Secţiunea 12 - Înscrierea schimbării numelui de familie şi/sau a prenumelui pe cale administrativă - Metodologia 1/1997 pentru aplicarea unitara a dispozitiilor Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civila
M.Of. 318 bis
Ieşit din vigoare Versiune de la: 19 Noiembrie 1997
Secţiunea a V-a:Înscrierea schimbării numelui de familie şi/sau a prenumelui pe cale administrativă
Art. 87
(1)La primirea cererii de schimbare a numelui pe cale administrativă (anexa nr. 31), ofiţerul de stare civilă verifică dacă au fost depuse actele prevăzute de legea specială şi, după caz, dovada privind scutirea de publicare a cererii în Monitorul Oficial al României (anexa nr. 32).
(2)Ofiţerul de stare civilă este obligat să înainteze, în termen de 5 zile, formaţiunii de evidenţă a populaţiei la care este arondată localitatea, dosarul de schimbare a numelui.
(3)Cererea de schimbare a numelui de familie şi/sau a prenumelui privind pe cetăţeanul român cu domiciliul în străinătate se depune la primăria ultimului domiciliu avut în România, iar dacă nu a avut vreodată domiciliul în România, la Primăria Sectorului 1 al municipiului Bucureşti.
Art. 88
(1)Copiile de pe decizia de schimbare a numelui de familie sau prenumelui (anexa nr. 33), primite de la autoritatea care a încuviinţat schimbarea numelui de familie şi/sau prenumelui, se păstrează de primăria locului de domiciliu al solicitantului timp de 60 de zile, socotite de la data încunoştiinţării acestuia, urmând ca, în caz de neprezentare, să fie restituite organului emitent.
(2)În cadrul acestui termen, solicitantul trebuie să depună:
- certificatele de stare civilă (naştere, căsătorie şi de naştere ale copiilor minori), în original;
- chitanţa de plată a taxei de schimbare a numelui;
- cereri individuale prin care se solicită certificatele de stare civilă, potrivit schimbării de nume obţinute prin decizie.
Art. 89
La depunerea actelor prevăzute la articolul precedent, se procedează astfel:
a)se retrag certificatele de stare civilă completate cu numele sau prenumele care au fost schimbate;
b)se înmânează solicitantului copia deciziei de schimbare a numelui de familie şi/sau prenumelui, iar dovada de primire (anexa nr. 34), împreună cu chitanţa de plată a taxei, se înaintează la Direcţia de evidenţă a populaţiei;
c)se trimite câte o copie a deciziei de schimbare a numelui de familie sau prenumelui primăriei locului de naştere, de căsătorie şi, după caz, de naştere al copiilor minori, pentru înscrierea menţiunilor în actele de stare civilă respective. Concomitent, pe baza cererii lor, se solicită certificate de naştere sau de căsătorie, după caz. Certificatele de stare civilă retrase se anulează;
d)la primirea certificatului de stare civilă, acesta se înmânează solicitantului, iar în actul său de identitate se aplică ştampila: "Schimbat numele de familie (prenumele) din ................în ...............Buletinul de identitate va fi schimbat până la data de .......... ". Cartea de identitate informatizată va fi invalidată prin perforarea rubricii "termen de valabilitate", solicitantului punându-i-se în vedere să se prezinte la formaţiunea de evidenţă a populaţiei în termen de 15 zile.
Art. 90
Primăria locului de naştere sau al căsătoriei care primeşte decizia de aprobare a schimbării numelui şi/sau prenumelui şi adresa prin care i se solicită certificatul de stare civilă efectuează, pe marginea actului respectiv, menţiunea de schimbare a numelui şi/sau prenumelui, după care completează un nou certificat, pe care îl trimite, în termen de 3 zile, primăriei locului de domiciliu al solicitantului.
Art. 91
(1)Înscrierea schimbării numelui de familie şi/sau prenumelui se face pe actul de naştere şi, după caz, de căsătorie al persoanei căreia i s-a admis schimbarea numelui, la cererea acesteia.
(2)În cazul în care cel care şi-a schimbat numele de familie şi/sau prenumele are copii minori, dar schimbarea numelui de familie nu se referă la copii, se va opera menţiunea despre schimbarea numelui de familie şi/sau prenumelui părintelui şi pe actele de naştere ale acestora, întocmindu-se şi comunicările de modificări pentru menţiuni în evidenţa populaţiei (0-14 ani). Pentru copiii majori, operarea menţiunii se face numai la cererea acestora, cu aprobarea Direcţiei de evidenţă a populaţiei.
Art. 92
Pentru înscrierea schimbării numelui de familie şi/sau prenumelui, la cererea celui în cauză, se pot înmâna acestuia documentele prevăzute la art. 89 lit. c), după ce în prealabil se îndeplinesc formalităţile prevăzute la art. 89 lit. a) şi b). La prezentarea adresei, ofiţerul de stare civilă operează, pe actul respectiv, menţiunea de schimbare a numelui şi/sau prenumelui, după care eliberează certificatul de stare civilă.
Art. 93
(1)Deciziile de schimbare a numelui de familie şi/sau prenumelui, date de Ministerul Justiţiei până la 31 decembrie 1950, precum şi sentinţele judecătoreşti prin care s-a încuviinţat redobândirea numelui, ce nu au fost înregistrate şi pentru care se solicită înscrierea, se vor trimite Direcţiei de evidenţă a populaţiei, pentru încuviinţarea înscrierii menţiunii.
(2)În cazul în care se solicită copii de pe decizii de schimbare de nume şi/sau prenume, cererile respective se vor trimite Direcţiei de evidenţă a populaţiei, însoţite de timbrul fiscal corespunzător.
Art. 94
Schimbarea numelui de familie dobândit prin căsătorie, ca urmare a unei decizii administrative, nu are efect asupra numelui de familie din actul de naştere.