Capitolul vii - Înregistrarea actelor de stare civilă în caz de mobilizare, război ori participare la misiuni de menţinere a păcii sau în scop umanitar - Metodologie din 2011 cu privire la aplicarea unitară a dispoziţiilor în materie de stare civilă
M.Of. 151
Ieşit din vigoare Versiune de la: 16 Decembrie 2019
CAPITOLUL VII:Înregistrarea actelor de stare civilă în caz de mobilizare, război ori participare la misiuni de menţinere a păcii sau în scop umanitar
Art. 138
(1)În caz de mobilizare, război ori participare la misiuni de menţinere a păcii sau în scop umanitar, actele şi faptele de stare civilă ale militarilor şi personalului civil din unităţile forţelor armate se înregistrează de ofiţerii anume desemnaţi prin ordin al ministrului apărării naţionale ori, după caz, al ministrului administraţiei şi internelor.
(2)Modalităţile de instruire a ofiţerilor desemnaţi şi de aprovizionare cu registrele de stare civilă necesare se stabilesc, prin protocol, de către Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin D.E.P.A.B.D. şi celelalte instituţii care desfăşoară activităţi prevăzute la alin. (1).
Art. 139
Întocmirea actelor de stare civilă se face numai în situaţia în care în zona de acţiune a unităţii, subunităţii, detaşamentului nu există:
a)misiuni diplomatice;
b)oficii consulare;
c)autoritatea administraţiei publice locale a statului în a cărei rază administrativ-teritorială s-a produs naşterea, căsătoria sau decesul.
Art. 140
(1)Registrul de stare civilă se vizează pentru deschidere şi închidere de către ofiţerul de stare civilă militar, potrivit proceselor-verbale prevăzute în anexele nr. 13 şi 14.
(2)Regulile privind registrele de stare civilă sunt cele prevăzute în cap. II secţiunea 1.
Art. 141
(1)Actele de naştere, de căsătorie şi de deces se întocmesc într-un singur exemplar, cu respectarea regulilor prevăzute de prezenta metodologie.
(2)Despre actele şi faptele de stare civilă înregistrate se face menţiune şi în jurnalul acţiunilor de luptă.
(3)Dispoziţiile art. 41 referitoare la înregistrarea căsătoriei se aplică în mod corespunzător.
(4)Aprobările prevăzute la art. 31 alin. (1), art. 44 alin. (1) lit. b), precum şi dovada prevăzută la art. 59 alin. (2) se dau şi, respectiv, se eliberează de către comandantul unităţii din care face parte ofiţerul de stare civilă militar.
Art. 142
(1)Ofiţerii de stare civilă militari încheie căsătorii între personalul român, militar şi/sau civil, după caz, şi, în cazul în care convenţiile internaţionale sau legislaţia statului de reşedinţă permit/permite, între un cetăţean român şi un cetăţean străin.
(2)Prin grija ofiţerului de stare civilă militar, declaraţia de căsătorie va fi publicată, prin afişarea în extras, în condiţiile legii, în ziua în care a fost primită, la locul special amenajat, prin grija sa.
(3)Căsătoria dintre personalul militar sau civil român şi un cetăţean străin este permisă numai în condiţiile legii.
Art. 143
Certificatele de naştere, de căsătorie şi de deces se eliberează în condiţiile prezentei metodologii.
Art. 144
În cazul în care în unităţile militare participante la misiuni de menţinere a păcii sau în scop umanitar în străinătate nu există registre şi certificate de deces, precum şi cerneală specială, întocmirea actului de deces se face de către D.S.C. - Sector 1, în baza extrasului din jurnalul acţiunilor de luptă, a certificatului medical constatator al decesului, a documentului de legitimare sau a declaraţiei scrise a comandantului unităţii cu privire la identitatea persoanei decedate.
Art. 145
(1)În baza actelor de naştere şi de căsătorie întocmite se eliberează celor îndreptăţiţi adeverinţe doveditoare; în cazul celor decedaţi, adeverinţa se trimite familiei sau aparţinătorilor.
(2)Adeverinţa va cuprinde, obligatoriu, rubricile prevăzute pentru modelul extraselor de naştere, de căsătorie sau de deces, potrivit modelelor prevăzute în anexele nr. 56-58, precum şi unitatea din care fac parte, după caz, mama copilului, soţii şi, respectiv, defunctul.
(3)În baza adeverinţelor prevăzute la alin. (2) şi a menţiunilor făcute în jurnalul acţiunilor de luptă al unităţii pot fi reconstituite actele de stare civilă pierdute sau distruse.
Art. 146
(1)Actele de stare civilă întocmite în afara teritoriului naţional se trimit în ţară, lunar, părţii sedentare a unităţii militare dislocate în teatre de operaţiuni, care le înaintează, de îndată, pe bază de adresă, D.S.C. - Sector 1.
(2)Actele de stare civilă întocmite pe teritoriul naţional în caz de mobilizare sau de război se trimit lunar, pe bază de adresă, D.E.P.A.B.D.
(3)Actele prevăzute la alin. (1) se transcriu, prin copiere, fără altă formalitate, în registrele curente ale D.S.C. - Sector 1, care eliberează şi certificate de stare civilă, la cererea persoanelor îndreptăţite.
(4)Actele menţionate la alin. (2) se păstrează la D.E.P.A.B.D., până la încetarea mobilizării sau a stării de război, după care se trimit pentru transcriere, prin copiere, în registrele curente ale S.P.C.L.E.P sau, după caz, ale primăriei unităţii administrativ-teritoriale competente, astfel:
a)actul de naştere al copilului - la domiciliul copilului, stabilit în condiţiile legii;
b)actul de căsătorie - la domiciliul soţului sau soţiei, după caz;
c)actul de deces - la ultimul domiciliu al defunctului.