Capitolul vii - Dispoziţii tranzitorii şi finale - Metodologie din 2009 de stabilire a echivalenţei valorice a terenurilor şi de calcul al obligaţiilor băneşti pentru scoaterea definitivă sau ocuparea temporară a terenurilor din fondul forestier naţional

M.Of. 100

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 12 Martie 2009
CAPITOLUL VII:Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 22
(1)Beneficiarii scoaterilor definitive sau ocupărilor temporare de terenuri din fondul forestier naţional pot fi persoane fizice sau juridice.
(2)Compensarea în cazul scoaterilor definitive de terenuri din fondul forestier naţional se face doar cu terenuri care sunt în proprietatea beneficiarului.
(3)Compensarea parţială cu terenuri în cazul scoaterilor definitive de terenuri din fondul forestier naţional este interzisă.
(4)Plata taxei pentru scoaterea definitivă de terenuri din fondul forestier naţional, a contravalorii terenurilor, contravalorii pierderii de creştere determinate de exploatarea masei lemnoase înainte de vârsta exploatabilităţii tehnice, a garanţiei pentru ocuparea temporară de terenuri din fondul forestier naţional, chiriei pentru ocuparea temporară de terenuri din fondul forestier naţional, a cheltuielilor de instalare a vegetaţiei forestiere şi de întreţinere a acesteia până la realizarea stării de masiv, a cheltuielilor de reinstalare a vegetaţiei forestiere şi de întreţinere a acesteia până la realizarea stării de masiv şi a valorii obiectivelor care se dezafectează se face de către beneficiarul scoaterii definitive / ocupării temporare a terenurilor din fondul forestier naţional.
Art. 23
Calculul contravalorii terenului scos definitiv din fondul forestier naţional şi a celui care se preia în compensare echivalentă ca suprafaţă şi bonitate prevăzut la art. 3 alin. (1) nu poate fi utilizat la evaluări în vederea exproprierii pentru cauză de utilitate publică.
Art. 24
Întocmirea studiilor pedostaţionale se face de către unităţi atestate pentru efectuarea de lucrări de îmbunătăţiri funciare în domeniul forestier, cu obligaţia stabilirii, prin aceste studii, a tipului de staţiune, a tipului natural fundamental de pădure, a speciei principale de bază corespunzătoare tipului natural fundamental de pădure, a productivităţii, a soluţiilor de împădurire şi a devizului cu cheltuielile de instalare a vegetaţiei forestiere şi de întreţinere a acesteia până la realizarea stării de masiv.
Art. 25
(1)Suprafeţele terenurilor oferite în compensare nu pot să fie sau să aibă componente sub formă de fâşie / fâşii mai îngustă / înguste de 10 m.
(2)Prin terenuri limitrofe fondului forestier naţional se înţelege terenurile care au o latură comună cu terenurile care fac parte din fondul forestier naţional. Limitrofe pot fi considerate şi terenurile care sunt despărţite de fondul forestier naţional de un drum de pământ care are lăţimea de maximum 6 m.
(3)Terenurile oferite în compensare trebuie să fie apte a fi împădurite, pentru speciile principale de bază.
(4)Terenurile neproductive pentru speciile forestiere principale nu fac obiectul preluării în compensarea celor scoase definitiv din fondul forestier naţional.
Art. 26
Fişele tehnice care se întocmesc pentru terenurile care fac obiectul scoaterii definitive, respectiv al ocupării temporare trebuie să respecte următoarele reguli:
a)pentru calculul obligaţiilor băneşti, în cazul terenurilor care se scot definitiv din fondul forestier naţional sau în cazul terenurilor care se ocupă temporar, la stabilirea speciei principale de bază se alege provenienţa sămânţă;
b)stabilirea clasei de producţie pentru terenurile din fondul forestier naţional care urmează să fie scoase definitiv / ocupate temporar, în vederea stabilirii obligaţiilor băneşti reprezentate de taxa pentru scoaterea definitivă a terenurilor din fondul forestier naţional, contravaloarea terenurilor scoase definitiv din fondul forestier naţional, garanţia pentru ocuparea temporară de terenuri din fondul forestier naţional şi chiria pentru ocuparea de terenuri din fondul forestier naţional se face după cum urmează: clasa de producţie I pentru staţiuni de bonitate superioară, clasa de producţie III pentru staţiuni de bonitate mijlocie şi clasă de producţie IV pentru staţiuni de bonitate inferioară;

c)în cazul terenurilor oferite în compensare, clasa de producţie pentru specia principală de bază corespunzătoare condiţiilor staţionale se preia din studiul pedostaţional întocmit pentru terenul respectiv;
d)în cazul terenurilor oferite în compensare, care sunt încadrate la terenuri degradate, la stabilirea obligaţiilor băneşti se alege clasa V de producţie pentru specia principală de bază.
Art. 27
În cazul aprobărilor de ocupare temporară emise pentru obiective care urmează să rămână în fondul forestier naţional şi după perioada aprobată, reprimirea terenurilor în circuitul silvic se poate face în următoarele condiţii:
a)terenurile să fie apte pentru a fi împădurite;
b)să nu fie restricţii cu privire la soluţiile de împădurire a terenurilor respective ca urmare a existenţei obiectivelor respective în fondul forestier naţional şi după data aprobată.
Art. 28
Emiterea avizelor, deciziilor şi a acordurilor de către inspectoratele teritoriale de regim silvic şi de vânătoare, respectiv de către Regia Naţională a Pădurilor - Romsilva pentru scoaterea definitivă sau ocuparea temporară a terenurilor din fondul forestier naţional se face conform modelelor prevăzute în anexele nr. 5-10.
Art. 29
Instituţiile care au competenţa de aprobare pot cere completarea documentaţiilor prevăzute la art. 19-21 cu alte acte / documente / avize / acorduri, pentru clarificări, în funcţie de specificul obiectivului.
Art. 30
În cazul în care realizarea unui obiectiv implică atât scoaterea definitivă, cât şi ocuparea temporară de terenuri din fondul forestier naţional, se emite un singur aviz / decizie / acord, care să conţină elementele atât pentru scoaterea definitivă, cât şi pentru ocuparea temporară.
Art. 31
(1)Emiterea aprobărilor de scoatere definitivă, respectiv de ocupare temporară a terenurilor din fondul forestier naţional se face cu respectarea prevederilor legale referitoare la consultarea publică.
(2)Consultarea publică cu privire la scoaterea definitivă, respectiv la ocuparea temporară de terenuri din fondul forestier naţional se face conform prevederilor legale în vigoare de către autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură, în cazul în care acordul de mediu este emis de autoritatea publică centrală care răspunde de protecţia mediului.
(3)Pentru alte situaţii de scoatere definitivă şi/sau de ocupare temporară de terenuri din fondul forestier naţional decât cele prevăzute la alin. (2), consultarea publică se face de către subunităţile teritoriale de specialitate ale autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură.
Art. 32
Autoritatea publică centrală are obligaţia, în cazul în care documentaţia este incompletă, de a transmite un răspuns solicitantului scoaterii definitive / ocupării temporare de terenuri din fondul forestier naţional, în termen de maximum 60 de zile de la data depunerii documentaţiei la autoritatea publică centrală.
Art. 33
Anexele nr. 1-12 fac parte integrantă din prezenta metodologie, după cum urmează:
- anexa nr. 1 - Volumul masei lemnoase ajunse la vârsta exploatabilităţii pe clase de producţie pentru principalele specii forestiere;
- anexa nr. 2 - Defalcarea pe specii şi pe grupe de specii a coeficientului de corecţie a preţului mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior;
- anexa nr. 3 - Criterii în baza cărora se determină coeficienţii N şi N1, utilizaţi la calculul contravalorii terenurilor (VT, VTC), al chiriei (CHA) şi, respectiv, al contravalorii pierderii de creştere determinate de exploatarea masei lemnoase înainte de vârsta exploatabilităţii (DVml);
- anexa nr. 4 - Creşterea medie anuală la exploatabilitate a arboretului total pentru principalele specii forestiere;
- anexa nr. 5 - Aviz al Inspectoratului Teritorial de Regim Silvic şi de Vânătoare pentru scoaterea definitivă din fondul forestier naţional a terenului în suprafaţă de....;
- anexa nr. 6 - Aviz al Inspectoratului Teritorial de Regim Silvic şi de Vânătoare pentru ocuparea temporară de terenuri din fondul forestier naţional;
- anexa nr. 7 - Decizie a Inspectoratului Teritorial de Regim Silvic şi de Vânătoare pentru scoaterea definitivă din fondul forestier naţional a terenului în suprafaţă de....(în cazul inspectoratelor care au primit competenţa de aprobare);
- anexa nr. 8 - Decizie a Inspectoratului Teritorial de Regim Silvic şi de Vânătoare pentru ocuparea temporară de terenuri din fondul forestier naţional;
- anexa nr. 9 - Acord al Regiei Naţionale a Pădurilor - Romsilva pentru scoaterea definitivă din fondul forestier naţional a terenului în suprafaţă de....;
- anexa nr. 10 - Acord al Regiei Naţionale a Pădurilor - Romsilva pentru ocuparea temporară a terenului din fondul forestier naţional în suprafaţă de....;
- anexa nr. 11 - Fişa tehnică de transmitere defrişare;
- anexa nr. 12 - Schema procedurii de scoatere definitivă sau de ocupare temporară de terenuri din fondul forestier naţional.