Art. 15. - În educaţia continuă a adulţilor se dobândesc şi competenţe de specializare C4 prevăzute la art. 2 lit. d), care se finalizează cu certificate de absolvire pentru: - Metodologie din 2023 de acordare a creditelor transferabile în învăţarea pe tot parcursul vieţii
M.Of. 39
În vigoare Versiune de la: 12 Iunie 2024
Art. 15
(1)Educaţia adulţilor, ca o componentă a învăţării pe tot parcursul vieţii, reprezintă orice formă de învăţământ nonprofesional, după etapa de educaţie iniţială, indiferent dacă aceasta are un caracter formal, nonformal sau informal şi continuu.
(2)În educaţia adulţilor este utilizat sistemul ECTS prevăzut la art. 1 alin. (2) cu un volum total de muncă prevăzut la art. 4 alin. (1) sau art. 9 alin. (1), după caz.
(3)Tinerii şi adulţii pot participa la acţiuni de voluntariat, pentru care pot primi un număr suplimentar de credite de studii transferabile, în condiţiile stabilite de carta universitară sau regulamentele specifice.
(4)În educaţia adulţilor sunt incluse programele de limbă, cultură şi civilizaţie românească, precum şi alte programe educaţionale de interes general, prevăzute la art. 62 alin. (3) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, inclusiv dezvoltarea de competenţe-cheie definite prin Recomandarea Consiliului din 22 mai 2018 privind competenţele-cheie pentru învăţarea pe tot parcursul vieţii (2018/C 189/01) şi a celor transversale conform ESCO.
(5)În înţelesul prezentei metodologii, programele educaţionale de interes general prevăzute la alin. (4) se pot organiza în orice domeniu de educaţie ISCED, inclusiv în cele interdisciplinare.
(6)În educaţia continuă a adulţilor se dobândesc şi competenţe de specializare C4 prevăzute la art. 2 lit. d), care se finalizează cu certificate de absolvire pentru:
a)competenţele de management, denumite subgrupa C 4.1, care se organizează la cerere, pot avea credite şi rezultate ale învăţării, după caz;
b)competenţele aplicative, denumite subgrupa C 4.2, care se organizează pe bază de norme tehnice şi se caracterizează prin lucru cu maşini/utilaje/echipamente (softuri care sunt furnizate, de regulă, de producători) şi se recunosc doar între ele, pe acelaşi nivel de calificare şi secţiune CAEN, dacă dau acces la lucrul cu aceleaşi echipamente, softuri, utilaje specifice.
(7)Educaţia adulţilor se axează, în principal, pe competenţele transversale - comune la locul de muncă, prevăzute la art. 2 lit. b), pentru care se pot acorda certificate de absolvire/competenţe transversale, care conţin credite ECTS conform cap. I sau II, după caz.
(8)Competenţele transversale1 sunt considerate în mod obişnuit ca nefiind legate în mod specific de un anumit loc de muncă, de o sarcină, disciplină academică sau de un domeniu de cunoaştere, fiind deprinderi/abilităţi care pot fi utilizate într-o mare varietate de situaţii şi medii de lucru.
_______
1Competenţele transversale sau cele regăsite în portalul european ESCO - Clasificarea europeană a aptitudinilor, competenţelor, calificărilor şi ocupaţiilor sau în Portalul naţional al competenţelor organizat şi gestionat de ANC.
(9)Competenţele de specializare C4 în management, prevăzute la art. 2 lit. d), specifice funcţiilor de conducere, se regăsesc în portalul menţionat la alin. (8) şi se certifică prin certificatele de absolvire/competenţe prevăzute la alin. (7).
(10)Învăţarea în contexte nonformale se realizează la locul de muncă, în instituţii culturale precum muzee, teatre, centre culturale, biblioteci, centre de documentare, cinematografe, case de cultură, centre de tineret, cluburi sportive şi asociaţii sportive universitare, precum şi prin asociaţii profesionale, culturale, sindicate şi organizaţii neguvernamentale, şi nu este cuantificată prin credite transferabile decât în măsura în care acestea sunt recunoscute de o instituţie abilitată în acest sens.
(11)Instituţiile sau organizaţiile în care se realizează învăţarea în contexte nonformale pot fi instituţiile şi organizaţiile prevăzute la art. 183 alin. (2) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv instituţiile de învăţământ superior/organizaţiile furnizoare de educaţie autorizate/acreditate. Învăţarea informală este, de regulă, neintenţionată şi se realizează în timpul desfăşurării activităţilor curente în familie, la locul de muncă, în comunitate şi în reţele sociale, a activităţilor de voluntariat, sportive ori culturale sau a altora asemenea şi nu este cuantificată prin credite transferabile decât în măsura în care acestea sunt recunoscute de o instituţie abilitată în acest sens.
(12)Certificatele de atestare a competenţelor transversale, eliberate de instituţiile de învăţământ superior în cadrul programelor de formare profesională a adulţilor de nivel 5 CNC, conţin şi numărul de credite ECTS aferente acestora.