Art. 13. - Condiţii de realizare a inspecţiei - Metodologie din 1999 privind evaluarea stării de siguranţă în exploatare a barajelor şi lacurilor de acumulare - NTLH-022

M.Of. 167

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 19 Aprilie 2000
Art. 13
Referatul prevăzut la art. 12 lit. d) va avea următorul conţinut:
1.Condiţii de realizare a inspecţiei
1.1.Scopul inspecţiei
1.2.Datele generale asupra inspecţiei
1.3.Situaţia construcţiei în perioada inspecţiei, specificând condiţiile de exploatare (normale, cu restricţii, constructive, situaţia unui incident, accident sau a unei avarii), nivelul apei în lac, valoarea debitelor afluente în lac (raportat la Q modul), regimul de precipitaţii, temperatura exterioară şi evoluţia lor în ultimele 4 săptămâni, evenimente speciale semnalate anterior de către personalul de exploatare (seisme, deversări, valori deosebite la aparatura de măsură existentă).
2.Evacuarea apelor mari
2.1.Condiţii conexe:
a)condiţii în bazinul amonte (privind debitele maxime naturale şi accidentale);
b)condiţii în bazinul aval (restricţii, menţinerea capacităţii de scurgere);
c)sistemul hidrometric propriu;
d)existenţa, cunoaşterea şi aplicarea regulilor de exploatare la ape mari, funcţionarea sistemului informaţional în cazul în care este prevăzută pregolirea sau funcţionarea corelată în cascadă a amenajării
2.2.Capacitatea evacuatorilor:
a)condiţii generale (pentru fiecare evacuator independent: deversor liber, de semiadâncime, golire de fund etc.);
b)starea lucrărilor din beton (starea generală, degradări, fisuri, rugozitate);
c)dispozitive şi măsuri pentru evitarea blocării cu plutitori sau gheaţă, mijloace de intervenţii în caz de blocare;
d)starea disipatorului de energie;
e)limitări de debit datorită unor lucrări asociate;
f)capacitatea şi disponibilitatea evacuatorilor suplimentari prevăzuţi în proiect (centrală hidroelectrică, ecluze, evacuatori fuzibili)
2.3.Echipamente hidromecanice pentru evacuarea apelor mari:
a)probe de funcţionare în prezenţa experţilor (în sarcină sau cu batardouri lăsate);
b)grătare şi dispozitive de curăţare: gradul de înfundare;
c)batardouri (existenţă, stare, condiţii de montare);
d)trolii, motoare;
e)cabluri, lanţuri, tije de manevră;
f)circuite hidraulice şi pneumatice;
g)sisteme de încălzire (dezgheţare);
h)sistemul de control al poziţiei;
i)sisteme multiple de acţionare, accese;
j)accese, iluminat normal şi de siguranţă în zonele de acţionare şi de intervenţie;
k)surse de alimentare cu energie;
l)mijloace de intervenţie în caz de blocare a echipamentelor
2.4.Morfologia patului şi regimul nivelurilor la ape mari:
a)situaţia colmatărilor în lac;
b)situaţia şenalelor amonte şi aval (eroziuni, depuneri, vegetaţie);
c)dispozitive de măsură a nivelurilor în lungul acumulării;
d)niveluri aval în cazul apelor mari şi efectele acestora asupra acceselor pentru intervenţie şi asupra siguranţei circuitelor de alimentare cu energie electrică.
3.Lacul de acumulare
3.1.Stabilitatea versanţilor:
a)alunecări de versanţi (stabilizate sau active, descriere, evoluţie, mijloace de urmărire, lucrări de stabilizare);
b)eroziuni de maluri (descriere, efecte).
3.2.Colmatarea ca sursă de acţiuni suplimentare (încărcări, gărzi, remuu) asupra lucrărilor de retenţie.
4.Starea structurală a lucrărilor
4.1.Observaţii vizuale asupra lucrărilor:
a)condiţii pentru observaţii vizuale: starea acceselor (galerii, pasarele, puţuri, berme, taluzuri), iluminat, epuizmente, ventilaţii;
b)pentru suprafeţele vizibile din beton: fisuri, exfolieri, umeziri şi scurgeri de apă, infiltraţii, deteriorări mecanice sau chimice, depuneri minerale sau organice, efecte produse de eroziune sau cavitaţie;
c)pentru rosturi (permanente sau de construcţii): deschidere, strivire, forfecare, infiltraţie, depuneri, prezenţa vegetaţiei;
d)pentru lucrările de umpluturi: starea taluzurilor, protecţie, abateri din profil, fisuraţie, crăpături, crevase, prăbuşiri
4.2.Inspectarea părţilor imersate (dacă este cazul, în raport cu natura fenomenelor care pot afecta starea de siguranţă)
4.3.Subpresiuni, infiltraţii şi drenaje:
a)starea dispozitivelor directe de măsurare a subpresiunilor, a drenajelor şi a altor construcţii de descărcare a subpresiunilor (puţuri de depresurizare, filtre aciculare, epuizmente, sifonări);
b)localizarea de zone de infiltraţie, grifoane, prăbuşiri, alunecări locale în zonele umede, apariţia vegetaţiei specifice;
c)starea sistemului de separare şi măsurare a debitelor infiltrate, corectitudinea bilanţului măsurătorilor pe zone şi pe ansamblul lucrării (galerii, puţuri, rigole, canale);
d)starea fizică, de întreţinere şi de funcţionare a echipamentelor electrice şi mecanice care contribuie la asigurarea drenajului (pompaj, sifonare, prevenirea îngheţului capetelor de evacuare pe fiecare componentă, inclusiv dubla alimentare cu energie)
4.4.Incidente, accidente sau avarii anterioare:
a)descrierea incidentelor, accidentelor sau a avariilor precum şi a remedierilor efectuate;
b)observaţii asupra modului de realizare a remedierilor şi asupra comportării acestora;
c)durabilitatea unor reparaţii mai vechi.
4.5.Semnalarea modificărilor vizibile aduse construcţiei:
a)adăugări, demolări, accese noi sau desfiinţate;
b)verificarea corectitudinii modificărilor în raport cu proiectul şi reglementările legale specifice.
5.Verificarea sistemului de urmărire a comportării în timp
5.1.Controlul existenţei, cunoaşterii şi aplicării instrucţiunilor de urmărire curentă şi specială pentru echipa de supraveghere locală
5.2.Verificări privind funcţionarea dispozitivelor şi a aparaturii de măsură, privind modul de prelucrare primară şi modul de transmitere a informaţiei în cazuri tipice
5.3.Verificarea funcţionării sistemului informaţional care permite decizia şi intervenţia rapidă în cazul unor observaţii anormale, inclusiv a timpului scurs între observaţie şi primirea ordinului de acţiune pentru situaţii atipice simulate
5.4.Starea acceselor pentru observaţii vizuale şi pentru măsurători.
6.Alte elemente
6.1.Verificarea sistemului de arhivare şi transmitere a datelor, precum şi a accesibilităţii rapide la documente (planuri, cartea construcţiei)
6.2.Sistemul de comunicaţii şi de avertizare-alarmare (în condiţii de defectare a liniei de comunicaţii normale)
6.3.Existenţa şi cunoaşterea Planului de avertizare-alarmare a populaţiei şi a obiectivelor din aval în caz de accident la lucrarea hidrotehnică şi a procedurii de decizie în caz de alertă
6.4.Existenţa şi accesibilitatea materialelor şi pieselor de schimb pentru intervenţii în caz de incident, accident sau avarie, conform prevederilor proiectului şi instrucţiunilor de exploatare.