Capitolul ii - Organizarea auditului public intern - Legea 672/2002 privind auditul public intern*)

M.Of. 142

În vigoare
Versiune de la: 20 Februarie 2024
CAPITOLUL II:Organizarea auditului public intern
Art. 3
(1)Obiectivul general al auditului public intern în entităţile publice îl reprezintă îmbunătăţirea managementului acestora şi poate fi atins, în principal, prin:
a)activităţi de asigurare, care reprezintă examinări obiective ale elementelor probante, efectuate în scopul de a furniza entităţilor publice o evaluare independentă a proceselor de management al riscurilor, de control şi de guvernanţă;
b)activităţi de consiliere menite să adauge valoare şi să îmbunătăţească procesele guvernanţei în entităţile publice, fără ca auditorul intern să îşi asume responsabilităţi manageriale.
(2)Sfera auditului public intern cuprinde toate activităţile desfăşurate în cadrul entităţilor publice pentru îndeplinirea obiectivelor acestora, inclusiv evaluarea sistemului de control managerial.
(3)Ministerul Finanţelor şi Camera Auditorilor Financiari din România vor elabora Cadrul comun cuprinzând obiectivele specifice auditului intern la entităţile economice din domeniul public.
Art. 4
Auditul public intern este organizat astfel:
a)Comitetul pentru Audit Public Intern (CAPI);
b)Unitatea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern (UCAAPI);
c)comitetele de audit intern;
d)compartimentele de audit public intern din entităţile publice.
Art. 5
(1)Se înfiinţează Comitetul pentru Audit Public Intern (CAPI) pe lângă Unitatea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern (UCAAPI), organism cu caracter consultativ, pentru a acţiona în vederea definirii strategiei şi a îmbunătăţirii activităţii de audit public intern în sectorul public.
(2)CAPI cuprinde 11 membri, astfel:
a)preşedintele Camerei Auditorilor Financiari din România;
b)profesori universitari cu specialitate în domeniul auditului public intern - 2 persoane;
c)specialişti cu înaltă calificare în domeniul auditului public intern - 3 persoane;
d)directorul general al UCAAPI;
e)experţi din alte domenii de activitate, respectiv contabilitate publică şi juridic - 2 persoane;
f)un reprezentant din conducerea structurilor asociative ale autorităţilor publice locale;
g)un reprezentant al Curţii de Conturi a României.
(3)Membrii CAPI, cu excepţia directorului general al UCAAPI, nu pot face parte din structurile Ministerului Finanţelor, iar modul de nominalizare a acestora se va stabili prin norme aprobate prin hotărâre a Guvernului***).
***) A se vedea Hotărârea Guvernului nr. 235/2003 pentru aprobarea Normelor privind modul de nominalizare a membrilor Comitetului pentru Audit Public Intern, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 162 din 13 martie 2003, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)CAPI va fi condus de un preşedinte ales cu majoritate simplă de voturi dintre membrii comitetului, pentru o perioadă de 3 ani; preşedintele convoacă întâlnirile CAPI.
(5)Regulamentul de organizare şi funcţionare a CAPI este aprobat de plenul acestuia, cu o majoritate de jumătate plus unu din voturi.
(6)Secretariatul tehnic al CAPI este asigurat de UCAAPI.
(7)Membrii CAPI vor primi o indemnizaţie de şedinţă egală cu 20% din nivelul echivalent salariului brut al secretarilor de stat; indemnizaţia se suportă din bugetul statului, prin bugetul Ministerului Finanţelor.
Art. 6
În realizarea obiectivelor sale, CAPI are următoarele atribuţii principale:
a)dezbate planurile strategice de dezvoltare în domeniul auditului public intern şi emite o opinie asupra direcţiilor de dezvoltare a acestuia;
b)dezbate şi emite o opinie asupra actului normativ elaborat de UCAAPI în domeniul auditului public intern;
c)dezbate şi avizează raportul anual privind activitatea de audit public intern şi îl prezintă Guvernului;
d)avizează planul misiunilor de audit public intern de interes naţional cu implicaţii multisectoriale;
e)dezbate şi emite o opinie asupra rapoartelor de audit public intern de interes naţional cu implicaţii multisectoriale;
f)analizează importanţa recomandărilor formulate de auditorii interni în cazul divergenţelor de opinii dintre conducătorul entităţii publice şi auditorii interni, emiţând o opinie asupra consecinţelor neimplementării recomandărilor formulate de aceştia;
g)analizează acordurile de cooperare între auditul intern şi cel extern referitor la definirea conceptelor şi la utilizarea standardelor în domeniu, schimbul de rezultate din activitatea propriu-zisă de audit, precum şi pregătirea profesională comună a auditorilor;
h)avizează numirea şi revocarea directorului general al UCAAPI.
Art. 7
(1)În cadrul Ministerului Finanţelor se constituie Unitatea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern (UCAAPI), structurată pe servicii de specialitate, în subordinea directă a ministrului finanţelor.
(2)UCAAPI este condusă de un director general, numit de ministrul finanţelor, cu avizul CAPI.
(3)Directorul general este funcţionar public şi trebuie să aibă o înaltă calificare profesională în domeniul financiar-contabil şi/sau al auditului, cu o competenţă profesională corespunzătoare, şi să îndeplinească cerinţele Codului privind conduita etică a auditorului intern.
Art. 8
În realizarea obiectivelor sale, UCAAPI are următoarele atribuţii principale:
a)elaborează, conduce şi aplică o strategie unitară în domeniul auditului public intern şi monitorizează la nivel naţional această activitate;
b)dezvoltă cadrul normativ în domeniul auditului public intern;
c)dezvoltă şi implementează proceduri şi metodologii uniforme, bazate pe standardele internaţionale, inclusiv manualele de audit intern;
d)dezvoltă metodologiile în domeniul riscului managerial;
e)elaborează Codul privind conduita etică a auditorului intern*);
*) A se vedea Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 252/2004 pentru aprobarea Codului privind conduita etică a auditorului intern, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 128 din 12 februarie 2004.
f)avizează normele metodologice specifice diferitelor sectoare de activitate în domeniul auditului public intern, inclusiv normele metodologice proprii ale compartimentelor de audit public intern organizate la nivelul structurilor asociative;
g)dezvoltă sistemul de raportare a rezultatelor activităţii de audit public intern şi elaborează raportul anual, precum şi sinteze, pe baza rapoartelor primite, inclusiv de la compartimentele de audit public intern organizate la nivelul structurilor asociative;
h)efectuează misiuni de audit public intern de interes naţional cu implicaţii multisectoriale;
i)verifică respectarea de către compartimentele de audit public intern, inclusiv de către cele organizate la nivelul structurilor asociative, a normelor, instrucţiunilor, precum şi a Codului privind conduita etică a auditorului intern, prin evaluarea activităţii acestora şi, în situaţia în care se constată nerespectarea reglementărilor, propune măsurile corective necesare îmbunătăţirii activităţilor. Pentru faptele care constituie abateri disciplinare informează conducerea entităţii pentru aplicarea sancţiunilor în conformitate cu regulamentul intern de organizare;
j)stabileşte cadrul general al acordului de cooperare pentru asigurarea activităţii de audit public intern în entităţile publice locale;
k)îndrumă entităţile publice locale şi structurile asociative în implementarea sistemului de cooperare pentru asigurarea activităţii de audit public intern;
l)stabileşte, în condiţiile legii, pentru domeniile cadrului general de competenţe profesionale, cunoştinţele, abilităţile şi valorile pe care o persoană trebuie să le deţină pentru exercitarea activităţii de audit public intern;
m)coordonează sistemul de recrutare în domeniul auditului public intern, sistemul de atestare a structurilor asociative ale autorităţilor publice locale, precum şi sistemul de formare profesională a auditorilor interni din entităţile publice;
n)avizează numirea/destituirea şefilor compartimentelor de audit public intern din entităţile publice;
o)cooperează cu Curtea de Conturi pentru asigurarea complementarităţii activităţilor de audit public intern şi audit public extern şi a creşterii eficienţei acestora, precum şi cu alte autorităţi şi instituţii publice din România, cu respectarea independenţei, funcţiilor şi cerinţelor specifice fiecărei profesii;
p)cooperează cu autorităţile şi organizaţiile de control financiar public din alte state, inclusiv din Comisia Europeană.
Art. 9
(1)Instituţiile publice centrale care efectuează în cursul unui exerciţiu bugetar cheltuieli mai mari de 2.000.000.000 de lei trebuie să constituie un comitet de audit intern pentru a acţiona în vederea creşterii eficienţei activităţii de audit public intern.
(2)Comitetul de audit intern cuprinde între 5 şi 7 membri, numiţi de conducătorul instituţiei publice centrale, şi are următoarea componenţă:
a)auditori interni cu experienţă de minimum 5 ani, 2-3 persoane;
b)specialişti cu vechime de minimum 5 ani care activează în domeniul specific de activitate al instituţiei publice sau în domeniile-suport: financiar-contabilitate, resurse umane, juridic, sisteme informatice, 2-3 persoane;
c)conducătorul compartimentului de audit public intern.
(3)Auditorii interni nominalizaţi la alin. (2) lit. a) îşi desfăşoară activitatea în alte instituţii publice care nu sunt subordonate, aflate în coordonarea sau sub autoritatea instituţiei publice în cauză.
(4)Specialiştii nominalizaţi la alin. (2) lit. b) îşi desfăşoară activitatea în cadrul instituţiei publice centrale şi nu ocupă funcţii de conducere.
(5)Echilibrul decizional în cadrul comitetului de audit intern se asigură prin cooptarea în număr egal a persoanelor nominalizate la alin. (2) lit. a) şi b).
(6)Comitetul de audit intern este condus de un preşedinte, ales cu majoritate simplă de voturi dintre membrii comitetului, pentru un mandat de 3 ani, care poate fi reînnoit o singură dată; conducătorul compartimentului de audit public intern nu poate îndeplini funcţia de preşedinte.
(7)Regulamentul de organizare şi funcţionare a comitetului de audit intern este aprobat de plenul acestuia, cu o majoritate simplă din voturi.
(8)Secretariatul tehnic al comitetului de audit intern este asigurat de compartimentul de audit public intern din cadrul instituţiei publice centrale.
(9)Membrii comitetului de audit intern primesc o indemnizaţie de şedinţă stabilită în aceleaşi condiţii ca indemnizaţia de şedinţă a membrilor Comitetului pentru Audit Public Intern (CAPI); indemnizaţia se suportă din bugetul de stat, prin bugetul instituţiei publice centrale în cauză.
(10)Comitetul de audit intern se întruneşte de două ori pe an, în şedinţe ordinare, sau ori de câte ori este nevoie, în şedinţe extraordinare, numai pentru realizarea atribuţiilor prevăzute la art. 10 lit. b), d) şi f).
(11)La cererea conducătorului instituţiei publice centrale, preşedintele comitetului de audit intern va participa la şedinţele managementului la vârf, pentru a exprima opinia comitetului cu privire la problemele supuse dezbaterii.
(12)Instituţiile publice care efectuează în cursul unui exerciţiu bugetar cheltuieli mai mici de 2.000.000.000 de lei pot constitui comitete de audit intern în scopul creşterii eficienţei activităţii de audit intern.
Art. 10
În realizarea obiectivelor sale, comitetul de audit intern are următoarele atribuţii principale:
a)dezbate şi avizează planul multianual şi planul anual pentru activitatea de audit public intern;
b)analizează recomandările neînsuşite de conducătorul entităţii publice sau de conducătorul entităţii aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea acesteia, cauzele care au condus la această situaţie şi emite un punct de vedere cu privire la consecinţele neimplementării, pe care îl înaintează conducătorului entităţii publice, concomitent cu informarea UCAAPI;
c)avizează Carta auditului public intern;
d)examinează sesizările referitoare la nerespectarea Codului privind conduita etică a auditorului intern şi propune conducătorului instituţiei publice centrale măsurile necesare;
e)analizează şi avizează Raportul anual al activităţii de audit public intern;
f)avizează acordurile de cooperare cu alte instituţii publice privind exercitarea activităţii de audit public intern.
Art. 11
Compartimentul de audit public intern se organizează astfel:
a)conducătorul instituţiei publice sau, în cazul altor entităţi publice, organul de conducere colectivă are obligaţia asigurării cadrului organizatoric şi funcţional necesar desfăşurării activităţii de audit public intern;
b)entităţile publice locale care cooperează pentru asigurarea activităţii de audit public intern utilizează capacitatea de audit a compartimentului care se constituie în cadrul entităţii organizatoare sau la nivelul structurii asociative, după caz; compartimentul de audit astfel constituit se organizează şi funcţionează potrivit prevederilor prezentei legi;
c)la instituţiile publice mici, care nu sunt subordonate altor entităţi publice, auditul public intern se limitează la auditul de regularitate şi se efectuează de către compartimentele de audit public intern ale Ministerului Finanţelor;
d)la entităţile publice centrale ai căror conducători sunt ordonatori principali de credite şi efectuează în cursul exerciţiului bugetar anterior cheltuieli mai mici de 5.000.000 de lei şi nu au constituit un compartiment de audit public intern, activitatea de audit este realizată de către Ministerul Finanţelor, prin UCAAPI, pe bază de protocol de colaborare. Plafonul stabilit se actualizează anual cu indicele preţurilor de consum prin ordin al ministrului finanţelor şi se afişează pe site-ul Ministerului Finanţelor;
e)conducătorul entităţii publice subordonate, respectiv aflate în coordonarea sau sub autoritatea altei entităţi publice stabileşte şi menţine un compartiment funcţional de audit public intern, cu acordul entităţii publice superioare; dacă acest acord nu se dă, auditul entităţii respective se efectuează de către compartimentul de audit public intern al entităţii publice care a decis aceasta.
Art. 12
(1)Compartimentul de audit public intern se constituie distinct în subordinea directă a conducătorului entităţii sau a organului de conducere colectivă/colegială, după caz.
(2)Conducătorul compartimentului de audit public intern este numit/destituit de către conducătorul entităţii/structurii asociative, cu avizul UCAAPI; pentru entităţile publice subordonate, aflate în coordonarea sau sub autoritatea altor entităţi publice, numirea/destituirea se face cu avizul entităţii publice ierarhic superioare, în condiţiile legii.
(3)Conducătorul compartimentului de audit public intern este responsabil pentru organizarea şi desfăşurarea activităţilor de audit.
(4)Compartimentul de audit public intern este dimensionat, ca număr de auditori interni, pe baza volumului de activitate, mărimii şi complexităţii entităţii şi a entităţilor aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea entităţii publice, ţinând cont de atribuţiile şi competenţele prevăzute în actele de înfiinţare, organizare şi funcţionare ale acesteia şi având în vedere riscurile asociate activităţilor desfăşurate de entitatea publică.
(5)Cu cel puţin 30 de zile lucrătoare înainte de emiterea deciziei privind modificarea compartimentului de audit public intern, reducerea numărului de posturi de auditori interni sau desfiinţarea compartimentului, conducătorul entităţii informează UCAAPI şi Curtea de Conturi a României.
(6)Compartimentul de audit public intern constituit la nivelul structurii judeţene cu personalitate juridică a structurii asociative a autorităţilor administraţiei publice locale recunoscute ca fiind de utilitate publică, precum şi la nivelul altor structuri asociative de utilitate publică de interes general pentru administraţia publică locală este dimensionat, ca număr de auditori, astfel încât să asigure realizarea activităţii de audit public intern la toate entităţile publice locale cuprinse în acordul de cooperare; cheltuielile ocazionate de organizarea şi de funcţionarea activităţii de audit public intern desfăşurată în sistem de cooperare constituie obligaţii financiare rezultate din acordul de cooperare, care se suportă din bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale semnatare ale acordului de cooperare, proporţional cu activitatea de audit public intern desfăşurată.
(7)Funcţia de auditor intern este incompatibilă cu exercitarea acestei funcţii ca activitate profesională orientată spre profit sau recompensă.
Art. 13
Atribuţiile compartimentului de audit public intern sunt:
a)elaborează norme metodologice specifice entităţii publice în care îşi desfăşoară activitatea, cu avizul UCAAPI, iar în cazul entităţilor publice subordonate, respectiv aflate în coordonarea sau sub autoritatea altei entităţi publice, cu avizul acesteia;
b)elaborează proiectul planului multianual de audit public intern, de regulă pe o perioadă de 3 ani, şi, pe baza acestuia, proiectul planului anual de audit public intern;
c)efectuează activităţi de audit public intern pentru a evalua dacă sistemele de management financiar şi control ale entităţii publice sunt transparente şi sunt conforme cu normele de legalitate, regularitate, economicitate, eficienţă şi eficacitate;
d)informează UCAAPI despre recomandările neînsuşite de către conducătorul entităţii publice auditate, precum şi despre consecinţele acestora;
e)raportează periodic asupra constatărilor, concluziilor şi recomandărilor rezultate din activităţile sale de audit;
f)elaborează raportul anual al activităţii de audit public intern;
g)în cazul identificării unor iregularităţi sau posibile prejudicii, raportează imediat conducătorului entităţii publice şi structurii de control intern abilitate;
h)verifică respectarea normelor, instrucţiunilor, precum şi a Codului privind conduita etică în cadrul compartimentelor de audit intern din entităţile publice subordonate, aflate în coordonare sau sub autoritate şi poate iniţia măsurile corective necesare, în cooperare cu conducătorul entităţii publice în cauză.