Art. 4. - Etapele de mobilitate a personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar şi activităţile aferente acestora se organizează conform prezentei Metodologii şi sunt, în ordinea în care se desfăşoară, următoarele: - Metodologie-Cadru din 2023 privind mobilitatea personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar în anul şcolar 2024-2025
M.Of. 5 bis
Ieşit din vigoare Versiune de la: 4 Ianuarie 2024
Art. 4
(1)Etapele de mobilitate a personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar şi activităţile aferente acestora se organizează conform prezentei Metodologii şi sunt, în ordinea în care se desfăşoară, următoarele:
a)constituirea tuturor posturilor didactice/catedrelor ca urmare a aplicării planurilor-cadru de învăţământ, a aprobării proiectelor planurilor de şcolarizare şi a ofertei educaţionale;
b)constituirea normei didactice de predare, în baza documentelor de numire/transfer/repartizare pe post/catedră, în ordine, a personalului didactic de predare titular, respectiv a cadrelor didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) şi (6);
c)întregirea normei didactice de predare pentru personalul didactic de predare titular în două sau mai multe unităţi de învăţământ ori pe două sau mai multe specializări şi completarea normei didactice de predare pe perioadă nedeterminată/determinată a personalului didactic de predare titular la nivelul unităţii/unităţilor de învăţământ în care este titular/consorţiului, urmată de completarea normei didactice de predare pe perioadă determinată pentru cadrele didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) şi (6) la nivelul unităţii/unităţilor de învăţământ/consorţiului, cărora li se poate constitui cel puţin o jumătate de normă didactică de predare în baza documentelor de numire/transfer/repartizare pe post/catedră;
d)soluţionarea cererilor de transfer, la nivelul unităţilor de învăţământ, ale cadrelor didactice titulare detaşate în interesul învăţământului pentru nesoluţionarea restrângerii de activitate;
e)constituirea normei didactice de predare, încadrarea şi întregirea normei didactice de predare a cadrelor didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei în două sau mai multe unităţi de învăţământ ori pe două sau mai multe specializări, urmată de completarea normei didactice de predare pe perioadă determinată, la nivelul unităţilor de învăţământ în care sunt angajate/consorţiului, a cadrelor didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei, cărora li se poate constitui cel puţin o jumătate de normă didactică de predare în baza documentelor de repartizare pe post/catedră;
f)stabilirea personalului didactic de predare care îndeplineşte condiţiile legale de pensionare la data de 1 septembrie 2024 şi a personalului didactic de predare titular din învăţământul preuniversitar, care se menţine în activitate ca titular peste vârsta de pensionare în anul şcolar 2024-2025, conform prevederilor art. 229 alin. (11) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare;
g)stabilirea tuturor posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate şi publicarea acestora în vederea ocupării cu personal didactic de predare;
h)completarea normei didactice de predare pe perioadă nedeterminată/determinată a cadrelor didactice titulare, respectiv pe perioadă determinată a cadrelor didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) şi (6), urmată de transferarea personalului didactic de predare titular şi a cadrelor didactice debutante din învăţământul preuniversitar de stat şi particular prevăzute la art. 24 alin. (4) şi (6), înscrise la examenul naţional pentru obţinerea definitivării în învăţământ, sesiunea 2024, aflate în restrângere de activitate, ca urmare a faptului că postul didactic nu se mai încadrează în sistemul de normare privind efectivele de antepreşcolari/preşcolari şi elevi prevăzute de lege, a diminuării numărului de grupe/clase de antepreşcolari/preşcolari sau elevi, a nerealizării planului de şcolarizare, a reorganizării sau desfiinţării unor unităţi de învăţământ, urmată apoi de completarea normei didactice de predare pe perioadă determinată la nivel judeţean/nivelul municipiului Bucureşti pentru cadrele didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei, cărora li se poate constitui cel puţin o jumătate de normă didactică de predare la nivelul unităţii/unităţilor de învăţământ/consorţiului în care sunt angajate, în baza documentelor de numire/transfer/repartizare pe post/catedră;
i)modificarea duratei contractului individual de muncă din durată determinată de un an în contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului/catedrei, în condiţiile Legii nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, dacă postul/catedra este vacant(ă) începând cu 1 septembrie 2024, pentru cadrele didactice calificate, care au dobândit definitivarea în învăţământ sau care promovează examenul naţional pentru obţinerea definitivării în învăţământ, sesiunea 2024, şi au promovat, în ultimii 6 (şase) ani, concursul naţional de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din învăţământul preuniversitar, denumit în continuare concurs naţional, cu nota/media de repartizare minimum 7 (şapte), conform art. 64 alin. (8);
j)pretransferul consimţit între unităţile de învăţământ la nivelul unităţii de învăţământ sau a consorţiului, în aceeaşi localitate, în localitatea de domiciliu sau pentru apropiere de domiciliu ori prin schimb de posturi al personalului didactic de predare titular, precum şi al cadrelor didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) şi alin. (6) înscrise la examenul naţional pentru obţinerea definitivării în învăţământ, sesiunea 2024, urmat de modificarea repartizării cadrelor didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei cărora nu li se poate constitui o normă didactică de predare completă conform deciziilor de repartizare pe post/catedră sau prin schimb de posturi;
k)prelungirea duratei contractelor individuale de muncă, în anul şcolar 2024-2025, pentru personalul didactic de predare angajat cu contract individual de muncă pe perioadă determinată, care a dobândit cel puţin definitivarea în învăţământ şi a obţinut nota/media de repartizare minimum 7 (şapte), conform art. 64 alin. (9), după caz, la concursurile naţionale, sesiunile 2023 şi/sau 2022, respectiv 2023, 2022, 2021 şi/sau 2020 pentru învăţători/profesori pentru învăţământ primar, în condiţiile prezentei Metodologii;
l)repartizarea posturilor didactice/catedrelor vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată, în baza mediei de repartizare minimum 7 (şapte), conform art. 64 alin. (8), obţinute de candidaţi la concursul naţional, sesiunea 2024, în condiţiile prezentei Metodologii;
m)repartizarea candidaţilor cu statut de cadre didactice titulare în învăţământul preuniversitar anterior înscrierii la concursul naţional, sesiunea 2024, cu păstrarea statutului de cadre didactice titulare, şi a cadrelor didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) şi (6), care au promovat examenul naţional pentru obţinerea definitivării în învăţământ, sesiunea 2024, şi au obţinut media de repartizare minimum 7 (şapte), conform art. 64 alin. (8), în cadrul concursului naţional, sesiunea 2024, pe posturi didactice/catedre vacante indiferent de viabilitatea acestora, în condiţiile prezentei Metodologii;
n)detaşarea în interesul învăţământului a personalului didactic de predare titular în învăţământul preuniversitar, precum şi a cadrelor didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) şi (6), care au promovat examenul naţional pentru obţinerea definitivării în învăţământ, sesiunea 2024;
o)stabilirea continuităţilor pentru detaşare la cerere şi detaşarea la cerere în baza rezultatelor obţinute la concursul naţional, sesiunea 2024, în condiţiile prezentei Metodologii;
p)ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate pentru angajare pe perioadă determinată în baza mediei de repartizare minimum 7 (şapte), conform art. 64 alin. (9), obţinute la concursul naţional, sesiunea 2024, în ordinea descrescătoare a mediilor de repartizare, având prioritate candidaţii care beneficiază de prelungirea duratei contractelor individuale de muncă în anul şcolar 2024-2025 în baza notei/mediei de repartizare minimum 7 (şapte), conform art. 64 alin. (9), după caz, la concursurile naţionale, sesiunile 2023 şi/sau 2022, respectiv 2023, 2022, 2021 şi/sau 2020 pentru învăţători/profesori pentru învăţământ primar, în condiţiile prezentei Metodologii;
q)detaşarea la cerere prin concurs specific a personalului didactic de predare titular în învăţământul preuniversitar, precum şi a cadrelor didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) şi (6), care au promovat examenul naţional pentru obţinerea definitivării în învăţământ, sesiunea 2024;
r)prelungirea duratei contractelor individuale de muncă în anul şcolar 2024-2025, pentru personalul didactic de predare angajat cu contract individual de muncă pe perioadă determinată, care a obţinut nota/media de repartizare minimum 5 (cinci), conform art. 64 alin. (9), după caz, la concursurile naţionale, sesiunile 2023 şi/sau 2022, respectiv 2023, 2022, 2021 şi/sau 2020 pentru învăţători/profesori pentru învăţământ primar, în condiţiile prezentei Metodologii;
s)ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate pentru angajare pe perioadă determinată, prin concurs naţional, în baza mediei de repartizare de minimum 5 (cinci), conform art. 64 alin. (9) obţinute la concursul naţional, sesiunea 2024;
t)ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate pentru angajare pe perioadă determinată, în baza notei/mediei de repartizare minimum 7 (şapte), conform art. 64 alin. (9), după caz, obţinute la concursurile naţionale, sesiunile 2023, 2022, 2021, 2020, 2019 sau 2018, respectiv în baza notei/mediei de repartizare minimum 5 (cinci), conform art. 64 alin. (9), după caz, obţinute la concursurile naţionale, sesiunile 2023, 2022 sau 2021, în condiţiile prezentei Metodologii;
u)stabilirea personalului didactic de predare pensionat, care a avut calitatea de personal didactic de predare titular în învăţământul preuniversitar şi se reîncadrează în funcţia de personal didactic de predare, în anul şcolar 2024-2025, cu condiţia suspendării pensiei pe durata reîncadrării, conform prevederilor art. 229 alin. (12) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare;
v)ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate cu personal didactic de predare calificat în regim de plata cu ora;
w)ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate prin concurs/testare organizat(ă) la nivel judeţean/nivelul municipiului Bucureşti;
x)ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate pe parcursul anului şcolar, în condiţiile prezentei Metodologii.
(2)Pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate care necesită atestate şi avize suplimentare, începând cu etapa de completare de normă didactică de predare, solicitanţii, inclusiv cadrele didactice titulare, trebuie să prezinte în perioadele de înscriere şi de verificare a dosarelor/validare a fişelor de înscriere la aceste etape conform Calendarului mobilităţii personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar pentru anul şcolar 2024-2025, denumit în continuare Calendar, avizele, atestatele şi documentele justificative necesare, după cum urmează:
a)avizele eliberate de federaţiile, asociaţiile, centrele care organizează alternative educaţionale în România, precum şi documentele care atestă parcurgerea şi finalizarea cel puţin a unui modul de pedagogie specifică emise de federaţiile, asociaţiile, centrele care organizează alternative educaţionale: Waldorf, Step by Step, Montessori, Freinet, Planul Jena, pedagogie curativă etc., pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din învăţământul alternativ;
b)avizele eliberate de cultele recunoscute oficial de stat, pentru ocuparea catedrelor vacante/rezervate de "Religie", conform prevederilor art. 87 alin. (3) şi 191 alin. (8) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, în care se precizează etapa de mobilitate pentru care au fost eliberate;
c)avizul Inspectoratului General al Poliţiei (IGP)/Autorităţii Rutiere Române (ARR), pentru ocuparea catedrelor de pregătire/instruire practică din domeniul "Transporturi/Conducerea autovehiculelor";
d)avizul cultului sau avizul special al cultului recunoscut oficial de stat, în baza prevederilor art. 176 alin. (4) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, şi art. 35 alin. (1) din Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor, republicată, pentru ocuparea tuturor posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din cadrul seminariilor/liceelor vocaţionale teologice şi a posturilor didactice/catedrelor constituite din discipline teologice de specialitate, în care se precizează etapa de mobilitate pentru care au fost eliberate;
e)avizul Ministerului Apărării Naţionale, avizul Ministerului Afacerilor Interne sau avizul Ministerului Justiţiei, pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate de la liceele militare, din unităţile de învăţământ preuniversitar din sistemul de apărare, de informaţii, de ordine publică şi de securitate naţională şi din unităţile de învăţământ subordonate Ministerului Justiţiei, în care se precizează etapa de mobilitate pentru care au fost eliberate;
f)acordul directorului liceului pedagogic eliberat în baza criteriilor stabilite de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ, avizat de inspectorul şcolar care coordonează activitatea liceelor pedagogice din cadrul ISJ/ISMB, pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate de la clasele/grupele din profilul pedagogic, de la liceele cu profil pedagogic, constituite din discipline aferente calificărilor care conferă dreptul de încadrare în funcţii didactice de predare, în care se precizează etapa de mobilitate pentru care a fost eliberat;
g)documente justificative privind îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 18 alin. (1) privind stagiul atestat de pregătire teoretică şi practică în educaţie specială pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din învăţământul special;
h)avizul eliberat de conducerea unităţilor de învăţământ particular, pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din unităţile de învăţământ particular care necesită aviz, în care se precizează etapa de mobilitate pentru care a fost eliberat;
i)documente justificative privind cuprinderea în programe recunoscute de Ministerul Educaţiei, prin care se recrutează, se selectează, se pregăteşte şi se sprijină personalul didactic de predare pentru a desfăşura activităţi didactice în unităţi de învăţământ preuniversitar situate în medii dezavantajate;
j)avizul consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ, pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din unităţile de învăţământ care şcolarizează exclusiv în învăţământ tehnic şi au o pondere majoritară a învăţământului dual;
k)începând cu etapa de pretransfer consimţit între unităţile de învăţământ, avizul operatorului economic pentru ocuparea catedrelor vacante/rezervate de discipline tehnologice sau de pregătire-instruire practică de la clasele/grupele din învăţământul dual.
(3)În etapa de întregire a normei didactice de predare atestatele/avizele suplimentare sunt prezentate doar pentru ocuparea unor ore la discipline care nu sunt înscrise în documentul de numire/transfer/repartizare. În mod excepţional, avizele eliberate de conducerile unităţilor de învăţământ particular, pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din unităţile de învăţământ particular, precum şi documentele justificative privind cuprinderea în programe recunoscute de Ministerul Educaţiei, prin care se recrutează, se selectează, se pregăteşte şi se sprijină personalul didactic de predare pentru a desfăşura activităţi didactice în unităţi de învăţământ preuniversitar situate în medii dezavantajate, pot fi prezentate şi în timpul şedinţelor de repartizare. În situaţia în care doi sau mai mulţi candidaţi deţin aviz/atestat pentru acelaşi post didactic/aceeaşi catedră, ocuparea postului didactic/catedrei se realizează în ordinea descrescătoare a notelor/mediilor/punctajelor.
(4)Cadrele didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei care solicită modificarea repartizării prin schimb de posturi/catedre, precum şi cadrele didactice care solicită completarea normei didactice de predare, transfer pentru restrângere de activitate, pretransfer consimţit între unităţile de învăţământ, pretransfer prin schimb de posturi, detaşare în interesul învăţământului sau detaşare la cerere pe posturi didactice/catedre vacante/rezervate la clase/grupe cu predare în limbile minorităţilor naţionale susţin o probă orală de cunoaştere a limbii minorităţii în care urmează să se facă predarea. Fac excepţie cadrele didactice titulare/debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) şi (6)/angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei pe posturi didactice/catedre similare, cadrele didactice care au finalizat cu diplomă studii universitare cu specializarea în limba minorităţii în care urmează să se facă predarea sau care au efectuat studiile în limba minorităţii în care urmează să se facă predarea, respectiv cadrele didactice care beneficiază de continuitate pe post/catedră prin completarea normei didactice de predare sau prin detaşare la cerere, conform prezentei Metodologii.
(5)Cadrele didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei care solicită modificarea repartizării prin schimb de posturi/catedre, precum şi cadrele didactice care au efectuat studiile în alte state sau în România în limbile minorităţilor naţionale şi care solicită completarea normei didactice de predare pe perioadă determinată sau nedeterminată, transfer pentru restrângere de activitate, pretransfer consimţit între unităţile de învăţământ, pretransfer prin schimb de posturi, detaşare în interesul învăţământului sau detaşare la cerere prin concurs specific pe posturi didactice/catedre vacante/rezervate la clase/grupe cu predare în limba română susţin proba orală de cunoaştere a limbii române.
Fac excepţie cadrele didactice transferate/pretransferate/detaşate şi cadrele didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei care solicită modificarea repartizării prin schimb de posturi/catedre de pe posturi didactice/catedre similare, cadrele didactice pe a căror diplomă de studii este înscrisă specializarea "Limba română" sau "Limba şi literatura română", precum şi cadrele didactice care au efectuat studiile în alte ţări în limba română.
(6)Cadrele didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei care solicită modificarea repartizării prin schimb de posturi/catedre prin consimţământ scris, precum şi cadrele didactice care solicită întregirea/completarea normei didactice de predare, transfer pentru restrângere de activitate, pretransfer consimţit între unităţile de învăţământ, pretransfer prin schimb de posturi, detaşare în interesul învăţământului sau detaşare la cerere prin concurs specific pe un post didactic/o catedră în unităţi de învăţământ având clase speciale de limbi străine cu program intensiv şi/sau bilingv, clase/grupe de elevi cu deficienţe de auz, clase/grupe de elevi cu deficienţe de vedere, precum şi în unităţi de învăţământ având clase cu profil sportiv sau artistic (corepetiţie, muzică, arta actorului, coregrafie, arte plastice, arte decorative, arte ambientale, arhitectură şi design), pe catedre de informatică, de tehnologia informaţiei şi comunicării, de informatică-tehnologii asistate de calculator (pentru profil tehnic şi servicii), de instruire practică sau de activităţi de pre-profesionalizare, pe catedre/posturi didactice din cluburi şcolare sportive sau din palatele şi cluburile copiilor, susţin o probă practică în profilul postului didactic solicitat. Fac excepţie:
a)cadrele didactice transferate/pretransferate/detaşate şi cele care solicită modificarea repartizării prin schimb de posturi/catedre de pe posturi didactice/catedre similare;
b)cadrele didactice încadrate pe catedre de arte plastice, decorative, ambientale, arhitectură şi design în învăţământul gimnazial de artă sau liceal de artă, care solicită întregirea/completarea normei didactice de predare sau transferul/pretransferul/detaşarea/modificarea repartizării prin schimb de posturi/catedre pe catedre similare de arte plastice, decorative, ambientale, arhitectură şi design în învăţământul gimnazial de artă sau liceal de artă, catedre care se ocupă în baza aceleiaşi probe scrise;
c)cadrele didactice care beneficiază de continuitate pe post/catedră prin completarea normei didactice de predare sau prin detaşare la cerere, conform prezentei Metodologii.
(7)Cadrele didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei care solicită modificarea repartizării prin schimb de posturi/catedre prin consimţământ scris, precum şi cadrele didactice care solicită întregirea/completarea normei didactice de predare pe perioadă nedeterminată, transfer pentru restrângere de activitate, pretransfer consimţit între unităţile de învăţământ ori pretransfer prin schimb de posturi pe catedre constituite şi din discipline care nu sunt înscrise în documentul de numire/transfer/repartizare susţin inspecţii speciale la clasă conform anexei nr. 5, la disciplinele solicitate care nu se regăsesc în documentul de numire/transfer/repartizare, exceptând posturile didactice/catedrele pentru care se susţin probe practice prevăzute la alin. (6). Fac excepţie:
a)cadrele didactice care solicită întregirea/completarea normei didactice de predare sau transferul/pretransferul, modificarea repartizării prin schimb de posturi/catedre de pe posturi didactice/catedre similare sau pe posturi didactice/catedre care necesită aceleaşi condiţii de ocupare (aceeaşi probă scrisă şi aceeaşi probă practică/inspecţie specială la clasă);
b)cadrele didactice care au înscrisă pe documentul de numire/transfer/repartizare disciplina limba şi literatura română sau o limbă modernă/maternă, care solicită întregirea/completarea normei didactice de predare sau transferul/pretransferul pe catedre de literatura universală;
c)cadrele didactice care au înscrisă pe documentul de numire/transfer/repartizare una dintre disciplinele fizică, chimie sau biologie care solicită întregirea/completarea normei didactice de predare sau transferul/pretransferul pe catedre de ştiinţe;
d)cadrele didactice care au înscrisă pe documentul de numire/transfer/repartizare una dintre disciplinele gândire critică şi drepturile copilului, educaţie interculturală, educaţie pentru cetăţenie democratică, care solicită întregirea/completarea normei didactice de predare sau transferul/pretransferul pe catedre în structura cărora intră una dintre disciplinele: gândire critică şi drepturile copilului, educaţie interculturală, educaţie pentru cetăţenie democratică;
e)cadrele didactice care au înscrisă pe documentul de numire/transfer/repartizare una dintre disciplinele educaţie muzicală, educaţie plastică, educaţie vizuală sau discipline specifice învăţământului de artă din domeniile arte vizuale, muzică, teatru, coregrafie sau arhitectură, care solicită întregirea/completarea normei didactice de predare sau transferul/pretransferul pe catedre de educaţie artistică.
(8)Cadrele didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei care solicită modificarea repartizării prin schimb de posturi/catedre prin consimţământ scris, precum şi cadrele didactice încadrate pe posturi didactice/catedre în unităţi de învăţământ având clase speciale de limbi străine cu program intensiv şi/sau bilingv, clase/grupe de elevi cu deficienţe de auz, clase/grupe de elevi cu deficienţe de vedere, precum şi în unităţi de învăţământ având clase cu profil sportiv sau artistic (corepetiţie, muzică, arta actorului, coregrafie, arte plastice, arte decorative, arte ambientale, arhitectură şi design), pe catedre de informatică, de tehnologia informaţiei şi comunicării, de informatică-tehnologii asistate de calculator (pentru profil tehnic şi servicii), de instruire practică sau de activităţi de pre-profesionalizare, pe catedre/posturi didactice din cluburi şcolare sportive, din palatele copiilor sau din cluburile copiilor, care solicită întregirea/completarea normei didactice de predare pe perioadă nedeterminată, transfer pentru restrângere de activitate, pretransfer consimţit între unităţile de învăţământ ori pretransfer prin schimb de posturi pe catedre constituite din discipline care necesită inspecţie specială la clasă, susţin inspecţii speciale la clasă la disciplinele solicitate.
(9)Evaluarea inspecţiei speciale la clasă/probei practice/orale, prevăzute la alin. (4)-(8), se realizează de către o comisie, numită prin decizia inspectorului şcolar general al ISJ/ISMB, formată din: preşedinte - inspector şcolar general adjunct/inspector şcolar din cadrul ISJ/ISMB; membri - câte doi profesori titulari care au dobândit gradul didactic I sau II/inspectori şcolari/metodişti ai ISJ/ISMB cu specializări în profilul postului; secretari - 1-7 inspectori şcolari din cadrul ISJ/ISMB şi directorii unităţilor de învăţământ în care se organizează inspecţii speciale la clasă/probe practice/orale. În mod excepţional, pentru disciplinele la care nu se identifică profesori titulari cu gradul didactic I sau II, inspectorul şcolar general al ISJ/ISMB poate numi membri în comisia pentru evaluarea inspecţiei speciale la clasă, profesori titulari din învăţământul preuniversitar care au dobândit definitivarea în învăţământ ori cadre didactice din învăţământul universitar. La etapele de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate prin completarea normei didactice pe perioadă determinată/detaşare, probele practice în profilul postului se consideră promovate în situaţia în care cadrele didactice titulare participante obţin cel puţin nota 5 (cinci). La etapele de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate pentru întregirea normei didactice de predare/completarea normei didactice de predare pe perioadă nedeterminată/transfer pentru soluţionarea restrângerii de activitate/modificarea duratei contractului individual de muncă din durată determinată de un an în contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului/catedrei/pretransfer consimţit între unităţile de învăţământ sau prin schimb de posturi/modificarea repartizării cadrelor didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei prin schimb de posturi, probele practice/inspecţiile speciale la clasă în profilul postului se consideră promovate în situaţia în care cadrele didactice participante obţin cel puţin nota 7 (şapte).
(10)Probele orale, prevăzute la alin. (4) şi (5), se organizează conform prevederilor anexei nr. 4 şi se evaluează prin calificative "Admis/Respins". Rezultatul inspecţiei speciale la clasă/probei practice în profilul postului, prevăzute la alin. (6)-(8), se consemnează prin note de la 10 la 1 conform anexelor nr. 4-12. La aceste probe nu se admit contestaţii în cadrul etapelor de întregire/completare a normei didactice de predare/transfer/pretransfer/modificarea repartizării prin schimb de posturi/detaşare în interesul învăţământului/detaşare la cerere prin concurs specific, nota/calificativul stabilite de comisie rămânând definitivă.
(11)ISJ/ISMB eliberează adeverinţe cadrelor didactice evaluate, semnate de inspectorul şcolar general şi de preşedintele comisiei, în care se consemnează rezultatele obţinute la inspecţiile speciale la clasă/probele practice/orale.
(12)Inspecţiile speciale la clasă/probele practice/orale, prevăzute la alin. (4)-(8), se pot organiza şi în sistem online. Procedura specifică de organizare şi desfăşurare a acestor probe în sistem online se elaborează de comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti de mobilitate a personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar, numită prin decizie a inspectorului şcolar general al ISJ/ISMB, denumită în continuare comisie judeţeană/a municipiului Bucureşti de mobilitate.
(13)Rezultatele inspecţiilor speciale la clasă/probelor practice/orale eliminatorii în profilul postului, susţinute şi promovate de cadrele didactice în oricare etapă de mobilitate rămân valabile, cu acordul acestora, şi în etapele ulterioare ale mobilităţii personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar prevăzute la alin. (1), precum şi pentru mobilităţile personalului didactic de predare care se desfăşoară pe parcursul anului şcolar 2024-2025.
(14)Cadrele didactice titulare care au obţinut la concursurile naţionale, sesiunile 2023 şi/sau 2022, media de repartizare/nota minimum 5 (cinci) în specialitatea postului, au acordul de principiu al consiliului de administraţie/consiliilor de administraţie al/ale unităţii/unităţilor de învăţământ, au calificativul/calificativele "Foarte bine" şi li se poate asigura cel puţin jumătate de normă didactică de predare în specialitatea postului, constituită în unităţile de învăţământ la care sunt detaşate la cerere în anul şcolar 2023-2024, pot beneficia de continuitate pentru detaşare la cerere. Procedura în vederea obţinerii continuităţii pentru detaşare la cerere este următoarea:
a)cadrele didactice solicitante se adresează, în scris, consiliului/consiliilor de administraţie al/ale unităţii/unităţilor de învăţământ până la data prevăzută în Calendar; profesorii din centre şi cabinete de asistenţă psihopedagogică/logopedice se adresează, în scris, consiliului de administraţie al centrului judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi asistenţă educaţională, denumit în continuare CJRAE/CMBRAE, în cadrul căruia este normat postul didactic respectiv;
b)acordul de principiu sau refuzul consiliului/consiliilor de administraţie al/ale unităţii/unităţilor de învăţământ/CJRAE/CMBRAE pentru continuitate este comunicat ISJ/ISMB şi cadrelor didactice solicitante până la data prevăzută în Calendar;
c)consiliul/consiliile de administraţie al/ale unităţii/unităţilor de învăţământ/CJRAE/CMBRAE comunică, în scris, cadrelor didactice solicitante acordul de principiu şi, după caz, motivele refuzului continuităţii;
d)pentru a beneficia de continuitate, cadrele didactice titulare care participă şi la concursul naţional, sesiunea 2024, trebuie să obţină minimum nota 5 (cinci) la proba scrisă, la disciplina corespunzătoare postului didactic/catedrei solicitat(e) pentru continuitate;
e)cadrele didactice care beneficiază de continuitate, în anul şcolar 2024-2025, îşi actualizează dosarul personal la ISJ/ISMB, conform Calendarului.
(15)Învăţătorul, profesorul pentru învăţământ primar sau absolventul colegiului universitare de institutori titular din învăţământul primar detaşat la cerere, începând cu data de 1 septembrie 2020 sau 1 septembrie 2021, încadrat la clasa pregătitoare sau la clasa I, în baza notei/mediei de repartizare/notei minimum 5 (cinci), conform art. 64 alin. (9), obţinute la concursul naţional, sesiunea 2020 sau 2021, şi care în perioada 1 septembrie 2020-31 august 2024 sau în perioada 1 septembrie 2021-31 august 2024 a predat, prin continuitate, la aceeaşi clasă de elevi, poate beneficia de continuitate pentru detaşare la cerere în anul şcolar 2024-2025, cu îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (14), pentru finalizarea ciclului primar la aceeaşi clasă de elevi.
(16)Cadrele didactice calificate, angajate cu contract individual de muncă pe perioadă determinată, care au obţinut media de repartizare/nota minimum 5 (cinci) în specialitatea postului la concursurile naţionale, sesiunile 2023 şi/sau 2022, au acordul/acordul de principiu al consiliului de administraţie/consiliilor de administraţie al/ale unităţii/unităţilor de învăţământ, au calificativul/calificativele "Foarte bine" şi li se poate asigura cel puţin jumătate de normă didactică de predare în specialitatea postului, constituită în unităţile de învăţământ la care sunt încadrate în anul şcolar 2023-2024, pot solicita prelungirea duratei contractului individual de muncă pe perioadă determinată în anul şcolar 2024-2025. La disciplina educaţie tehnologică pot beneficia de prelungirea duratei contractului individual de muncă pe perioadă determinată, în anul şcolar 2024-2025, doar cadrele didactice cu specializarea educaţie tehnologică. În vederea obţinerii prelungirii duratei contractului individual de muncă pe perioadă determinată se aplică aceeaşi procedură ca şi cea prevăzută la alin. (14).
(17)Învăţătorul, profesorul pentru învăţământ primar calificat din învăţământul primar, angajat pe perioadă determinată, începând cu data de 1 septembrie 2020 sau 1 septembrie 2021, încadrat la clasa pregătitoare sau la clasa I, în baza notei/mediei de repartizare minimum 5 (cinci), conform art. 64 alin. (9), obţinute la concursul naţional, sesiunea 2020 sau 2021, şi care în perioada 1 septembrie 2020-31 august 2024 sau în perioada 1 septembrie 2021-31 august 2024 a predat, prin continuitate, la aceeaşi clasă de elevi, poate beneficia de prelungirea duratei contractului individual de muncă pe perioadă determinată în anul şcolar 2024-2025, cu îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (14), pentru finalizarea ciclului primar la aceeaşi clasă de elevi. Dacă două sau mai multe cadre didactice solicită continuitate pentru detaşare la cerere/prelungirea duratei contractului individual de muncă pe perioadă determinată pe acelaşi post didactic/aceeaşi catedră, prioritate la ocuparea postului didactic/catedrei vacante/rezervate au, în ordine:
a)cadrele didactice cu domiciliul în localitatea în care se află postul didactic/catedra solicitat(ă);
b)cadrele didactice cuprinse în programe recunoscute de Ministerul Educaţiei, prin care se recrutează, se selectează, se pregăteşte şi se sprijină personalul didactic de predare pentru a desfăşura activităţi didactice în unităţi de învăţământ preuniversitar situate în medii dezavantajate;
c)cadrele didactice cu cea mai mare medie de repartizare obţinută la ultimul concurs naţional la care au participat;
d)cadrele didactice care au dobândit gradul didactic I;
e)cadrele didactice care au dobândit gradul didactic II;
f)cadrele didactice care au dobândit definitivarea în învăţământ;
g)cadrele didactice cu punctajul cel mai mare obţinut prin aplicarea criteriilor şi punctajelor din anexa nr. 2, precum şi alte criterii stabilite la nivelul unităţilor de învăţământ.
(18)Cadrele didactice care obţin acordul/acordul de principiu pentru prelungirea duratei contractului individual de muncă pe perioadă determinată/continuitate pentru detaşare la cerere în anul şcolar 2024-2025 îşi actualizează dosarul personal la ISJ/ISMB, conform Calendarului. Cadrele didactice care solicită continuitate pentru detaşare la cerere sau prelungirea contractului individual de muncă în baza rezultatelor obţinute la concursurile naţionale din 2023, 2022, 2021 sau 2020 pot fi repartizate pe posturi/catedre numai în condiţiile în care nu au obţinut notă sub 5 (cinci) la proba scrisă în cadrul următoarelor concursuri naţionale, în specialitatea postului/catedrei solicitat(e) sau dacă nu au mai participat la următoarele concursuri naţionale.
(19)La toate etapele de mobilitate a personalului didactic de predare se depun cereri conform prevederilor anexei nr. 14 şi documentele anexate prevăzute în acestea. Perioadele şi termenele de depunere a cererilor sunt prevăzute în anexa nr. 19.
(20)Contestaţiile la etapele de mobilitate depuse la unităţile de învăţământ sau la ISJ/ISMB se soluţionează în consiliile de administraţie ale acestora, conform Calendarului sau prevederilor art. 110. Contestaţia reprezintă plângerea prealabilă reglementată de art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare. Hotărârea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ/ISJ/ISMB, după caz, privind contestaţia este definitivă şi poate fi atacată numai la instanţa de contencios administrativ. Persoana nemulţumită de răspunsul primit la contestaţie are dreptul de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente.