Capitolul i - Dispoziţii generale - Metodologie din 2024 pentru elaborarea şi actualizarea calificărilor profesionale
M.Of. 874
În vigoare Versiune de la: 30 August 2024
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
Calificarea este rezultatul formal al unui proces de evaluare şi validare, care este obţinut atunci când un organism competent stabileşte că o persoană a dobândit, ca urmare a învăţării, rezultate la anumite standarde prestabilite.
Art. 2
(1)Rezultatul formal al procesului de evaluare şi validare este un document care certifică încheierea cu succes a acestuia.
(2)Documentul menţionat la alin. (1) poartă numele de act de studii şi poate fi diplomă/certificat/atestat, după caz.
(3)Actele de studii pot fi oferite absolventului pe suport fizic - hârtie sau digital.
(4)Actul de studii este cel care dovedeşte unui angajator că o persoană a obţinut o calificare în urma unui proces de evaluare şi validare recunoscut de sistemul de educaţie şi formare profesională naţional.
Art. 3
(1)Procesul de evaluare şi validare trebuie să cuprindă în clar:
a)ce se evaluează: rezultatele învăţării;
b)cum se evaluează: teoretic, practic, mixt;
c)care sunt regulile: rezultatele învăţării care se evaluează şi notarea acestora - răspunsurile;
d)modul de evaluare: faţă în faţă/online;
e)validarea: condiţia minimă pentru a se putea considera evaluarea promovată.
(2)Procesul de evaluare trebuie să fie transparent, toate cele enumerate la alin. (1) să fie publice, cunoscute de candidaţii la evaluare.
(3)Procesul de evaluare poate cuprinde toate rezultatele învăţării/competenţele aferente unei calificări sau doar o parte dintre acestea, în cazul unei calificări parţiale.
(4)Actele de studii pentru rezultatele învăţării validate, aferente unei calificări parţiale, se emit sub formă de certificate de calificare parţială prin microcertificare.
Art. 4
(1)Autoritatea competentă este o persoană fizică sau o organizaţie care este învestită în mod oficial cu autoritatea, capacitatea sau competenţa de a îndeplini o anumită funcţie.
(2)Organismul competent în educaţie şi formare profesională pentru a recunoaşte procesul de evaluare şi validare, precum şi certificarea calificării printr-un act formal este orice instituţie legal constituită, care are ca activitate educaţia şi formarea profesională, îndeplineşte condiţiile legale de funcţionare şi condiţiile legale de asigurare a calităţii în educaţie şi formare profesională.
(3)Condiţiile legale pentru asigurarea calităţii sunt: autorizarea/acreditarea instituţiei, ceea ce presupune învestitura ei oficială cu capacitatea de a susţine procesul de evaluare şi validare însoţit şi de cel de certificare, prin eliberare de acte de studii şi recunoaştere a calificării totale sau parţiale.
(4)Autorizarea/Acreditarea se realizează conform legislaţiei specifice, de instituţii care au această capacitate şi autoritate la nivel naţional.
(5)Instituţiile neautorizate/neacreditate nu pot elibera acte de studii recunoscute la nivel naţional care certifică dobândirea rezultatelor învăţării/competenţelor aferente unei calificări.
Art. 5
(1)Rezultatele învăţării sunt enunţuri care se referă la ceea ce cunoaşte, înţelege şi este capabil să facă un cursant la terminarea unui proces de învăţare, fiind definite sub formă de cunoştinţe, abilităţi/aptitudini, responsabilitate şi autonomie.
(2)Metodologia pentru identificarea, descrierea, evaluarea, validarea şi certificarea rezultatelor învăţării obţinute în contexte nonformale şi informale se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei.
(3)Prin aplicarea rezultatelor învăţării validate în condiţii de muncă/studii/dezvoltare profesională/dezvoltare personală, se obţin competenţele absolventului aferente unei calificări.
(4)Deţinerea de competenţe presupune capacitatea de rezolvare a unor probleme profesionale, personale sau sociale, în mod eficient, datorită cunoştinţelor, responsabilităţii, autonomiei, aptitudinilor/abilităţilor deţinute de o persoană calificată.
(5)Rezultatele învăţării şi competenţele aferente se pot dobândi în mod formal, informal şi nonformal.
(6)Recunoaşterea formală a rezultatelor învăţării reprezintă procesul în baza căruia o autoritate competentă acordă un statut oficial rezultatelor învăţării dobândite, în vederea unor studii suplimentare sau a încadrării în muncă, prin:
a)acordarea de calificări (certificate, diplome sau atestate);
b)validarea învăţării nonformale şi informale;
c)acordarea de echivalenţe, de credite sau de derogări.
(7)Recunoaşterea europeană a unei calificări se realizează când în definirea ei sunt utilizate standarde, precum:
a)Clasificarea Internaţională Standard a Educaţiei, denumită în continuare ISCED;
b)Clasificarea Internaţională Standard a Ocupaţiilor, denumită în continuare ISCO-08;
c)Clasificarea Aptitudinilor, Competenţelor, Calificărilor şi Ocupaţiilor Europene, denumită în continuare ESCO.
Art. 6
(1)Standardele prestabilite şi metodologiile fiecăruia se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei şi pot fi, după caz:
a)standardul de calificare, denumit în continuare SC, este documentul naţional de referinţă ce reprezintă descrierea activităţilor profesionale în termeni de sarcini, nivel de autonomie şi responsabilitate a muncii şi stabileşte competenţele şi cerinţele profesionale pentru a îndeplini cu succes activităţile similare cerute de ocupaţiile dintr-o grupă de bază conform Clasificării ocupaţiilor din România (COR)/ISCO şi include: rezultatele învăţării aferente competenţelor, modul de evaluare şi validare a acestora, precum şi creditele aferente în vederea recunoaşterii calificării. SC dau pregătirea pentru a putea rezolva sarcinile similare/comune care caracterizează ocupaţiile din aceeaşi grupă de bază, conform COR, şi sunt baza standardelor ocupaţionale. Calificarea obţinută trebuie completată cu pregătirea de specialitate aferentă cel puţin unei ocupaţii, conform unui SO/SPP, pentru a intra pe piaţa muncii.
SC aferent unei grupe de bază se va utiliza în procesele de educaţie şi formare profesională, în contextul în care în baza acestuia sunt dezvoltate SO pentru ocupaţiile din respectiva grupă şi ulterior SPP aferente calificărilor care vizează respectivele ocupaţii.
Prin SC se stabileşte o relaţie între piaţa muncii şi formarea profesională, exprimată, pe de o parte, prin cerinţele pieţei muncii, descrise prin activităţi/sarcini şi competenţele/abilităţile necesare practicării unei ocupaţii, iar, pe de altă parte, prin elementele definitorii ale educaţiei şi formării profesionale, exprimate prin cunoştinţe, aptitudini, nivel de calificare, nivel educaţional, plan şi programă de educaţie şi formare profesională teoretică şi practică, rezultatele învăţării, durată, credite ECTS, condiţii de acces, în condiţii de asigurare a calităţii sistemului.
b)standardul ocupaţional, denumit în continuare SO, este documentul naţional de referinţă ce reprezintă descrierea activităţilor profesionale în termeni de sarcini, nivel de autonomie şi responsabilitate a muncii şi stabileşte competenţele şi cerinţele profesionale pentru a îndeplini cu succes sarcinile cerute în cadrul practicării unei ocupaţii, din perspectiva angajatorului.
SO include activităţile şi condiţiile de învăţare prevăzute într-un program de educaţie şi formare profesională care asigură dobândirea de către o persoană a deprinderilor şi cunoştinţelor necesare pentru a putea îndeplini cu succes sarcinile cerute în cadrul practicării ocupaţiei. Prin standardele ocupaţionale se obţine pregătirea de specialitate necesară pentru practicarea unei ocupaţii, acestea fiind baza elaborării standardelor de pregătire profesională - SPP. Structura, elaborarea, validarea, aprobarea şi gestionarea SO se aprobă conform legislaţiei în vigoare.
c)standardul de pregătire profesională - SPP este documentul naţional de referinţă pentru formarea profesională iniţială, ce are la bază SO şi stabileşte rezultatele învăţării tehnice generale şi profesionale conform SC şi SO, necesare pentru a dobândi o calificare profesională şi pentru practicarea de ocupaţii aferente acesteia. SPP dau pregătirea necesară pentru practicarea a 1-3 ocupaţii dintr-o grupă de bază din COR şi au la bază standardele ocupaţionale aferente acestora. SPP sunt dezvoltate pornind de la activităţile definite în standardele ocupaţionale şi includ rezultatele învăţării, care asigură dobândirea de către o persoană a abilităţilor/aptitudinilor, cunoştinţelor, respectiv gradului de autonomie şi responsabilitate necesare pentru a putea activa/presta la un nivel agreat în cadrul ocupaţiei/ocupaţiilor. Structura, elaborarea, aprobarea şi gestionarea SPP se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei, conform legislaţiei în vigoare.
(2)Standardele prestabilite pentru învăţământul superior poartă numele de programe de studii şi sunt organizate conform metodologiilor în vigoare aprobate de senatul universităţii şi evaluate de Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior, denumită în continuare ARACIS. În învăţarea pe tot parcursul vieţii în învăţământul superior se pot utiliza şi standarde ocupaţionale de nivelul Cadrului Naţional al Calificărilor (CNC) corespunzător.
(3)Conform SC, o calificare este descrisă prin competenţe-cheie, transversale şi profesionale fundamentale şi de domeniu, cu rezultatele învăţării aferente fiecăreia. Competenţa reprezintă capacitatea dovedită de a utiliza cunoştinţe, atitudini şi abilităţi personale, sociale şi/sau metodologice în situaţii de muncă sau de studiu, pentru dezvoltarea profesională şi personală.
(4)Un standard de calificare cuprinde, conform Legii învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, următoarele tipuri de competenţe:
a)cheie, de bază sau generale, notate cu C1 - acele competenţe de care au nevoie toţi cetăţenii pentru împlinirea şi dezvoltarea personală, ocuparea unui loc de muncă, incluziune socială, un stil de viaţă durabil, o viaţă de succes în cadrul unor societăţi paşnice, o gestionare a vieţii care ţine seama de aspecte legate de sănătate şi cetăţenie activă. Acestea sunt dezvoltate în perspectiva învăţării pe tot parcursul vieţii, prin intermediul învăţării formale, nonformale şi informale, în toate contextele, inclusiv familie, şcoală, loc de muncă, vecinătate şi alte comunităţi. Sunt comune pe fiecare secţiune CAEN şi nivel CNC.
b)transversale, notate cu C2, care conform Legii învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, reprezintă achiziţii valorice şi atitudinale care depăşesc un anumit domeniu/program de studiu şi se exprimă prin următorii descriptori: autonomie şi responsabilitate, interacţiune socială, dezvoltare personală şi profesională. Acestea sunt comune pe fiecare grupă/subgrupă majoră şi, de regulă, se preiau din ESCO;
c)profesionale:
(i)fundamentale- comune la locul de muncă, notate cu C3.1;
(ii)de domeniu - tehnice generale, notate cu C3.2, care sunt definite conform Legii învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, ca fiind un ansamblu unitar şi dinamic de cunoştinţe şi abilităţi; cunoştinţele se exprimă prin următorii descriptori: cunoaştere, înţelegere şi utilizare a limbajului specific, explicare şi interpretare, iar abilităţile se exprimă prin următorii descriptori: aplicare, transfer şi rezolvare de probleme, reflecţie critică şi constructivă, creativitate şi inovare.
(5)Calificarea profesională presupune pregătire teoretică şi practică într-un anumit domeniu de activitate profesională şi dă dreptul la: practicarea unei ocupaţii/profesii, o carieră profesională şi deţinerea unui grad sau titlu profesional. În continuare, prin termenul de calificare se înţelege o calificare profesională.
(6)Un standard ocupaţional va cuprinde standardul de calificare corespunzător grupei de bază căreia îi aparţine ocupaţia pentru care se elaborează SO, la care se vor adăuga competenţele profesionale ocupaţionale sau de specialitate, notate cu C3.3, definite conform Legii învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
(7)În cazul în care se elaborează standard ocupaţional pentru o ocupaţie prevăzută în COR în grupa majoră 1 "Membri ai corpului legislativ, ai executivului, înalţi conducători ai administraţiei publice, conducători şi funcţionari superiori", în cadrul acestuia se vor dezvolta în mod obligatoriu competenţe manageriale (notate cu C4.1), suplimentar competenţelor-cheie, transversale şi profesionale, acestea fiind considerate competenţe de specialitate.
(8)Un standard de pregătire profesională va cuprinde/prelua şi dezvolta competenţele prevăzute în standardele ocupaţionale corespunzătoare a 1-3 ocupaţii, la care se vor adăuga, după caz, competenţele de specializare pentru conducerea/utilizarea unor echipamente/utilaje/programe etc., notate cu C4.2.
(9)Calificarea parţială reprezintă unitatea/grupul de rezultate ale învăţării ca parte a unei calificări întregi, care cuprinde un set coerent de cunoştinţe şi aptitudini/abilităţi, autonomie şi responsabilitate, ce pot fi evaluate şi validate.
Art. 7
(1)Scopul calificării profesionale este practicarea unei ocupaţii pe piaţa muncii.
(2)Ocupaţia, conform Legii învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, este definită ca fiind activitatea utilă, aducătoare de venit, pe care o desfăşoară o persoană într-o unitate economico-socială. Aceasta se desfăşoară în mai multe locuri de muncă ce implică sarcini similare şi care necesită un set de abilităţi ce au sursa în calificarea deţinută. Ocupaţia unei persoane poate fi exprimată prin funcţia sau meseria exercitată de aceasta.
(3)O persoană calificată conform SC poate activa în piaţa muncii pentru una sau mai multe ocupaţii, conform COR/ISCO-08, din aceeaşi grupă de bază, dacă are şi pregătire specifică, dobândită conform reglementărilor în vigoare.
(4)Pregătirea specifică pentru fiecare ocupaţie se face în baza unui standard ocupaţional sau de pregătire profesională care certifică şi competenţele profesionale ocupaţionale/de specialitate, notate cu C3.3.
(5)Pentru funcţiile de conducere, specifice grupei majore 1 din COR, precum şi pentru exercitarea unor meserii, conform alin. (2), este necesară dobândirea, prin programe de educaţie şi formare, şi a unor competenţe de specializare, notate cu C4, care sunt: fie manageriale, notate cu C4.1, fie pentru conducerea/utilizarea unor echipamente/utilaje/programe etc., notate cu C4.2.
Art. 8
Toate programele de calificare, indiferent de standardul urmat, se înscriu în Registrul Naţional al Calificărilor, respectiv Registrul Naţional al Calificărilor din Învăţământul Superior sau Registrul Naţional al Calificărilor Profesionale - RNCP, conform metodologiilor în vigoare.