Capitolul ii - Organizarea activităţii de cadastru - Legea 7/1996 cadastrului şi a publicităţii imobiliare - Republicată

M.Of. 720

În vigoare
Versiune de la: 11 Decembrie 2025
CAPITOLUL II:Organizarea activităţii de cadastru
Art. 4
Agenţia Naţională are următoarele atribuţii principale:
a)coordonează şi controlează executarea lucrărilor de cadastru şi asigură înscrierea imobilelor în registrul de publicitate imobiliară la nivelul întregii ţări;
b)controlează executarea lucrărilor de cartografie, topografie, geodezie, fotogrammetrie şi teledetecţie la nivelul întregii ţări;
c)elaborează regulamente şi norme, promovează tehnici, procedee şi metodologii de specialitate compatibile cu cele ale Uniunii Europene, conform progreselor ştiinţifice şi tehnice în domeniul cadastrului, geodeziei, cartografiei şi publicităţii imobiliare;
d)aprobă, prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agenţiei Naţionale, regulamentul privind autorizarea şi recunoaşterea autorizării persoanelor fizice şi juridice, de către Agenţia Naţională şi instituţiile subordonate, în vederea executării lucrărilor de specialitate în domeniul cadastrului, geodeziei şi cartografiei pe teritoriul României;

d1)aprobă, prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agenţiei Naţionale, codul deontologic al persoanelor fizice şi juridice autorizate, precum şi componenţa şi atribuţiile comisiei de etică şi disciplină a acestora. Din cadrul acestei comisii fac parte reprezentanţi ai Agenţiei Naţionale şi ai asociaţiilor profesionale din domeniu legal constituite.

e)organizează şi administrează fondul naţional de geodezie şi cartografie, precum şi baza de date a sistemului integrat de cadastru şi carte funciară;
f)asigură, în condiţiile legii, executarea, completarea, modernizarea şi menţinerea în stare de utilizare a reţelei geodezice naţionale;
g)asigură executarea şi actualizarea hărţilor oficiale;
h)avizează conţinutul topografic al hărţilor, planurilor, atlaselor, ghidurilor şi al altor documente cartografice destinate uzului public;
i)pune la dispoziţia autorităţilor publice şi a altor instituţii interesate, în condiţiile legii, situaţii statistice de sinteză privind terenurile şi construcţiile;
j)îndeplineşte sarcinile ce rezultă din angajamentele internaţionale în domeniul său de activitate;
k)participă la organizarea şi coordonarea măsurătorilor în vederea aplicării legilor funciare;
l)avizează tehnic expertizele efectuate de către experţii judiciari în specialitatea topografie, geodezie şi cadastru cu privire la informaţiile utilizate din seturile de date administrate online de oficiul teritorial şi/sau analogic. Avizele menţionate mai sus vor fi eliberate prin aplicaţia informatică de cadastru şi carte funciară, conform regulamentului elaborat de Agenţia Naţională şi aprobat prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agenţiei Naţionale, care se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I;

m)asigură înscrierea drepturilor reale ce se constituie, se transmit, se modifică sau se sting, la cererea notarului public sau a titularului dreptului ori a celorlalte persoane interesate;
n)asigură înscrierea căilor de atac împotriva înregistrărilor de carte funciară;
o)asigură înscrierea altor raporturi juridice, drepturi personale, interdicţii, incapacităţi şi litigii judiciare în legătură cu bunul imobil;
p)asigură formarea profesională continuă şi pregătirea personalului prin intermediul Centrului de Pregătire Profesională al Agenţiei Naţionale, instituţie fără personalitate juridică, prin Institutul Notarial Român sau prin alte entităţi abilitate;
q)realizează, actualizează şi administrează registrul electronic naţional al nomenclaturilor stradale;
r)realizează şi întreţine geoportalul INSPIRE al României şi asigură compatibilitatea acestuia cu geoportalul INSPIRE al Uniunii Europene, îndeplineşte alte atribuţii care îi revin prin Ordonanţa Guvernului nr. 4/2010 privind instituirea Infrastructurii naţionale pentru informaţii spaţiale în România, republicată;
r1)execută, prin personalul desemnat al instituţiilor subordonate, lucrări de specialitate în domeniile cadastrului, topografiei, geodeziei şi publicităţii imobiliare, la nivelul întregii ţări, pentru imobile din domeniul public al statului, identificate ca fiind necesare şi urgente şi aprobate ca atare prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale. Executarea acestor lucrări se va efectua în conformitate cu prevederile regulamentului menţionat la art. 20, numai de către echipele cu atribuţii în acest sens, desemnate prin ordin al directorului general, la nivelul fiecărei regiuni de dezvoltare putând fi constituite maximum două echipe;

s)îndeplineşte şi alte atribuţii ce au legătură cu activitatea specifică.
Art. 5
(1)Nomenclatura stradală se aprobă prin hotărâre a consiliului local, se organizează pe fiecare localitate şi reprezintă evidenţa primară unitară care serveşte la atribuirea denumirii străzii şi a numărului administrativ.
(2)Registrul electronic naţional al nomenclaturilor stradale reprezintă sistemul unic de referinţă la nivel naţional, în care sunt înscrise nomenclaturile stradale de la nivelul comunelor, oraşelor şi al municipiilor. Registrul este obligatoriu de utilizat de instituţiile şi autorităţile administraţiei publice centrale şi locale în activitatea specifică. Agenţia Naţională asigură instituţiilor şi autorităţilor publice, avocaţilor, precum şi notarilor publici accesul liber şi gratuit la registru.

(3)Autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia de a furniza şi actualiza datele cu privire la nomenclatura stradală proprie din registrul electronic al nomenclaturilor stradale.
(4)Modificarea adresei administrative a imobilului se notează în cartea funciară. Prin excepţie de la prevederile art. 31 alin. (1), încheierea prin care se dispune notarea modificării adresei administrative se comunică numai la cererea persoanei interesate.
Art. 6
(1)Atribuţiile şi răspunderile oficiilor teritoriale, precum şi ale Centrului Naţional de Cartografie se stabilesc prin regulamentele de organizare şi funcţionare ale acestora, aprobate prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale.
(2)Recepţia lucrărilor, executate de persoanele fizice şi juridice autorizate în condiţiile art. 4 lit. d), se realizează de către Agenţia Naţională sau de oficiile teritoriale, după caz.
(3)Informaţiile înregistrate în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară pot fi redate şi arhivate sub formă de înregistrări, pe suporturi accesibile echipamentelor de prelucrare automată a datelor. Acestea au aceleaşi efecte juridice şi forţă probantă echivalentă cu cea a înscrisurilor în baza cărora au fost înregistrate.
(4)Administrarea bazei de date prevăzute la alin. (3) se realizează de către Agenţia Naţională şi oficiile teritoriale. Consultarea situaţiei cadastral-juridice a unui imobil înregistrat în baza de date se poate face de către orice persoană utilizând datele de identificare ale imobilului.
(5)Cererile de înscriere, precum şi cele pentru obţinerea de informaţii se vor putea face şi în format electronic, fiind înregistrate şi procesate cu efecte juridice echivalente. Comunicările încheierilor, extraselor, copiilor de pe acte sau planuri se pot face în format electronic sau pe suport hârtie, conform solicitării.
Art. 7
(1)Instituţiile din domeniul apărării, ordinii publice şi al securităţii naţionale pot executa, cu personal şi mijloace proprii, în domeniul specific de activitate, lucrările de geodezie, gravimetrie, topografie, fotogrammetrie şi cartografie necesare apărării, ordinii publice şi securităţii naţionale, conform normelor tehnice şi standardelor proprii, aprobate prin ordine ale conducătorilor acestor instituţii.
(2)Instituţiile din domeniul apărării, ordinii publice şi al securităţii naţionale pot executa, cu personal şi mijloace proprii, în domeniul specific de activitate, lucrările de cadastru, conform normelor tehnice ale Agenţiei Naţionale.
(3)Personalul propriu prevăzut la alin. (1) şi (2) este autorizat de către Agenţia Naţională, în condiţiile prezentei legi.
Art. 8
Datele geodezice şi cartografice interesând apărarea ţării, ordinea publică şi securitatea naţională se păstrează, după caz, de către instituţiile competente potrivit domeniului de activitate.
Art. 9
(1)Agenţia Naţională este finanţată din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice.
(11)În exercitarea atribuţiilor prevăzute de lege, Agenţia Naţională şi instituţiile subordonate prelucrează date cu caracter personal, responsabilitatea protejării datelor transmise către terţi revenind acestora din urmă, în condiţiile legii.

(2)Subvenţia de la bugetul de stat se acordă pentru finanţarea valorii totale a proiectelor finanţate din fonduri externe rambursabile, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările şi completările ulterioare, şi pentru finanţarea valorii totale a proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare, cât şi pentru perioada de programare 2021-2027, cu excepţia Proiectului major «Creşterea gradului de acoperire şi incluziune a sistemului de înregistrare a proprietăţilor în zonele rurale din România», caz în care finanţarea valorii totale a proiectului major se suportă din veniturile proprii ale Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, cu aplicarea mecanismului rambursării pentru contravaloarea contribuţiei din fonduri europene.

(21)Pentru asigurarea managementului financiar al proiectului major prevăzut la alin. (2), în bugetul Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară se cuprind creditele de angajament şi creditele bugetare aferente valorii totale a proiectului finanţat din fonduri europene, cu respectarea prevederilor art. 6 alin. (5), art. 11, precum şi a normelor aplicabile proiectelor implementate în parteneriat din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, cu modificările şi completările ulterioare.
(22)Activităţile prevăzute în cadrul Proiectului major «Creşterea gradului de acoperire şi incluziune a sistemului de înregistrare a proprietăţilor în zonele rurale din România» şi care nu au fost finalizate în perioada de eligibilitate sunt incluse în Programul naţional de cadastru şi carte funciară, care se derulează până la finalizarea înregistrării sistematice a imobilelor la nivelul întregii ţări şi vor fi finanţate din veniturile proprii ale Agenţiei Naţionale.

(23)Pentru asigurarea continuităţii lucrărilor de înregistrare sistematică contractate în cadrul Proiectului major «Creşterea gradului de acoperire şi incluziune a sistemului de înregistrare a proprietăţilor în zonele rurale din România», Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară va putea încheia acte adiţionale, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, prin acordul părţilor, pentru prelungirea cu maximum 1 an a termenelor de prestare a serviciilor din contractele având ca obiect lucrări de înregistrare sistematică şi din acordurile-cadru încheiate, în care s-a prevăzut o clauză de reziliere de drept, fără notificare prealabilă şi fără intervenţia instanţei de judecată, cauzată de depăşirea cuantumului penalităţilor de întârziere, chiar şi în situaţiile în care aceasta este determinată de neîndeplinirea/întârzierea/îndeplinirea necorespunzătoare a obligaţiilor legale ce revin unor terţi.
(24)Modificările contractelor rezultate ca urmare a aplicării prezentului articol nu constituie o modificare substanţială a contractului, nefiind necesară organizarea unei noi proceduri de atribuire, fiind asimilate situaţiilor prevăzute la art. 221 alin. (1) lit. e) coroborat cu art. 221 alin. (7) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare.
(25)Modificărilor aduse contractelor de servicii le sunt aplicabile prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.

(26)Agenţia Naţională are obligaţia să asigure anual fondurile bugetare necesare executării lucrărilor de înregistrare sistematică, în cadrul Programului naţional de cadastru şi carte funciară, pentru un număr de minimum trei unităţi administrativ-teritoriale din cadrul fiecărui judeţ, nominalizate de către consiliile judeţene.

(3)Veniturile proprii ale Agenţiei Naţionale şi instituţiilor subordonate se constituie din:
a)tarife aferente serviciilor şi produselor furnizate de Agenţia Naţională şi instituţiile subordonate;
b)închirieri de spaţii şi aparatură;
c)donaţii şi sponsorizări primite potrivit legii;
d)alte sume încasate în condiţiile legii.

(31)Veniturile proprii prevăzute la alin. (3) se utilizează pentru finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale Agenţiei Naţionale şi ale instituţiilor subordonate, pentru cofinanţarea proiectelor cu finanţare din fonduri externe nerambursabile, altele decât cele prevăzute la alin. (2), precum si pentru finanţarea Proiectului major «Creşterea gradului de acoperire şi incluziune a sistemului de înregistrare a proprietăţilor în zonele rurale din România».

(32)Activităţile cuprinse în Programul naţional de cadastru şi carte funciară, prevăzut la alin. (23), se pot finanţa şi din fonduri externe nerambursabile, precum şi din alte surse financiare alocate din bugetul unităţilor administrativ-teritoriale.
(33)Sumele rambursate de autoritatea de management aferente cheltuielilor efectuate în cadrul proiectelor cu finanţare externă nerambursabilă se restituie de către Agenţia Naţională în conturile de cheltuieli bugetare ale ordonatorului principal de credite din care a fost acordată subvenţia, în termen de 7 zile lucrătoare de la data încasării, cu respectarea prevederilor art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 275/2008, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul în care restituirea subvenţiei se efectuează în anul următor celui în care s-a acordat, iar în cazul Proiectului major «Creşterea gradului de acoperire şi incluziune a sistemului de înregistrare a proprietăţilor în zonele rurale din România», pentru finanţarea din veniturile proprii ale Agenţiei Naţionale, sumele cuvenite a fi rambursate în condiţiile legii beneficiarului proiectului se virează de către autorităţile de management în conturile de venituri ale bugetului Agenţiei Naţionale şi se vor face venit la bugetul acesteia.

(34)În cazul în care unităţile administrativ-teritoriale iniţiază lucrări de înregistrare sistematică în condiţiile prezentei legi, din surse financiare alocate din bugetul unităţilor administrativ - teritoriale, acestea pot beneficia de sponsorizări de la persoane fizice sau juridice pentru finalizarea acestor lucrări, în condiţiile legii.

(35)Prin derogare de la prevederile art. 2222 alin. (5) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale altor acte normative care cuprind referiri la clauze de ajustare a preţului de contract, în cazul contractelor de servicii de înregistrare sistematică şi acordurilor-cadru încheiate în cadrul Programului naţional de cadastru şi carte funciară, contracte în care s-a prevăzut o clauză de ajustare a preţului unitar al contractului, preţul contractului se va ajusta pe baza cererii formulate de prestator şi a indicelui preţurilor de consum, pentru restul rămas de executat.

(4)Veniturile prevăzute la alin. (3) sunt venituri proprii ale Agenţiei Naţionale şi pot fi încasate şi prin intermediul unităţilor subordonate. Agenţia Naţională repartizează unităţilor subordonate subvenţii şi sume aferente veniturilor proprii.
(41)Sumele încasate de către instituţiile subordonate se virează în conturile corespunzătoare de venituri proprii ale bugetului Agenţiei Naţionale, în funcţie de natura acestora, o dată pe săptămână.

(5)[textul din Art. 9, alin. (5) din titlul I, capitolul II a fost abrogat la 11-dec-2015 de Art. 32 din capitolul II din Ordonanta urgenta 57/2015]
(6)Tarifele şi încasările prevăzute la alin. (3) nu sunt purtătoare de TVA, în conformitate cu prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.

(7)Plata onorariilor şi tarifelor în vederea eliberării de către notarii publici a certificatelor de moştenitor, certificate întocmite cu privire la imobile ce au făcut obiectul înregistrării sistematice, se face de către Agenţia Naţională din veniturile proprii, în aplicarea Programului naţional de cadastru şi carte funciară, chiar şi ulterior finalizării înregistrării sistematice, cu condiţia respectării termenelor maximale prevăzute la alin. (9), cu respectarea prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la plata TVA.

(71)Sumelor achitate de Agenţia Naţională pentru plata certificatelor de moştenitor prevăzute la alin. (7) li se adaugă taxa pe valoarea adăugată, dispoziţie aplicabilă tuturor certificatelor de moştenitor întocmite cu privire la imobile ce au făcut obiectul înregistrării sistematice, indiferent de data eliberării acestora, de către notarii publici care întrunesc condiţiile prevăzute de Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare.

(8)Procedura de eliberare şi termenul de plată a certificatelor prevăzute la alin. (7) se stabilesc prin protocol încheiat între Agenţia Naţională şi Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România. Protocolul se aprobă prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agenţiei Naţionale şi hotărâre a Consiliului Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(81)Cuantumul onorariului notarial achitat de Agenţia Naţională pentru eliberarea de către notarii publici a certificatelor de moştenitor, a certificatelor de moştenitor suplimentar, a certificatelor de legatar şi a certificatelor de vacanţă succesorală, întocmite cu privire la imobile ce au făcut obiectul înregistrării sistematice, se stabileşte, la propunerea Consiliului Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România, prin ordin comun al ministrului justiţiei şi al directorului general al Agenţiei Naţionale, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(9)Plata certificatelor de moştenitor se face de către Agenţia Naţională conform procedurii prevăzute la alin. (8), cu excepţia certificatelor de moştenitor eliberate ulterior împlinirii unui termen de 2 ani de la data sesizării camerei notarilor publici de către primărie, în cazul succesiunilor nedezbătute, în vederea repartizării cauzei succesorale notarului public competent.

(10)În cadrul lucrărilor de înregistrare sistematică nu se datorează impozitul pe venitul din transferul proprietăţilor imobiliare, prin derogare de la dispoziţiile art. 111 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare. Prevederile art. 111 alin. (6) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, nu sunt aplicabile în cadrul procesului de înregistrare sistematică.

(11)Prin derogare de la prevederile Codului fiscal, actele notariale prin care operează transferul dreptului de proprietate şi al dezmembrămintelor acestuia constatate prin certificat de moştenitor, certificat de moştenitor suplimentar sau certificat de legatar, eliberate la solicitarea oficiului teritorial sau a secretarului unităţii administrativ-teritoriale în vederea realizării înregistrării sistematice, nu sunt supuse impozitului pe venitul din transferul proprietăţilor imobiliare.

(12)Pentru înscrierea în cartea funciară a drepturilor reale în condiţiile alin. (10) şi (11), registratorii de carte funciară nu solicită dovada îndeplinirii obligaţiei de plată a acestui impozit.
(121)Prin procedurile prevăzute la alin. (32) şi (346) se pot stabili categoriile de imobile exceptate de la decontare, precum şi cele pentru care se decontează un cuantum mai mic decât cel prevăzut la alin. (30) şi (345).

(13)Tarifele pentru cererile având ca obiect furnizarea serviciilor prestate de Agenţia Naţională şi unităţile sale subordonate pot fi încasate de notarii publici în numele şi pe seama Agenţiei Naţionale, pe chitanţiere puse la dispoziţie de către Agenţia Naţională şi inscripţionate cu datele sale de identificare, pe bonuri fiscale proprii, prin ordine de plată, ca urmare a viramentelor bancare efectuate în contul biroului notarial, prin mijloace electronice de plată sau orice alte modalităţi prevăzute de lege. Tarifele încasate de notarii publici în contul biroului notarial, în condiţiile prezentei legi, prin oricare dintre mijloacele prevăzute anterior sunt virate, până la data de 25 a lunii următoare, în contul Agenţiei Naţionale, deschis la Trezoreria Statului, conform evidenţelor ţinute de biroul notarial. Metodologia de încasare şi virare a tarifelor de publicitate imobiliară se stabileşte de Agenţia Naţională şi Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România prin protocol, care se aprobă în condiţiile alin. (8). Evidenţa tarifelor încasate de notarii publici în condiţiile prezentei legi se ţine separat de evidenţa financiar-contabilă a biroului notarial.
(131)În cazul în care notarii publici nu virează tarifele încasate, în termenul şi în condiţiile prevăzute la alin. (13), tarifele, inclusiv accesoriile aferente acestora, se stabilesc prin decizia oficiului teritorial, semnată de director şi de contabilul-şef, avizată de legalitate. Decizia oficiului teritorial constituie titlu executoriu, iar executarea silită se efectuează cu respectarea prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
(132)Pentru neachitarea tarifelor încasate de către notarii publici la termenul prevăzut la alin. (13), se aplică dispoziţiile Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, pentru creanţele datorate bugetului de stat.
(133)Tarifele prevăzute de prezenta lege sunt creanţe bugetare asimilate creanţelor fiscale.

(14)Agenţia Naţională şi instituţiile subordonate nu emit facturi fiscale pentru tarifele încasate în vederea furnizării serviciilor prestate în domeniul specific de activitate, prevedere aplicabilă inclusiv situaţiilor în care tarifele sunt încasate prin virament în contul biroului notarial potrivit alin. (13).
(15)În vederea efectuării viramentului în contul biroului notarial, notarul public eliberează beneficiarului un înscris din care rezultă valoarea tarifului aferent serviciului de cadastru şi publicitate imobiliară solicitat. Dovada încasării tarifelor prin ordine de plată ca urmare a viramentelor bancare efectuate în contul biroului notarial se face cu copia ordinului de plată în contul acestuia şi prin menţiunile corespunzătoare din încheierea de autentificare, încheierea finală emisă ca urmare a dezbaterii succesiunii sau încheierea de intabulare şi extrasul de carte funciară, după caz.
(16)Tarifele pentru servicii de publicitate imobiliară pot fi încasate şi de alte instituţii sau persoane, în baza protocoalelor de colaborare încheiate cu Agenţia Naţională.
(17)Tarifele se stabilesc, se modifică şi se actualizează de consiliul de administraţie şi se aprobă prin ordin cu caracter normativ al directorului general, cu avizul prealabil al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice.
(18)Veniturile încasate se virează în contul Agenţiei Naţionale deschis la Trezoreria Statului.
(19)Sumele rămase neutilizate la sfârşitul anului din subvenţia acordată de la bugetul de stat se restituie la acest buget. Subvenţia nu se regularizează cu veniturile proprii, iar veniturile proprii rămase neutilizate la sfârşitul anului se reportează în anul următor.
(20)Agenţia Naţională poate colabora cu persoane fizice şi juridice române sau străine de specialitate, în condiţiile legii, pentru realizarea unor obiective de interes comun, corespunzătoare domeniului său de activitate.
(21)Agenţia Naţională îşi asumă întreaga responsabilitate în implementarea Proiectului cadastrului şi publicităţii imobiliare, finanţat prin împrumut de la Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BIRD), şi a celorlalte acorduri internaţionale ce implică împrumuturi nerambursabile sau garanţii de la stat, asumate anterior de Oficiul Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie, inclusiv pentru partea preluată de la Ministerul Justiţiei.
(22)Agenţia Naţională va face toate demersurile necesare amendării acordurilor de împrumut internaţionale pentru a se realiza înlocuirea Oficiului Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie şi a Ministerului Justiţiei cu Agenţia Naţională.
(23)Se instituie Programul naţional de cadastru şi carte funciară în scopul înregistrării gratuite a imobilelor în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, realizării planului cadastral al imobilelor şi deschiderii cărţilor funciare la nivelul tuturor unităţilor administrativ-teritoriale.
(231)Programul naţional de cadastru şi carte funciară, finanţat în condiţiile prezentei legi şi gestionat de către Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, se derulează pe perioada prevăzută la alin. (22).

(24)Planul cadastral al imobilelor şi cărţile funciare deschise potrivit alin. (23) reflectă situaţia tehnică şi juridică actuală a imobilelor.
(25)În aplicarea prevederilor alin. (23) şi (24), ca urmare a sesizării camerei notarilor publici, potrivit dispoziţiilor art. 11 alin. (2) lit. g) şi ale art. 12 alin. (4), notarii publici eliberează certificatele de moştenitor pentru succesiunile nedezbătute.

(26)Programul naţional de cadastru şi carte funciară prevăzut la alin. (23) se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(27)Programul naţional de cadastru şi carte funciară include acţiunile necesare derulării, precum şi sumele aferente acestora şi constă în activităţi precum:
a)măsurători cadastrale;
b)activităţi de geodezie, cartografie, topografie şi fotogrammetrie;
c)activităţi de informare şi conştientizare a publicului;
d)dezvoltare şi mentenanţă a sistemelor informatice;
e)conversia cărţilor funciare şi a documentaţiilor cadastrale din format analogic în format digital;
f)tehnică de calcul şi de stocare;
g)alte activităţi ce decurg din derularea Programului naţional de cadastru şi carte funciară.
(28)În vederea realizării Programului naţional de cadastru şi carte funciară menţionat la alin. (23):
a)se organizează în cadrul Agenţiei Naţionale şi al unităţilor subordonate compartimente funcţionale de înregistrare sistematică a proprietăţilor imobiliare, ale căror atribuţii se stabilesc prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale şi care urmăresc, în principal, coordonarea lucrărilor de înregistrare sistematică la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi la nivel naţional;

b)Agenţia Naţională şi instituţiile subordonate pot angaja personal cu contract de muncă pe perioadă determinată, cu finanţare din venituri proprii. Salarizarea personalului angajat cu contract de muncă pe perioadă determinată se face la nivelul de salarizare în plată pentru funcţiile similare din Agenţia Naţională sau unităţile subordonate, după caz;

b1)contractele individuale de muncă pe perioadă determinată ale personalului încadrat până la data intrării în vigoare a prezentei legi pot fi modificate în contracte individuale de muncă pe durată nedeterminată, prin încheierea unor acte adiţionale, în condiţiile Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

c)prin fişa postului se stabilesc atribuţiile corespunzătoare nivelului de pregătire profesională a întregului personal angajat în cadrul Agenţiei Naţionale şi al unităţilor subordonate, în vederea îndeplinirii activităţilor specifice instituţiei, inclusiv activităţile de recepţie şi cele corespunzătoare Programului naţional de cadastru şi carte funciară, indiferent de modul de finanţare;
d)întreg personalul Agenţiei Naţionale şi instituţiilor subordonate, inclusiv personalul nou angajat în condiţiile lit. b), beneficiază de toate drepturile, inclusiv drepturile de natură salarială dobândite anterior de personalul angajat pe perioadă nedeterminată.

d1)pentru personalul din cadrul Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi instituţiile subordonate, durata concediului de odihnă plătit se poate stabili prin contractul colectiv de muncă aplicabil, cu încadrarea în sumele aprobate cu această destinaţie în bugetul propriu;

e)Plata serviciilor de înregistrare sistematică la nivelul unităţii administrativ-teritoriale se stabileşte la un preţ unitar pe hectar. În cazul imobilelor cu proprietari neidentificaţi se achită 10% din preţul unitar pe hectar.

f)personalul de specialitate cadastru şi carte funciară al oficiilor teritoriale care îndeplineşte activităţi specifice, inclusiv activităţile de recepţie şi alte activităţi corespunzătoare Programului naţional de cadastru şi carte funciară, beneficiază din partea angajatorului de decontarea cheltuielilor necesare asigurării asistenţei juridice, în cazul în care împotriva sa au fost formulate sesizări de către organele de cercetare penală sau acţiuni în justiţie cu privire la modul de exercitare a atribuţiilor de serviciu, dacă se constată nevinovăţia sa. Condiţiile şi plafoanele de decontare a cheltuielilor necesare asigurării asistenţei juridice se stabilesc prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale, în limita bugetului aprobat.

(29)În cadrul Programului naţional de cadastru şi carte funciară se cofinanţează lucrările de înregistrare sistematică, precum şi lucrările de întocmire a planurilor parcelare, ce vor fi coordonate de către comisiile locale de restituire a proprietăţilor funciare, în conformitate cu art. 40 alin. (4)-(12), iniţiate ca urmare a contractării acestora de către unităţile administrativ-teritoriale, valoarea cofinanţării fiind în cuantumul prevăzut la alin. (345).

(291)Sectoarele cadastrale recepţionate de oficiile teritoriale după data intrării în vigoare a Legii nr. 150/2015 pentru modificarea şi completarea Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 459 din 25 iunie 2015, indiferent de data contractării acestor lucrări de către unităţile administrativ-teritoriale, se cofinanţează potrivit alin. (29) şi alin. (30)-(34).

(292)Prin excepţie de la prevederile alin. (291), pot face obiectul decontării potrivit alin. (29) şi (30)-(34) şi sectoarele cadastrale recepţionate de către oficiile teritoriale anterior intrării în vigoare a Legii nr. 150/2015 pentru modificarea şi completarea Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, în cadrul contractelor de înregistrare sistematică încheiate de unităţile administrativ-teritoriale în baza protocoalelor de colaborare încheiate cu Agenţia Naţională.

(30)De la data intrării în vigoare a prezentei legi, la sumele prevăzute la alin. (29) şi (345), ce se decontează de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară pentru cofinanţarea lucrărilor de întocmire a planurilor parcelare şi pentru cofinanţarea sau finanţarea lucrărilor de înregistrare sistematică, contractate de unităţile administrativ-teritoriale, se adaugă taxa pe valoarea adăugată.

(31)[textul din Art. 9, alin. (31) din titlul I, capitolul II a fost abrogat la 23-mai-2019 de Art. I, punctul 10. din Legea 105/2019]
(32)Plata destinată cofinanţării prevăzute la alin. (29) se face de către Agenţia Naţională, în limita bugetului aprobat, ulterior finalizării înregistrării sistematice la nivelul sectorului cadastral sau lucrărilor de întocmire a planurilor parcelare la nivel de tarla, conform unei proceduri stabilite prin regulament aprobat prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale, sumele decontate neputând depăşi valoarea totală a contractelor de prestări servicii pentru lucrările de înregistrare sistematică, precum şi pentru lucrările de întocmire a planurilor parcelare.

(33)Plata prevăzută la alin. (29)-(32) se aprobă de Consiliul de administraţie al Agenţiei Naţionale, la solicitarea expresă a unităţii administrativ-teritoriale, cu menţionarea sumei care se solicită a se deconta.
(34)Fondurile aferente acestor lucrări se virează în contul unităţilor administrativ-teritoriale ulterior înfiinţării cărţilor funciare, iar suma ce urmează a fi virată se va calcula raportat la numărul total de cărţi funciare, în cuantumul prevăzut de lege la data solicitării de decontare.

(341)În cadrul Programului naţional de cadastru şi carte funciară se finanţează, în condiţiile legii, şi lucrările de înregistrare sistematică ce vor fi iniţiate de unităţi administrativ-teritoriale, având ca obiect sectoare cadastrale, precum şi lucrările de întocmire a planurilor parcelare, ce vor fi coordonate de către comisiile locale de restituire a proprietăţilor funciare, în conformitate cu art. 40 alin. (4)-(12), indiferent de calitatea titularului dreptului, respectiv proprietar, titular al unui drept real asupra imobilului sau posesor de:
a)imobile din extravilan;
b)imobile din intravilan;
c)imobile din extravilan şi din intravilan.

(342)[textul din Art. 9, alin. (34^2) din titlul I, capitolul II a fost abrogat la 11-nov-2021 de Art. I, punctul 8. din Legea 264/2021]
(343)Finanţarea lucrărilor de înregistrare sistematică, precum şi a lucrărilor de întocmire a planurilor parcelare, ce vor fi coordonate de către comisiile locale de restituire a proprietăţilor funciare, în conformitate cu art. 40 alin. (4)-(12), prevăzute la alin. (341), se efectuează prin alocarea fiecărei unităţi administrativ-teritoriale de sume de la bugetul Agenţiei Naţionale, prin bugetele oficiilor teritoriale, în limita bugetului aprobat şi a acordului Consiliului de administraţie, pe bază de contract de finanţare multianual, care va conţine inclusiv clauze referitoare la procedura de monitorizare a lucrărilor de către Agenţia Naţională, prin oficiile teritoriale.

(344)Alocarea sumelor aprobate cu destinaţia prevăzută la alin. (341) unităţilor administrativ-teritoriale beneficiare se realizează ca urmare a aprobării de către Consiliul de administraţie, de la o poziţie distinctă de transferuri, din bugetul Agenţiei Naţionale, prin bugetele oficiilor teritoriale, şi constituie surse de finanţare complementare pentru bugetele acestora. Sumele primite de unităţile administrativ-teritoriale se evidenţiază la o poziţie distinctă de venituri în bugetele acestora.

(345)Agenţia Naţională finanţează lucrările de înregistrare sistematică iniţiate de unităţile administrativ-teritoriale, precum şi lucrările de întocmire a planurilor parcelare, ce vor fi coordonate de către comisiile locale de restituire a proprietăţilor funciare, în conformitate cu art. 40 alin. (4)-(12), în condiţiile alin. (341), într-un cuantum de maximum 109 lei + TVA/carte funciară, care se majorează pentru terenurile situate în extravilan cu coeficienţii aferenţi categoriilor de dificultate ale terenurilor în funcţie de relief prevăzuţi în anexele la Normele de timp pentru operaţiile necesare realizării lucrărilor de specialitate în cadrul Centrului Naţional de Cartografie, aprobate prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale. Cuantumul de maximum 109 lei + TVA/carte funciară se majorează pentru terenurile situate în intravilanul comunelor cu un coeficient de 2,6, pentru terenurile situate în intravilanul oraşelor, municipiilor şi reşedinţelor de judeţ se majorează cu un coeficient de 3,1, iar pentru terenurile situate în intravilanul localităţilor din judeţul Ilfov şi Bucureşti se majorează cu un coeficient de 3,5. Pentru imobilele situate în zonele de aplicare a Decretului-lege nr. 115/1938 pentru unificarea dispoziţiilor privitoare la cărţile funciare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 95 din 27 aprilie 1938, sumele rezultate ca urmare a majorării cuantumului de maximum 109 lei + TVA/carte funciară cu coeficienţii aferenţi categoriilor de dificultate ale terenurilor în funcţie de relief, în cazul imobilelor situate în extravilan, sau cu coeficienţii aferenţi, în cazul imobilelor situate în intravilan, se majorează cu un coeficient de 1,4.

(346)Procedura şi modalitatea de alocare a sumelor, precum şi raportarea de către beneficiari a stadiului de execuţie a lucrărilor se stabilesc prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(347)În vederea asigurării finanţării prevăzute la alin. (343) şi (344), unităţile administrativ-teritoriale care intenţionează demararea lucrărilor de înregistrare sistematică a terenurilor la nivel de sector cadastral, conform alin. (341) şi (342), au obligaţia de a transmite oficiilor teritoriale în raza cărora sunt situate sectoarele cadastrale solicitarea de a se încheia contractul de finanţare, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a procedurii prevăzute la alin. (346). În vederea derulării accelerate a Programului naţional de cadastru şi carte funciară, termenul de 60 de zile se va calcula de la primirea de către unitatea administrativ-teritorială a înştiinţării transmise de oficiul teritorial cu privire la suma alocată pentru finanţare şi a modelului contractului de finanţare, prevederile alin. (348) nefiind aplicabile. Unităţile administrativ-teritoriale beneficiare ale finanţării lucrărilor de înregistrare sistematică au obligaţia de a include cu prioritate în sectoarele cadastrale care fac obiectul contractului de prestări servicii terenurile aferente proiectelor de infrastructură de interes naţional, precum şi pe cele care fac obiectul subvenţiilor plătite de Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură.

(348)La împlinirea a 5 zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (347), oficiile teritoriale vor notifica unităţile administrativ-teritoriale care nu au solicitat încheierea contractului de finanţare, pentru a solicita încheierea contractului în termen de 15 zile de la primirea notificării, sub sancţiunea pierderii finanţării.
(349)Unităţile administrativ-teritoriale care au iniţiat lucrări de înregistrare sistematică prin protocoale de colaborare încheiate cu Agenţia Naţională, precum şi unităţile administrativ-teritoriale incluse în Programul naţional de cadastru şi carte funciară, prin proceduri iniţiate de Agenţia Naţională, sunt exceptate de la prevederile alin. (341) şi (342).
(3410)Efectuarea lucrărilor de înregistrare sistematică derulate în condiţiile alin. (341) şi (342) se face cu respectarea dispoziţiilor alin. (7)-(9), precum şi a dispoziţiilor art. 11 alin. (2) - art. 17.
(3411)[textul din Art. 9, alin. (34^11) din titlul I, capitolul II a fost abrogat la 29-mai-2017 de Art. 1, punctul 8. din Legea 111/2017]
(3412)Unităţile administrativ-teritoriale beneficiare au obligaţia să transmită Agenţiei Naţionale toate documentele necesare monitorizării şi finanţării prin program a obiectivului prevăzut la alin. (341) şi (342) şi sunt responsabile pentru realitatea, exactitatea şi legalitatea datelor prezentate.

(35)Lucrările de înregistrare sistematică demarate în cadrul Acordului de împrumut (Proiect privind completarea sprijinului financiar acordat de Uniunea Europeană pentru restructurarea agriculturii) dintre România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, semnat la Bucureşti la 28 decembrie 2007 şi ratificat prin Legea nr. 14/2009, cu modificările ulterioare, vor fi finanţate din veniturile proprii ale Agenţiei Naţionale.
(36)[textul din Art. 9, alin. (36) din titlul I, capitolul II a fost abrogat la 30-iun-2016 de Art. I, punctul 9. din Ordonanta urgenta 35/2016]
(37)Specificaţiile tehnice conţinute în documentaţiile de atribuire a contractelor pentru lucrări de geodezie, cartografie, fotogrammetrie şi aerofotografiere sunt avizate pentru conformitate cu reglementările specifice de către Agenţia Naţională, înainte de iniţierea procedurilor de achiziţie publică, sub sancţiunea neacordării avizului de începere a lucrărilor, respectiv a respingerii cererii de recepţie.

(38)Specificaţiile tehnice de realizare a lucrărilor sistematice de cadastru în vederea înscrierii imobilelor în cartea funciară sunt stabilite prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agenţiei Naţionale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi conţin, în principal, activităţile aferente etapelor prevăzute la art. 11 alin. (2).