Capitolul v - Utilizarea evaluării în mediul online a performanţelor şcolare şi a competenţelor elevilor - Metodologie-Cadru din 2023 de evaluare în mediul online a performanţelor şcolare şi a competenţelor elevilor

M.Of. 195

În vigoare
Versiune de la: 8 Martie 2023
CAPITOLUL V:Utilizarea evaluării în mediul online a performanţelor şcolare şi a competenţelor elevilor
Art. 19
Evaluarea are drept scop identificarea nivelului la care se află la un anumit moment învăţarea, precum şi orientarea şi optimizarea învăţării.
Art. 20
(1)Evaluarea în mediul online a performanţelor şcolare şi a competenţelor elevilor se poate realiza pentru fiecare disciplină/modul de pregătire profesională.
(2)Evaluarea în mediul online se centrează pe competenţe, oferă feedback real elevilor, părinţilor şi cadrelor didactice şi stă la baza construirii planurilor individuale de învăţare, după caz.
Art. 21
(1)Evaluarea în mediul online a performanţelor şcolare şi a competenţelor elevilor vizează, în funcţie de momentul în care se integrează în desfăşurarea procesului didactic, precum şi în funcţie de scopul urmărit:
a)evaluare iniţială/predictivă/diagnostică, care se realizează la începutul unui ciclu de învăţământ sau program de instruire în scopul stabilirii nivelului de performanţă/competenţă al elevilor; prin intermediul evaluării iniţiale se identifică nivelul achiziţiilor elevilor în termeni de cunoştinţe, abilităţi/deprinderi şi atitudini, în vederea formării competenţelor propuse pentru nivelul respectiv de învăţământ; informaţiile obţinute în urma realizării acestei evaluări sprijină planificarea activităţilor viitoare ale cadrului didactic din perspectiva adecvării acestora la posibilităţile elevilor sau a iniţierii, după caz, a unor programe de învăţare remedială/pentru pregătirea elevilor capabili de performanţe înalte;
b)evaluare continuă/formativă, care însoţeşte întregul parcurs didactic, realizându-se prin verificări sistematice ale competenţelor formate/dezvoltate la elevi, efectele sale ameliorative asupra activităţii de predare-învăţare-evaluare fiind considerabile; această evaluare oferă permanent cadrului didactic posibilitatea de raportare la competenţele prevăzute în programa şcolară şi de evidenţiere a progresului/regresului înregistrat de elev de la o secvenţă la alta a instruirii; în cazul evaluării formative, reacţia de răspuns obţinută este imediată, utilă şi eficientă, ajutând elevul şi cadrul didactic în adaptarea activităţilor didactice ulterioare;
c)evaluare finală/sumativă, care se realizează, de obicei, la sfârşitul unei perioade mai lungi de instruire, precum unitate de învăţare, modul, an şcolar, ciclu de învăţământ, oferind informaţii utile asupra nivelului de performanţă al elevilor în raport cu gradul de formare/dezvoltare a competenţelor prevăzute în programa şcolară; această evaluare se concentrează preponderent asupra elementelor de permanenţă ale aplicării unor cunoştinţe de bază/fundamentale pentru disciplina/modulul de pregătire profesională, ale demonstrării unor abilităţi importante dobândite de elevi într-o perioadă mai lungă de instruire.
(2)Evaluarea în mediul online a performanţelor şcolare şi a competenţelor elevilor se poate realiza utilizând teste normative şi teste standardizate.
(3)Evaluarea în mediul online a performanţelor şcolare şi a competenţelor elevilor permite autoevaluarea, interevaluarea şi obţinerea de reacţie de răspuns de la ceilalţi elevi şi de la cadrele didactice.
Art. 22
(1)Evaluarea performanţelor şcolare şi a competenţelor elevilor constituie un plus pentru asigurarea accesului tuturor elevilor la procesul de predare-învăţare-evaluare în mediul online, cu precădere în situaţii excepţionale: şcolarizarea la domiciliu/clase, grupe în spital, pandemii, calamităţi, imposibilitatea de desfăşurare a activităţilor didactice în unitatea de învăţământ din motive obiective, fără a se limita la acestea.
(2)Evaluarea în mediul online a performanţelor şcolare şi a competenţelor elevilor se poate realiza, la fel ca în cazul evaluării în format clasic, în sala de curs.
Art. 23
(1)Evaluarea în mediul online a performanţelor şcolare şi a competenţelor elevilor se realizează în conformitate cu standardele de evaluare care orientează acţiunile educative în scopul sprijinirii şi stimulării învăţării, dezvoltării normale şi depline.
(2)Prin raportarea procesului de evaluare a performanţelor şcolare şi a competenţelor elevilor în mediul online la standardele de evaluare se operaţionalizează la nivel sistemic următoarele obiective:
a)corelarea cadrului curricular cu achiziţiile reale ale elevilor prin recunoaşterea învăţării formale şi informale, corespunzătoare disciplinelor/modulelor de pregătire profesională;
b)implementarea evaluării unitare prin îmbunătăţirea competenţelor de evaluare ale cadrelor didactice;
c)iniţierea unei abordări comune cadre didactice-elevi a procesului evaluativ pe baza standardelor de evaluare;
d)crearea premiselor creşterii reale a calităţii serviciilor educaţionale în sistemul de învăţământ preuniversitar.
Art. 24
(1)Evaluarea în mediul online a performanţelor şcolare şi a competenţelor elevilor se poate realiza permanent, pe parcursul anului şcolar, constituindu-se într-o alternativă la evaluarea clasică, fără însă a fi obligatorie.
(2)Instrumentele de evaluare utilizate se stabilesc de către cadrul didactic în funcţie de vârstă şi de particularităţile psihopedagogice ale elevilor şi de specificul fiecărei/fiecărui discipline/modul de pregătire profesională.
(3)În procesul de evaluare în mediul online a performanţelor şcolare şi a competenţelor elevilor pot fi utilizate metodele tradiţionale şi complementare de evaluare.
Art. 25
(1)Rezultatul evaluării în mediul online a performanţelor şcolare şi a competenţelor elevilor, exprimat prin calificativ, notă, punctaj, scor, nivel de competenţe, reflectă strict rezultatele învăţării, conform prevederilor legale.
(2)Rezultatele evaluării în mediul online a performanţelor şcolare şi a competenţelor elevilor se exprimă, după caz, prin:
a)aprecieri descriptive privind rezultatele elevului, exprimate în baza unor criterii precizate de cadrul didactic la începutul procesului de evaluare, a unui nivel de performanţă, respectiv a unui nivel de competenţă;
b)calificative, la clasele I-IV şi în învăţământul special care şcolarizează elevi cu deficienţe grave, severe, profunde sau asociate;
c)note de la 1 la 10 în învăţământul secundar şi în învăţământul postliceal.
(3)Rezultatele evaluării în mediul online a performanţelor şcolare şi a competenţelor elevilor se pot consemna în catalog.
(4)Rezultatele evaluării, aşa cum sunt ele precizate la alin. (2) şi (3), se pot comunica şi se pot dezbate cu părinţii.
(5)Rezultatele evaluării în mediul online a performanţelor şcolare şi a competenţelor elevilor nu pot fi făcute publice, fără acordul părintelui sau al elevului major.
Art. 26
(1)Procesul evaluării în mediul online a performanţelor şcolare şi a competenţelor elevilor facilitează analizarea de către cadrul didactic a progresului/regresului înregistrat de elev, stabilirea raportului efort al elevului-performanţă realizată, modificările în ceea ce priveşte motivaţia elevului.
(2)În urma evaluărilor susţinute în mediul online, după interpretarea rezultatelor de către cadrul didactic, elevii pot beneficia de un plan individualizat de învăţare care va fi folosit pentru dezvoltarea competenţelor, pentru întreprinderea unor acţiuni de învăţare remedială şi pentru stimularea elevilor capabili de performanţe înalte.