Capitolul iv - Competenţele de constatare a contravenţiilor de către reprezentanţii împuterniciţi cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor din cadrul ANPC - Metodologie din 2024 de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor la nivelul Ministerului Energiei şi al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor

M.Of. 102

În vigoare
Versiune de la: 5 Februarie 2024
CAPITOLUL IV:Competenţele de constatare a contravenţiilor de către reprezentanţii împuterniciţi cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor din cadrul ANPC
Art. 13: Contravenţiile prevăzute expres de O.G. nr. 38/2015
(1)Reprezentanţii împuterniciţi din cadrul ANPC au competenţe în activitatea de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor pentru faptele prevăzute la art. 32 alin. (1) lit. a), d) şi e) din O.G. nr. 38/2015, respectiv:
a)nerespectarea de către comercianţi a prevederilor art. 25 din O.G. nr. 38/2015 referitoare la informarea consumatorilor cu privire la entităţile SAL relevante;
b)nerespectarea de către punctul de contact SOL a oricăreia dintre obligaţiile prevăzute la art. 7 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 524/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 mai 2013 privind soluţionarea online a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE (Regulamentul privind SOL în materie de consum);
c)nerespectarea de către comercianţi a oricăreia dintre cerinţele referitoare la informaţiile pentru consumatori prevăzute la art. 14 alin. (1), (2) şi (7) din Regulamentul (UE) nr. 524/2013.
(2)În urma primirii unei sesizări cu privire la oricare dintre faptele menţionate la alin. (1), reprezentaţii împuterniciţi cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor din cadrul ANPC vor desfăşura la persoana juridică despre care există suspiciuni de săvârşire a unei contravenţii un control tematic ad-hoc, în termen de cel mult 15 zile de la primirea sesizării.
(3)În cadrul controlului, reprezentanţii împuterniciţi ai ANPC solicită reprezentantului legal al contravenientului să pună la dispoziţie toate documentele în legătură cu suspiciunea existentă, precum şi un punct de vedere, dacă consideră necesar.
(4)În cadrul controlului, reprezentanţii împuterniciţi cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor au dreptul să solicite note explicative de la persoanele fizice implicate în activitatea ce a generat suspiciunea de contravenţie.
(5)Dacă, în urma probelor administrate, constată că a fost săvârşită o contravenţie, reprezentanţii împuterniciţi ai ANPC încheie un proces-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a unei sancţiuni, cu respectarea prevederilor din prezenta metodologie, care se completează cu prevederile O.G. nr. 2/2001.
(6)Dacă, în urma probelor administrate, constată că nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de lege pentru a constata săvârşirea unei contravenţii, se va întocmi un referat în acest sens, care trebuie să conţină cel puţin următoarele elemente obligatorii:
a)detalii cu privire la sesizarea primită;
b)data desfăşurării controlului;
c)probele administrate (documente, note explicative);
d)motivarea concluziei că fapta sesizată nu este contravenţie.
(7)Referatul se întocmeşte în trei exemplare, dintre care unul pentru entitatea controlată, unul pentru persoana care a făcut sesizarea, iar unul pentru ANPC.
(8)Referatul se comunică personal sau prin poştă, cu confirmare de primire sau prin poşta electronică entităţii controlate şi persoanei care a făcut sesizarea.
(9)Soluţia cu privire la faptul că nu sunt îndeplinite condiţiile pentru constatarea unei contravenţii poate fi contestată conform prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, de către orice persoană interesată.
(10)Procedura de control şi administrarea probelor se realizează în termen de 90 de zile de la data primirii sesizării. În situaţii justificate acest termen poate fi prelungit prin ordin al conducătorului autorităţii publice care efectuează controlul.
(11)Competenţele reprezentanţilor împuterniciţi din cadrul ANPC cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute în prezenta metodologie se completează cu competenţele din legislaţia în vigoare privind protecţia consumatorilor.