Capitolul i - Obiectul reglementării, aria de aplicabilitate, definiţii şi categorii de entităţi raportoare - Norma 14/2015 privind reglementările contabile conforme cu directivele europene aplicabile sistemului de pensii private
M.Of. 706 bis
În vigoare Versiune de la: 17 Septembrie 2024
CAPITOLUL I:Obiectul reglementării, aria de aplicabilitate, definiţii şi categorii de entităţi raportoare
SECŢIUNEA 1:Obiectul reglementării
Art. 1
(1)Prezenta normă stabileşte:
a)formatul şi conţinutul situaţiilor financiare anuale, principiile contabile şi regulile de recunoaştere, evaluare, scoatere din evidenţă şi prezentare a elementelor în situaţiile financiare anuale individuale, regulile de întocmire, aprobare, auditare, potrivit legii, şi publicare a situaţiilor financiare anuale, planul de conturi, precum şi conţinutul şi funcţiunea conturilor contabile aplicabile sistemului de pensii private;
b)reguli privind întocmirea situaţiilor financiare anuale consolidate aplicabile sistemului de pensii private.
(2)Contabilitatea aplicabilă sistemului de pensii private cuprinde:
a)contabilitatea fondurilor de pensii administrate privat, a fondurilor de pensii facultative şi a fondurilor de pensii ocupaţionale;
b)contabilitatea administratorilor fondurilor de pensii administrate privat şi/sau a fondurilor de pensii facultative şi/sau a fondurilor de pensii ocupaţionale, care sunt societăţi de pensii înfiinţate potrivit prevederilor legale în vigoare;
a)contabilitatea fondurilor de pensii administrate privat, a fondurilor de pensii facultative şi a fondurilor de pensii ocupaţionale;
b)contabilitatea administratorilor fondurilor de pensii administrate privat şi/sau a fondurilor de pensii facultative şi/sau a fondurilor de pensii ocupaţionale, care sunt societăţi de pensii înfiinţate potrivit prevederilor legale în vigoare;c)contabilitatea brokerilor de pensii private, societăţi comerciale înfiinţate şi autorizate potrivit prevederilor legale în vigoare;
d)contabilitatea Fondului de garantare a drepturilor din sistemul de pensii private, înfiinţat potrivit Legii nr. 187/2011 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Fondului de garantare a drepturilor din sistemul de pensii private.
SECŢIUNEA 2:Aria de aplicabilitate
Art. 2
a)fonduri de pensii administrate privat, fonduri de pensii facultative şi fonduri de pensii ocupaţionale, denumite în continuare fonduri de pensii private;
b)administratori ai fondurilor de pensii administrate privat şi/sau ai fondurilor de pensii facultative şi/sau ai fondurilor de pensii ocupaţionale, care sunt societăţi de pensii înfiinţate potrivit prevederilor legale în vigoare, denumiţi în continuare administratori;
Prezenta normă se aplică următoarelor categorii de entităţi:
a)fonduri de pensii administrate privat, fonduri de pensii facultative şi fonduri de pensii ocupaţionale, denumite în continuare fonduri de pensii private;
b)administratori ai fondurilor de pensii administrate privat şi/sau ai fondurilor de pensii facultative şi/sau ai fondurilor de pensii ocupaţionale, care sunt societăţi de pensii înfiinţate potrivit prevederilor legale în vigoare, denumiţi în continuare administratori;c)brokeri de pensii private, societăţi înfiinţate şi autorizate potrivit prevederilor legale în vigoare;
d)Fond de garantare a drepturilor din sistemul de pensii private, denumit în continuare Fond de garantare, înfiinţat potrivit Legii nr. 187/2011.
Art. 3
(1)Contabilitatea se ţine în limba româna şi în moneda naţională.
(2)Contabilitatea operaţiunilor efectuate în valută se ţine atât în moneda naţională, cât şi în valută.
(3)Prin valută se înţelege altă monedă decât leul.
Art. 4
(31)Activele şi pasivele unui fond de pensii ocupaţionale sunt evidenţiate şi ţinute separat de cele ale administratorului, ale celorlalte fonduri de pensii ocupaţionale administrate, precum şi de cele ale altor fonduri de pensii private administrate.
(32)Activităţile de administrare şi furnizare a pensiilor ocupaţionale, precum şi toate activele şi angajamentele corespunzătoare acestora sunt restricţionate, gestionate şi organizate separat de alte activităţi ale administratorului, fără posibilitate de transfer.
(1)Administratorii fondurilor de pensii private organizează şi ţin distinct contabilitatea pentru fiecare fond de pensii private pe care îl administrează, faţă de propria contabilitate.
(2)Contabilitatea fondurilor de pensii private este organizată astfel încât constituirea, evidenţa şi utilizarea resurselor financiare ale fondurilor de pensii private să se facă conform prospectului schemei de pensii şi reglementărilor legale aplicabile, în scopul dobândirii de către participanţi a unei pensii private.
(3)Activele şi pasivele fiecărui fond de pensii administrat privat sunt organizate, evidenţiate şi administrate distinct, separat de celelalte fonduri de pensii facultative pe care le gestionează acelaşi administrator şi de contabilitatea proprie administratorului, fără posibilitatea transferului între fonduri sau între fonduri şi administrator.
(31)Activele şi pasivele unui fond de pensii ocupaţionale sunt evidenţiate şi ţinute separat de cele ale administratorului, ale celorlalte fonduri de pensii ocupaţionale administrate, precum şi de cele ale altor fonduri de pensii private administrate.
(32)Activităţile de administrare şi furnizare a pensiilor ocupaţionale, precum şi toate activele şi angajamentele corespunzătoare acestora sunt restricţionate, gestionate şi organizate separat de alte activităţi ale administratorului, fără posibilitate de transfer.(4)Toate activele şi pasivele corespunzătoare activităţii de administrare a fondurilor de pensii sunt restricţionate, gestionate şi organizate separat de alte activităţi ale administratorului, fără posibilitatea de transfer.
(5)Activele şi pasivele restricţionate, gestionate şi organizate separat, prevăzute la alin. (4), sunt limitate la operaţiunile legate de fondurile de pensii şi activităţi conexe.
Art. 5
(2)Contabilitatea proprie a administratorului care desfăşoară atât activitatea de administrare a fondului de pensii administrate privat, cât şi activitatea de administrare a fondurilor de pensii facultative şi/sau activitatea de administrare a fondurilor de pensii ocupaţionale este organizată şi ţinută separat pentru fiecare segment de activitate, cu ajutorul conturilor contabile analitice.
(1)Contabilitatea administratorului este organizată astfel încât constituirea, evidenţa şi utilizarea provizioanelor tehnice corespunzătoare obligaţiilor financiare rezultate din prospectele schemelor de pensii private şi a activelor care acoperă aceste provizioane tehnice să se facă în mod distinct faţa de constituirea, evidenţa şi utilizarea resurselor pentru acoperirea cheltuielilor de administrare şi funcţionare proprii administratorului.
(2)Contabilitatea proprie a administratorului care desfăşoară atât activitatea de administrare a fondului de pensii administrate privat, cât şi activitatea de administrare a fondurilor de pensii facultative şi/sau activitatea de administrare a fondurilor de pensii ocupaţionale este organizată şi ţinută separat pentru fiecare segment de activitate, cu ajutorul conturilor contabile analitice.(3)Administratorii fondurilor de pensii private vor întocmi distinct balanţa de verificare a conturilor analitice pentru fiecare fond de pensii private pe care îl administrează, faţă de propria contabilitate.
(4)Administratorii fondurilor de pensii private care sunt societăţi de asigurare şi societăţi de administrare a investiţiilor vor întocmi distinct pentru activitatea de administrare a fondurilor balanţa de verificare a conturilor analitice, faţă de celelalte activităţi desfăşurate conform prevederilor legale în vigoare.
(5)Pentru fondurile de pensii private aflate în administrare, situaţiile financiare anuale vor fi întocmite de către administratorii acestora distinct de propriile situaţii financiare anuale.
Art. 6
Contabilitatea brokerilor de pensii private este organizată astfel încât constituirea şi evidenţa resurselor financiare ale acestora să se facă conform reglementărilor legale aplicabile.
Art. 7
(1)Contabilitatea Fondului de garantare este organizată astfel încât constituirea, evidenţa şi utilizarea resurselor pentru plata compensaţiei către participanţii fondurilor de pensii facultative să se facă în mod distinct faţă de constituirea, evidenţa şi utilizarea resurselor pentru plata compensaţiei către participanţii fondurilor de pensii administrate privat şi distinct faţă de constituirea, evidenţa şi utilizarea resurselor pentru plata compensaţiei către participanţii fondurilor de pensii ocupaţionale, respectiv pentru perioada de acumulare a contribuţiilor şi perioada de plată a pensiilor, iar resursele pentru plata compensaţiei se gestionează distinct de resursele pentru acoperirea cheltuielilor de administrare şi funcţionare a Fondului de garantare.
(1)Contabilitatea Fondului de garantare este organizată astfel încât constituirea, evidenţa şi utilizarea resurselor pentru plata compensaţiei către participanţii fondurilor de pensii facultative să se facă în mod distinct faţă de constituirea, evidenţa şi utilizarea resurselor pentru plata compensaţiei către participanţii fondurilor de pensii administrate privat şi distinct faţă de constituirea, evidenţa şi utilizarea resurselor pentru plata compensaţiei către participanţii fondurilor de pensii ocupaţionale, respectiv pentru perioada de acumulare a contribuţiilor şi perioada de plată a pensiilor, iar resursele pentru plata compensaţiei se gestionează distinct de resursele pentru acoperirea cheltuielilor de administrare şi funcţionare a Fondului de garantare.(2)În sensul alin. (1), contabilitatea Fondului de garantare este organizată şi ţinută separat pentru fiecare segment de activitate, cu ajutorul conturilor contabile analitice.
Art. 8
(1)Orice operaţiune economico-financiară efectuată se consemnează în momentul efectuării ei într-un document care stă la baza înregistrărilor în contabilitate, dobândind astfel calitatea de document justificativ.
(2)Documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitate angajează răspunderea persoanelor care le-au întocmit, vizat şi aprobat, precum şi a celor care le-au înregistrat în contabilitate, după caz.
(3)În contabilitatea entităţilor prevăzute la art. 2, închiderea conturilor de venituri şi cheltuieli se efectuează la sfârşitul lunii calendaristice.
SECŢIUNEA 3:Definiţii
Art. 9
(1)Termenii şi expresiile utilizate în prezenta normă au semnificaţia prevăzută la:
d)art. 2 din Legea nr. 1/2020 privind pensiile ocupaţionale, denumită în continuare Legea nr. 1/2020.
a)art. 2 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 411/2004;
b)art. 2 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 204/2006;
c)art. 4 alin. (2) din Legea nr. 187/2011.
d)art. 2 din Legea nr. 1/2020 privind pensiile ocupaţionale, denumită în continuare Legea nr. 1/2020.(2)De asemenea, în înţelesul prezentei norme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
1.interes de participare - drepturi în capitalul altor entităţi, reprezentate sau nu prin certificate, care, prin crearea unei legături durabile cu aceste entităţi, sunt destinate să contribuie la activitatea entităţii care deţine drepturile respective. Deţinerea unei părţi din capitalul unei alte entităţi reprezintă un interes de participare, dacă depăşeşte un prag procentual de 20%;
2.parte afiliată - o persoană sau o entitate care este afiliată entităţii care îşi întocmeşte situaţiile financiare, conform Standardelor internaţionale de contabilitate adoptate în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.606/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 iulie 2002 privind aplicarea standardelor internaţionale de contabilitate;
3.active imobilizate - activele care sunt destinate să servească o perioadă îndelungată activităţile entităţii;
4.cifră de afaceri netă - sumele obţinute din prestarea de servicii, conform prevederilor legale aplicabile, după deducerea reducerilor comerciale şi a taxei pe valoarea adăugată şi a altor impozite direct legate de cifra de afaceri, astfel:
a)cifră de afaceri netă a fondurilor de pensii private cuprinde veniturile din activitatea curentă;
b)cifră de afaceri netă a administratorilor fondurilor de pensii private cuprinde venituri din activitatea de exploatare şi venituri din subvenţii de exploatare aferente cifrei de afaceri nete;
c)cifră de afaceri netă a brokerilor de pensii private cuprinde venituri din activitatea de exploatare şi venituri din subvenţii de exploatare aferente cifrei de afaceri nete;
d)cifră de afaceri netă a fondului de garantare cuprinde veniturile din activitatea curentă;
5.cost de achiziţie - preţul datorat şi eventualele cheltuieli conexe minus eventualele reduceri ale costului de achiziţie. În acest sens, costul de achiziţie al bunurilor cuprinde preţul de cumpărare, taxele de import şi alte taxe (cu excepţia acelora pe care persoana juridică le poate recupera de la autorităţile fiscale), cheltuielile de transport, manipulare şi alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achiziţiei bunurilor respective. În costul de achiziţie se includ, de asemenea, comisioanele, taxele notariale, cheltuielile cu obţinerea de autorizaţii şi alte cheltuieli nerecuperabile, atribuibile direct bunurilor respective. Cheltuielile de transport sunt incluse în costul de achiziţie şi atunci când funcţia de aprovizionare este externalizată;
6.ajustare de valoare - ajustările destinate să ţină cont de modificările valorilor activelor individuale, stabilite la data bilanţului, indiferent dacă modificarea este definitivă sau nu. Ajustările negative de valoare pot fi: ajustări permanente, denumite în continuare amortizări, şi/sau ajustări provizorii, denumite în continuare ajustări pentru depreciere sau pierdere de valoare, în funcţie de caracterul permanent sau provizoriu al ajustării respective;
7.societate-mamă - o entitate care controlează una sau mai multe filiale;
8.filială - o entitate controlată de o societate-mamă, inclusiv orice filială a societăţii-mamă care le conduce;
9.grup - o societate-mamă şi toate filialele acesteia;
10.entităţi afiliate - două sau mai multe entităţi din cadrul unui grup;
11.entitate asociată - o entitate în care o altă entitate are un interes de participare şi ale cărei politici de exploatare şi financiare fac obiectul unei influenţe semnificative exercitate de cealaltă entitate. Se consideră că o entitate exercită o influenţă semnificativă asupra altei entităţi dacă deţine cel puţin 20% din drepturile de vot ale acţionarilor sau asociaţilor respectivei entităţi. Ca urmare, existenţa unei entităţi asociate presupune îndeplinirea cumulativă a două condiţii, respectiv deţinerea unui interes de participare în cealaltă entitate şi exercitarea influenţei semnificative asupra politicilor de exploatare şi financiare ale acesteia;
12.prag de semnificaţie - statutul informaţiilor în cazul în care se poate anticipa în mod rezonabil că omiterea sau prezentarea eronată a acestora influenţează deciziile pe care utilizatorii le adoptă pe baza situaţiilor financiare ale entităţii. Pragul de semnificaţie al elementelor individuale se evaluează în contextul altor elemente similare.
SECŢIUNEA 4:Categorii de entităţi raportoare
Art. 10
În sensul prezentei norme, entităţile prevăzute la art. 2 lit. a) şi b) sunt entităţi de interes public.
Art. 11
(1)În procesul de consolidare, în funcţie de criteriile de mărime, grupurile se împart în trei categorii, astfel: grupuri mici, grupuri mijlocii, respectiv grupuri mari.
(2)Grupurile mici sunt grupurile constituite din societăţile-mamă şi filialele care urmează să fie incluse în consolidare şi care, pe bază consolidată, nu depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii la data bilanţului societăţii-mamă:
a)totalul activelor: 25.000.000 lei;
b)cifra de afaceri netă: 50.000.000 lei;
c)numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 50.
(3)Grupurile mijlocii sunt grupurile constituite din societăţile-mamă şi filialele care urmează să fie incluse în consolidare şi care, pe bază consolidată, nu depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii la data bilanţului societăţii-mamă:
a)totalul activelor: 125.000.000 lei;
b)cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei;
c)numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 250.
(4)Grupurile mari sunt grupurile constituite din societăţile-mamă şi filialele care urmează să fie incluse în consolidare şi care, pe bază consolidată, depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii la data bilanţului societăţii-mamă:
a)totalul activelor: 125.000.000 lei;
b)cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei;
c)numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 250.
(5)Determinarea valorii criteriilor de mărime prevăzute la alin. (1)-(4) se bazează pe indicatorii corespunzători societăţii-mamă şi filialelor cuprinse în consolidare.
(6)La stabilirea criteriilor de mărime, societatea-mamă poate să nu ia în considerare filialele pe care intenţionează să le excludă din consolidare în baza oricărei situaţii prevăzute la art. 442.Art. 12
În scopul determinării limitelor legate de totalul activelor şi de cifra de afaceri netă, prevăzute la art. 11, nu se efectuează:
a)compensarea prevăzută la art. 446 alin. (1);
b)eventualele eliminări ca urmare a aplicării prevederilor art. 450 alin. (1).
Art. 13
(1)O societate-mamă întocmeşte situaţii financiare anuale consolidate începând cu primul exerciţiu financiar în care sunt depăşite criteriile de mărime, în condiţiile prevăzute la Capitolul VIII "Situaţii financiare anuale consolidate şi rapoarte consolidate".
(2)Atunci când, la data bilanţului " un grup depăşeşte sau încetează să mai depăşească limitele a două dintre cele trei criterii menţionate la art. 11, acest fapt are incidenţă asupra aplicării derogărilor prevăzute de prezenta normă numai dacă acest lucru are loc în două exerciţii financiare consecutive.
(3)Prin două exerciţii financiare consecutive se înţelege exerciţiul financiar precedent celui pentru care se întocmesc situaţiile financiare anuale şi exerciţiul financiar curent, pentru care se întocmesc situaţiile financiare anuale.