Capitolul iv - Desfăşurarea activităţii - Norma 38/2023 privind asigurarea obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren şi inundaţiilor

M.Of. 1127

În vigoare
Versiune de la: 14 Decembrie 2023
CAPITOLUL IV:Desfăşurarea activităţii
Art. 12: PAID
(1)Pentru desfăşurarea activităţii PAID respectă în permanenţă următoarele condiţii:
a)deţine autorizaţie pentru subscrierea riscurilor de încadrare în clasa A8 prevăzută în anexa nr. 1 secţiunea A din Legea nr. 237/2015;
b)dispune de o structură adecvată atât pentru activitatea de contractare a asigurării PAD, cât şi pentru cea de instrumentare a daunelor;
c)dispune de dotare cu tehnică de calcul şi software adecvată şi de personal care să permită cel puţin:
(i)contractarea asigurării PAD;
(ii)ţinerea unor evidenţe cronologice detaliate privind încheierea, derularea şi încetarea asigurării PAD;
(iii)gestionarea dosarelor de daună;
(iv)schimbul datelor şi informaţiilor prevăzute la pct. (i)-(iii) cu autorităţile publice şi alţi asigurători.
(2)În cazul în care contractul de asigurare PAD a fost eliberat prin intermediari, constatarea şi evaluarea prejudiciilor, precum şi stabilirea cuantumului despăgubirii se realizează de către PAID.
(3)PAID poate externaliza activităţi sau funcţii ce sunt în legătură cu instrumentarea dosarelor de daună, cu respectarea prevederilor art. 33 din Legea nr. 237/2015 şi a prevederilor legale incidente.
(4)Costurile aferente externalizării instrumentării dosarelor de daună deschise în baza unui contract PAD sunt stabilite de către părţi în baza contractului de prestări servicii încheiat între PAID şi asigurătorul/entitatea care efectuează o astfel de activitate în numele PAID.
(5)Modalitatea de preluare a instrumentării dosarelor de daună şi modalitatea de desemnare a entităţii/entităţilor care pot prelua această activitate se realizează prin politicile şi procedurile PAID.
(6)PAID preia cheltuielile aferente instrumentării dosarelor de daună deschise în baza unui contract PAD, cu excepţia situaţiei în care asigurătorul care a eliberat PAD sau entitatea desemnată conform alin. (5) regularizează dauna şi în baza acoperirii unui contract de asigurare facultativ, caz în care cheltuielile comune aferente instrumentării acestuia sunt împărţite conform înţelegerii prealabile dintre aceştia.
(7)Rezerva strategică de catastrofă se constituie prin aplicarea lunară a unui procent de minimum 5% asupra volumului de prime brute subscrise, aferente acestor contracte, şi se menţine până când fondul de rezervă atinge cel puţin 10% din acumularea răspunderilor asumate prin contractele de asigurare care acoperă riscurile de catastrofe naturale; PAID stabileşte prin proceduri proprii mecanismul de eliberare de sume din rezerva acumulată, în funcţie de daunele înregistrate în exerciţiul financiar de referinţă.
(8)În vederea acoperirii dezastrelor naturale, astfel cum sunt definite la art. 2 lit. b) din Legea nr. 260/2008, PAID transmite documentat A.S.F., anual până la 30 septembrie, următoarele:
a)calculul expunerii sau acumulării maxime pe clasa de asigurare practicată;
b)modul de estimare a daunei maxime posibile;
c)programul de reasigurare privind astfel de riscuri, din care să rezulte capacitatea PAID de a le subscrie, respectiv reţinerea netă;
d)evaluarea adecvării primei obligatorii şi nivelul considerat suficient pentru îndeplinirea obligaţiilor sale legale, precum şi necesitatea modificării sumei asigurate.
(9)Informaţiile prevăzute la alin. (8) se pot transmite şi cu o frecvenţă mai mare, la solicitarea A.S.F. sau atunci când PAID consideră necesar.
(10)În cazul prevăzut la alin. (8) lit. d), PAID documentează propunerea de modificare a primei obligatorii.
(11)PAID pune la dispoziţia altor asigurători accesul la baza de date PAD în vederea efectuării verificării prevăzute la art. 13 alin. (9).
(12)PAID poate solicita documentat A.S.F. modificarea sumei asigurate obligatoriu şi/sau a primei obligatorii inclusiv atunci când:
a)rata inflaţiei comunicată de Banca Naţională a României depăşeşte valoarea anuală de 5% sau o valoare cumulată de 10% de la ultima modificare de primă;
b)costurile de reparaţie a locuinţelor la nivel de piaţă se modifică semnificativ;
c)există alte condiţii în care este afectată semnificativ desfăşurarea activităţii PAID.
(13)În desfăşurarea activităţii, PAID se asigură de respectarea prevederilor legale astfel cum acestea sunt definite la art. 1 alin. (2) pct. 37 din Legea nr. 237/2015 şi la art. 3 alin. (1) pct. 19 din Legea nr. 236/2018.
(14)PAID poate transmite informări către asiguraţii sau contractanţii PAD cu privire la expirarea şi, după caz, obligativitatea încheierii unui nou contract PAD, inclusiv în afara perioadei de valabilitate a acestuia.
Art. 13: Asigurători şi alţi distribuitori
(1)Asigurătorii transmit către baza de date PAD, utilizând un mediu de comunicare electronică, informaţiile cu privire la daunele avizate produse pe parcursul derulării contractului PAD.
(2)Pentru activitatea de constatare şi evaluare a daunelor, asigurătorii dispun de personal specializat propriu sau mandatat, care acţionează în numele acestora.
(3)Distribuitorul prin care contractul PAD este încheiat poate informa asiguratul PAD cu privire la data de încetare a contractului PAD.
(4)Distribuitorii îşi asumă răspunderea pentru toate contractele PAD emise, inclusiv pentru toate erorile şi omisiunile apărute la emiterea acestora.
(5)Marja de solvabilitate disponibilă nu va fi diminuată cu valoarea participaţiilor deţinute la PAID pentru acţionari care sunt societăţi supravegheate conform regimului naţional prevăzut de partea a II-a a Legii nr. 237/2015.
(6)Pentru riscurile care fac obiectul contractului PAD, asigurătorii pot încheia asigurări facultative numai pentru sume asigurate care excedează sumei asigurate din contractul PAD.
(7)Asigurătorii pot încheia contracte de asigurare în coasigurare cu PAID, condiţia prevăzută la art. 3 alin. (9) din Legea nr. 260/2008 considerându-se îndeplinită la momentul emiterii contractului.
(8)În cazul contractelor de asigurare în care PAID are calitatea de coasigurător, costurile aferente activităţii de constatare şi evaluare a prejudiciilor sunt suportate de către coasigurători, iar stabilirea cuantumului aferent obligaţiei fiecărei părţi se realizează conform înţelegerii prealabile a acestora.
(9)Asigurătorii verifică încheierea contractului PAD prin interogarea bazei de date a PAID.
(10)În situaţia în care asigurătorul nu poate verifica încheierea PAD conform alin. (9), aceasta poate solicita asiguratului o dovadă a încheierii PAD sau o declaraţie pe propria răspundere a acestuia din care să reiasă că acesta deţine un contract PAD.
(11)După încheierea contractului PAD, asigurătorii şi intermediarii transferă în contul PAID suma încasată cu titlu de primă de asigurare, din care reţin în contul acestora suma cuvenită din activitatea de asigurare agreată cu PAID, în baza contractelor/convenţiilor încheiate.
Art. 14: Colaborarea în caz de dezastru natural
(1)Asigurătorii, inclusiv PAID, încheie o convenţie de colaborare în baza căreia sunt gestionate contractele de asigurare a locuinţelor în cazul unui dezastru natural extins la nivelul teritoriului României.
(2)Convenţia prevăzută la alin. (1) se încheie până la data de 30 iunie 2024 şi conţine cel puţin următoarele:
a)aspecte privind activarea centrului de coordonare prevăzut la art. 24 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 260/2008;
b)stabilirea unui termen rezonabil de la momentul producerii dezastrului natural la nivelul României de la care se activează prevederile convenţiei;
c)modalitatea de colaborare în activitatea de instrumentare a daunelor, în special în ceea ce priveşte gestionarea personalului implicat în:
(i)activitatea de constatare a daunelor;
(ii)activitatea de lichidare a daunelor;
d)obligaţiile părţilor semnatare, în special privind respectarea procedurilor şi fluxurilor adoptate în comun;
e)fluxurile de informaţii şi cele financiare;
f)dezvoltarea şi administrarea unei baze de date comune de către PAID, ce conţine informaţii privind asigurările de locuinţe din România, precum şi modalitatea de accesare şi utilizare a acesteia, cu respectarea legislaţiei specifice privind protecţia datelor cu caracter personal;
g)constituirea unui sistem naţional centralizat de avizare a daunelor;
h)modalitatea de colaborare cu instituţiile competente în constatarea situaţiei de dezastru natural şi/sau care intervin ori sunt implicate în acest caz;
i)termenele de constatare şi instrumentare a daunelor care pot fi altele decât cele prevăzute de prezenta normă.
(3)În desfăşurarea activităţii, în cazul unui dezastru natural la nivelul României, părţile semnatare ale convenţiei respectă prevederile acesteia.
Art. 15: Prevederi finale
(1)Dreptul asiguraţilor la despăgubiri, ce izvorăsc din asigurarea încheiată potrivit prevederilor Legii nr. 260/2008, se stinge în termen de 2 ani de la producerea riscului asigurat.
(2)În aplicarea prevederilor art. 10 din Legea nr. 260/2008, proprietarul locuinţei, la înscrierea în cartea funciară, prezintă un contract PAD valabil ori de câte ori are loc modificarea titularului dreptului de proprietate ca urmare a transmiterii pe cale convenţională ori succesorală a dreptului de proprietate asupra locuinţei.
(3)În cazul locuinţelor noi, în vederea respectării prevederilor art. 10 din Legea nr. 260/2008, distribuitorii pot emite contracte PAD înaintea înregistrării locuinţei în evidenţele organelor fiscale.
(4)Nerespectarea prevederilor prezentelor norme se sancţionează conform prevederilor art. 29 din Legea nr. 260/2008, ale art. 163 din Legea nr. 237/2015 şi/sau ale art. 28 din Legea nr. 236/2018, după caz.
Art. 16: Intrarea în vigoare şi abrogări
(1)Prezenta normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării.
(2)La data intrării în vigoare a prezentei norme se abrogă următoarele acte normative:
a)Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 23/2008 pentru punerea în aplicare a Normelor privind autorizarea asigurătorilor pentru încheierea asigurării obligatorii a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren sau inundaţiilor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 3 din 5 ianuarie 2009, cu modificările ulterioare;
b)Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 7/2009 pentru punerea în aplicare a Normelor privind constatarea, evaluarea şi lichidarea daunelor la asigurarea obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren sau inundaţiilor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 369 din 2 iunie 2009;
c)Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor şi al ministrului administraţiei şi internelor nr. 6/87/2011 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren şi inundaţiilor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 315 din 6 mai 2011;
d)Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 6/2013 privind Poolul de Asigurare împotriva Dezastrelor Naturale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 521 din 20 august 2013;
e)Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 7/2013 privind forma şi clauzele cuprinse în contractul de asigurare obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren şi inundaţiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 521 din 20 august 2013, cu modificările şi completările ulterioare.