Nou Art. 13. - Prevederile alin. (1) nu sunt aplicabile: - Metodologie din 2025 privind fundamentarea cifrei de şcolarizare pentru învăţământul preuniversitar de stat, evidenţa efectivelor de antepreşcolari/preşcolari şi elevi şcolarizaţi în unităţile de învăţământ particular pentru anul şcolar 2026-2027

M.Of. 1135

În vigoare
Versiune de la: 9 Decembrie 2025
Art. 13
(1)Propunerile privind numărul de locuri pentru învăţământul liceal pentru toate tipurile şi formele de învăţământ se realizează cu respectarea principiului asumării filierei, în conformitate cu prevederile art. 33 alin. (3)-(5) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Filiera vocaţională este destinată asigurării formării teoretice şi practice a elevilor în domenii specifice, precum: artistic, sportiv, teologic, pedagogic sau militar.
(3)Pentru a asigura o formare practică de calitate, unitatea de învăţământ care îşi asumă filiera vocaţională trebuie să asigure pregătirea elevilor pentru obţinerea de performanţe la concursuri, olimpiade şi alte competiţii şcolare la nivel naţional sau internaţional, să încheie parteneriate cu instituţii din domeniul vocaţional, respectiv teatre, filarmonici, cluburi sportive, instituţii teologice, militare.
(4)Filiera teoretică este destinată asigurării unei educaţii generale solide, conform profilului absolventului de liceu aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 6.731/2023 privind aprobarea Profilului de formare al absolventului, pregătindu-i pe elevi pentru continuarea studiilor la nivel universitar sau pentru diverse cariere academice.
(5)Unităţile de învăţământ care îşi asumă filiera teoretică trebuie să ofere un mediu care să conducă la dezvoltarea competenţelor-cheie la gradul cel mai mare de complexitate, să încurajeze pregătirea pentru învăţământul superior, excelenţa academică şi performanţe la concursuri, olimpiade şi alte competiţii şcolare la nivel naţional sau internaţional.
(6)Absolvenţii filierei teoretice se pot angaja în domenii care necesită competenţe-cheie dezvoltate certificate prin absolvirea învăţământului liceal şi/sau diploma de bacalaureat, care nu necesită un certificat de calificare/specializare specific, de exemplu: administraţie şi secretariat, servicii de relaţii cu clienţii, vânzări şi comerţ, marketing şi publicitate, respectiv tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor.
(7)La fundamentarea proiectului planului de şcolarizare, inspectoratele şcolare justifică explicit necesitatea şcolarizării profilurilor aferente filierei teoretice, respectiv filierei vocaţionale.
(8)Prevederile alin. (1) nu sunt aplicabile:
a)în cazul unităţilor de învăţământ preuniversitar cu predare în limbile minorităţilor naţionale sau care au secţii cu predare în limbile minorităţilor naţionale, singulare în unitatea administrativ-teritorială, situaţii în care se pot organiza clase de liceu cu grupe de elevi de diferite specializări/calificări/profiluri/filiere, în condiţiile legii;
b)în cazul în care pe raza unităţii administrativ-teritoriale nu există unitate de învăţământ liceal tehnologic cu predare exclusiv în limbile minorităţilor naţionale, aceste formaţiuni de studiu pot funcţiona în cadrul liceelor teoretice sau vocaţionale;
c)în cazul unităţilor de învăţământ unice la nivelul unităţii administrativ-teritoriale, pentru fiecare limbă de predare.
(9)Denumirea unităţii de învăţământ trebuie să reflecte nivelul cel mai înalt de învăţământ şcolarizat, precum şi filiera asumată, urmată, după caz, de un nume (nume de personalităţi ori evenimente istorice, politice, culturale sau de orice altă natură) sau un număr.
(10)În situaţia în care pentru o unitate de învăţământ se impune modificarea denumirii ca urmare a asumării filierei, consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ stabileşte prin hotărâre noua denumire, în acord cu prevederile alin. (8) şi ale Procedurii de atribuire a denumirilor unităţilor de învăţământ din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 6.564/2011, cu modificările şi completările ulterioare, hotărâre pe care o supune avizării de către consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar. Dacă nu se modifică numele unităţii de învăţământ dat de o personalitate, evenimente istorice, politice, culturale etc., atunci nu sunt aplicabile prevederile art. 5 din procedura aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 6.564/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
(11)După avizarea hotărârii unităţii de învăţământ, conducerea inspectoratului şcolar înaintează autorităţii publice locale noua denumire a unităţii de învăţământ, în vederea emiterii sau modificării, după caz, a hotărârii consiliului local/judeţean privind aprobarea reţelei şcolare cu noua denumire.