Capitolul ii - Elaborarea, avizarea şi aprobarea standardelor de pregătire profesională şi a curriculumului pentru învăţământul postliceal - Metodologie din 2002 de elaborare, avizare si aprobare a standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului pentru invatamantul postliceal
M.Of. 215
În vigoare Versiune de la: 1 Aprilie 2003
CAPITOLUL II:Elaborarea, avizarea şi aprobarea standardelor de pregătire profesională şi a curriculumului pentru învăţământul postliceal
Art. 4
În elaborarea, avizarea şi aprobarea standardelor de pregătire profesională şi a curriculumului pentru învăţământul postliceal la specializările tipice incluse în Nomenclatoarele ocupaţiilor, meseriilor şi specializărilor pentru care se asigură pregătirea profesională prin învăţământul preuniversitar, pentru care nu există curriculum şcolar, se urmăresc etapele:
1.Unitatea de învăţământ interesată de şcolarizarea prin învăţământ postliceal a unei specializări comunică, în scris, intenţia de a elabora curriculum pentru specializarea respectivă Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, până la data de 1 noiembrie a anului şcolar anterior şcolarizării.
2.Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic stabileşte un coordonator, membru în grupul de lucru al Comisiei naţionale de specialitate, pe domeniul respectiv, pe care îl va comunica unităţii de învăţământ. Coordonatorul împreună cu cadre didactice de specialitate şi în colaborare cu parteneri sociali vor elabora următoarele documente:
a)standardul de pregătire profesională, pe baza consultării standardelor ocupaţionale elaborate de Consiliul pentru Standarde Ocupaţionale şi Atestare (COSA) sau, în lipsa acestora, pe baza setului de competenţe necesare practicării specializării, identificat împreună cu reprezentanţi ai agenţilor economici, asociaţiilor profesionale, patronatelor din domeniul respectiv;
b)planul de învăţământ şi programele şcolare aferente (curriculum scris), pe baza standardului de pregătire profesională.
3.Documentele cuprinse la lit. a) şi b) se denumesc în continuare documentaţie.
4.Documentaţia elaborată se aprobă în consiliul de administraţie din şcoală şi se avizează de parteneri sociali din domeniu, alţii decât cei implicaţi în elaborare.
5.Documentaţia se avizează de comitetul local pentru dezvoltarea parteneriatului social în formarea profesională, constituit în cadrul Consiliului consultativ al inspectoratului şcolar şi se înaintează inspectoratului şcolar spre analiză şi avizare de către inspectorul şcolar de specialitate.
6.Documentaţia însoţită de avizele prevăzute la pct. 4 şi 5 se înaintează, până la data de 1 martie a anului şcolar anterior şcolarizării, spre analiză şi avizare metodo-logică, Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, instituţie subordonată Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
7.După avizare, Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic înaintează:
a)standardul de pregătire profesională, Consiliului Naţional de Educaţie şi Formare Continuă, pentru avizare, în perioada 1-30 aprilie a anului în curs pentru anul şcolar următor;
b)curriculum scris, Direcţiei generale pentru învăţământ preuniversitar din Ministerul Educaţiei şi Cercetării, care convoacă Comisia naţională de specialitate, în perioada 1-31 mai a anului în curs pentru anul şcolar următor.
8.Comisia naţională de specialitate analizează curriculumul în şedinţă de lucru şi propune aprobarea sau revizuirea acestuia. Aprobarea curriculumului se va face până la data de 15 iunie a anului în curs pentru anul şcolar următor.
9.Prin ordin al ministrului, curriculumul scris este aprobat şi intră în vigoare pentru anul şcolar următor. Acest document devine parte a curriculumului naţional.
10.Standardul de pregătire profesională avizat de Consiliul Naţional de Educaţie şi Formare Continuă se aprobă prin ordin al ministrului şi devine document naţional.
Art. 5
(1)Eventuale revizuiri ale standardului de pregătire profesională şi ale curriculumului scris vor urma aceeaşi procedură de elaborare, avizare şi aprobare descrisă anterior.
(2)În cazul în care o unitate de învăţământ intenţionează aplicarea unui curriculum alternativ pentru un standard aprobat, aceasta va respecta procedura de elaborare, avizare şi aprobare descrisă, numai pentru curriculumul scris, pe baza standardului de pregătire profesională existent.
Art. 6
(1)În elaborarea standardelor de pregătire profesională şi a curriculumului scris se utilizează Reperele metodologice privind proiectarea standardelor de pregătire profesională şi a curriculumului la şcoala postliceală sau şcoala de maiştri, cuprinse în anexele nr. 2 şi 3.
(2)În derularea etapelor transmiterea documentaţiei se face pe suport informatic şi hârtie.