Capitolul iii - Conţinutul educativ al activităţii din cadrul serviciilor de educaţie timpurie complementare - Metodologie din 2024 de organizare şi funcţionare a serviciilor de educaţie timpurie complementare
M.Of. 1249
În vigoare Versiune de la: 11 Decembrie 2024
CAPITOLUL III:Conţinutul educativ al activităţii din cadrul serviciilor de educaţie timpurie complementare
Art. 22
Educaţia timpurie pentru copiii de la 3 luni la 6 ani se realizează pe baza Curriculumului pentru educaţia timpurie, aprobat prin ordin al ministrului educaţiei, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 23
(1)În activitatea educaţională care se derulează în serviciile de educaţie timpurie complementare se respectă dreptul copilului la joc ca formă de activitate, metodă, procedeu şi mijloc de realizare a demersurilor educaţionale la vârste timpurii, precum şi ca metodă de stimulare a capacităţii şi creativităţii copilului, ca un drept al acestuia şi ca o deschidere spre libertatea de a alege, potrivit nevoilor proprii.
(2)Categoriile/Tipurile de activităţi de învăţare din cadrul serviciului de educaţie timpurie complementar tip grădiniţă comunitară sunt aceleaşi cu cele prezente în planul de învăţământ pentru nivelul antepreşcolar şi/sau preşcolar, prevăzute în Curriculumul pentru educaţia timpurie în vigoare.
(3)Categoriile/Tipurile de activităţi de învăţare din cadrul serviciului de educaţie timpurie complementar tip ludotecă şi/sau grup de joacă vizează dezvoltarea fizică, cognitivă, socioemoţională şi a limbajului şi sunt:
a)activităţi şi jocuri de mişcare, individuale sau în grup;
b)jocuri de socializare;
c)jocuri senzoriale, individuale sau în grup;
d)jocuri imitative, individuale sau în grup;
e)jocuri muzicale şi jocuri cu text şi cânt, în grup;
f)jocuri didactice şi jocuri-exerciţiu, individuale sau în grup;
g)jocuri individuale cu jucăria preferată;
h)activităţi artistico-plastice şi practice, individuale sau în grup;
i)activităţi cu cartea, ca de exemplu poveşti, lecturi după imagini, memorizări şi altele asemenea, desfăşurate în grup;
j)rutine şi tranziţii.
(4)Categoriile/Tipurile de activităţi de învăţare din cadrul serviciului de educaţie timpurie complementar tip grădiniţă comunitară pot fi aceleaşi cu cele prezente în planul de învăţământ pentru nivelul antepreşcolar şi/sau preşcolar, prevăzute în Curriculumul pentru educaţia timpurie, în limitele date de specificul programului educativ menţionat la art. 9 alin. (4).
(5)Ministerul Educaţiei poate elabora şi transmite sugestii metodice pentru derularea activităţilor de învăţare din cadrul serviciilor de educaţie timpurie complementare tip ludotecă şi/sau grup de joacă şi tip grădiniţa de vacanţă şi, după caz, elaborează scrisori metodice periodice sau ghiduri metodice.
(6)Suplimentar, în cadrul serviciilor de educaţie timpurie complementare se derulează şi activităţi de consiliere a părinţilor cu privire la dezvoltarea copiilor în perioada copilăriei timpurii, tipurile de jocuri şi jucării utilizate pentru stimularea dezvoltării acestora în funcţie de vârstă şi importanţa adultului în dezvoltarea socială şi emoţională a copilului mic.
(7)Durata activităţilor poate varia, în funcţie de particularităţile copiilor şi, implicit, de interesul manifestat de copil/grupul de copii pentru acestea, de conţinutul lor, precum şi de maniera de desfăşurare.
Art. 24
Activităţile educaţionale destinate copiilor antepreşcolari şi preşcolari în cadrul serviciilor de educaţie timpurie complementare se desfăşoară pe baza unei planificări care vizează proiectarea tuturor activităţilor în care sunt implicaţi copiii.
Art. 25
(1)Scopul evaluării progresului copiilor antepreşcolari şi preşcolari din serviciile de educaţie timpurie complementare este acela de a orienta şi de a optimiza dezvoltarea şi învăţarea copilului de la 3 luni la 6 ani.
(2)Evaluarea progresului copiilor antepreşcolari şi preşcolari din serviciile de educaţie timpurie complementare se face pe baza standardelor naţionale specifice din Reperele fundamentale în învăţarea şi dezvoltarea copilului de la naştere la 7 ani, aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3)CJRAE, respectiv CMBRAE constituie echipe multidisciplinare de intervenţie timpurie, menite să realizeze evaluarea copiilor, precum şi monitorizarea, depistarea şi asistenţa precoce corespunzătoare a celor cu cerinţe educaţionale speciale sau cu risc în dezvoltarea competenţelor personale. În componenţa echipelor multidisciplinare de intervenţie timpurie sunt cuprinse şi cadrele didactice din unităţile care oferă servicii de educaţie timpurie, inclusiv din cadrul serviciilor de educaţie timpurie complementare.
(4)Echipa multidisciplinară de intervenţie timpurie evaluează anual toţi copiii din unitatea de învăţământ preuniversitar cu grupe de nivel preşcolar şi/sau antepreşcolar, inclusiv din cadrul serviciului de educaţie timpurie complementar, structură a acesteia, pentru a depista eventualele dificultăţi/deficienţe în dezvoltarea competenţelor personale ale acestora.