Art. 4. - Structura consiliului de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat este următoarea: - Metodologie-Cadru din 2023 de organizare şi funcţionare a consiliilor de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar

M.Of. 814

În vigoare
Versiune de la: 11 Septembrie 2023
Art. 4
(1)Structura consiliului de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat este următoarea:
a)în cazul în care consiliul de administraţie este format din 7 membri: directorul, 2 cadre didactice, 2 reprezentanţi ai părinţilor, primarul localităţii/sectorului municipiului Bucureşti pe raza căreia/căruia se află unitatea de învăţământ, denumit în continuare primar, sau un reprezentant al primarului, un reprezentant al consiliului local/consiliului local de sector al municipiului Bucureşti, denumit în continuare reprezentant al consiliului local. Prevederile se aplică în mod corespunzător unităţilor de învăţământ cu efective mai mici de 300 de beneficiari primari;
b)în cazul în care consiliul de administraţie este format din 9 membri: directorul, 3 cadre didactice din cota cărora un loc poate fi alocat unui reprezentant al personalului didactic auxiliar, 2 reprezentanţi ai părinţilor, primarul sau un reprezentant al primarului, 2 reprezentanţi ai consiliului local. Prevederile se aplică în mod corespunzător unităţilor de învăţământ cu efective între 301 şi 400 de beneficiari primari;
c)în cazul în care consiliul de administraţie este format din 11 membri: directorul, 4 cadre didactice din cota cărora un loc poate fi alocat unui reprezentant al personalului didactic auxiliar, 3 reprezentanţi ai părinţilor, primarul sau un reprezentant al primarului, 2 reprezentanţi ai consiliului local. Prevederile se aplică în mod corespunzător unităţilor de învăţământ cu efective de peste 400 de beneficiari primari.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1):
a)în unităţile de învăţământ care organizează învăţământ liceal tehnologic şi postliceal, structura consiliilor de administraţie se poate mări cu 2 membri desemnaţi de operatorii economici parteneri, asociaţii profesionale partenere, consorţii partenere, la propunerea unităţilor de învăţământ, cu aprobarea inspectoratelor şcolare/direcţiilor de învăţământ. În cazul în care sunt mai mulţi operatori economici parteneri, asociaţii profesionale partenere şi consorţii partenere, aceştia/acestea îşi desemnează reprezentanţii în consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ sau pot forma un consiliu reprezentativ care să nominalizeze reprezentanţii pe locurile care le sunt alocate.
În acest caz, cvorumul de şedinţă se măreşte în mod corespunzător cu 1 membru, respectiv 2 membri, cu respectarea prevederilor anexei nr. 1 "Numărul minim necesar de membri şi voturi, după caz, pentru cvorumul de şedinţă, respectiv pentru adoptarea hotărârilor consiliului de administraţie", care face parte integrantă din prezenta metodologie-cadru;
b)prevederile lit. a) se aplică şi unităţilor de învăţământ preuniversitar care organizează învăţământ profesional;
c)în liceele tehnologice cu profil preponderent agricol şi silvic, structura consiliilor de administraţie prevăzută la alin. (1) se măreşte în mod obligatoriu cu 2 membri, aceştia fiind desemnaţi de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, respectiv de Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, conform prevederilor art. 36 alin. (9) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare. Cvorumul de şedinţă se măreşte în mod corespunzător, cu respectarea prevederilor anexei nr. 1;
d)în unităţile de învăţământ care organizează exclusiv învăţământ tehnologic, structura consiliului de administraţie, având numărul de membri prevăzut la art. 3 alin. (1), asigură reprezentarea în număr egal a membrilor din partea operatorilor economici, asociaţiilor profesionale partenere, consorţiilor partenere, respectiv a membrilor din partea cadrelor didactice, alături de primar sau un reprezentant al acestuia, un reprezentant al consiliului local şi un reprezentant al părinţilor, conform anexei nr. 2 "Structura consiliului de administraţie al unităţilor de învăţământ preuniversitar care organizează exclusiv învăţământ tehnologic", care face parte integrantă din prezenta metodologie-cadru. În cazul în care sunt mai mulţi operatori economici parteneri, aceştia vor desemna reprezentanţii în consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ sau pot forma un consiliu reprezentativ care să desemneze reprezentanţii pe locurile care le sunt alocate. Directorul unităţii de învăţământ este membru de drept al consiliului de administraţie din cota aferentă cadrelor didactice din unitatea de învăţământ respectivă. Preşedintele consiliului şcolar al elevilor participă obligatoriu, cu statut de observator, la toate şedinţele consiliului de administraţie, iar intervenţiile acestuia se consemnează în procesul-verbal al şedinţei;
e)în unităţile de învăţământ vocaţional teologic, structura consiliilor de administraţie se măreşte cu 2 membri, desemnaţi de cultul respectiv. În acest caz, cvorumul de şedinţă se măreşte în mod corespunzător, cu respectarea prevederilor anexei nr. 1;
f)în unităţile de învăţământ preuniversitar militar, de ordine publică şi securitate naţională, atribuţiile consiliului de administraţie sunt îndeplinite de un consiliu de conducere constituit din maximum 15 membri, conform prevederilor art. 40 alin. (1) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare. Consiliul de conducere din unităţile de învăţământ liceal militar este constituit din: comandant, director, locţiitor, 4 cadre didactice, consilierul juridic, contabilul-şef, reprezentantul eşalonului superior, reprezentantul elevilor şi 2 reprezentanţi ai părinţilor. Consiliul de conducere din unităţile de învăţământ postliceal militar, de apărare, ordine publică şi securitate naţională este constituit prin ordin al conducătorului fiecărui minister sau fiecărei instituţii de apărare, ordine publică şi securitate naţională în subordinea căreia funcţionează, în conformitate cu prevederile art. 41 din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare.
(3)În unităţile de învăţământ special de stat, consiliul de administraţie este organul deliberativ de conducere şi este constituit din 9 membri, astfel: directorul, directorul adjunct, 2 cadre didactice din cota cărora un loc poate fi alocat unui reprezentant al personalului didactic auxiliar, preşedintele consiliului judeţean/Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau un reprezentant al acestuia, 2 reprezentanţi ai consiliului judeţean/2 reprezentanţi ai consiliului local al sectorului municipiului Bucureşti pe raza căruia se află unitatea de învăţământ, 2 reprezentanţi ai părinţilor.
(4)În învăţământul particular şi confesional, în structura consiliului de administraţie sunt incluşi reprezentanţi ai fondatorilor. În unităţile de învăţământ particular şi confesional, consiliul de administraţie cuprinde cel puţin un reprezentant al cadrelor didactice, un reprezentant al părinţilor, iar pentru unităţile care şcolarizează beneficiari primari la niveluri din învăţământul obligatoriu, consiliul de administraţie cuprinde şi un reprezentant al consiliului local.
(5)În consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ preuniversitar de nivel liceal/postliceal, cu excepţia unităţilor de învăţământ cu personalitate juridică care organizează exclusiv învăţământ tehnologic, din cota rezervată părinţilor un loc este repartizat, cu drept de vot, unui reprezentant al elevilor care a împlinit vârsta de 18 ani.
(6)În consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ care şcolarizează doar nivel postliceal cota aferentă părinţilor revine reprezentanţilor elevilor.
(7)În unităţile de învăţământ preuniversitar de stat în a căror organigramă există funcţia de director adjunct, cu excepţia unităţilor de învăţământ special în care directorul adjunct este membru de drept al consiliului de administraţie, directorul propune candidatura directorului adjunct/directorilor adjuncţi consiliului profesoral cu ocazia alegerii cadrelor didactice membre ale consiliului de administraţie. Directorul adjunct devine membru al consiliului de administraţie doar dacă este ales de către consiliul profesoral.
(8)Începând cu anul şcolar 2023-2024, până la sfârşitul fiecărui an şcolar, consiliul de administraţie care este constituit din mai mult de 7 membri hotărăşte pentru anul şcolar următor dacă este necesară repartizarea unui loc în consiliul de administraţie pentru personalul didactic auxiliar, din cota rezervată cadrelor didactice, care este modalitatea de alegere a reprezentantului personalului didactic auxiliar membru al consiliului de administraţie şi aprobă procedura de alegere elaborată la nivelul unităţii de învăţământ.
(9)În unităţile de învăţământ în care funcţionează grupe/clase în limbile minorităţilor naţionale, în limita numărului de membri prevăzut de prezenta metodologie-cadru, aprobat şi comunicat de către inspectoratul şcolar/direcţia de învăţământ, în consiliul de administraţie minoritatea respectivă este reprezentată şi de cadre didactice, părinţi şi elevi aparţinând minorităţii respective. În mod corespunzător se procedează şi în unităţile de învăţământ cu predare în limbile minorităţilor naţionale în cadrul cărora funcţionează şi clase cu predare în limba română.
(10)Structura, organizarea şi funcţionarea consiliului de administraţie al unităţilor care oferă activitate extraşcolară se stabilesc prin Regulamentul de organizare şi funcţionare al unităţilor de educaţie extraşcolară, aprobat prin ordin al ministrului educaţiei, prevăzut la art. 29 alin. (13) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare.