Capitolul ix - Dispoziţii finale - Metodologie din 2005 de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat - 2006
M.Of. 834
În vigoare Versiune de la: 15 Septembrie 2005
CAPITOLUL IX:Dispoziţii finale
Art. 48
Comisiile de bacalaureat din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare şi din comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti au obligaţia să informeze telefonic în cel mai scurt timp Comisia Naţională cu privire la neregulile care apar în organizarea şi desfăşurarea bacalaureatului, precum şi despre neprezentarea unor preşedinţi, în vederea înlocuirii acestora.
Art. 49
(1)Toate documentele întocmite în centrul de examen pentru bacalaureat se păstrează în arhiva unităţii şcolare în care a fost organizat centrul de examen, până la sfârşitul anului şcolar următor, cu excepţia cataloagelor, care se păstrează permanent.
(2)Subiectele care se deschid la comisiile din centrele de examen se vor introduce în plicuri care vor purta pe ele semnăturile preşedintelui şi ale membrilor comisiei, ora şi data deschiderii; ele vor fi ştampilate şi se vor păstra timp de un an în arhiva unităţii şcolare în care a fost organizat centrul de examen.
(3)Lucrările scrise şi borderourile de notare, autentificate de preşedinţii centrelor zonale de evaluare, se predau, cu proces verbal, directorului unităţii de învăţământ în care s-a organizat centrul zonal de evaluare şi se păstrează până la sfârşitul anului şcolar următor.
Art. 50
(1)Diplomele de bacalaureat se completează cu datele din cataloagele de examen numai de către secretarii liceelor la care absolvenţii au promovat ultima clasă şi vor fi semnate de preşedintele comisiei din centrul de examen în termen de cel mult 10 de zile de la terminarea examenului de bacalaureat.
(2)În cazuri excepţionale, diplomele pot fi semnate de către preşedintele comisiei judeţene de bacalaureat.
(3)Pentru candidaţii care au susţinut examenul de bacalaureat în alt centru de examen decât unitatea de învăţământ absolvită, inclusiv pentru cei care au susţinut bacalaureatul în alt judeţ, completarea diplomei se face de către secretarul unităţii de învăţământ la care candidatul a absolvit ultima clasă de liceu, în baza extrasului din catalogul de examen primit de la centrul de examen la care candidatul a susţinut bacalaureatul. Diploma va fi semnată de preşedintele din centrul de examen la care a fost arondat liceul absolvit de candidat.
Art. 51
(1)Raportul comisiei judeţene privind rezultatele examenului de bacalaureat organizat şi desfăşurat în liceele din judeţ se transmite, prin delegat sau prin poştă, la Ministerul Educaţiei şi Cercetării - Direcţia Generală învăţământ Preuniversitar şi la Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare, în termen de 10 de zile de la afişarea rezultatelor. Raportul va cuprinde:
a)situaţia numerică a tuturor candidaţilor, pe ansamblu şi la fiecare probă de examen; situaţia elevilor promovaţi, pe tranşe de medii;
b)semnalarea situaţiilor deosebite - folosirea subiectelor de rezervă, înlocuirea unor preşedinţi şi a unor membri ai comisiei;
c)aprecieri cu privire la subiectele probelor scrise din punct de vedere al complexităţii, al concordanţei cu programele şcolare, asupra modului în care subiectele au solicitat capacităţile intelectuale ale candidaţilor etc.;
d)sugestii şi soluţii pentru perfecţionarea organizării şi a desfăşurării examenului de bacalaureat;
e)analiza modului de desfăşurare a contestaţiilor şi rezultatele statistice ale acestora, concluzii şi propuneri;
f)informaţii despre sancţiunile aplicate şi numele persoanelor sancţionate, inclusiv despre personalul didactic căruia comisia judeţeană a decis să-i retragă dreptul de a participa la examenele naţionale.
(2)Un exemplar al raportului va fi trimis fiecărei unităţi şcolare din judeţ.
(3)Situaţia menţionată la punctul a) se trimite şi prin poşta electronică, la Direcţia Informatizare, Statistică şi Personal din Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi la Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare, în termen de 10 de zile de la afişarea rezultatelor.
Art. 52
(1)Până la data de 1 noiembrie, inspectoratele şcolare vor alcătui un raport special despre examenul naţional de bacalaureat din anul în curs, care va fi trimis în copie şi la Ministerul Educaţiei şi Cercetării, la Direcţia Generală învăţământ Preuniversitar. Un exemplar al raportului anual va fi trimis fiecărei unităţi şcolare din judeţ.
(2)Raportul va cuprinde informaţii despre monitorizarea desfăşurării acestui examen, inclusiv date despre eşantioanele de lucrări reevaluate la decizia comisiei naţionale sau judeţene. Comisia judeţeană va decide reevaluarea de lucrări la cel puţin trei discipline de examen, pentru examenul de bacalaureat. Numărul minim de lucrări reevaluate la o disciplină va fi de 50, iar criteriile de selectare a lucrărilor vor fi stabilite de inspectoratul şcolar. Inspectorii şcolari de specialitate vor coordona evaluarea eşantioanelor şi vor prezenta în scris inspectorului general concluziile acestei reevaluări. În urma reevaluării, inspectorul şcolar general poate propune, în situaţii bine justificate, aplicarea de sancţiuni, conform Statutului personalului didactic şi prezentei metodologii. Raportul anual va cuprinde informaţii despre sancţiunile aplicate şi numele persoanelor sancţionate, inclusiv despre personalul didactic căruia comisia judeţeană a decis să-i retragă dreptul de a participa la examenele naţionale.
Art. 53
(1)Respectarea întocmai a metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat este obligatorie pentru toate persoanele implicate în examen.
(2)Orice abatere comisă şi dovedită cu probe se sancţionează după cum urmează:
a)candidaţii care în timpul desfăşurării probelor de examen au introdus în sălile de examen materiale ajutătoare sau mijloace electronice de calcul sau de comunicare sau care sunt surprinşi copiind ori solicitând/transmiţând soluţii ale subiectelor sunt eliminaţi din examen, pierzând sesiunea respectivă;
b)cadrele didactice care, în perioada examenului, comit fapte cu caracter infracţional (furnizarea soluţiilor problemei, înlocuiri de lucrări, falsificări de lucrări) sau au manifestări care atestă neglijenţă în îndeplinirea atribuţiilor de supraveghetor (tolerarea unor acţiuni sau intenţii de fraudă ale candidaţilor, părăsirea nejustificată a sălii de examen şi altele) sunt sancţionate în conformitate cu prevederile Statutului personalului didactic, sau, după caz, ale Codului penal; aceste cadre didactice vor fi imediat înlocuite din comisie şi li se va interzice participarea în comisiile de examen în sesiunile următoare;
c)profesorii examinatori/evaluatori care săvârşesc fapte cu caracter infracţional (înlocuiri de lucrări, falsificări de lucrări, modificări de note etc.) sau care manifestă neglijenţă în îndeplinirea răspunderilor de examinator/evaluator se sancţionează conform prevederilor Statutului personalului didactic şi, după caz, ale Codului penal; acestor cadre didactice li se va interzice participarea în comisiile de examen în sesiunile următoare.
(3)Procedura de sancţionare, pentru abaterile personalului didactic menţionate în prezenta metodologie, se desfăşoară în conformitate cu prevederile art. 117-123 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare. Punctul de plecare al cercetării este procesul-verbal alcătuit de organele de control. În baza aceluiaşi proces verbal, inspectoratul şcolar propune sancţiunea. Inspectoratul şcolar va face comunicare scrisă către unitatea de învăţământ de la care provine cadrul didactic respectiv, în care se precizează abaterea constatată şi propunerea de sancţionare. Abaterile săvârşite de cadrele didactice în timpul participării la comisiile pentru examenul de bacalaureat sunt luate în considerare la acordarea calificativului anual.
(4)Constatarea de nereguli grave sau repetate în desfăşurarea activităţii unei comisii de bacalaureat aduce după sine diminuarea cu 20 - 70% a indemnizaţiei vicepreşedintelui şi a preşedintelui. De asemenea, constatarea de nereguli grave duce la înlocuirea din comisie a vinovaţilor. În cazul înlocuirii din comisie, pentru abateri grave, persoana înlocuită nu primeşte indemnizaţia cuvenită respectivei funcţii din comisia de bacalaureat.
Art. 54
Candidaţii care au fost înscrişi fără a îndeplini condiţiile legale de înscriere la examen sau care au beneficiat de părtinire frauduloasă, constatată de organele în drept, sunt eliminaţi din examen, pierzând sesiunea respectivă, sau, după caz, acestora li se anulează diploma.
Art. 55
(1)La organizarea şi desfăşurarea bacalaureatului în liceele (secţiile de liceu) pentru elevii cu deficienţe vizuale, motorii şi auditive se fac următoarele precizări speciale:
a)Pentru un număr de candidaţi care corespunde cel puţin efectivului unei clase speciale de liceu se organizează subcomisii de bacalaureat.
b)Preşedintele comisiei de bacalaureat (din liceu/secţie) va fi, de regulă, un cadru didactic universitar cu specialitatea psiho - pedagogie specială, pedagogie, psihologie sau un profesor cu gradul didactic I, având una dintre specialităţile menţionate anterior.
c)Comisiile de bacalaureat vor asigura condiţii de egalizare a şanselor pentru candidaţii cu deficienţe, prin adaptarea procedurilor de examinare la subiectele de concurs unice, în funcţie de particularităţile individuale şi de cele specifice deficienţei respective.
(2)Exemple de asemenea adaptări sunt:
a)asigurarea posibilităţii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille, la elevii nevăzători, respectiv a limbajului mimico - gestual la elevii cu deficienţe de auz (inclusiv posibilitatea asigurării, după caz, a unui interpret autorizat);
b)mărirea cu 1-1,5 ore a timpului destinat efectuării lucrării scrise de către candidaţii cu deficienţe motorii sau neuro-motorii, care îi împiedică să scrie normal, sau de către cei cu deficienţe vizuale grave;
c)asigurarea scrisului cu caractere mărite la candidaţii ambliopi;
d)transmiterea prin dictare, la elevii cu anumite deficienţe, a informaţiilor corespunzătoare subiectelor de examen afişate/prezentate vizual;
e)realizarea probei scrise prin dictarea conţinutului acesteia, de către candidatul cu deficienţe, către un profesor asistent, de altă specialitate decât cea la care se desfăşoară proba respectivă.
(3)Candidaţii cu deficienţe din liceele obişnuite pot beneficia, după caz, de prevederile punctului anterior, în baza certificatului de handicapat sau a unei adeverinţe medicale. Acolo unde nu se pot realiza condiţii de egalizare a şanselor, candidaţii vor fi orientaţi spre comisia de bacalaureat dintr-un liceu special.
(4)Comisia Naţională de Bacalaureat poate aproba şi alte proceduri de susţinere a examenului de bacalaureat pentru candidaţii cu deficienţe/handicap, la propunerea comisiilor judeţene.
Art. 56
În situaţii excepţionale, pentru elevii imobilizaţi la pat, temporar sau definitiv, pentru cei şcolarizaţi la domiciliu, comisiile judeţene de bacalaureat pot organiza susţinerea probelor la locul imobilizării, simultan cu toţi candidaţii din ţară. Organizarea acestor probe se face cu avizul Comisiei Naţionale, la cererea candidatului şi în baza unui document medical care să ateste imposibilitatea deplasării.
Art. 57
(1)Comisia judeţeană va lua toate măsurile pentru a asigura cadrelor didactice nominalizate în comisiile din centrele de examen şi de evaluare, la solicitarea acestora, posibilitatea de a lua masa, contra cost, în apropierea centrului respectiv, sau folosind servicii de catering. Pot fi utilizate, în acest sens, cantinele unităţilor de învăţământ.
(2)În situaţia în care, în comisiile de examen sau de evaluare, sunt cadre didactice cu domiciliul în altă localitate, comisia judeţeană va lua toate măsurile pentru a asigura, la cererea acestora, cazarea în spaţii aparţinând sistemului de învăţământ sau în alte spaţii care să permită încadrarea în baremul prevăzut pentru cazare, conform prevederilor legale.
Art. 58
(1)Se interzice cu desăvârşire colectarea sau favorizarea acţiunii de colectare a unor fonduri materiale sau băneşti de la candidaţi, de la părinţii acestora sau de la orice persoană care are rude în rândul candidaţilor, fonduri având drept destinaţie asigurarea cazării, a meselor sau a altor beneficii pentru membrii comisiilor din centrele de testare sau de evaluare.
(2)Conducerile unităţilor de învăţământ vor lua toate măsurile pentru informarea cadrelor didactice, elevilor şi părinţilor referitor la prevederile menţionate la alin. (1) şi pentru a nu permite încălcarea acestora.
(3)Personalul didactic sau didactic auxiliar care va încălca aceste dispoziţii va fi sancţionat conform Statutului personalului didactic sau Codului penal, după caz.