Art. 4. - Conform Legii învăţământului nr. 84/1995 , republicată, cu modificările şi completările ulterioare, examenul naţional de bacalaureat constă în susţinerea a două, respectiv, a trei probe comune şi a trei probe diferenţiate, în funcţie de filieră şi profil. - Metodologie din 2005 de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat - 2006
M.Of. 834
În vigoare Versiune de la: 15 Septembrie 2005
Art. 4
(1)Conform Legii învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, examenul naţional de bacalaureat constă în susţinerea a două, respectiv, a trei probe comune şi a trei probe diferenţiate, în funcţie de filieră şi profil.
1.Probele comune sunt următoarele:
a)limba şi literatura română - scris şi oral;
b)una din limbile moderne de circulaţie internaţională studiate în liceu - oral;
c)- limba maternă - scris şi oral, pentru elevii care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităţilor naţionale;
- limba şi literatura într-o limbă de circulaţie internaţională pentru elevii care au urmat studiile liceale cu limba de predare în limba de circulaţie internaţională respectivă.
2.Probele de examen, diferenţiate în funcţie de filieră, profil, specializare şi de opţiunea elevului, sunt următoarele:
2.1.Filiera teoretică
2.1.1.Profil umanist:
d)istorie sau geografie - probă scrisă;
e)o probă la alegere din aria curriculară, corespunzătoare specializării - probă scrisă;
f)o probă la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decât cele susţinute anterior - probă scrisă sau practică.
2.1.2.Profil real:
d)matematică - probă scrisă;
e)o probă la alegere din aria curriculară, corespunzătoare specializării - probă scrisă;
f)o probă la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decât cele susţinute anterior - probă scrisă sau practică.
2.2.Filiera tehnologică
d)matematică pentru toate profilurile şi specializările - probă scrisă;
e)o proba la alegere din aria curriculară "Tehnologii", în funcţie de specializarea aleasă de elev - probă scrisă;
f)o probă la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decât cele alese anterior - probă scrisă sau practică;
2.3.Filiera vocaţională
d)istorie sau geografie ori o disciplină socio-umană, respectiv matematică sau ştiinţe, în funcţie de profil - probă scrisă;
e)o probă la alegere din ariile curriculare specifice profilului şi specializării - probă scrisă sau practică;
f)o probă la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decât cele alese anterior - probă scrisă sau practică.
(2)Candidaţii pot alege pentru probele d), e) şi f) una din disciplinele studiate în liceu, din lista stabilită de Ministerul Educaţiei şi Cercetării pentru fiecare filieră/profil/specializare.
Aprobarea listei disciplinelor la alegere menţionate în lege, precum şi a programelor disciplinelor de examen, se face prin ordin de ministru separat.
(3)La proba comună b) - una din limbile moderne de circulaţie internaţională studiate în liceu - elevii pot alege oricare limbă modernă studiată în liceu, indiferent dacă a fost studiată ca limba 1, limba a 2-a sau limba a 3-a de studiu, dacă a fost studiată în regim normal, intensiv, bilingv ori dacă a fost disciplină obligatorie sau opţională. Examenul se susţine în conformitate cu programa de bacalaureat pentru limba aleasă, valabilă pentru respectiva sesiune de bacalaureat şi care corespunde nivelului (L1, L2 sau L3) şi formei în care a fost studiată de către candidat limba respectivă (normal, intensiv, bilingv).
(4)Precizările de la alin. (3) se aplică şi în cazul în care candidatul optează pentru susţinerea unei limbi străine la proba scrisă e) sau la proba f).