Capitolul ii - Activitatea de supervizare - Metodologie din 2019 de supervizare a modului de funcţionare a sistemului achiziţiilor publice/sectoriale, concesiunilor de lucrări şi servicii

M.Of. 544

În vigoare
Versiune de la: 3 Iulie 2019
CAPITOLUL II:Activitatea de supervizare
Art. 5
După aprobarea planului de supervizare, echipele desemnate analizează informaţiile disponibile şi, după caz, solicită informaţii suplimentare celorlalte compartimente din cadrul A.N.A.P.
Art. 6
(1)După analizarea informaţiilor, echipele desemnate stabilesc documentele şi/sau informaţiile necesare ce vor fi solicitate autorităţilor/entităţilor contractante, în măsura în care acestea nu sunt disponibile în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice sau nu pot fi obţinute de la alte instituţii din cadrul sistemului de achiziţii publice.
(2)Documentele şi/sau informaţiile necesare se pot referi la următoarele documente şi/sau aspecte, fără a se limita la acestea:
a)planul anual al achiziţiilor publice;
b)acte administrative care stau la baza modificărilor contractelor;
c)dispoziţii adoptate de conducerea autorităţii/entităţii contractante privind punerea în aplicare a deciziilor Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (C.N.S.C.) şi/sau a hotărârilor instanţelor;
d)note de prelungire a perioadei de evaluare a ofertelor, dacă este cazul;
e)referate de necesitate;
f)strategia anuală de achiziţii publice/sectoriale, după caz;
g)înscrisuri prin care se formalizează deciziile comisiilor de evaluare şi/sau ale personalului desemnat cu realizarea achiziţiilor directe;
h)proceduri interne/operaţionale/de lucru referitoare la realizarea achiziţiilor publice/sectoriale/concesiunilor;
i)înscrisuri prin care se formalizează deciziile comisiilor de evaluare şi/sau ale personalului desemnat cu realizarea achiziţiilor directe.
Art. 7
(1)Echipele desemnate întocmesc adresele prin care se solicită autorităţilor/entităţilor contractante informaţii/documente în vederea realizării acţiunilor tematice de supervizare a sistemului de achiziţii publice/sectoriale şi se transmit sub semnătura conducătorului D.G.M.S.S.
(2)Corespondenţa cu autorităţile/entităţile contractante se realizează prin mijloace electronice, respectiv prin poşta electronică, pentru celeritate şi limitarea poverii administrative a părţilor implicate în activitate de supervizare.
(3)Prin excepţie de la alin. (2), informaţiile/documentele solicitate de A.N.A.P. în baza prevederilor acestui ordin pot fi transmise şi prin fax, dacă autoritatea/entitatea contractantă nu poate utiliza mijloacele electronice.
Art. 8
(1)Autoritatea/Entitatea contractantă transmite documentele solicitate utilizând mijloacele de comunicare prevăzute la art. 7 alin. (2)-(3), însoţite de un opis şi de o declaraţie a reprezentantului legal al acesteia prin care atestă faptul că a transmis echipei/echipelor desemnate documente conforme cu originalul.
(2)Netransmiterea în termenul stabilit de către persoanele în drept a documentelor şi a notelor explicative solicitate de către A.N.A.P. echivalează cu refuzul de a pune la dispoziţie acesteia documentele/informaţiile solicitate, faptă care constituie contravenţie potrivit prevederilor art. 224 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, art. 245 alin. (2) lit. g) din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv art. 111 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 9
(1)Pe parcursul derulării activităţii de supervizare, A.N.A.P. poate solicita note explicative autorităţilor/entităţilor contractante supuse acestei activităţi, în situaţia în care informaţiile necesare finalizării acţiunilor tematice nu pot fi obţinute în conformitate cu prevederile art. 6 şi/sau atunci când trebuie identificat modul de înţelegere a respectivelor autorităţi/entităţi contractante asupra contextului care a generat o anumită abordare şi/sau aplicare în practică a prevederilor legale în domeniul achiziţiilor publice/sectoriale/concesiunilor.
(2)Întrebările la care se va răspunde prin notele explicative se formulează de către echipa desemnată, cu avizul conducerii D.G.M.S.S., în mod clar şi precis, definind în mod explicit şi suficient de detaliat în ce constă solicitarea Transmiterea unei solicitări în acest sens la autoritatea/entitatea contractantă se realizează prin intermediul structurii responsabile cu exercitarea funcţiei de supervizare din cadrul A.N.A.P. sub semnătura conducătorului acesteia.
(3)Modelul notelor explicative este prevăzut în anexa nr. 2 la prezenta metodologie.
(4)Echipa desemnată stabileşte, în vederea formulării răspunsurilor, un termen rezonabil care, de regulă, nu va depăşi 5 zile de la primirea solicitării A.N.A.P.
(5)Netransmiterea în termenul stabilit de către persoanele în drept a documentelor şi a notelor explicative solicitate de către A.N.A.P. echivalează cu refuzul de a pune la dispoziţie acesteia documentele/informaţiile solicitate, faptă care constituie contravenţie potrivit prevederilor art. 224 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, art. 245 alin. (2) lit. g) din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv art. 111 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 100/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 10
(1)După primirea tuturor informaţiilor necesare pentru definitivarea acţiunilor tematice, echipele desemnate le analizează, asigurând o abordare unitară şi luând în considerare în fundamentarea măsurilor propuse următoarele:
a)legislaţia în materia achiziţiilor publice/sectoriale/ concesiunilor;
b)informaţiile disponibile la adresa de internet www.achizitiipublice.gov.ro;
c)decizii ale Consiliului Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor/instanţe;
d)informaţiile publicate pe site-ul oficial al Uniunii Europene şi jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene.
(2)Analizele prevăzute la alin. (1) au ca scop identificarea corectă a cauzelor care au condus la abordări neeficiente şi/sau defectuoase ale autorităţilor/entităţilor contractante în realizarea achiziţiilor/concesiunilor şi/sau a măsurilor sistemice care trebuie adoptate pentru îmbunătăţirea performanţei în domeniul achiziţiilor publice/sectoriale/concesiunilor, nefiind acţiuni de verificare/control care să aibă ca obiect sancţionarea respectivelor autorităţi contractante.
Art. 11
(1)Activitatea echipei/echipelor desemnate se finalizează cu întocmirea unei note de supervizare.
(2)Nota de supervizare conţine, fără a se limita la acestea:
a)textele de lege care nu au fost aplicate corespunzător, respectiv cu luare în considerare a bunelor practici;
b)opinia privitoare la motivele care au condus la neregulile constatate;
c)opinia privitoare la neregulă, respectiv dacă aceasta este sistemică sau nu;
d)detalierea documentelor care au condus la fundamentarea opiniei/opiniilor cuprinse în nota de analiză;
e)decizii ale C.N.S.C./instanţelor, în speţă sau în speţe similare, inclusiv cu precizarea eventualelor cazuri în care interpretarea C.N.S.C./instanţei nu este unitară;
f)cauzele care au condus la o abordare defectuoasă a autorităţii/entităţii contractante, respectiv dacă neregulile constatate se datorează unor factori cum ar fi: modul de interpretare a legislaţiei în domeniu, carenţe în elaborarea strategiei anuale de achiziţii şi/sau a strategiei de contractare pentru fiecare procedură de atribuire desfăşurată, lipsa de pregătire profesională specifică a persoanelor implicate în activitatea de achiziţii publice şi/sau personal de specialitate insuficient;
g)propuneri de măsuri corective care se consideră că trebuie adoptate pentru a îmbunătăţi performanţa autorităţilor/entităţilor contractante şi/sau ale celorlalte instituţii care activează în sistemul achiziţiilor;
h)propuneri de sesizare a altor instituţii/structuri sau organe de control ale statului în cazul în care aspectele constatate sunt de competenţa acestora.
Art. 12
Nota de analiză se transmite către compartimentul cu atribuţii în vederea întocmirii notei sinteză prin care sunt înaintate conducerii A.N.A.P. informaţii punctuale despre sistemul achiziţiilor publice, precum şi propuneri de măsuri corective a neregulilor sistemice.
Art. 13
După finalizarea activităţii de supervizare membrii echipei/echipelor desemnate întocmesc dosarul de supervizare care va conţine, după caz, următoarele:
a)nota internă;
b)comunicarea privind începerea activităţii de supervizare;
c)declaraţiile de confidenţialitate şi imparţialitate ale membrilor echipei/echipelor desemnate;
d)notele explicative, dacă este cazul;
e)nota de analiză;
f)nota sinteză.