se va face numai în stive prevăzute cu stâlpi de susţinere şi numai în poziţie longitudinală, fără a depăşi înălţimea stâlpilor.