Art. 24. - Metodologie din 2011 cu privire la aplicarea unitară a dispoziţiilor în materie de stare civilă
M.Of. 151
Ieşit din vigoare Versiune de la: 16 Decembrie 2019
Art. 24
Întocmirea actelor de stare civilă şi înscrierea menţiunilor se fac în limba română, folosindu-se alfabetul latin, cu respectarea următoarelor reguli:
a)rubricile privind numele de familie, prenumele, denumirea localităţii, judeţul sau ţara şi cauza decesului se completează cu majuscule, de tipar; dacă numele de familie ori prenumele este compus din două sau mai multe cuvinte, acestea se scriu fără a se despărţi prin cratimă;
b)rubricile privind "anul" şi "ziua" se completează cu cifre arabe, iar rubrica privind "luna" se completează cu litere, fără prescurtări;
c)în rubrica "Sexul" se înscrie cu majuscule "MASCULIN" sau "FEMININ", conform certificatului constatator al naşterii/decesului;
d)rubrica "naţionalitatea" se completează, dacă este cazul, conform celor declarate de solicitant şi numai cu consimţământul acestuia, iar în rubrica "Cetăţenia" se înscrie cetăţenia stabilită potrivit actului de identitate prezentat;
e)rubricile din actele de naştere, căsătorie şi deces, referitoare la locul naşterii părinţilor, al soţilor şi al decedatului, se completează cu denumirea actuală a comunei, oraşului, municipiului sau sectorului municipiului Bucureşti, potrivit organizării administrativ-teritoriale a României; rubricile referitoare la judeţ se completează cu denumirea actuală a judeţului, respectiv a municipiului Bucureşti; în cazul municipiului Bucureşti, în rubrica "Municipiul" se înscrie "Bucureşti", iar cuvântul "judeţ" se barează şi se înscrie "sectorul";
f)completarea tuturor rubricilor din actele şi certificatele de stare civilă se face cu respectarea întocmai a regulilor gramaticale stabilite de Academia Română, inclusiv cele referitoare la modul de folosire a literelor "â", "ă", "î", "ş", "ţ"; la completarea rubricilor referitoare la nume se va folosi litera "â" sau "î", după dorinţa solicitantului; în ceea ce priveşte denumirea localităţilor, înlocuirea literei "î" cu "â" din cuprinsul acestora se face conform Legii nr. 2/1968 privind organizarea administrativă a teritoriului României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
g)în cazul în care se transcrie/se înscrie un certificat de stare civilă procurat din străinătate, în rubrica referitoare la "localitate" se înscrie denumirea localităţii, aşa cum rezultă din actul prezentat şi din traducerea legalizată, iar în rubrica "judeţul" se menţionează "ţara" unde a fost înregistrat, barându-se cu o linie orizontală cuvântul "judeţul"; rubricile care nu se completează se barează cu o linie orizontală, înainte de a fi semnat actul.