Capitolul ii - Procesul de elaborare a calificării - Metodologie din 2024 pentru elaborarea şi actualizarea calificărilor profesionale
M.Of. 874
În vigoare Versiune de la: 30 August 2024
CAPITOLUL II:Procesul de elaborare a calificării
Art. 9
(1)Modelul procesului de elaborare a calificării are la bază modelul calificării prin competenţe, prezentat în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezenta metodologie.
(2)Următorii actori sunt implicaţi în procesul de calificare bazat pe rezultatele învăţării:
a)piaţa muncii, prin reprezentanţii ei din domeniu: patronate, sindicate, comitete sectoriale, după caz;
b)furnizorul de educaţie şi formare, ca instituţie cu personalitate juridică, instituţii publice şi private, furnizori de educaţie şi formare profesională sau centre de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte căi decât cele formale;
c)cadrele didactice de specialitate/specialişti recunoscuţi/formatori;
d)cursantul/elevul;
e)instituţia competentă de asigurare a calităţii în educaţie şi formare profesională.
Art. 10
(1)Procesul calificării bazat pe competenţe şi rezultatele învăţării, conform modelului calificării prin competenţe menţionat la art. 9, vizează:
1.elaborarea calificării prin colaborare şi creativitate între piaţa muncii şi educaţie, care reprezintă trecerea de la competenţele solicitate de piaţa muncii la rezultatele învăţării specifice educaţiei. Această etapă cuprinde primele activităţi de realizare a calificării, respectiv:
a)stabilirea necesităţii şi oportunităţii unei calificări de către piaţa muncii şi ocupaţiile aferente;
b)încadrarea calificării într-o grupă de bază, minoră, subgrupă majoră din ISCO-08/COR;
c)stabilirea competenţelor calificării de către piaţa muncii, ca rezultat al atribuţiilor şi sarcinilor menţionate în fişa calificării de către cei care solicită calificarea;
d)stabilirea nivelului de calificare;
e)stabilirea rezultatelor învăţării/competenţelor, conform metodologiei existente, în echipe mixte formate din reprezentanţi ai pieţei muncii şi din domeniul educaţiei şi formării profesionale;
f)stabilirea modului de evaluare şi validare a rezultatelor învăţării;
2.elaborarea curriculumului/disciplinelor/programelor de studii, inclusiv predarea şi instruirea - este specifică educaţiei şi formării profesionale şi are ca rezultat următoarele:
a)stabilirea unui curriculum/program de studii pe bază de rezultate ale învăţării/competenţe/module, metode de predare şi evaluare;
b)stabilirea programului de educaţie şi formare pentru dobândirea calificării, în mod logic şi taxonomic, astfel încât la finalizarea lui absolventul să poată dovedi dobândirea rezultatelor învăţării sau competenţelor necesare la locul de muncă;
c)organizarea programului de educaţie şi formare, pe baza standardelor în acord cu metodologiile aplicabile aprobate conform legii. Acest program este specific calificării şi instituţiei de formare;
d)desfăşurarea activităţilor de predare/instruire sau parcurgerea programului de calificare prin predare şi învăţare/instruire. Este etapa reprezentativă pentru cursanţi, palpabilă, prezentă, în care fiecare încearcă să îşi însuşească şi să acumuleze cunoştinţe, să transforme aptitudini în abilităţi şi să înţeleagă ce înseamnă responsabilitate şi autonomie;
e)rezultatele acestei etape sunt: curricula, programul şi activităţile de educaţie şi formare aferente, organizarea acestuia, susţinerea procesului educaţiei şi formării profesionale;
3.administrarea calificării - aparţine instituţiei de educaţie şi formare şi cuprinde:
a)organizarea procesului de asigurare a calităţii interne: instituţionale şi a programului, inclusiv înscrierea în RNC a calificării;
b)organizarea procesului de evaluare, validare şi certificare a rezultatelor învăţării; acestea se pot dobândi în mod formal, informal, nonformal şi dual;
c)certificare prin certificate sau diplome, după caz;
d)activităţile conexe de evidenţă şi raportare;
4.intrarea pe piaţa muncii a cursantului calificat şi certificat şi dovedirea de către acesta a competenţelor şi pregătirii în condiţii concrete de muncă;
5.monitorizarea aplicării calificării în piaţa muncii - aparţine instituţiei de educaţie şi formare şi presupune verificarea dacă:
a)absolventul calificat conform nivelului de calificare şi în domeniul programului/standardului absolvit este angajat, reprezentând recunoaşterea/acceptarea de către piaţa muncii a pregătirii lui, bazată pe rezultate ale învăţării, şi faptul că acestea corespund cu cerinţele pieţei din domeniul specific de muncă;
b)absolventul calificat poate ocupa un loc de muncă corespunzător nivelului calificării dovedite;
c)absolventul calificat mai trebuie să se perfecţioneze pentru a corespunde cererii pieţei;
d)calificarea este în declin şi se recomandă ca absolventul să facă o conversie pentru noi ocupaţii din aceeaşi calificare sau chiar să facă o reconversie profesională.
(2)Recunoaşterea/Acceptarea calificării dovedeşte buna cooperare între piaţa muncii şi furnizorul de educaţie în construcţia programului de calificare şi calitatea activităţilor conexe.
(3)Criteriul de măsurare a recunoaşterii/acceptării calificării de către piaţa muncii, prevăzută la alin. (2), se numeşte angajabilitate şi reprezintă raportul dintre numărul absolvenţilor unui program de calificare recunoscuţi - angajaţi de piaţa muncii şi numărul total al acestora pentru un domeniu şi nivel de calificare la acelaşi furnizor de educaţie şi formare.
(4)Feedbackul poate fi:
a)pozitiv, calificarea este căutată, absolventul îşi găseşte de lucru, angajabilitatea este bună;
b)negativ: absolvenţii nu sunt angajaţi în domeniul absolvit, caz în care se iau măsuri:
(i)privind utilitatea calificării - atunci instituţia furnizoare de educaţie şi formare profesională trebuie să analizeze necesitatea şi oportunitatea menţinerii calificării;
(ii)privind competenţele şi dacă este necesară perfecţionare/conversie sau reconversie profesională, situaţie în care trebuie să se reia ciclul şi să se revizuiască calificarea, începând de la competenţe şi rezultatele învăţării până la disciplină şi program de educaţie şi formare, pe modelul prezentat.
(5)Calificarea trebuie să fie dinamică, flexibilă şi deschisă la schimbare urmărind ciclul ei de viaţă care cuprinde trei etape:
a)apariţia/intrarea pe piaţă;
b)maturitatea, care durează zeci de ani;
c)declinul, când nu se mai actualizează rezultatele învăţării.
Art. 11
(1)Nivelul de calificare se descrie prin descriptori de nivel, respectiv: cunoştinţe, aptitudini/abilităţi, responsabilitate şi autonomie, conform reglementărilor în vigoare.
(2)Când o calificare apare pe piaţă, cu titlul ei aferent, trebuie să i se acorde şi un nivel de calificare de către reprezentanţii pieţei muncii din domeniu pe baza descriptorilor de la alin. (1).
(3)Pentru acordarea nivelului de calificare se ţine seama, în special, de descriptorul responsabilitate şi autonomie, ceilalţi adaptându-se nivelului stabilit.
(4)Fiecare calificare are un titlu specific grupei de bază ISCO-08 şi un nivel de calificare CNC. Corelarea nivelului de competenţă profesională ISCO-08 cu nivelurile de educaţie ISCED şi nivelurile de calificare EQF/CNC se aprobă prin decizie a preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Calificări (ANC), care se publică pe site-ul propriu.
Art. 12
(1)Rezultatul procesului de elaborare a unei calificări se concretizează prin fişa calificării prevăzută în anexa nr. 2, elaborată/actualizată şi gestionată de către ANC împreună cu comitetele sectoriale.
(2)Standardul de calificare se realizează conform legislaţiei în vigoare.
(3)Procesul de elaborare a unei calificări, conform art. 9, este realizat pentru a facilita în perspectivă dobândirea unei calificări internaţionale.
(4)O calificare internaţională este o calificare acordată de un organism internaţional legal constituit (asociaţie, organizaţie, sector sau companie) sau de un organism naţional acţionând în numele unui organism internaţional, care este utilizată în cel puţin două ţări şi care include rezultate ale învăţării evaluate prin trimitere la standarde stabilite de un organism internaţional.
Art. 13
(1)Recunoaşterea calificărilor se realizează prin echivalarea rezultatelor învăţării.
(2)Recunoaşterea rezultatelor învăţării reprezintă procesul prin care se acordă un statut oficial rezultatelor învăţării, care sunt evaluate şi validate prin dobândirea de credite ECTS, în vederea acordării certificatului de calificare profesională.
(3)Rezultatele învăţării diferă prin descriptorii nivelurilor de calificare.
(4)Fiecare nivel de calificare are propriii săi descriptori.
(5)Nivelul de calificare este propus de reprezentanţii pieţei muncii/ai sectorului de activitate CAEN, conform metodologiilor specifice şi descriptorilor de nivel de calificare, prevăzuţi la art. 11.
(6)Aceeaşi competenţă, definită/enunţată identic, diferă de la un nivel de calificare la altul prin rezultatele învăţării, respectiv descriptorii aferenţi.
(7)Programele de calificare conţin competenţe şi rezultate ale învăţării utile pieţei muncii, de regulă în număr de 6-10 profesionale, prin care se rezolvă probleme concrete ale locului de muncă.
(8)Competenţele/Rezultatele învăţării se perfecţionează continuu prin învăţarea permanentă.
Art. 14
(1)Calificările se actualizează prin refacerea fişei aferente prezentate în anexa nr. 2 la prezenta metodologie şi implicit ulterior a standardului.
(2)Evoluţia tehnologică conduce la necesitatea actualizării/modernizării standardului de calificare la minimum 5 ani, dar acest interval poate fi îmbunătăţit pe parcurs.
(3)Lipsa de flexibilitate şi adaptabilitate la cerinţele pieţei accelerează declinul unui program de educaţie şi formare, făcându-l caduc pentru piaţa muncii, astfel impunându-se actualizarea sau eliminarea lui.