Capitolul ii - Organizarea si desfasurarea alegerilor - Legea 67/1974 legea electorala a Republicii Socialiste Romania - REPUBLICARE
B.Of. 104
Ieşit din vigoare Versiune de la: 19 Decembrie 1979
CAPITOLUL II:Organizarea si desfasurarea alegerilor
SECTIUNEA I:Stabilirea datei alegerilor si organizarea circumscriptiilor electorale
Art. 6
Marea Adunare Nationala si consiliile populare sunt alcatuite din deputati, alesi pe circumscriptii electorale, cate un deputat pentru fiecare circumscriptie.
Art. 7
Deputatii Marii Adunari Nationale, ai consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti se aleg o data la 5 ani, iar deputatii consiliilor populare municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti, orasenesti si comunale se aleg o data la 2 ani si jumatate.
Art. 8
Alegerile generale petru Marea Adunare Nationala si pentru consiliile populare judetene si al municipiului Bucuresti au loc in una din zilele nelucratoare ale lunii martie a anului in care se incheie mandatul precedent. La aceeasi data au loc si alegerile generale pentru consiliile populare municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti, orasenesti si comunale al caror mandat incepe odata cu mandatul consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti.
Alegerile generale pentru consiliile populare municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti, orasenesti si comunale, al caror mandat de 2 ani si jumatate corespunde celei de-a doua parti a mandatului consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, au loc in termen de 3 luni de la expirarea mandatului precedent.
Data alegerilor generale se stabileste de catre Consiliul de Stat, cu cel putin 45 de zile inainte.
Art. 9
Norma de reprezentare pentru alegerea deputatilor, delimitarea, numerotarea circumscriptiilor electorale pentru Marea Adunare Nationala se stabilesc de catre Consiliul de Stat in termen de 10 zile de la fixarea datei alegerilor.
Art. 10
Pentru alegerea deputatilor in consiliile populare, circumscriptiile electorale se formeaza dupa cum urmeaza:
1.In judete:
a)in judetele cu o populatie pana la 300.000 locuitori, 71-91 circumscriptii;
b)in judetele cu o populatie intre 300.001-500.000 locuitori, 91-111 circumscriptii;
c)in judetele cu o populatie peste 500.000 locuitori, 111-141 circumscriptii.
In municipiul Bucuresti:155 circumscriptii.
In sectoarele municipiului Bucuresti:55-71 circumscriptii.
2.In municipii:
a)in municipiile cu o populatie pana la 30.000 locuitori, 31-35 circumscriptii;
b)in municipiile cu o populatie intre 30.001-50.000 locuitori, 35-41 circumscriptii;
c)in municipiile cu o populatie intre 50.001-80.000 locuitori, 41-45 circumscriptii;
d)in municipiile cu o populatie intre 80.001-100.000 locuitori, 45-51 circumscriptii;
e)in municipiile cu o populatie intre 100.001-150.000 locuitori, 51-55 circumscriptii;
f)in municipiile cu o populatie peste 150.000 locuitori, 55-71 circumscriptii.
3.In orase:
a)in orasele cu o populatie pana la 10.000 locuitori, 19-23 circumscriptii;
b)in orasele cu o populatie intre 10.001-20.000 locuitori, 23-27 circumscriptii;
c)in orasele cu o populatie intre 20.001-30.000 locuitori, 27-31 circumscriptii;
d)in orasele cu o populatie peste 30.000 locuitori, 31-35 circumscriptii.
4.In comune:
a)in comunele cu o populatie pana la 2.000 locuitori, 15-17 circumscriptii;
b)in comunele cu o populatie intre 2.001-5.000 locuitori, 17-19 circumscriptii;
c)in comunele cu o populatie intre 5.001-10.000 locuitori, 19-21 circumscriptii;
d)in comunele cu o populatie peste 10.000 locuitori, 21-25 circumscriptii.
Art. 11
Numarul cicrcumscriptiilor electorale pentru alegerea deputatilor in consiliile populare se stabileste in termen de 10 zile din ziua fixarii datei alegerilor, de catre:
a)Consiliul de Stat, pentru alegerea deputatilor in consiliile populare judetene;
b)comitetele executive ale consiliilor populare judetene, pentru alegerea deputatilor in consiliile populare municipale, orasenesti si comunale;
c)Comitetul executiv al Consiliului popular al municipiului Bucuresti, pentru alegerea deputatilor in consiliile populare ale sectoarelor si comunelor suburbane;
d)comitetele executive ale consiliilor populare municipale si birourile executive ale consiliilor populare orasenesti, pentru alegerea deputatilor in consiliile populare ale oraselor si comunelor care le apartin.
Art. 12
Delimitarea si numerotarea circumscriptiilor electorale pentru alegerea deputatilor in consiliile populare se fac de catre comitetele sau, dupa caz, birourile executive ale consiliilor populare pentru care au loc alegerile, in termen de 10 zile de la stabilirea datei alegerilor.
Art. 13
Circumscriptiile electorale pentru alegerea deputatilor in Marea Adunare Nationala si in consiliile populare se aduc la cunostinta cetatenilor, de catre comitetele si birourile executive ale consiliilor populare, in termen de 10 zile de la stabilirea datei alegerilor.
Art. 14
In circumscriptiile electorale ramase sau devenite vacante potrivit legii se stabilesc alegeri partiale.
Pentru Marea Adunare Nationala, consiliile populare judetene si al municipiului Bucuresti, data alegerilor partiale se stabileste de catre Consiliul de Stat, iar pentru celelalte consilii populae, de catre comitetele, respectiv birourile executive ale consiliilor populare ierarhic superioare.
Alegerile partiale vor avea loc in termen de cel mult 3-6 luni de la producerea vacantei, data alegerilor stabilindu-se cu cel putin 45 de zile inainte.
Dispozitiile privitoare la alegerile generale se aplica in mod corespunzator si pentru alegerile partiale.
Art. 15
In circumscriptia electorala vacanta alegerea deputatului se face pentru o perioada care dureaza pana la incetarea mandatului organului in care a fost ales.
SECTIUNEA II:Listele de alegatori
Art. 16
Toti cetatenii cu drept de vot sunt inscrisi in listele de alegatori din comunele, orasele, municipiile sau sectoarele municipiului Bucuresti in care domiciliaza. Sunt inscrisi in listele de alegatori cetatenii care dobandesc dreptul e vot pana in ziua alegerilor inclusiv.
Un alegator nu poate fi inscris decat intr-o singura lista de alegatori.
Art. 17
Listele de alegatori se intocmesc de catre comitetele executive ale consiliilor populare ale muncipiilor si sectoarelor municipiului Bucuresti, de catre birourile executive ale consiliilor populare ale oraselo si comunelor, dupa modelul stabilit de Consiliul de Stat, si se semneaza de catre presedintele si secretarul comitetului sau biroului executiv al consiliului popular.
Intocmirea listelor de alegatori se termina cel mai tarziu cu 30 de zile inainte de ziua alegerilor.
Art. 18
Listele de alegatori se intocmesc separat pentru fiecare sectie de votare, la comune - pe sate, iar la orase municipii si sectoarele municipiului Bucuresti - pe strazi si sate aprtinatoare. Listele se intocmesc in ordine alfabetica si cuprind numele, prenumele, varsta si domiciliul alegatorului, precum si numelele circumscriptiilor electorale din care face parte.
Art. 19
Listele de alegatori in acre sunt inscrisi militarii se intocmesc in ordine alfabetica, sub semnatura comandantului unitatii sau al serviciului in care sunt incadrati, cel mai tarziu cu 30 de zile inainte de alegeri. Militarii care au domiciliul in afara unitatilor se inscriu in listele de alegatori de catre comitetul executiv al consiliului popular al municipiului, sectorului municipiului Bucuresti, de catre biroul executiv al consiliului popular al orasului sau al comunei in care domiciliaza.
Art. 20
Originalul listelor de alegatori se pastreaza de catre comitetul, respectiv biroul executiv al consiliului popular sau de unitatea militara care le-a intocmit.
Art. 21
Cel mai tarziu cu 30 de zile inainte de ziua alegerilor, comitetele sau, dupa caz, birourile executive ale consiliilor populare afiseaza in localul consiliului popular sau al sectiilor de votare, iar in satele unde nu sunt stabilite sectii de votare, la caminele culturale sau scoli, copii de pe listele de alegatori, asigurand populatiei posibilitatea de a lua cunostinta de aceste liste.
Afisarea se face in asa fel incat listele sa poata fi consultate de intreaga populatie.
In aceeasi zi in care se face afisarea listelor de alegatori, comitetul, respectiv biroul executiv al consiliului popular care le-a intocmit incunostinteaza alegatorii, prin mijloace de publicitate, despre afisarea listelor.
Art. 22
Fiecare alegator are dreptul sa verifice inscrierea in listele de alegatori si sa faca intampinare la comitetul sau biroul executiv al consiliului popular care le-a intocmit, impotriva omisiunilor, inscrierilor gresite si a altor erori din liste.
Comitetul sau biroul executiv al consiliului popular are obligatia sa rezolve intimpinare si sa aduca la cunostinta celor interesati decizia luata, in cel mult 3 zile de la inregistrarea intampinarii.
Impotriva deciziei date de catre comitetul, respectiv biroul executiv al consiliului popular se poate face plangere la judecatoria in circumscriptia careia s-a facut afisarea listelor de alegatori, in termen de 3 zile de la aducerea la cunostinta celor interesati a deciziei.
Plangerea se poate depune si la comitetul, respectiv biroul executiv al consiliului popular, care o va inainta de indata judecatoriei.
Judecatoria este obligata ca in termen de 3 aile de la inregistrarea plangerii sa se pronunte si sa comunice in urmatoarele 24 de ore de la pronuntare, celui care a facut plangerea si comitetului sau biroului executiv al consiliului popular, hotararea data.
Hotararea judecatoriei este definitiva
Art. 23
In caz de schimbare a domiciliului, intervenita dupa incheierea listelor de alegatori, sau in cazul in care alegatorul lipseste din localitatea de domiciliu in ziua alegerilor, se elibereaza alegatorului, de catre comitetul sau biroul executiv al consiliului popular care a intocmit listele de alegatori, o "adeverinta privind exercitarea dreptului de a alege", facandu-se mentiune despre aceasta in listele de alegatori.
La noul domiciliu sau acolo unde se afla temporar in ziua alegerilor, alegatorul va fi trecut pe o lista de alegatori separata, de catre comisia electorala a sectiei de votare, pe baza adeverintei privind exercitarea dreptului de a alege si a actului de identitate pe care il prezinta.
Art. 24
Comitetele executive ale consiliilor populare municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti, precum si birourile executive ale consiliilor populare orasenesti si comunale, comunica fiecarei comisii electorale de circumscriptie numarul alegatorilor apartinand circumscriptiei electorale, cu cel putin 20 de zile inainte de data alegerilor.
Comitetele sau birourile executive ale consiliilor populare predau comisiilor electorale ale sectiilor de votare, cu 2 zile inainte de data alegerilor, un exemplar al listelor de alegatori.
SECTIUNEA III:Comisia Electorala Centrala si comisiile electorale ale jduetelor, municipiului Bucuresti, sectoarelor acestuia, ale municipiilor, oraselor si comunelor
Art. 25
Pentru alegerea deputatilor in Marea Adunare Nationala va functiona o Comisie Electorala Centrala.
Pentru alegerea deputatilor in consiliile populare va functiona cate o comisie electorala in fiecare judet, in municipiul Bucuresti, in sectoarele acestuia si in fiecare municipiu, oras si comuna.
Comisiile electorale prevazute la alin. 1 si 2 se formeaza din reprezentanti ai Frontului Unitatii Socialiste, ai organizatiilor care il compun, precum si din reprezentanti desemnati in adunari ale alegatorilor din intreprinderi si organizatii economice socialiste, institutii social-culturale, sate si unitati militare.
Art. 26
Comisia Electorala Centrala se compune din 15 membri si se confirma de catre Consiliul de Stat.
Comisiile electorale jduetene si a municipiului Bucuresti se compun din cate 11 membri si se confirma de catre Consiliul de Stat.
Comisiile electorale ale sectoarelor municipiului Bucuresti se comun din cate 9 membri si se confirma de catre Comitetul executiv al Consiliului popular al municipiului Bucuresti.
Comisiile electorale ale municipiilor si oraselor se compun din cate 9 membri si se confirma de catre comitetele executive ale consiliilor populare judetene.
Comisiile electorale ale comunelor se compun din cate 5 membri si se confirma, dupa caz, de catre comitetele executive ale consiliilor populare judetene sau al municipiului Bucuresti.
Comisiile electorale ale oraselor si comunelor care apartin de municipii si orase se confirma, dupa caz, de catre comitetele executive ale consiliilor populare municipale sau de catre burourile executive ale consiliilor populare orasenesti de care apartin.
Comisiile electorale se confirma in cel mult 5 zile de la stabilirea datei alegerilor. Odata cu confirmarea comisiilor electorale se desemneaza dintre membrii acestora cate un presedinte, un vicepresedinte si un secretar.
Art. 27
Comisiile electorale prevazute la art. 26 lucreaza in prezenta a cel putin jumatate plus unu din numarul total al membrilor si iau hotarari cu majoritatea membrilor lor.
Lucrarile si hotararile comisiilor electorale se consemneaza in procese-verbale semnate de membrii comisiilor.
Art. 28
Comisia Electorala Centrala, comisiile electorale judetene, a municipiului Bucuresti, ale sectoarelor acestuia, ale municipiilor, oraselor si ale comunelor au urmatoarele atributii:
a)urmaresc aplicarea dispozitiilor legate privitoare la alegeri si dau indrumari asupra tuturor problemelor referitoare la aplicarea lor, potrivit competentei lor teritoriale;
b)vegheaza la intocmirea in termen a listelor de alegatori si la aducerea lor la cunostinta generala, precum si la formarea la timp a sectiilor de votare;
c)rezolva contestatiile cu privire la operatiunile comisiilor electorale de circumscriptie si intampinarile date in competenta lor;
d)verifica si inregistreaza rezultatul alegerilor pe circumscriptiile electorale;
e)se ingrijesc de confectionarea buletinelor de vot, a imprimatelor si a stampilelor de control, dupa modelul stabilit de Consiliul de Stat.
Comisia Electorala Centrala preda Marii Adunari Nationale dosarele alegerilor; celelalte comisii electorale predau dosarele alegerilor comitetelor sau birorurilor executive ale consiliilor populare pentru care au avut loc alegerile.
SECTIUNEA IV:Comisiile electorale de circumscriptii
Art. 29
Pentru alegerea deputatilor in Marea Adunare Nationala si in consiliile populare, in fiecare circumscriptie electorala se constituie cate o comisie electorala de circumscriptie.
Comisiile electorale de circumscriptie se formeaza din reprezentanti ai Frontului Unitatii Socialiste, ai organizatiilor care il compun, precum si din reprezentanti desemnati in adunari ale alegatorilor din intreprinderi si organizatii economice socialiste, institutii social-culturale, sate si unitati militare.
Prevederile art. 27 sunt aplicabile si comisiilor electorale de circumscriptie.
Art. 30
Comisiile electorale de circumscriptie se compun din cate:
a)9 membri, pentru alegerea deputatilor in Marea Adunarea Nationala;
b)7 membri, pentru alegerea deputatilor in consiliile populare judetene si al municipiului Bucuresti;
c)5-7 membri, pentru alegerea deputatilor in consiliile populare ale sectoarelor municipiului Bucuresti, ale municipiilor si ale oraselor;
d)3-5 membri, pentru alegerea deputatilor in consiliile populare comunale.
Comisiile electorale de circumscriptie pentru Marea Adunare Nationala se confirma de catre comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, iar comisiile electorale de circumscriptie pentru consiliile populare se confirma de catre comitetele sau birourile executive ale consiliilor populare pentru care au loc alegerile, in termen de 10 zile de la stabilirea catei alegerilor.
Odata cu confirmarea, pentru fiecare comisie electorala de circumscriptie se desemneaza, dintre membrii acesteia, cate un presedinte, un vicepresedinte si un secretar.
Art. 31
Comisiile electorale de circumscriptie au urmatoarele atributii:
a)vegheaza la aplicarea dispozitiilor legale privitoare la alegeri;
b)inregistreaza candidaturile depuse;
c)fac publicatiile si afiseaza date in atributia lor prin lege;
d)rezolva imtampinarile cu privire la candidati si la operatiunile comisiilor sectiilor de votare;
e)distribuie comisiilor electorale ale sectiilor de votare buletinelor de vot;
f)totalizeaza rezultatul alegerilor de la sectiile de votare, constata rezultatul alegerilor pentru circumscriptia electorala si elibereaza deputatului ales certificatul doveditor al alegerii lui;
g)inainteaza, dupa caz, Comisiei Electorale Centrale, comisiilor electorale judetene, a municipiului Bucuresti, ale sectoarelor acestuia, ale municipiilor, oraselor si ale comunelor respective, procesele-verbale cuprinzand rezultatul alegerilor, intampinarile si procesele-verbale primite de la comisiile electorale ale sectiilor de votare.
Celelalte documente si materiale in legatura cu alegerile se predau spre pastrare, pentru alegerile in Marea Adunare Nationala, comitetelor executive ale consiliilor populare ale judetelor sau al municipiului Bucuresti, iar pentru alegerile in comisiile populare, fiecarui comitet sau birou executiv al consiliului popular pentru care au avut loc alegerile.
SECTIUNEA V:Sectiile de votare si comisiile electorale ale sectiilor de votare
Art. 32
Pentru efectuarea alegerilor, teritoriul corespunzator sectoarelor municipiului Bucuresti, municipiilor, oraselor si comunelor se imparte pe sectii de votare, dupa cum urmeaza:
a)in sectoarele municipiului Bucuresti, in municipii, orase si comune cu popualtie de peste 2.000 locuitori se formeaza cate o sectie de votare la 1.500-3.000 locuitori;
b)in comune cu populatie sub 2.000 locuitori se formeaa o singura sectie de votare.
Se pot forma sectii de votare si in satele sau grupele de sate cu populatie pana la 500 locuitori, daca distanta dintre aceste sate si locul sectiei de votare este mai mare de 5 km.
Art. 33
Unitatile militare formeaza sectii de votare separate pentru minimum 50 si maximum 3.000 alegatori.
Art. 34
Pe langa spitale, materinitati, sanatorii, case de invalizi si camine de batrani avand cel putin 50 alegatori se formeaza sectii de votare separate.
Art. 35
Pe langa misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Republicii Socialiste Romania, precum si pe langa agentiile economice din tarile unde nu exista misiuni diplomatice si oficii consulare ale Republicii Socialiste Romania, se formeaza cate o sectie de votare pentru alegatorii membri ai acestor reprezentante si familiile lor, pecum si pentru cetatenii romani aflati temporar, in inters de serviciu sau personal, in tarile respective, in ziua alegerilor.
Pe navele sub pavilion roman, aflate in navigatie in ziua alegerilor, se pot forma sectii de votare, acestea facand parte din circumscriptia electorala a locului unde este inregistrata nava.
Art. 36
Se vor putea forma sectii de votare in statii de cale ferata, in porturi si aeoporturi, pentru alegatorii aflati in calatorie in ziua alegerilor.
Art. 37
Alegatorii voteaza in aceeasi sectie de votare pentru alegerile de deputati in Marea Adunare Nationala si in consiliile populare judetene, al municipiului Bucuresti, ale sectoarelor acestuia, ale municipiilor, oraselor si comunelor.
Art. 38
Delimitarea si numerotarea sectiilor de votare se fac, in termen de 20 de zile de la stabilirea date alegerilor, de catre comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti.
Sectiile de votare se vor numerota pe sectoare ale municipiului Bucuresti, pe municipii, orase si comune.
Comitetele executive ale consiliilor populare judenete si al municipiului Bucuresti, in termenul prevazut in alin. 1, aduc la cunostinta alegatorilor delimitarea si numerotarea sectiilor de votare, indicand si locul unde se va efectua votarea.
Art. 39
La fiecare sectie de votare functioneaza o comisie electorala a sectiei de votare.
Comisiile electorale ale sectiilor de votare se formeaza potrivit dispozitiilor art. 29 alin. 2 din prezenta lege.
Art. 40
Comisiile electorale ale sectiilor de votare se compun din 5, 7 sau 9 membri si se confirma, dupa caz, de catre comitetele executive ale consiliilor populare judetene sau al municipiului Bucuresti, cu cel putin 10 zile inainte de ziua alegerilor.
Odata cu confirmarea, pentru fiecare comisie electorala a sectiei de votare se desemneaza un presedinte, un vicepresedinte si un secretar.
Art. 41
Comisiile electorale ale sectiilor de votare au urmatoarele atributii:
a)primesc de la comisiile electorale de circumscriptie listele de alegatori, buletinele de vot pentru alegatorii ce urmeaza sa voteze la sectia de votare si stampila de control;
b)conduc opreatiunile de votare, iau toate masurile de ordine in localul sectiei de votare si in jurul acestuia;
c)fac numararea voturilor si consemneaza rezultatul votului;
d)inainteaza comisiilor electorale de circumscriptie respective procesele-verbale cuprinzand rezultatul alegerilor, impreuna cu intampinarile depuse.
Art. 42
Comisiile electorale ale sectiilor de votare lucreaza in prezenta a judematate plus unu din numarul total al membrilor si iau hotarari cu majoritatea membrilor lor.
SECTIUNEA VI:Candidaturile si propunerea lor
Art. 43
In conformitate cu art. 25 din Cosntitutie, dreptul de a depune candidaturi pentru alegerea deputatilor in Marea Adunare Nationala si in consiliile populare apartine Frontului Unitatii Socialiste, cel mai larg organism politic permanent, revolutionar, democratic, cu caracter reprezentantiv, care constituie cadrul organizatori de unire, sub conducerea Partidului Comunist Roman, a fortelor poitice si sociale ale natiunii noastre socialiste, a tuturor organizatiilor de masa si obstesti, pentru participarea intregului popor la infaptuirea politicii interne si externe a partidului si statului, la conducerea tuturor someniilor de activitate.
Art. 44
Pentru alegerea deputatilor in Marea Adunare Nationala si in consiliile populare se pot propune mai multi candidati pentru fiecare circumscriptie electorala, urmand a fi ales cate un singur deputat pentru fiecare circumscriptie.
Art. 45
Propunerile de candidati se fac pe circumscriptii electorale de catre consiliile Frontului Unitatii Socialiste, in adunari ale alegatorilor organizate in intreprinderi si organizatii economice socialiste, institutii social-culturale, cartiere, sate si unitati militare.
Propunerile de candidati se fac cel mai tarziu cu 20 de zile inainte de ziua alegerilor.
In cazul in care din diferite motive intr-o circumscriptie electorala nu mai ramane valabila nici o candidatura dintre cele depuse se pot propune noi candidaturi, cel mai tarziu cu 10 zile inainte de ziua alegerilor.
Dupa discutare, propunerile se compenseaza in procesul-verbal al adunarii.
Art. 46
Candidatii nu pot fi membri ai comisiilor electorale de circumscriptie sau ai comisiilor electorale ale sectiilor de votare din cuprinsul acelei circumscriptii in care au fost propusi sa candideze.
Art. 47
Procesul-verbal de propunere a candidaturii trebuie sa cuprinda:
a)indicarea organizatiei care a propus candidatura si a adunarii in cadrul careia s-a facut propunerea de candidatura;
b)data si locul adunarii;
c)numarul participantilor la adunare;
d)numele si prenumele membrilor prezidiului adunarii;
e)numele si prenumele, varsta, apartenenta politica, profesia si domiciliul candidatului;
f)indicarea organului puterii de stat si a circumscriptiei electorale pentru care se propune candidatura;
g)semnaturile membrilor prezidiului adunarii.
Procesul-verbal se intocmeste pentru fiecare candidatura in parte si se prezinta la comisia electorala de circumscriptie pentru care s-a propus candidatura, cel mai tarziu cu 20 de zile inainte de ziua alegerilor, respectiv cu 10 zile inainte de ziua alegerilor pentru cazul prevazut in art, 45 alin. 3.
Art. 48
Propunerea de candidatura trebuie sa fie insotita sau urmata de o declaratie de acceptare din partea candidatului in termenul prevazut pentru prezentarea proceselor-verbale de propuneri de candidaturi.
Art. 49
Pentru Marea Adunare Nationala, candidatii nu pot accepta candidatura decat intr-o singura circumscripte electorala.
Pentru consiliile populare din aceeasi categorie, candidatii nu pot accepta candidatura decat intr-o singura circumscriptie electorala.
Art. 50
Un delegat desemnat de prezidiul care a condus adunarea de depunere a candidaturii, precum si candiatii, se vor prezenta personal la comisia electorala de circumscrioptie pentru a inregistra procesul-verbal de propunere a candidaturii, precu si declaratia de accepare a candidaturii.
In cazul in care candidatii nu se vo putea prezenta personal, semnaturile lor pe declaratia de acceptare vor trebui sa fie legalizate de catre comitelele sau birourile executive ale consiliilor populare ori de catre notariatele de stat.
Art. 51
Comisia electorala de circumscriptie, de indata ce primeste procesul-verbal de propunere de candidatura si declaratia de accpetare a candidaturii, examineaza daca sunt indeplinite conditiile cerute de lege, atat in ce priveste persoana candidatului, cat si valabilitatea procesului-verbal de propunere de candidatura si a declaratiei de acceptare a candidaturii.
Art. 52
Comisia electorala de circumscriptie se pronunta in aceeasi zi asupra indeplinirii cerintelor legale cu privire la persoana candidatilor si la valabilitatea procesului-verbal de propunere de candidatura.
Comisia electorala de circumscriptie inregistreaza procesele-verbale de propuneri de candidatura a caror valabilitate a fost constatata.
Art. 53
A doua zi dupa expirarea termenului de prezentare a proceselor-verbale de propuneri de candidatura, comisia electorala de circumscriptie ia masuri ca prin mijloace de publicitate potrivite sa faca cunoscute candidaturile depuse, aratandu-se numele, prenumele, domiciliul, apartenenta politica si profesia candidatului, organizatia care a facut propunerea si adunarea generala in cadrul acre a fost propus.
Art 54
Organizatiile oamenilor muncii si orice cetatean al Republicii Socialiste Romania pot face intimpinari impotriva admiterii sau respingerii oricarei candidaturi in termen de 3 zile de la publicarea candidaturii depuse.
Intampinarile privind admiterea sau respingerea candidaturilor se fac la comisiile electorale de circumscriptie respective, care le rezolva in termen de 24 de ore de la primire; hotararile adoptate se afiseaza de indata la sediul comisiei, incheiandu-se proces-verbal despre aceasta.
Art. 55
Impotriva hotararilor date de catre comisiile electorale de circumscriptie asupra intampinarilor, cat si cu privire la toate operatiunile comisiei electorale de circumscriptie, se pot face, in termen de 3 zile de la data hotararii luate, contestatii, dupa caz, la Comisia Electorala Centrala, la comisia electorala jdueteana, a municipiului Bucuresti, a sectorului acestuia, a municipiului, a orasului sau comunei.
Comisiile electorale care au primit contestatii le rezolva in termen de 24 de ore de la primire si comunica rezultatul in urmatoarele 24 de ore comisiei electorale de circumscriptie, care face de indata modificarile corespunzatoare si le afiseaza.
Art. 56
Dupa expirarea termenului pentru introducerea si solutionarea intampinarilor si contestatiilor, comisia electorala de circumscriptie incheie un proces-verbal, in acre se arata candidaturile ramase definitive.
Art. 57
A doua zi dupa ce candidaturile au ramas defintiive, comisiile electorale de circumsriptie inainteaza un exemplar al proceselor-verbale de ramanere definitiva a candidaturilor, dupa caz, la Comisia Electorala Centrala, la comisia electorala judeteana, a municipiului Bucuresti, a sectorului acestuia, a municipiului, a orasului sau comunei.
Art. 58
Frontul Unitatii Socialiste, toate organizatiile care il compun, precum si toti cetatenii Republicii Socialiste Romania, au libertatea de a populariza in adunari, prin presa, radio, televiziune sau alte mijloace de publicitate, candidatii propusi, dupa ca candidaturile au ramas definitive.
SECTIUNEA VII:Buletinele de vot
Art. 59
Dupa definitivarea candidaturii, Comisia Electorala centrala, comisiile electorale judetene, a municipiului Bucuresti, ale sectorelor acestuia, ale municipiilor, oraselor si ale comunelor asigura imprimarea buletinelor de vot, pe care le distribuie comisiilor electorale de circumscriptie cu cel putin 5 zile inainte de data alegerilor.
Modelul buletinelor de vot este cel stabilit de catre Consiliul de Stat.
Art. 60
Buletinele de vor cuprind toate candidaturile ramase definitive pentru circumscriptia electorala respectiva.
Numele candidatilor sunt imprimate pe buletine, pe baza inregistrarii proceselor-verbale de depunere a candidaturii, in ordinea propusa de Frontul Unitatii Socialiste.
Buletinele de vor poarta mentiunea datei alegerilor.
Ultima pagina a buletinelor de vor ramane nescrisa, fiind rezervata pentru aplicarea stampilei de control a comisiei electorale a sectiei de votare.
Modelul stampilei de control este cel stabilit de catre Consiliul de Stat.
Art. 61
Comisia Emectorala Centrala, comisiile electorale jdueteme, a municipiului Bucuresti, ale sectoarelor acestuia, ale municipiilor, oraselor si comunelor predau comisiilor electorale ale sectiilor de votare, prin comisiile electorale de circumscriptie, numaurl necesar de buletine de vot, cu cel putin 24 de ore inainte de data alegerilor, incheind proces-verbal de predare si primire, in dublu exemplar.
SECTIUNEA VIII:Desfasurarea alegerilor
Art. 63
In localurile destinate pentu votare, comitetele executive ale consiliilor populare municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti, birourile executive ale consiliilor populare orasenesti si comunale amenajeaza camere sau cabine de vot si asigura urnele necesare.
Art. 64
Presedintii comisiilor electorale ale sectiilor de votare iau toate masurile pentru ca alegerile sa decurga in bune conditii.
Art. 65
In ziua alegerilor, presedintii comisiilor electorale ale sectiilor de votare au raspunderea masurilor de mentinerte a ordinii ianuntrul si in jurul localului de vot.
Dispozitiile presedintelui comisiei electorale a sectiei de votare cu privire la mentinerea ordinii sun tobligatorii in tot cursul alegerilor.
Art. 66
In afara de candidati, de membrii comisiilor electorale, de delegatii Frontului Unitatii Socialiste si ai organizatiilor care il compun, precum si de reprezentantii presei, radioului, televiziunii si cinematografiei, cu imputernicire speciala, nimeni nu poate ramane in localul de vot decat timpul necesar pentru votare.
Imputernicirile prevazute la alin. 1 se dau de catre Comisia Electorala Centrala sau de catre comisiiel electorale judetene si a municipiului Bucuresti.
Art. 68
In ziua alegerilor, la ora 6 dimineaza, presedintele comisiei electorale a sectiei de votare, in prezenta celorlalti membri ai comisiei, verifica urnele si existenta listelor de legatori, dupa care incheie si sigileaza urnele, aplicand stampila de control a comisiei electorale a sectiei de votare si invita pe alegatori sa voteze.
Art. 69
Fiecare alegator se prezinta personal pentru a rpimi buletinul de vot care i se inmaneaza de secretarul sau alt membru al comisiei, pe baza buletinului de identitate sau a oricarei alte dovezi prin care se poate stabili identitatea alegatorului, dupa ce se constata ca este trecut in lista de alegatori sau prezinta adeverinta privind exercitarea dreptului de a alege.
Despre prezentarea fiecarui alegator se face mentiune in lista de alegatori.
Art. 70
Alegatorul care prezinta adeverinta privind exercitarea dreptului de a alege prevazuta in art. 23 este isncris intr-o lista de alegatori in momentul prezentarii la vot. Adeverinta privind exercitarea dreptului de a alege se retine de catre comisia electorala a sectiei de votare.
Art. 71
Alegatorul voteaza in camera sau cabina de vot, El lasa nesters pe buletinul de vot numele candidatului pe care-l voteaza si sterge numele candidatilor pe care nu-i voteaza.
In cazul in care alegatorul lasa nesterse numele tuturor candidatilor inscrisi pe buletin, se considera vor "pentru" acela dintre candisdati in favoarea caruia a votat cel mai mare numar de alegatori din circumscriptie.
Art. 72
Prezenta oricarei persoane - in afara celei care voteaza - in camera de votare sau in cabinele de vot este interzisa.
A;egatorul care, din cauza unui defect fizic sau dintr-un alt motiv a carui temeinicie este constatata de peseintele comisiei electorale a sectiei de votare, nu poate sa voteze singur, are dreptul de a chema, in scopul de a-l ajuta, in cabina sau camera de votare, pe oricare alt alegator.
Art. 73
Alegatorul impatureste buletinul de vot cu stampila de control in afara si il introduce in urna de vot.
Art. 74
Pentru alegatorii netransportabili din cauza de boala sau invaliditate, la cererea celor aflati in aceasta situatie sau la cererea organelor de conducere ale institutiilor sanitare sau de ocrotiri sociale in care cei netransportabili se afla internati, presedintele comisiei electorale a sectiei de votare desemneaza, din cadrul comisiei, un numar de membri care se deplaseaza cu o urna speciala si cu materialul necesar votarii la locul unde se afla alegatorul, pentru a se efectua votarea.
Art. 75
Candidatii, membrii comisiei electorale a sectiei de votare si oricare alegator au dreptul sa conteste identitatea oricarei persoane care se prezinta la vot. In acest caz, identitatea se stabileste de catre presedintele comisiei electorale a sectiei de votare.
Daca contestaia este intemeiara opreste de la votare pe alegatorul a carui identitate a fost contestata si consemneaza acest fapt intr-un proces verbal.
SECTIUNEA IX:Stabilirea rezultatelor alegerilor
Art. 77
Dupa ce preseidntele comisiei electorale a sectiei de votare declara votarea inchisa, comisia anuleaza buletinele de vot neintrebuintate, deschide urnele, procedeaza la numararea voturilor pentru fiecare circumscriptie electorala, confrunta numarul buletinelor de vot cu numarul persoanelor acre s-au prezentat la vot conform listei de alegatori si consemneaza rzultatul votarii in procese-verbale.
Procesele-verbale se incheie in dublu exemplar pentru fiecare circumscriptie electorala si se semneaza de catre membrii comisiei electorale a sectiei de votare sau cel putin de catre presedinte si secretar.
La numararea voturilor au dreptul sa asiste candidatii, delegatii Frontului Unitatii Socialiste, precum si reprezentantii presei, radioului, televiziunii si cinematografiei, cu imputernicire speciala.
Art. 78
Presedintele comisiei electorale a sectiei de votare citeste cu glas tare, la deschiderea fiecarui buletin, numele candidatului votat. Daca au fost mai multi candidati pe acelasi buletin si au ramas nesterse numele tuturor candidatilor, buletinele respective se vor numara distinct si se vor trece reparat in procesul-verbal ce se comunica comisiei electorale a circumscriptiei.
Art. 79
Votul este nul cand au fost utilizate buletinele de vot ce nu sunt de modelul stabilit sau cand buletinul de vot prezentat de alegator nu poarta stampila de control a comisiei electorale a sectiei de votare.
Art. 80
Cand valabilitatea unui vot este indoielnica, presedintele supune cazul comisiei electrice a sectiei de votare, consemnand rezultatul in procesul-verbal ce se incheie.
Art. 81
In tot cursul operatiunilor de votare si de numarare a voturilor, cei prezenti pot face intampinare cu privire la aceste operatiuni.
Intampinarea se face in scris si se prezinta presedintelui comisiei electorale a sectiei de votare, care elibereaza o dovada de primire.
Intampinarea poate fi facuta si verbal in fata presedintelui, care incheie despre aceasta un proces-verbal cuprinzand continutul intampinarii; procesul-verbal este semnat de catre preseinte, secretar si de cel se face intampinarea.
Art. 82
Procesele-verbale ale comisiei electorale a sectiei de votare, incotmite pentru fiecare circumscriptie electorala, trebuie sa cuprinsa:
a)ora incepereii si terminarii operatiunilor de votare;
b)numarul total al alegatorilor inscrisi in listele de alegatori;
c)numarul voturilor exprimate;
d)numarul total al buletinelor de vot pe care nu a fost sters numele nici unui candidat;
e)numarul total al voturilor "contra" exprimate prin stergerea numelui tuturor candidatilor inscrisi pe acelasi buletin;
f)numarul voturilor "pentru"obtinute de fiecare candidat in parte, exprimate prin lasarea nester a numelui candidatului respectiv si stergerea numelui celorlalti candidati inscrisi pe acelasi buletin;
g)numarul voturilor "contra" exprimate prin stergerea numelui fiecarui candidat in parte;
h)numarul voturilor nule;
i)numarul buletinelor de vot neintrebuintate;
j)o scurta expunere a intampinarilor primite de comisia electorala a sectiei de votare si hotararile luate.
SECTIUNEA X:Centralizarea si constatarea rezultatelor alegerilor
Art. 83
Dupa incheierea operatiunilor de numarare a voturilor si semnarea proceselor-verbale prevazute la art. 82, presedintele comisiei electorale a sectiei de votare aduce la cunostinta celor de fata rezultatul numararii voturilor pentru fiecare circumscriptie electorala si inainteaza, de inadata, in plic inchis si sigilat, comisiei electorale a circumscriptiei respective, un exemplar al procesului-verbal incheiat pentru acea circumscriptie electorala.
Art. 84
Buletinele de vot intrebuintate pentru votare, precum si cele neintrebuintate, stampila de control, impreuna cu al doilea exemplar ai procesului-verbal si cu intregul dosar al alegerilor, se predau spre pastrare comitetelor executive ale consiliilor populare ale sectoarelor municipiului Bucuresti, ale municipiilor, birourilor executive ale consiliilor populare ale oraselor si comunelor.
Aceste buletine sunt pastrate pana la primirea dispozitiilor Consiliului de Stat.
Art. 85
Dupa primirea proceselor-verbale cu rezultatul numararii voturilor de la toate comisiile electorale ale sectiilor de votare si dupa solutionarea intampinarilor primite, comisia electorala de circumscriptie procedeaza la totalizarea si stabilirea rezultatelor alegerilor din circumscripta electorala respectiva.
In acest scop, comisia electorala de circumscriptie totalizeaza, pe intreaga circumscriptie, se parat pentru fiecare candidat in parte, numarul de voturi "pentru" si numarul de voturi "contra".
Totodata, totalizeaza numarul buletinelor cuprinzand mai multi candidati, pe care au ramas nesterse numele tuturor candidatilor si procedeaza, potrivit art. 72 alin. 2, la atribuirea acestor voturi aceluia dintre candidati in favoarea caruia a votat cel mai mare numar de alegatori.
La lucrarile efectuate de comisia electorala de circumscriptie au dreptul sa asiste persoanele prevazute de art. 77 alin. 3.
Art. 86
Alegerile dintr-o circumscriptie electorala sunt valabile daca din numarul total de alegatori au luat parte la vot cel putin jumatate plus unu. Este declarat ales candidatul care a intrunit cel putin jumatate plus unu din totalul voturilor exprimate in circumscriptia electorala respectiva.
Art. 87
Daca au fost mai multe de doi candidati pentru aceeasi circumscriptie electorala si daca nici unul dintre ei nu a intrunit cel putin jumatate plus unu din totalul voturilor exprimate, comisia electorala a circumscriptiei declara balotaj intre cei doi candidati care au intrunit cel mai mare numar de voturi, stabilindu-se noi alegeri.
Comisia electorala de circumscriptie incunostinteaza despre aceasta, dupa caz, Comisia Electorala Centrala, comisia electorala judeteana, a municipiului Bucuresti, a sectorului acestuia, a municipiului, orasului sau a comunei.
Art. 88
Daca din numarul total al alegatorilor dintr-o circumscriptie electorala au votat un numar mai mic de jumatate plus unu, comisia electorala de circumsncriptie face mentiune despre aceasta in procesul-verbal pe care il incheie, sesizand de indata, dupa caz, Comisia Electorala Centrala, comisia electorala judeteana, a municipiului bucuresti, a sectorului acestuia, a municipiului, orasului sau comunei, stabilindu-se noi alegeri.
Art. 89
Noile alegeri prevazute in art 87 si 88 au loc, de drept, la 2 saptamani de la data alegerilor precedente, folosindu-se aceleasi liste de alegatori.
Art. 90
Comisia electorala de circumscriptie incheie un proces-verbal privind toate operatiunile alegerilor, centralizarea voturilor si constatarea rezultatului alegerilor.
Procesul-verbal trebuie sa cuprinda:
a)numarul alegatorilor din circumscriptia electorala respectiva, potrivit listelor de alegatori;
b)numarul voturilor exprimate;
c)numarul total al voturilor exprimate "pentru" candidati;
d)numarul total al buletinelor de vot, pe care nu a fost sters numele nici unui candidat;
e)numarul total al voturilor "contra" exprimate prin stergerea numelui tuturor candidatilor inscrisi pe acelasi buletin;
f)numarul voturilor nule;
g)numarul voturilor "pentru:obtinute de fiecare candidat in parte, exprimate prin lasarea nesters a numelui candidatului respectiv si stergerea numelui celorlati candidati inscrisi pe acelasi buletin;
h)numarul voturilor "contra", exprimate prin stergerea numelui fiecarui candidat in parte;
i)numele candidatului in favoarea caruia a votat cel mai mare numar de alagatori si totalul numarului de voturi "pentru " obtinute de acesta in urma aplicarii prevederilor art. 71 alin. 2;
j)numarul buletinelor de vot neintrebuintate;
k)scurta expunere a intampinarilor primite, precum si hotararile luate de comisia electorala de circumscriptie;
l)stabilirea rezultatului alegerilor pe circumscriptie, a candidatului ales si a candidatilor nealesi.
Art. 91
Presedintele comisiei electorale de circumscriptie elibereaza candidatuluii ales certificatul doveditor al alegerii ca deputat.
Fiecare comisie electorala de circumscriptie inainteaza, dupa caz, Comisiei Electorale Centrale, comisiei electorale judetene, a municipiului Bucuresti, a sectorului acestuia, a municipiului, a orasului sau comunei, procesul-verbal prevazut in art. 90 impreuna cu intampinarile prevazute de art. 81, formand un odsar incheiat, sigilat si semnat de membrii comisiei electorale sau cel putin de presedinte si secretar. Odata cu acestea inainteaza si procesele-verbale primite de la comisiile electorale ale sectiilor de votare.
Art. 92
Comisia Electorala Centrala, comisiile electorale judetene, a municipiului Bucuresti, ale sectoarelor acestuia, ale municipiilor, oraselor si comunelor, rezolva intampinarile depuse, dupa care incheie cate un proces-verbal cu privire la rezultatele alegerilor, care trebuie sa cuprinda:
a)numarul total al alegatorilor pentru Marea Adunare Nationala, respectiv pentru consiliul popular judetean, al municipiului Bucuresti, al sectorului acestuia, al municipiului, orasului sau comunei, potrivit listelor de alegatori;
b)numarul total al voturilor exprimate;
c)numarul total al voturilor exprimate "pentru" candidati;
d)numarul total al voturilor "contra" exprimate prin stergerea numelui tuturor candidatilor;
e)numarul voturilor nule;
f)numele deputatilor alesi, numarul voturilor "pentru" si numarul voturilor "contra" obtinute de fiecare in parte.
Proesul-verbal se semneaza de catre membrii comisiei sau cel putin de catre presedintele si secretarul comisiei electorale.
Art. 93
Comisia Electorala Centrala inainteaza Marii Adunari Nationale procesul-verbal prevazut in art. 92, spre a fi predat Comisiei de validare a Marii Adunari Nationale nou aleasa.
Comisiile electorale judetene, a municipiului Bucuresti, ale sectoarelor acestuia, ale municipiilor, oraselor si comunelor inainteaza comitetelor, respectiv birourilor executive ale consiliilor populare din unitatile administrativ-teritoriale in care au fost constituite, procesele-verbale prevazute in art. 92, spre a fi predate comisiilor de validare ale consiliilor populare nou alese.
Odata cu aceste procese-verbale se inainteaza si dosarele comisiilor electorale de circumscriptie si ale comisiilor electorale ale sectiilor de votare cuprinzand procesele-verbale si intampinarile primite de aceste comisii.
Art. 94
Centralizarea rezultatelor alegerilor pentru Marea Adunare Nationala se face de catre Comisia Electorala Centrala, iar pentru consiliile populare, de catre Consiliul de Stat.
Comunicatele referitoare la rezultatul alegerilor generale se intocmesc de catre Comisia Electorala Centrala pentru Marea Adunare Nationala si de catre Consiliul de Stat pentru consiliile populare si se publica in Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania.