Art. 4. - Evaluarea psihologică va cuprinde menţiuni privind starea anterioară de sănătate fizică a persoanei, care poate influenţa starea şi capacitatea psihică a acesteia, şi va include: - Metodologie din 2022 de evaluare psihologică a persoanelor cu dizabilităţi intelectuale şi psihosociale în contextul dispunerii, prelungirii, înlocuirii sau ridicării măsurii de ocrotire

M.Of. 1128

În vigoare
Versiune de la: 25 August 2023
Art. 4
(1)Evaluarea psihologică va cuprinde menţiuni privind starea anterioară de sănătate fizică a persoanei, care poate influenţa starea şi capacitatea psihică a acesteia, şi va include:
a)nivelul dezvoltării intelectuale - se vor avea în vedere eventualele deficite ale funcţiilor intelectuale, precum raţionamentul, rezolvarea problemelor, planificarea, gândirea abstractă, judecata, învăţarea în mediul şcolar şi învăţarea din experienţă, confirmate atât prin evaluări clinice, cât şi prin teste de inteligenţă standardizate, individualizate;
b)nivelul funcţionării adaptative - se vor avea în vedere eventualele deficite ale funcţiilor adaptative, cu referire la capacitatea unei persoane de a întruni standardele comunităţii privind independenţa socială şi responsabilitatea socială, în comparaţie cu alte persoane cu vârstă şi fond sociocultural similare. Funcţionarea adaptativă implică raţionament adaptativ în trei domenii: conceptual, social şi practic, după cum urmează:
(i)domeniul conceptual (educaţional) include, printre altele, următoarele competenţe: memorie, limbaj, citire, scriere, raţionament matematic, achiziţia cunoştinţelor practice, rezolvarea problemelor şi judecarea situaţiilor noi;
(ii)domeniul social implică, printre altele: conştientizarea gândurilor, sentimentelor şi experienţelor altora; empatia; abilităţile de comunicare interpersonală; abilităţile privind relaţiile de prietenie; raţionamentul social;
(iii)domeniul practic implică, printre altele: învăţarea şi managementul propriei persoane în situaţii întâlnite pe parcursul vieţii, inclusiv îngrijirea personală; responsabilităţile care ţin de serviciu; administrarea banilor; recreerea; autocontrolul comportamentului; organizarea sarcinilor şcolare şi la locul de muncă.
(2)Psihologul stabileşte funcţionarea adaptativă folosind atât evaluarea clinică, cât şi măsurătorile individualizate, adecvate cultural şi relevante din punct de vedere psihometric, astfel:
a)are în vedere faptul că eficienţa capacităţii intelectuale, educaţia, motivarea, socializarea, trăsăturile de personalitate, oportunităţile vocaţionale, experienţa culturală şi afecţiunile medicale generale sau tulburările mintale comorbide influenţează funcţionarea adaptativă;
b)prezintă argumente în formularea concluziilor şi recomandărilor. Recomandările trebuie să cuprindă propunerea privind consilierea juridică la persoanele cu status mental afectat uşor sau moderat şi cu o competenţă restrânsă sau propunerea privind măsura tutelei speciale la persoanele cu status mental afectat sever şi care nu au competenţă;
c)precizează limitele concluziilor sau opiniilor exprimate, derivate din tipul instrumentelor de evaluare şi caracteristicile psihometrice ale acestora, din gradul şi modul de implicare al persoanelor participante la demers, din gradul de acces la alte surse de informaţii, documente, înscrisuri sau probe necesare fundamentării opiniilor de specialitate sau din orice alţi factori care pot afecta validitatea evaluării. Atunci când accesul la anumite informaţii relevante, pentru a răspunde obiectivelor evaluării, a fost imposibil sau limitat, precizează demersurile întreprinse pentru obţinerea acestor date şi impactul pe care lipsa acestor informaţii îl are asupra concluziilor;
d)ia în considerare şi explică datele şi opiniile alternative sau care par contradictorii în raport cu concluziile şi opiniile formulate;
e)utilizează un limbaj accesibil persoanelor fără pregătire de specialitate şi evită jargonul;
f)acordă atenţie calităţii redactării raportului, corectitudinii exprimării sub raport gramatical şi stilistic, evitând exprimările tendenţioase, peiorative, neglijente sau colocviale şi erorile de tehnoredactare.