Art. 3. - Obiectivele şi procedurile utilizate în evaluarea psihologică pentru soluţionarea cererii instanţei sunt următoarele: - Metodologie din 2022 de evaluare psihologică a persoanelor cu dizabilităţi intelectuale şi psihosociale în contextul dispunerii, prelungirii, înlocuirii sau ridicării măsurii de ocrotire
M.Of. 1128
În vigoare Versiune de la: 25 August 2023
Art. 3
(1)Obiectivele şi procedurile utilizate în evaluarea psihologică pentru soluţionarea cererii instanţei sunt următoarele:
a)evaluarea prin mijloace specifice psihologiei clinice a prezenţei, intensităţii şi persistenţei unor tulburări din spectrul psihopatologic, prin investigarea disfuncţiilor prezente la nivel cognitiv, emoţional, motivaţional şi comportamental, precum şi a modalităţii în care acestea afectează capacitatea de decizie a persoanei;
b)evaluarea gradului/nivelului de dizabilitate psihosocială privind abilitatea de a asimila informaţii, de a elabora raţionamente şi judecăţi, de a formula o decizie şi de a comunica această decizie altor persoane;
c)psihologul respectă structura, etapele, procedurile, metodologia şi termenele de realizare a evaluării psihologice.
(2)Psihologul identifică, obţine şi utilizează corect datele şi informaţiile relevante pentru atingerea obiectivelor, folosind mai multe surse. Acesta solicită şi analizează documente relevante pentru soluţionarea cererii instanţei.
(3)În realizarea evaluării psihologice, psihologul:
a)deţine o paletă adecvată de instrumente, metode, tehnici şi abordări cantitative şi calitative pentru fundamentarea ştiinţifică a opiniilor de specialitate privind investigarea psihologică a statusului mental, al competenţei (abilitatea de a lua decizii informate) şi a voinţei proprii;
b)utilizează instrumente, probe, teste psihometrice avizate de Colegiul Psihologilor din România, cu caracteristici psihometrice cunoscute pentru populaţia din care face parte persoana evaluată. Atunci când nu există instrumente care să îndeplinească aceste condiţii, psihologii utilizează metode, tehnici, abordări, instrumente care au o fundamentare ştiinţifică recunoscută de comunitatea profesională internaţională şi precizează limitele rezultatelor şi interpretărilor derivate din absenţa acestor informaţii;
c)evaluează prezenţa simptomelor şi manifestărilor clinice specifice unor tulburări severe de ordin psihopatologic, care pot afecta sever capacitatea de decizie a persoanei investigate, precum:
(i)prezenţa ideaţiei delirante;
(ii)prezenţa halucinaţiilor auditive şi/sau vizuale;
(iii)comportamentul dezorganizat;
(iv)capacitatea redusă de autoconştientizare (insight) a bolii;
(v)disfuncţii cognitive severe;
(vi)tulburările de percepţie şi senzorio-motorii;
(vii)alte manifestări clinice specifice;
d)evaluează, concomitent, statusul mental şi, implicit, competenţele persoanei investigate. Pentru competenţă se au în vedere constructe precum:
(i)capacitatea de înţelegere, cu referire la abilitatea de a înţelege informaţiile legate de actele juridice civile; include abilitatea de a-şi aminti şi înţelege cuvintele şi frazele prezentate recent şi de a demonstra această înţelegere prin parafrazarea informaţiei primite;
(ii)capacitatea de a aprecia realist, cu referire la abilitatea de a adapta informaţia primită la "situaţia personală" şi de a surprinde varianta care ar putea aduce un beneficiu personal;
(iii)capacitatea de judecată, cu referire la abilitatea de a evalua diferite alternative în legătură cu dispunerea de bunuri şi întocmirea unui act juridic civil, prin intermediul integrării, procesării şi analizării informaţiei, pentru a le putea compara din punctul de vedere al posibilelor consecinţe şi al impactului asupra vieţii de zi cu zi. Judecata este operaţionalizată în privinţa competenţei drept abilitatea de a formula explicaţii raţionale, de a procesa informaţia în mod logic şi adecvat sau de a manipula informaţia în mod raţional;
(iv)abilitatea de exprimare a unei opţiuni, cu referire la abilitatea de a formula explicaţii raţionale, de a procesa informaţia în mod logic şi adecvat sau de a manipula informaţia în mod raţional.