Capitolul ii - Proiectarea, planificarea şi desfăşurarea activităţilor din cadrul Programului "Şcoala altfel" - Metodologie din 2023 de organizare a Programului ''Şcoala altfel''

M.Of. 916

În vigoare
Versiune de la: 11 Octombrie 2023
CAPITOLUL II:Proiectarea, planificarea şi desfăşurarea activităţilor din cadrul Programului "Şcoala altfel"
Art. 13
În vederea planificării activităţilor din cadrul Programului "Şcoala altfel", în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la începerea anului şcolar se stabilesc:
a)echipa de coordonare a Programului "Şcoala altfel", alcătuită din director/director adjunct, cel puţin 1 membru din comisia pentru întocmirea orarului, cadre didactice, consilierul şcolar, mediatorul şcolar, reprezentanţi ai elevilor, reprezentanţi ai părinţilor;
b)calendarul de derulare a Programului "Şcoala altfel", care va cuprinde:
(i)perioada de identificare a nevoilor şi intereselor preşcolarilor/elevilor;
(ii)perioada de alcătuire a ofertei "Şcoala altfel";
(iii)perioada de desfăşurare a programului;
(iv)perioada de reflecţie/analiză a rezultatelor.
Art. 14
Componenţa echipei de coordonare şi calendarul Programului "Şcoala altfel" vor fi analizate în cadrul consiliului profesoral şi aprobate de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ. La şedinţa consiliului profesoral vor fi invitaţi reprezentanţi ai elevilor şi părinţilor.
Art. 15
Echipa de coordonare a Programului "Şcoala altfel" are următoarele atribuţii:
a)identificarea nevoilor şi intereselor preşcolarilor/elevilor;
b)centralizarea propunerilor de activităţi;
c)centralizarea opţiunilor elevilor/preşcolarilor;
d)întocmirea orarului;
e)rezervarea spaţiilor şi a altor facilităţi ale unităţii de învăţământ;
f)monitorizarea desfăşurării Programului "Şcoala altfel";
g)analiza rezultatelor Programului "Şcoala altfel" şi elaborarea raportului sintetic.
Art. 16
(1)Identificarea nevoilor şi intereselor preşcolarilor/elevilor se realizează de către echipa de coordonare a programului, în colaborare cu profesorii de învăţământ preşcolar/profesorii de învăţământ primar/diriginţii şi părinţii/reprezentanţii legali.
(2)Alcătuirea ofertei Programului "Şcoala altfel" se realizează astfel:
a)cadrele didactice, elevii, părinţii şi partenerii unităţii de învăţământ sunt informaţi (prin afişarea la avizier, site, e-mail, discuţii etc.) cu privire la formatul de înscriere (forma de prezentare) a activităţilor în oferta unităţii de învăţământ pentru Programul "Şcoala altfel" şi nevoile/interesele identificate în rândul preşcolarilor/elevilor, cu cel puţin 3 săptămâni înainte de termenul-limită pentru elaborarea ofertei;
b)activităţile cuprinse în Programul "Şcoala altfel" sunt proiectate de cadre didactice în parteneriat cu elevi, alte cadre didactice, părinţi, reprezentanţi ai instituţiilor, autorităţilor, companiilor sau organizaţiilor nonguvernamentale locale, ţinând cont de resursele disponibile în unitatea de învăţământ;
c)propunerile de activităţi sunt înaintate şi de către elevi, părinţi sau parteneri ai unităţii de învăţământ, respectând calendarul şi forma de prezentare agreate la nivelul unităţii de învăţământ. Activităţile propuse de elevi, părinţi sau parteneri ai unităţii de învăţământ se desfăşoară în prezenţa şi sub supravegherea a cel puţin unui cadru didactic;
d)echipa de coordonare centralizează activităţile educative propuse de cadrele didactice, elevii, părinţii sau partenerii unităţilor de învăţământ şi elaborează oferta de activităţi a Programului "Şcoala altfel";
e)în cazul în care în oferta unităţii de învăţământ pentru Programul "Şcoala altfel" există activităţi care presupun costuri pentru părinţi, unitatea oferă în mod obligatoriu alternative gratuite similare;
f)pentru activităţile care implică suport financiar, unitatea de învăţământ se asigură că există resursele necesare pentru ca toţii copiii unei grupe/clase care au optat pentru acestea să poată participa la ele.
(3)Înscrierea şi distribuirea preşcolarilor/elevilor la activităţile Programului "Şcoala altfel" se realizează astfel:
a)profesorul pentru învăţământ preşcolar/profesorul pentru învăţământ primar/dirigintele prezintă preşcolarilor/elevilor şi părinţilor oferta de activităţi a Programului "Şcoala altfel" şi centralizează înscrierile individuale sau de grup ale acestora. Profesorii pentru învăţământ preşcolar/profesorii pentru învăţământ primar/diriginţii oferă elevilor/părinţilor clarificări, dacă este cazul, în legătură cu activităţile cuprinse în oferta programului. După finalizarea înscrierilor, profesorii pentru învăţământ preşcolar/profesorii pentru învăţământ primar/diriginţii întocmesc listele finale cu elevii distribuiţi pe activităţi;
b)în cazul unităţilor de învăţământ antepreşcolar, cadrele didactice vor stabili derularea activităţilor din cadrul programului pe grupe, conform priorităţilor anuale al Ministerului Educaţiei şi după consultarea cu părinţii;
c)activităţile din Programul "Şcoala altfel" la care sunt înscrişi preşcolarii/elevii trebuie să însumeze cel puţin numărul de ore la care aceştia ar fi participat într-o săptămână obişnuită de şcoală.
(4)Orarul detaliat al Programului "Şcoala altfel" este elaborat de către echipa de coordonare şi instituit prin decizia consiliului de administraţie.
(5)Cadrele didactice ale căror activităţi nu întrunesc numărul minim proiectat de preşcolari/elevi înscrişi participă şi sprijină derularea celorlalte activităţi din unitatea de învăţământ.
(6)Cu cel puţin două săptămâni înainte de perioada pentru care s-a planificat desfăşurarea Programului "Şcoala altfel", conducerea unităţii de învăţământ comunică inspectoratului şcolar orarul programului.
(7)Orarul Programului "Şcoala altfel" şi distribuţia antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor pe activităţi sunt afişate în şcoală şi comunicate elevilor şi părinţilor cu cel puţin două săptămâni înainte de perioada pentru care s-a planificat programul.