Capitolul iv - Acoperirea riscurilor - Metodologie din 2007 de elaborare a Planului de analiză şi acoperire a riscurilor
M.Of. 79
În vigoare Versiune de la: 3 Martie 2007
CAPITOLUL IV:Acoperirea riscurilor
SECŢIUNEA 1:Concepţia desfăşurării acţiunilor de protecţie-intervenţie
Art. 30
Elaborarea concepţiei de desfăşurare a acţiunilor de protecţie-intervenţie constă în stabilirea etapelor şi fazelor de intervenţie, în funcţie de evoluţia probabilă a situaţiilor de urgenţă, definirea obiectivelor, crearea de scenarii pe baza acţiunilor de dezvoltare, a premiselor referitoare la condiţiile viitoare (completarea alternativelor faţă de obiectivele urmărite, identificarea şi alegerea alternativei de acţiune optime şi care recomandă planul de acţiune ce urmează să fie aplicat), selectarea cursului optim de acţiune şi stabilirea dispozitivului de intervenţie, luarea deciziei şi precizarea/transmiterea acesteia la structurile proprii şi cele de cooperare.
Art. 31
Pentru acoperirea riscurilor transfrontaliere se încheie protocoale de colaborare cu instituţiile similare din ţările cu care există graniţe comune, care prevăd modalităţi de informare asupra pericolelor probabile, de avertizare/ alarmare în cazul manifestării acestora, modalităţile de intervenţie comună asupra riscurilor transfrontaliere, precum şi exerciţiile şi aplicaţiile cu participare internaţională.
Art. 32
(1)Evitarea manifestării riscurilor, reducerea frecvenţei de producere ori limitarea consecinţelor acestora se realizează prin următoarele acţiuni:
a)monitorizarea permanentă a parametrilor meteo, seismici, de mediu, hidrografici etc. şi transmiterea datelor la autorităţile competente;
b)activităţi preventive ale autorităţilor, pe domenii de competenţă;
c)informarea populaţiei asupra pericolelor specifice unităţii administrativ-teritoriale şi asupra comportamentului de adoptat în cazul manifestării unui pericol;
d)exerciţii şi aplicaţii.
(2)Activităţile preventive planificate, organizate şi desfăşurate în scopul acoperirii riscurilor sunt:
a)controale şi inspecţii de prevenire;
b)avizare/autorizare de securitate la incendiu şi protecţie civilă;
c)acordul;
d)asistenţa tehnică de specialitate;
e)informarea preventivă;
f)pregătirea populaţiei;
g)constatarea şi sancţionarea încălcărilor prevederilor legale;
h)alte forme.
Art. 33
Planurile de intervenţie vor cuprinde informaţii referitoare la:
a)categoriile de servicii de salvare/intervenţie în caz de urgenţă şi amplasarea unităţilor operative;
b)încadrarea şi mijloacele de intervenţie şi protecţie a personalului/populaţiei pentru fiecare tip de risc, pe categorii de forţe şi mijloace, cum sunt: autospeciale de lucru cu apă şi spumă, autospeciale de stingere cu pulbere şi azot, autospeciale pentru descarcerare şi iluminat, autoscări pentru salvare de la înălţime şi alte tipuri de autospeciale, servanţi pompieri, salvatori, asistenţi medicali, scafandri, alpinişti etc.;
c)zona de acoperire a riscurilor;
d)timpii de răspuns, cuantificaţi de o comisie compusă din specialişti ai inspectoratului judeţean/al municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă;
e)activitatea operaţională, prin prezentarea detaliată a ponderii intervenţiilor la incendii; asistenţă medicală de urgenţă, reanimare şi descarcerare; deblocări/salvări de persoane; salvări de animale etc.;
f)alte informaţii considerate necesare.
SECŢIUNEA 2:Etapele de realizare a acţiunilor
Art. 34
Desfăşurarea intervenţiei cuprinde următoarele operaţiuni principale:
a)alertarea şi/sau alarmarea unităţilor şi a subunităţilor pentru intervenţie;
b)informarea personalului de conducere asupra situaţiei create;
c)deplasarea la locul intervenţiei;
d)intrarea în acţiune a forţelor, amplasarea mijloacelor şi realizarea dispozitivului preliminar de intervenţie;
e)transmiterea dispoziţiilor preliminare;
f)recunoaşterea, analiza situaţiei, luarea deciziei şi darea ordinului de intervenţie;
g)evacuarea, salvarea şi/sau protejarea persoanelor, animalelor şi bunurilor;
h)realizarea, adaptarea şi finalizarea dispozitivului de intervenţie la situaţia concretă;
i)manevra de forţe;
j)localizarea şi limitarea efectelor evenimentului/ dezastrului;
k)înlăturarea unor efecte negative ale evenimentului/ dezastrului;
l)regruparea forţelor şi a mijloacelor după îndeplinirea misiunii;
m)stabilirea cauzei producerii evenimentului şi a condiţiilor care au favorizat evoluţia acestuia;
n)întocmirea procesului-verbal de intervenţie şi a raportului de intervenţie;
o)retragerea forţelor şi a mijloacelor de la locul acţiunii în locul de dislocare permanentă;
p)restabilirea capacităţii de intervenţie;
q)informarea inspectorului general/inspectorului-şef/comandantului şi a eşalonului superior;
r)analiza intervenţiilor şi evidenţierea măsurilor de prevenire/optimizare necesare.
SECŢIUNEA 3:Faze de urgenţă a acţiunilor
Art. 35
În funcţie de locul, natura, amploarea şi de evoluţia evenimentului, intervenţiile serviciilor profesioniste pentru situaţii de urgenţă sunt organizate astfel:
a)urgenţa I - asigurată de garda/gărzile de intervenţie a/ale subunităţii în raionul/obiectivul afectat;
b)urgenţa a II-a - asigurată de subunităţile inspectoratului judeţean/al municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă;
c)urgenţa a III-a - asigurată de două sau mai multe unităţi limitrofe;
d)urgenţa a IV-a - asigurată prin grupări operative, dislocate la ordinul inspectorului general al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, în cazul unor intervenţii de amploare şi de lungă durată.
SECŢIUNEA 4:Acţiunile de protecţie-intervenţie
Art. 36
Forţele de intervenţie specializate acţionează conform domeniului lor de competenţă, pentru:
a)salvarea şi/sau protejarea oamenilor, animalelor şi bunurilor materiale, evacuarea şi transportul victimelor, cazarea sinistraţilor, aprovizionarea cu alimente, medicamente şi materiale de primă necesitate;
b)acordarea primului ajutor medical şi psihologic, precum şi participarea la evacuarea populaţiei, instituţiilor publice şi a operatorilor economici afectaţi;
c)aplicarea măsurilor privind ordinea şi siguranţa publică pe timpul producerii situaţiei de urgenţă specifice;
d)dirijarea şi îndrumarea circulaţiei pe direcţiile şi în zonele stabilite ca accesibile;
e)diminuarea şi/sau eliminarea avariilor la reţele şi clădiri cu funcţiuni esenţiale, a căror integritate pe durata cutremurelor este vitală pentru protecţia populaţiei: staţiile de pompieri şi sediile poliţiei, spitale şi alte construcţii aferente serviciilor sanitare care sunt dotate cu secţii de chirurgie şi de urgenţă, clădirile instituţiilor cu responsabilitate în gestionarea situaţiilor de urgenţă, în apărarea şi securitatea naţională, staţiile de producere şi distribuţie a energiei şi/sau care asigură servicii esenţiale pentru celelalte categorii de clădiri menţionate, garajele de vehicule ale serviciilor de urgenţă de diferite categorii, rezervoare de apă şi staţii de pompare esenţiale pentru situaţii de urgenţă, clădiri care conţin gaze toxice, explozivi şi alte substanţe periculoase, precum şi pentru căi de transport, clădiri pentru învăţământ;
f)limitarea proporţiilor situaţiei de urgenţă specifice şi înlăturarea efectelor acesteia cu mijloacele din dotare.
SECŢIUNEA 5:Instruirea
Art. 37
(1)Pregătirea forţelor profesioniste de intervenţie se realizează în cadrul instituţiilor abilitate prin lege, pe baza unor programe adecvate avizate de inspectoratele judeţene/al municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă şi aprobate de comitetele judeţene/al municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă.
(2)Prefecţii, primarii şi conducerile operatorilor economici şi instituţiilor publice au obligaţia de a asigura cunoaşterea de către forţele destinate intervenţiei, precum şi de către populaţie a modalităţilor de acţiune conform planurilor aprobate de analiză şi acoperire a riscurilor.
SECŢIUNEA 6:Realizarea circuitului informaţional-decizional şi de cooperare
Art. 38
Sistemul informaţional-decizional cuprinde ansamblul subsistemelor destinate observării, detectării, măsurării, înregistrării, stocării şi prelucrării datelor specifice, alarmării, notificării, culegerii şi transmiterii informaţiilor şi a deciziilor de către factorii implicaţi în acţiunile de prevenire şi gestionare a unei situaţii de urgenţă.
Art. 39
Informarea secretariatelor tehnice permanente ale comitetelor pentru situaţii de urgenţă ierarhic superioare asupra locului producerii unei situaţii de urgenţă specifică, evoluţiei acesteia, efectelor negative produse, precum şi asupra măsurilor luate se realizează prin rapoarte operative.
Art. 40
Primarii, comitetele judeţene/al municipiului Bucureşti şi comitetele locale pentru situaţii de urgenţă, precum şi conducerile operatorilor economici şi instituţiilor amplasate în zone de risc au obligaţia să asigure preluarea de la staţiile centrale şi locale a datelor şi avertizărilor meteorologice şi hidrologice, în vederea declanşării acţiunilor preventive şi de intervenţie.