Secţiunea 2 - Standarde specifice de calitate în "Şcoala din spital" - Metodologie-Cadru din 2025 privind înfiinţarea ''Şcolii din spital''
M.Of. 562
În vigoare Versiune de la: 18 Iunie 2025
SECŢIUNEA 2:Standarde specifice de calitate în "Şcoala din spital"
Art. 18
(1)Standardele de calitate pe care trebuie să le îndeplinească "Şcoala din spital" sunt:
a)capacitate instituţională;
b)eficacitate educaţională;
c)managementul calităţii.
(2)Capacitatea instituţională este stabilită astfel:
a)spitalul oferă acces la resurse educaţionale, respectiv la săli specializate, manuale, materiale didactice şi tehnologie, adecvate nivelului educaţional al beneficiarului şi ţinând cont de curriculumul specific nivelului respectiv şi de restricţiile medicale generate de patologia lui, care să faciliteze învăţarea;
b)"Şcoala din spital" poate colabora în mod funcţional şi constant cu servicii de suport calitative furnizate de asociaţii, asociaţii profesionale etc.;
c)programele educaţionale sunt rezultatul unei colaborări strânse între medici, profesori, părinţi, elev, psihologi, care să răspundă nevoilor specifice ale elevilor;
d)"Şcoala din spital" colaborează cu instituţii precum CMBRAE/Colegiul Psihologilor din România/cultele, în vederea elaborării şi implementării unor modele educaţionale funcţionale şi sustenabile din punctul de vedere al resursei umane şi al dinamicii specifice actului de predare;
e)cadrul didactic respectă specificul medical şi instrucţiunile medicului cu privire la elev.
(3)Eficacitatea educaţională este stabilită astfel:
a)curriculumul este flexibil, specific nivelului educaţional al beneficiarului şi adaptat la restricţiile medicale generate de patologia lui şi la durata spitalizării;
b)adaptarea curriculumului trebuie să fie raportată la specificul elevului, la nevoile şi interesele lui;
c)flexibilitatea curriculumului este asigurată de personalul didactic, cu acordul părinţilor, adecvat nivelului educaţional al beneficiarului, conţinutul informaţional fiind condensat pe criterii de relevanţă şi eficienţă mnezică şi corespunzător restricţiilor medicale generate de patologia lui;
d)flexibilitatea de program a cadrelor didactice este dovedită prin stabilirea orarului împreună cu elevul şi cu medicul, în vederea evitării oricărei forme de presiune psihoemoţională;
e)profesorii care predau în spitale beneficiază de formare specializată în educaţia copiilor cu nevoi speciale şi în abordări pedagogice pentru elevii cu probleme de sănătate;
f)profesorii din spitale sunt evaluaţi anual din punct de vedere psihologic, înainte de a putea avea acces la integrarea într-un context pedagogic de acest tip;
g)cadrele didactice şi părinţii primesc consiliere şi suport psihologic constant prin psihoterapie, ca principal instrument de sprijin psihologic care ar putea fi eficient în susţinerea acestui proces, dar şi îndrumare spirituală, potrivit apartenenţei religioase, sub forma unei colaborări dintre Biserică şi şcoală, după caz;
h)cu acordul părinţilor, elevii spitalizaţi beneficiază de sprijin psihologic şi social, inclusiv consiliere, pentru a-i ajuta să facă faţă impactului bolii şi spitalizării;
i)elevii sunt evaluaţi în mod corespunzător, pe baza unor criterii diferenţiate, iar evaluările trebuie să reflecte progresul personal;
j)profesorii îşi pot organiza activităţile online, în funcţie de dorinţa şi nevoia elevului şi ale părintelui;
k)profesorii pot organiza, pentru beneficiarii primari, programe de relaxare, pe baza colaborării dintre medici, părinţi, profesori, psihologi;
l)la solicitarea copilului şi a părintelui, cu acordul medicului, "Şcoala din spital" poate organiza activităţi de tipul "şcoală de vară" şi activităţi de tip remedial;
m)activitatea profesorilor din "Şcoala din spital" este evaluată din perspectiva modelelor de relaţionare empatică şi suportivă, a lucrului personalizat cu elevul, a constanţei şi punctualităţii;
n)"Şcoala din spital" colaborează cu şcolile de provenienţă ale elevilor în vederea completării situaţiei şcolare, a asigurării continuităţii procesului de învăţare şi a reintegrării în programul de şcoală.
(4)Managementul calităţii este stabilit prin existenţa dovezilor de colectare şi analiză periodică a feedbackului părinţilor, pe baza căruia se stabilesc măsurile de îmbunătăţire a activităţii didactice.