Secţiunea 5 - Exprimarea consimţământului de a deveni parte la tratat - Legea 590/2003 privind tratatele

M.Of. 23

În vigoare
Versiune de la: 12 Ianuarie 2004
SECŢIUNEA 5:Exprimarea consimţământului de a deveni parte la tratat
Art. 18
(1)Exprimarea consimţământului de a deveni parte la tratat se face, după caz, prin ratificare, aprobare, aderare sau acceptare.
(2)În mod excepţional, în cazurile prevăzute la art. 26 alin. (1), exprimarea consimţământului de a deveni parte la tratat se poate face prin semnarea tratatului respectiv.
Art. 19
(1)Se supun Parlamentului spre ratificare prin lege următoarele categorii de tratate:
a)tratatele la nivel de stat, oricare ar fi domeniul de reglementare al acestora;
b)tratatele la nivel guvernamental care se referă la cooperarea politică sau care implică angajamente cu caracter politic;
c)tratatele la nivel guvernamental care se referă la cooperarea cu caracter militar;
d)tratatele la nivel guvernamental care se referă la teritoriul de stat, inclusiv regimul juridic al frontierei de stat, precum şi la zonele asupra cărora România exercită drepturi suverane şi jurisdicţie;
e)tratatele la nivel guvernamental care se referă la statutul persoanelor, drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului;
f)tratatele la nivel guvernamental care se referă la participarea în calitate de membru la organizaţii internaţionale interguvernamentale;
g)tratatele la nivel guvernamental care se referă la asumarea unui angajament financiar care ar impune sarcini suplimentare la bugetul de stat;
h)tratatele la nivel guvernamental ale căror dispoziţii fac necesară, pentru aplicare, adoptarea unor noi dispoziţii normative având forţă juridică de lege ori a unor legi noi sau amendarea legilor în vigoare şi cele care prevăd în mod expres cerinţa ratificării lor.
(2)Tratatele prevăzute la alin. (1) nu se ratifică prin ordonanţe ale Guvernului.
(3)În situaţii extraordinare, tratatele prevăzute la alin. (1) lit. b) - h), a căror reglementare nu poate fi amânată, vor putea fi ratificate prin ordonanţe de urgenţă ale Guvernului, sub condiţia justificării temeinice a urgenţei ratificării.
Art. 20
Tratatele semnate la nivel guvernamental care nu intră sub incidenţa prevederilor art. 19, precum şi tratatele semnate la nivel departamental sunt supuse Guvernului spre aprobare prin hotărâre.
Art. 21
(1)Tratatele multilaterale care nu au fost semnate în numele României sau la nivel guvernamental, la care România sau Guvernul României urmează să devină parte şi care intră sub incidenţa prevederilor art. 19 alin. (1), sunt supuse Parlamentului spre aderare sau acceptare prin lege, dacă prevăd expres această modalitate de exprimare a consimţământului de a deveni parte la ele.
(2)În situaţii extraordinare, dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 19 alin. (3), tratatele multilaterale prevăzute la alin. (1) pot fi supuse aderării sau acceptării prin ordonanţă de urgenţă a Guvernului.
(3)Tratatele prevăzute la alin. (1) care nu intră sub incidenţa prevederilor art. 19 alin. (1) sunt supuse Guvernului, spre aderare sau acceptare, prin hotărâre.
Art. 22
(1)Tratatele se ratifică, se aprobă, se acceptă sau se aderă la ele prin lege ori se aprobă, se acceptă sau se aderă la acestea prin hotărâre a Guvernului, după caz.
(2)În cazul excepţional prevăzut la art. 19 alin. (3) şi la art. 21 alin. (2) se elaborează o ordonanţă de urgenţă de ratificare, aderare sau acceptare, care va fi supusă aprobării Parlamentului prin lege.
(3)Titlul actului normativ va conţine menţiunea ratificării, aprobării, aderării sau acceptării tratatului, titlul complet al tratatului şi celelalte elemente de identificare.
(4)Actul normativ de ratificare, aprobare, aderare sau acceptare conţine, de regulă, un articol unic care prevede menţiunea "se ratifică ... ", "se aprobă ... ", "se aderă la ... ", "se acceptă ... ", urmată de titlul complet al tratatului, însoţit de celelalte elemente de identificare, după cum urmează:
a)în cazul tratatelor bilaterale - data şi locul semnării;
b)în cazul tratatelor multilaterale supuse ratificării sau aprobării - data şi locul adoptării şi/sau deschiderii spre semnare, aceste elemente de identificare fiind însoţite de menţionarea datei intrării în vigoare a tratatului, dacă este cazul, precum şi a datei şi locului semnării de către partea română;
c)în cazul tratatelor multilaterale supuse aderării sau acceptării - data şi locul adoptării şi/sau deschiderii spre semnare, aceste elemente de identificare fiind însoţite de menţionarea datei intrării în vigoare a tratatului, dacă este cazul.
(5)Actul normativ de ratificare, aprobare, aderare sau acceptare a unui tratat multilateral poate cuprinde şi unul sau mai multe articole conţinând rezerve şi/sau declaraţii ale părţii române, care se fac cu respectarea strictă a prevederilor tratatului.
(6)În cazul acelor tratate ale căror dispoziţii implică modificarea sau completarea unuia sau mai multor acte normative în vigoare, actul normativ de ratificare, aprobare, aderare sau acceptare va include prevederi exprese, cu trimiteri clare, prin care se modifică sau se completează dispoziţiile actelor normative respective, pentru asigurarea concordanţei cadrului legislativ intern cu prevederile tratatului.
(7)În cazul tratatelor ale căror prevederi implică adoptarea de dispoziţii normative de drept intern pentru aplicarea prevederilor lor, actul normativ de ratificare, aprobare, aderare sau acceptare va include norme detaliate de natură să permită aplicarea tratatului, fără ca prin aceste norme să se poată aduce atingere regimului juridic stabilit prin tratat sau textului tratatului.
(8)În cazul în care pentru aplicarea prevederilor tratatelor prevăzute la alin. (7) este suficientă adoptarea de acte normative cu forţă juridică inferioară actului normativ de ratificare, aprobare, aderare sau acceptare, actul normativ respectiv va fi adoptat imediat după adoptarea actului normativ de ratificare, aprobare, aderare sau acceptare.
(9)Normele de natură să permită aplicarea tratatului la care se referă alin. (6)-(8) intră în vigoare la data intrării în vigoare a tratatului sau după această dată, în termenul prevăzut de acestea.
(10)Prevederile alin. (6)-(9) nu aduc atingere posibilităţii adoptării unor dispoziţii normative de drept intern pentru aplicarea prevederilor unui tratat, ulterior intrării în vigoare a acestuia, în cazul în care acest lucru se va dovedi necesar.
(11)Prevederile alin. (6)-(9) nu se aplică în cazul tratatelor ale căror dispoziţii implică adoptarea unor legi organice pentru aplicarea lor.
(12)Proiectul de act normativ de ratificare, aprobare, aderare sau acceptare se iniţiază şi se avizează în conformitate cu procedura prevăzută la art. 3, respectiv art. 4 şi 6, care se adaptează corespunzător, Ministerul Justiţiei fiind ultimul în ordinea avizatorilor, şi se adoptă în conformitate cu normele procedurale în vigoare, în funcţie de tipul actului normativ.
(13)În cazul în care, datorită conexiunii dintre ele, două sau mai multe tratate se ratifică, se aprobă, se aderă la acestea sau se acceptă prin acelaşi act normativ, măsura ratificării, aprobării, aderării sau acceptării se va exprima, pentru fiecare tratat, printr-un articol distinct.
Art. 23
(1)Expunerea de motive care însoţeşte proiectul de lege de ratificare, aderare sau acceptare, respectiv nota de fundamentare care însoţeşte proiectul hotărârii Guvernului de aprobare, aderare sau acceptare ori proiectul ordonanţei de urgenţă a Guvernului de ratificare, aderare sau acceptare va cuprinde următoarele:
a)necesitatea încheierii tratatului pentru partea română;
b)finalitatea încheierii tratatului pentru partea română;
c)istoricul negocierilor;
d)în cazul tratatelor bilaterale semnate, supuse ratificării sau aprobării - data şi locul semnării, menţionarea persoanei semnatarului din partea română;
e)în cazul tratatelor multilaterale semnate de partea română, supuse ratificării sau aprobării - data şi locul adoptării şi/sau deschiderii spre semnare, data şi locul semnării de către partea română, cu menţionarea persoanei semnatarului, data intrării în vigoare, dacă este cazul;
f)în cazul tratatelor multilaterale supuse spre aderare sau acceptare - data şi locul adoptării şi/sau deschiderii spre semnare, data intrării în vigoare, dacă este cazul;
g)prezentarea prevederilor relevante ale tratatului din perspectiva intereselor părţii române, a implicaţiilor pe care le are tratatul asupra obligaţiilor juridice şi altor angajamente internaţionale asumate anterior de partea română, respectiv asupra legislaţiei interne, inclusiv din perspectiva compatibilităţii cu dreptul comunitar, precum şi a măsurilor de adaptare necesare;
h)prezentarea prevederilor prin care se urmăreşte asigurarea concordanţei cadrului legislativ intern cu prevederile tratatului la care se referă alin. (6) şi (7) ale art. 22;
i)prezentarea şi motivarea rezervelor sau declaraţiilor la tratat, dacă este cazul, cuprinse în proiectul de act normativ de ratificare, aprobare, aderare sau acceptare;
j)în cazul excepţional prevăzut la art. 19 alin. (3) şi la art. 21 alin. (2), justificarea temeinică a urgenţei ratificării, aderării sau acceptării, prin ordonanţă de urgenţă a Guvernului, menţionarea interesului public afectat în lipsa ratificării, aderării sau acceptării, precum şi a obţinerii aprobării exprese a Preşedintelui României.
(2)În cazul tratatelor semnate la nivel de stat, la expunerea de motive a proiectului legii de ratificare se anexează, în copie, memorandumul pentru aprobarea semnării.
Art. 24
(1)După adoptare, actul normativ de ratificare, aprobare, aderare sau acceptare se publică, fără plată, în Monitorul Oficial al României, Partea I, însoţit de textul în limba română al tratatului.
(2)În cazuri temeinic justificate, Parlamentul şi, respectiv, Guvernul pot hotărî ca textele anumitor tratate să nu fie publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, acestea urmând să fie comunicate tuturor instituţiilor interesate.