Art. 3. - Art. 3: Principii - Metodologie din 2024 de stabilire a sistemului de cooperare la nivel naţional şi european între entităţile de soluţionare alternativă a litigiilor (SAL) şi autorităţile naţionale şi europene însărcinate cu punerea în aplicare a legislaţiei privind protecţia consumatorilor

M.Of. 106

În vigoare
Versiune de la: 6 Februarie 2024
Art. 3: Principii
În baza prezentei metodologii, sistemul de cooperare cu entităţile SAL se va realiza cu respectarea următoarelor principii:
a)principiul transparenţei, sub aspectul obligaţiei entităţilor SAL de asigurare a accesului la toate informaţiile necesare în legătură cu procedura de soluţionare alternativă a litigiilor;
b)principiul cooperării şi al schimbului de experienţă, atât la nivel naţional între entităţile SAL, autorităţile din domeniul protecţiei consumatorului şi structura din cadrul Ministerului Energiei competentă pentru activitatea de soluţionare alternativă a litigiilor, cât şi la nivel paneuropean, pentru a se asigura aplicarea unitară pe întreg teritoriul Uniunii Europene a Directivei 2013/11/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 mai 2013 privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE;
c)principiul apartenenţei entităţilor SAL la reţelele entităţilor SAL care facilitează soluţionarea litigiilor transfrontaliere, dacă este cazul;
d)principiul echităţii, prin care este asigurată respectarea de către entităţile SAL a egalităţii de drepturi şi obligaţii pentru consumatori şi comercianţi;
e)principiul egalităţii de şanse şi de tratament, pentru asigurarea eliminării oricărei forme de discriminare între consumatori şi comercianţi;
f)principiul celerităţii, pentru asigurarea accesului la procedura de soluţionare alternativă a litigiilor şi obţinerea unei soluţii într-un termen optim şi rezonabil;
g)principiul eficacităţii, sub aspectul îndeplinirii obiectivelor specifice stabilite în cadrul activităţilor de soluţionare alternativă a litigiilor;
h)principiul disponibilităţii, din perspectiva accesului gratuit la procedurile de soluţionare alternativă a litigiilor şi a opţiunilor entităţilor de a renunţa oricând la o procedură SAL sau de a face apel la orice alte proceduri de soluţionare pe cale amiabilă a diferendelor;
i)principiul libertăţii, sub aspectul dreptului consumatorilor şi comercianţilor de a alege între o procedură SAL şi accesul la instanţă;
j)principiul independenţei şi al integrităţii entităţilor SAL, din perspectiva respectării garanţiilor aferente dreptului la o procedură echitabilă de soluţionare alternativă a litigiilor;
k)principiul calităţii, sub aspectul garanţiilor şi cerinţelor pe care trebuie să le îndeplinească procedura de soluţionare alternativă a litigiilor şi procesul decizional din cadrul acesteia;
l)principiul durabilităţii, sub aspectul cerinţei de stabilitate şi funcţionare a entităţii SAL;
m)principiul confidenţialităţii procedurilor SAL, prin respectarea securităţii informaţiilor cu caracter personal, profesional şi comercial ale participanţilor la o procedură de soluţionare alternativă a litigiilor;
n)principiul legalităţii, sub aspectul respectării cadrului normativ naţional şi european în legătură cu întreaga procedură de soluţionare alternativă a litigiilor.