Art. 3. - Organizarea, funcţionarea, atribuţiile şi competenţele consiliului de administraţie şi ale directorului general se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare a Agenţiei Naţionale, care se aprobă prin hotărâre *) a Guvernului. - Legea 7/1996 cadastrului şi a publicităţii imobiliare - Republicată

M.Of. 720

În vigoare
Versiune de la: 11 Decembrie 2025
Art. 3
(1)Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, denumită în continuare Agenţia Naţională, se organizează ca instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, personalul acesteia, precum şi cel al instituţiilor subordonate fiind încadrat cu contract individual de muncă.

(2)La nivelul fiecărui judeţ şi în municipiul Bucureşti funcţionează oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară, denumite în continuare oficii teritoriale, ca instituţii cu personalitate juridică în subordinea Agenţiei Naţionale, conduse de directori, care au calitatea de ordonatori terţiari de credite.

(21)Directorul oficiului teritorial este numit, concediat sau revocat din funcţie, în condiţiile prezentei legi, prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale, contractul individual de muncă al acestuia fiind încheiat pe perioadă nedeterminată.

(22)Concedierea sau revocarea din funcţie a directorului oficiului teritorial, dispusă, în condiţiile prezentei legi, prin ordinul prevăzut la alin. (21), reprezintă un caz de încetare de drept a contractului individual de muncă. Fac excepţie persoanele încadrate prin concurs pe un post în cadrul oficiului teritorial, anterior preluării la Agenţia Naţională, care pot opta pentru încadrarea pe o funcţie de execuţie vacantă în cadrul oficiului teritorial, dacă persoana îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege pentru ocuparea respectivei funcţii.

(23)În cazul în care în funcţia de director al oficiului teritorial este numit un angajat din cadrul instituţiilor subordonate sau al Agenţiei Naţionale, contractul individual de muncă încheiat cu aceste instituţii se suspendă pe perioada exercitării funcţiei de director.
(24)Exercitarea cu caracter temporar a funcţiei vacante sau temporar vacante de şef serviciu cadastru, şef serviciu publicitate imobiliară sau şef serviciu/birou economic se poate face prin detaşarea pe această funcţie a unei persoane din cadrul oficiului teritorial care îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege pentru ocuparea respectivei funcţii de conducere şi care nu a fost sancţionată disciplinar.

(25)Prevederile alin. (21) se aplică în mod corespunzător şi persoanelor care ocupă funcţiile de director general adjunct în cadrul Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară.

(3)Până la data de 31 decembrie 2018, la nivelul fiecărei circumscripţii judecătoreşti se va constitui şi va funcţiona cel puţin un birou de cadastru şi publicitate imobiliară, denumit în continuare birou teritorial, sau, după caz, un birou de relaţii cu publicul, ca unităţi fără personalitate juridică, în subordinea oficiilor teritoriale. Modul de organizare şi funcţionare, numărul, precum şi arondarea acestora pe unităţi administrativ-teritoriale se stabilesc prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agenţiei Naţionale.

(4)În vederea specializării relaţiilor de colaborare dintre unitatea administrativ-teritorială, instanţele de judecată, notarii publici, avocaţii şi Agenţia Naţională sau, după caz, oficiul teritorial, primarul, preşedintele instanţei sau al Consiliului Superior al Magistraturii, preşedintele Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România sau al Camerei Notarilor Publici, preşedintele Uniunii Naţionale a Barourilor din România sau decanul baroului stabilesc prin dispoziţie persoanele din structura de specialitate a acestora care colaborează direct cu Agenţia Naţională sau, după caz, cu oficiul teritorial, în condiţiile stabilite prin protocol de colaborare încheiat între Agenţia Naţională şi instituţiile anterior menţionate.

(5)În aplicarea prevederilor alin. (4), Agenţia Naţională stabileşte întâlniri periodice de lucru cu colaboratorii, în vederea identificării modalităţii de îmbunătăţire a serviciilor prestate de instituţie.
(6)Pentru îndeplinirea obligaţiilor ce le revin, autorităţile publice centrale şi locale, autorităţile administrative autonome, instituţiile publice, instanţele judecătoreşti, notarii publici, experţii judiciari, persoanele autorizate să realizeze lucrări de cadastru, geodezie, cartografie şi fotogrammetrie, avocaţii, practicienii în insolvenţă şi executorii judecătoreşti au acces gratuit, direct, permanent, personal sau prin reprezentant, la platforma, seturile de date şi serviciile online ale sistemului integrat de cadastru şi carte funciară, în condiţii stabilite prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale.

(61)Prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale dreptul de acces se poate revoca, fără un aviz prealabil, pentru nerespectarea condiţiilor în baza cărora a fost acordat accesul la seturile de date.

(62)Seturile de date disponibile, forma acestora, modalitatea de accesare şi ghidurile de utilizare se publică şi se actualizează permanent pe pagina web a Agenţiei Naţionale şi se pot comunica utilizatorilor, după caz, prin alte mijloace de comunicare.

(63)Ordinul prevăzut la alin. (6) cuprinde inclusiv serviciile gratuite ce se acordă entităţilor astfel enumerate şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale. Prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale pot fi stabilite şi serviciile online ale sistemului integrat de cadastru şi carte funciară, în condiţiile stabilite.

(64)Procedura comunicării actelor către birourile teritoriale se va stabili prin protocoale de colaborare aprobate prin hotărâre a Consiliului Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România, prin hotărâre a Consiliului Uniunii Naţionale a Barourilor din România, respectiv prin hotărâre a Consiliului Uniunii Naţionale a Executorilor Judecătoreşti, şi prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agenţiei Naţionale, protocoale care se vor publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(7)Furnizarea on-line a serviciilor de cadastru şi publicitate imobiliară poate fi pusă la dispoziţia altor persoane fizice şi juridice interesate, conform unor proceduri stabilite prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agenţiei Naţionale.
(8)În subordinea Agenţiei Naţionale funcţionează Centrul Naţional de Cartografie, ca instituţie cu personalitate juridică, care preia întreg patrimoniul şi personalul Centrului Naţional de Geodezie, Cartografie, Fotogrammetrie şi Teledetecţie.
(9)Agenţia Naţională este condusă de un consiliu de administraţie format din 9 membri, incluzând reprezentanţi din sectorul public şi privat, numiţi exclusiv pe criterii de competenţă profesională, dintre care unul este directorul general al Agenţiei Naţionale şi preşedinte al consiliului de administraţie.
(91)Directorul general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară are rang de secretar de stat.

(10)Membrii consiliului de administraţie şi directorul general sunt numiţi şi revocaţi din funcţie prin decizie a prim-ministrului, la propunerea ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei publice.
(11)Organizarea, funcţionarea, atribuţiile şi competenţele consiliului de administraţie şi ale directorului general se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare a Agenţiei Naţionale, care se aprobă prin hotărâre*) a Guvernului.
_____
*) A se vedea Hotărârea Guvernului nr. 1.288/2012 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 894 din 28 decembrie 2012, cu modificările ulterioare.
(111)Structura organizatorică, precum şi, prin derogare de la art. 29 alin. (4) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, numărul de personal al Agenţiei Naţionale şi instituţiilor subordonate se stabileşte cu aprobarea Consiliului de administraţie şi cu încadrare în cheltuielile de personal aprobate, prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(12)Membrii consiliului de administraţie primesc o indemnizaţie de şedinţă, care se plăteşte din bugetul Agenţiei Naţionale. Cuantumul indemnizaţiei de şedinţă se aprobă prin ordin al directorului general, la propunerea consiliului de administraţie, şi este de 20% din salariul de bază al directorului general. Secretarul consiliului de administraţie primeşte o indemnizaţie de şedinţă aprobată de consiliul de administraţie, la propunerea directorului general; cuantumul acesteia este de 7% din salariul de bază al directorului general al Agenţiei Naţionale.
(13)Directorul general este ordonator de credite şi reprezintă Agenţia Naţională pe plan intern şi internaţional. În îndeplinirea atribuţiilor şi responsabilităţilor, directorul general emite ordine cu caracter individual şi normativ. Ordinele cu caracter normativ se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(14)Agenţia Naţională elaborează anual un raport de activitate detaliat şi un raport financiar privind veniturile şi cheltuielile din anul bugetar precedent, identificând modul în care activităţile şi rezultatele financiare ale Agenţiei Naţionale au respectat bugetul anual de venituri şi cheltuieli aprobat, precum şi prevederile Programului naţional de cadastru şi carte funciară.
(15)Raportul de activitate şi raportul financiar realizate potrivit alin. (14) sunt prezentate consiliului de administraţie şi aprobate de către Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice. Aceste documente vor fi publicate anual pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale.