Capitolul iii - Calificarea prin competenţe - Metodologie din 2024 pentru elaborarea şi actualizarea calificărilor profesionale
M.Of. 874
În vigoare Versiune de la: 30 August 2024
CAPITOLUL III:Calificarea prin competenţe
Art. 15
(1)Modelul de elaborare şi actualizare a calificărilor bazat pe modelul calificării prin competenţe se înscrie pe trendul european în materie de competenţe şi are următoarele caracteristici:
a)calificarea este flexibilă la schimbările pieţei şi oferă posibilităţi de adaptare în piaţă prin absolvirea de programe de: perfecţionare, specializare, conversie/reconversie şi recalificare profesională;
b)modelul calificărilor prin competenţe este flexibil pe orizontală şi modulat, permiţând utilizarea certificatelor de calificare parţială prin microcertificare pentru calificări parţiale;
c)îmbină standardul legat de piaţa muncii ISCO-08 cu cel legat de educaţie ISCED-F 2013; în acest sens, în anexa nr. 3 la prezenta metodologie se prezintă o corelare între grupele de bază ISCO-08 şi domeniile de specializare a cunoaşterii ISCED-F 2013, lucru ce de regulă sprijină şi susţine necesitatea corelării denumirii calificării cu cea a grupei de bază din ISCO-08 şi domeniului detaliat ISCED-F 2013;
d)îmbină cerinţa de competenţe a pieţei muncii europene reprezentate prin ESCO şi ocupaţiile aferente din COR/ISCO-08 cu cerinţele educaţiei în materie şi, respectiv, domeniile de specializare a cunoaşterii ISCED-F 2013, prin procesul de elaborare şi actualizare a unei calificări.
(2)Modelul calificărilor prin competenţe propus este flexibil pe verticală şi răspunde la:
a)cerinţele europene în materie de competenţe digitale, verzi şi antreprenoriale;
b)cerinţele europene de dezvoltare a competenţelor pe patru niveluri profesionale, care sunt prezentate în anexa nr. 4 la prezenta metodologie, corelate cu nivelurile CNC;
c)necesitatea crescândă din piaţa muncii şi viaţa socială pentru competenţe transversale;
d)promovarea competenţelor-cheie, transversale şi profesionale internaţionale, identificate în recomandările europene şi portalul ESCO;
e)crearea unui parcurs logic al calificărilor pentru dezvoltarea competenţelor profesionale de muncă, care are la bază rezultate ale învăţării/discipline: fundamentale şi de domeniu;
f)solicitările privind competenţele profesionale practice şi manageriale, notate cu C4, în afara celor profesionale sau la locul de muncă, care s-au dovedit că sunt necesare şi utile în activităţile profesionale şi sociale/personale.
(3)Corelarea grupelor de bază ISCO-08 cu domeniile de specializare a cunoaşterii ISCED-F 2013 se aprobă prin decizie a preşedintelui ANC şi se publică pe site-ul oficial al ANC.
(4)Se recomandă ca educaţia şi formarea profesională să fie realizate fie după standardele ocupaţionale/de pregătire profesională care sunt realizate în baza standardelor de calificare de specialişti ai domeniului şi avizate/validate de asociaţii profesionale din domeniul calificării, fie după programe de studii care au la bază modelul calificării prin competenţe şi rezultate ale învăţării aferente.
(5)Pentru ocupaţiile de specialist în sisteme de calificare şi de evaluator de competenţe profesionale/extern/de evaluatori, standardele de calificare/ocupaţionale, precum şi rutele profesionale aferente se reglementează de ANC, în conformitate cu prevederile art. 196 alin. (8) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
(6)Specialiştii în sisteme de calificare participă şi contribuie la elaborarea şi actualizarea calificărilor profesionale în instituţiile de învăţământ superior şi în educaţia şi formarea profesională, conform prevederilor art. 196 alin. (10) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
(7)Pentru formarea profesională iniţială ordinal se aplică începând cu anul şcolar 2026-2027.