Art. 25. - Componenţa CSA este următoarea: - Metodologie-Cadru din 2025 privind tipul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică, asigurarea calităţii programelor şi sistemul de acumulare a creditelor ECTS pentru cadrele didactice din învăţământul preuniversitar

M.Of. 472

În vigoare
Versiune de la: 1 Septembrie 2025
Art. 25
(1)În exercitarea atribuţiilor care îi revin, pentru fundamentarea deciziilor în domeniul vizând categoria programelor, asigurarea calităţii acestora şi sistemul de acumulare a creditelor, direcţia cu atribuţii în domeniul formării în cariera didactică pentru personalul din învăţământul preuniversitar din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării beneficiază de suportul de specialitate al Comisiei specializate de acreditare, denumită în continuare CSA, organism fără personalitate juridică, cu statut de comisie naţională de specialitate în domeniul dezvoltării în cariera didactică.
(2)Acreditarea programelor de specialitate şi a programelor complementare, prevăzute la art. 4 lit. a) şi b), se realizează prin ordin al ministrului, emis în baza avizului consultativ al CSA.
(3)Componenţa CSA, rezultat al unui proces de selecţie organizat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, se aprobă prin ordin de ministru, pentru un mandat de 4 ani, şi cuprinde maximum 55 de persoane, cadre didactice din învăţământul universitar şi preuniversitar, cu autoritate ştiinţifică şi cu experienţă profesională în domeniul formării în cariera didactică.
(4)Componenţa CSA este următoarea:
a)1 preşedinte;
b)6 vicepreşedinţi care au şi calitatea de membrii evaluatori, coordonatori ai celor 6 paneluri (3 paneluri academice şi 3 paneluri operaţionale);
c)42 de membri evaluatori;
d)6 membri evaluatori supleanţi.
(5)În situaţia în care preşedintele CSA se află în imposibilitate de exercitare a mandatului, unul dintre vicepreşedinţi preia atribuţiile acestuia, în urma desemnării în mod direct de către preşedinte sau prin votul exprimat de cei 6 vicepreşedinţi, dacă preşedintele nu poate face desemnarea.
(6)În procesul de selecţie a membrilor CSA, pentru fiecare nivel de învăţământ - universitar, preuniversitar -, se respectă principiul asigurării continuităţii, în sensul în care o treime din numărul total al membrilor evaluatori este reprezentată de cadre didactice care au deţinut calitatea de membru în mandatul anterior al CSA.
(7)Selecţia membrilor CSA se face de către o comisie din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu respectarea următoarelor condiţii:
a)pentru cele 3 paneluri academice, numărul maxim de cadre didactice încadrate în aceeaşi instituţie de învăţământ superior este 2;
b)pentru cele 3 paneluri operaţionale, numărul maxim de cadre didactice pentru o regiune de dezvoltare este 2, cu excepţia regiunii Bucureşti-Ilfov, pentru care numărul maxim este 5.
(8)Cele 6 paneluri din componenţa CSA sunt organizate după cum urmează:
a)3 paneluri academice, pentru organizarea şi desfăşurarea activităţilor vizând acreditarea programelor de specialitate prevăzute la art. 4 lit. a), cuprinzând 3 vicepreşedinţi şi 22 de membri, dintre care 3 membri supleanţi - cadre didactice din instituţiile de învăţământ superior - instituţii de învăţământ superior care asigură formarea iniţială pentru profesia didactică;
b)3 paneluri operaţionale, pentru organizarea şi desfăşurarea activităţilor vizând acreditarea programelor complementare prevăzute la art. 4 lit. b), cuprinzând 3 vicepreşedinţi şi 26 de membri, dintre care 3 membri supleanţi - cadre didactice din învăţământul preuniversitar, profesori metodişti din case ale corpului didactic/directori ai caselor corpului didactic, organizaţi pe domenii de expertiză.
(9)Pentru realizarea activităţilor specifice, în cadrul CSA se pot constitui grupuri de lucru mixte, reunind cadre didactice atât din panelurile academice, cât şi din panelurile operaţionale.
(10)Secretariatul tehnic al CSA este asigurat de către un secretar, inspector din cadrul direcţiei responsabile cu dezvoltarea profesională continuă din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
(11)CSA elaborează şi propune spre aprobare Ministerului Educaţiei şi Cercetării regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei specializate de acreditare, în maximum 30 de zile de la data constituirii şi aprobării CSA prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(12)Reuniunile de lucru ale CSA pentru organizarea şi desfăşurarea activităţilor specifice se realizează în sistem online, sincron şi asincron, după un program flexibil convenit la nivelul grupurilor de lucru, avizat de vicepreşedinţii responsabili de paneluri şi comunicat secretarului tehnic al CSA.
(13)Pentru validarea rezultatelor evaluării realizate în paneluri, inclusiv în formatul grupurilor de lucru mixte, CSA se întruneşte în plen, în şedinţe de lucru ordinare, de regulă lunar, sau în şedinţe de lucru extraordinare, în situaţii impuse de calendarul intervenţiilor educaţionale asumate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, cu o pauză în perioada iulie-septembrie, corespunzătoare vacanţelor din sistemul de învăţământ preuniversitar şi universitar.
(14)Şedinţa se consideră statutară dacă există majoritate simplă, calculată la numărul total al membrilor evaluatori.