Art. 63. - Metodologia 1/1997 pentru aplicarea unitara a dispozitiilor Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civila
M.Of. 318 bis
Ieşit din vigoare Versiune de la: 19 Noiembrie 1997
Art. 63
(1)Actele de stare civilă ale cetăţenilor români întocmite în străinătate, la autorităţile locale competente, se transcriu, obligatoriu, în registrele de stare civilă române, în termen de 6 luni de la întoarcerea în ţară sau de la primirea din străinătate a certificatului ori extrasului de stare civilă.
(2)Cererea de transcriere (anexa nr. 26) se adresează primăriei localităţii în raza căreia îşi are domiciliul solicitantul, însoţită de certificatul ori de extrasul original, o fotocopie (xerocopie) legalizată a acestora şi traducerea în limba română, autentificate de un notar public sau de oficiul consular român, precum şi de documente justificative pentru completarea unor rubrici, în situaţiile prevăzute la alin. (5), după caz.
(3)Cetăţenii români cu domiciliul în străinătate pot cere transcrierea, direct sau prin împuternicit cu procură specială, autentificată, în ţară, de un notar public, iar în străinătate, de oficiul consular român din statul de reşedinţă. În acest caz, cererea se depune la primăria localităţii în raza căreia au avut ultimul domiciliu, iar dacă nu au avut vreodată domiciliul în România, la Primăria Sectorului 1 al municipiului Bucureşti, unde se va efectua transcrierea certificatului.
(4)După înregistrarea cererii, aceasta se înaintează, împreună cu documentele menţionate la alin. (2), prin Serviciul judeţean de evidenţă a populaţiei, la Direcţia de evidenţă a populaţiei, care va dispune asupra transcrierii.
(5)Pe baza documentelor depuse de solicitant şi a evidenţelor proprii, Direcţia de evidenţă a populaţiei va indica, în aprobarea de transcriere, conţinutul rubricilor ce trebuie completate în actul care se transcrie, dacă unele rubrici nu au fost completate în certificatul original ori este evident că au fost preluate greşit (exemplu: lipsa datei naşterii soţilor, a rubricilor privind părinţii acestora, nemenţionarea numelui soţilor după căsătorie, înscrierea numelui de fată al mamei căsătorite în actul de naştere al copilului, înscrierea altui domiciliu pentru persoana decedată etc.).
(6)În cazul respingerii cererii, documentele depuse se restituie solicitantului, comunicându-i-se motivul respingerii.
(7)La primirea aprobării de transcriere, ofiţerul de stare civilă întocmeşte actul şi certificatul de stare civilă, procedând în continuare conform art. 123 alin. (3) şi (4), care se aplică prin asemănare.
(8)La dosarul actului transcris se reţin: cererea solicitantului, procura autentică, fotocopia (xerocopia) legalizată de pe certificat sau de pe extrasul de stare civilă, precum şi traducerea legalizată. Originalul, pe care se înscrie menţiunea că a fost transcris în registrele de stare civilă române, se restituie solicitantului ("Actul a fost transcris sub nr ......... / ...........în registrele de stare civilă ale Primăriei .............. ").
(9)Este interzisă transcrierea certificatelor ori a extraselor de stare civilă şi înscrierea menţiunilor primite din străinătate fără aprobarea Direcţiei de evidenţă a populaţiei.