Secţiunea 1 - Rezultatele monitorizării - Metodologie din 2018 de monitorizare a pieţei angro de energie electrică
M.Of. 342
Ieşit din vigoare Versiune de la: 19 Aprilie 2018
SECŢIUNEA 1:Rezultatele monitorizării
Art. 74
În conformitate cu prezenta metodologie, rezultatele activităţii de monitorizare fac obiectul rapoartelor publice, informărilor/analizelor interne întocmite de compartimentul de monitorizare din ANRE şi de entităţile organizatorice de monitorizare din OPEE şi OTS.
Art. 75
Modul în care sunt obţinute rezultatele activităţii de monitorizare, fluxurile de date/informaţii şi detalierea indicatorilor utilizaţi sunt dezvoltate prin proceduri proprii.
Art. 76
Informările/Analizele interne sunt aduse la cunoştinţa conducerilor instituţiilor respective ori de câte ori se consideră necesar, conform regulamentelor proprii de organizare şi funcţionare şi procedurilor specifice, în vederea analizării şi luării măsurilor care se impun.
Art. 77
Din punctul de vedere al conţinutului, informările/analizele interne includ, după caz:
a)aprecieri cu privire la structura şi performanţele pieţelor supravegheate, bazate pe analizarea seturilor de indicatori stabiliţi;
b)identificarea cazurilor de disfuncţionalitate a pieţelor cu determinarea posibilelor cauze;
c)analiza cazurilor de comportament de piaţă anormal, inadecvat sau posibil anticoncurenţial (susceptibil a constitui o încălcare a legislaţiei din domeniul concurenţei) al participanţilor la piaţă, împreună cu acţiunile întreprinse/informaţiile culese în scopul analizării situaţiei semnalate;
d)analiza cazurilor suspectate de posibil abuz de piaţă conform REMIT;
e)analize pe probleme specifice componentelor pieţei angro de energie electrică;
f)soluţii propuse pentru remedierea abaterilor şi încălcărilor constatate, cu posibilitatea comunicării acestora către ANRE.
Art. 78
(1)Soluţiile de remediere a abaterilor şi încălcărilor constatate pot fi înaintate de entităţile de monitorizare din OPEE şi OTS către conducerile proprii şi pot cuprinde propuneri privind:
a)modificarea cadrului de reglementare aplicabil în vigoare privind organizarea pieţelor centralizate administrate şi a procedurilor interne conexe acestora, în scopul eliminării cauzelor care au determinat evenimente/evoluţii negative pe piaţă;
b)solicitarea de informaţii suplimentare de la participanţii la pieţele administrate şi eventuale explicaţii privind comportamentul acestora pe piaţă;
c)comunicarea către ANRE a cazurilor de funcţionare inadecvată a pieţelor centralizate administrate, a cazurilor susceptibile a constitui încălcări ale legislaţiei din domeniul concurenţei şi a celor de posibil abuz de piaţă conform REMIT.
(2)În cazul ANRE, propunerile înaintate conducerii proprii pot cuprinde:
a)modificarea cadrului de reglementare aplicabil privind organizarea şi funcţionarea diferitelor componente ale pieţei de energie electrică;
b)demararea unor acţiuni de control;
c)demararea acţiunilor de investigaţie în conformitate cu procedura proprie ANRE.
Art. 79
Entităţile de monitorizare din OPEE şi OTS elaborează şi transmit către ANRE:
a)raportări de date/informaţii - frecvenţă zilnică, săptămânală, lunară, anuală;
b)rapoarte de monitorizare/supraveghere privind funcţionarea pieţelor administrate - frecvenţă săptămânală şi lunară (documente de sinteză destinate informării ANRE asupra performanţelor pieţelor şi evoluţiilor indicatorilor pe pieţele administrate, precum şi a comportamentului participanţilor, recomandări/propuneri de eliminare a cauzelor care au determinat evenimente/evoluţii negative).
Art. 80
Prin derogare de la prevederile art. 79 lit. a), în etapa a III-a de culegere a datelor, entităţile de monitorizare din OPEE şi OTS nu transmit datele/informaţiile pe care ANRE le primeşte partajat de la ACER, cu condiţia ca acestea să aibă acelaşi nivel de detaliere ca cel din etapele I şi a II-a.
Art. 81
Rapoartele de monitorizare/supraveghere cu frecvenţă săptămânală sunt transmise de entităţile de monitorizare de la nivelul OPEE şi OTS în cea de-a doua zi lucrătoare a săptămânii curente pentru săptămâna anterioară de raportare. Acestea cuprind informaţii privind:
a)evenimentele deosebite care au avut loc pe pieţele supravegheate în săptămâna anterioară;
b)evoluţia preţurilor pe respectivele pieţe, cu precizarea motivelor pe baza datelor deţinute;
c)alte elemente considerate importante privind funcţionarea pieţelor supravegheate.
Art. 82
Rapoartele de monitorizare/supraveghere cu frecvenţă lunară sunt transmise de entităţile de monitorizare de la nivelul OPEE şi OTS, în format electronic şi letric, până la sfârşitul lunii curente pentru luna precedentă de raportare, conţinând în principal:
a)indicatori de apreciere a funcţionării pieţei, de structură/concentrare şi de comportament, conform prezentei metodologii şi procedurilor proprii;
b)situaţiile de funcţionare deficitară/disfuncţionalitate a pieţei şi cauzele acestora;
c)eventualele comportamente anormale, inadecvate sau acţiuni cu posibil caracter anticoncurenţial ale participanţilor la piaţă;
d)prezentarea în sinteză a cazurilor suspectate de manipulare de piaţă sau tentativă de manipulare de piaţă;
e)aprecieri privind situaţiile de neconformitate identificate în cursul monitorizării, observaţii privind modul de ofertare, greşelile frecvente ale participanţilor, situaţiile de neîndeplinire a obligaţiilor aferente tranzacţiilor încheiate;
f)acţiunile întreprinse de operator în vederea depistării, analizării şi eventual remedierii acestor situaţii, şi dacă situaţia o cere, cu informarea altor instituţii naţionale (de exemplu, Consiliul Concurenţei) şi/sau europene (de exemplu, ACER);
g)propuneri privind modificarea cadrului de reglementare aplicabil.
Art. 83
Raportul de monitorizare elaborat de OTS în luna curentă pentru luna precedentă, conform prevederilor art. 82, va fi transmis doar în format electronic şi nu va cuprinde aspectele/analizele specifice PE pentru luna de raportare, urmând ca acestea să fie cuprinse în forma completă a raportului de monitorizare pentru luna de raportare, având în vedere decalarea prevăzută în cadrul de reglementare aplicabil pentru finalizarea decontărilor pe PE. Forma completă a raportului de monitorizare OTS se transmite către ANRE atât în format electronic, cât şi letric.
Art. 84
Toate tipurile de rapoarte de sinteză elaborate de entităţile de monitorizare din cadrul OPEE şi OTS destinate informării ANRE conţin atât date/informaţii publice, cât şi confidenţiale, transmiterea electronică făcându-se pe adresa electronică instituită de ANRE în scopul primirii raportărilor de piaţă. Conţinutul acestora şi gradul de detaliere a informaţiei sunt stabilite pe baza procedurilor proprii ale OPEE şi OTS.
Art. 85
Atunci când este cazul, entităţile de monitorizare de la OPEE şi OTS înştiinţează ANRE în cel mai scurt timp posibil, în afara rapoartelor periodice, în format letric sau electronic (e-mail), cu privire la:
a)modificarea semnificativă a preţului pe una dintre pieţele centralizate supravegheate;
b)orice suspiciune de comportament anormal, inadecvat sau practică anticoncurenţială a participanţilor la piaţă;
c)orice comportament care se abate de la/încalcă reglementările în vigoare şi procedurile conexe.
Art. 86
Orice suspiciune de manipulare sau tentativă de manipulare a pieţei de către unul sau mai mulţi participanţi şi orice suspiciune de tranzacţie efectuată în baza informaţiilor privilegiate sunt comunicate de OPEE şi OTS, în calitatea lor de persoane care efectuează tranzacţii cu titlu profesional, către ANRE, respectiv către ACER, conform cerinţelor REMIT.
Art. 87
Pe lângă datele obţinute din propria activitate de monitorizare şi datele/informaţiile primite de la OPEE şi OTS, compartimentul de monitorizare din ANRE poate utiliza şi date/informaţii culese de alte compartimente din ANRE (de exemplu, referitoare la PAM, funcţionarea SEN, PSTS ş.a.).
Art. 88
Compartimentul de monitorizare din ANRE, pe baza prezentei metodologii, identifică posibile cazuri de comportament de piaţă anormal, inadecvat, de posibile practici anticoncurenţiale (inclusiv cazuri de suspiciune de abuz de poziţie dominantă) sau cazuri de abuz de piaţă (manipulare sau tentativă de manipulare de piaţă, tranzacţionare pe bază de informaţii privilegiate nepublicate), pe baza:
a)sesizărilor bazate pe analize şi/sau rapoartelor periodice, primite de la OPEE sau OTS;
b)sesizărilor venite din partea altor persoane fizice/juridice, inclusiv cele în formate prestabilite conform prevederilor REMIT;
c)solicitărilor de informaţii primite de la ACER;
d)rezultatelor activităţii proprii de monitorizare;
e)informaţiilor provenite din alte surse, de exemplu, presa.
Art. 89
Atunci când un posibil caz de încălcare a prevederilor art. 3 şi/sau 5 din REMIT este adus la cunoştinţa ANRE sau reiese din activitatea de monitorizare desfăşurată, compartimentul de monitorizare din ANRE demarează etapa de analiză preliminară a datelor şi informaţiilor respective, utilizând toate rezultatele disponibile din activitatea de monitorizare proprie şi din cea a OPEE şi OTS, inclusiv cele puse la dispoziţie de ACER. ANRE poate solicita OPEE şi OTS date suplimentare, analize şi puncte de vedere, inclusiv simulări de tranzacţionare privind cazurile suspectate, în ipotezele stabilite de ANRE. Acestea sunt transmise ANRE în formatul, canalul de transmitere şi termenul solicitate, în scopul îndeplinirii obligaţiilor prevăzute de REMIT în cel mai scurt timp, cu o fundamentare corespunzătoare.
Art. 90
Etapele de desfăşurare a analizei preliminare a unui caz de posibil abuz de piaţă şi principiile avute în vedere fac obiectul unei proceduri interne proprii elaborate de ANRE.
Art. 91
Dacă din analiza preliminară realizată de compartimentul de monitorizare din ANRE conform prevederilor paragrafului precedent reiese faptul că există elemente rezonabile pentru a suspecta o încălcare a prevederilor art. 3 şi/sau 5 din REMIT, compartimentul de monitorizare din ANRE întocmeşte o notă de fundamentare către conducerea instituţiei, cu propunerea de informare a ACER asupra faptelor identificate şi eventual, de deschidere a unei investigaţii de către compartimentul de specialitate din ANRE.