Art. 20. - Numărul inspecţiilor efectuate trebuie să asigure o examinare planificată şi sistematică a sistemelor tehnice, organizaţionale sau manageriale utilizate în cadrul amplasamentului, complexitatea acestuia şi cantităţile de substanţe existente, astfel încât să se asigure în special că: - Legea 59/2016 privind controlul asupra pericolelor de accident major în care sunt implicate substanţe periculoase

M.Of. 290

În vigoare
Versiune de la: 1 Decembrie 2018
Art. 20
(1)Autorităţile competente cu atribuţii de inspecţie, respectiv CJGNM şi ISUJ organizează un sistem de inspecţii adaptat tipului de amplasament în cauză, indiferent de primirea raportului de securitate sau a oricărei altei documentaţii înaintate de operator.
(2)Numărul inspecţiilor efectuate trebuie să asigure o examinare planificată şi sistematică a sistemelor tehnice, organizaţionale sau manageriale utilizate în cadrul amplasamentului, complexitatea acestuia şi cantităţile de substanţe existente, astfel încât să se asigure în special că:
a)operatorul poate demonstra că a luat măsuri adecvate, în legătură cu diversele activităţi din cadrul amplasamentului, pentru a preveni accidentele majore;
b)operatorul poate demonstra că a asigurat mijloacele adecvate pentru limitarea consecinţelor accidentelor majore, în interiorul amplasamentului şi în afara acestuia;
c)datele şi informaţiile cuprinse în raportul de securitate sau în orice alt document înaintat reflectă în mod corespunzător condiţiile din cadrul amplasamentului;
d)informaţiile sunt puse la dispoziţia publicului potrivit prevederilor art. 14.
(3)CJGNM şi ISUJ elaborează anual un plan comun de inspecţii pentru amplasamentele încadrate sub incidenţa prevederilor prezentei legi. Planul este revizuit periodic şi, dacă este cazul, actualizat.
(4)Fiecare plan de inspecţii include următoarele elemente:
a)o evaluare generală a problemelor de securitate relevante;
b)zona geografică acoperită de planul de inspecţii;
c)o listă a amplasamentelor incluse în plan;
d)o listă a grupurilor de amplasamente, cu posibile efecte domino, conform dispoziţiilor art. 9;
e)o listă a amplasamentelor, în cazul în care anumite surse externe de risc sau de pericol ar putea creşte riscul ori consecinţele unui accident major;
f)procedurile pentru inspecţiile planificate, inclusiv programele pentru astfel de inspecţii în conformitate cu prevederile alin. (3);
g)procedurile aplicabile inspecţiilor excepţionale în conformitate cu prevederile alin. (7);
h)dispoziţii privind cooperarea între diferitele autorităţi cu atribuţii de inspecţie.
(5)Pe baza planurilor de inspecţie prevăzute la alin. (3), autorităţile competente prevăzute la alin. (1) întocmesc în mod sistematic programe de inspecţii planificate pentru toate amplasamentele, inclusiv frecvenţa vizitelor la faţa locului pentru diversele tipuri de amplasamente. Perioada dintre două vizite consecutive la faţa locului nu depăşeşte un an pentru amplasamentele de nivel superior şi 3 ani pentru amplasamentele de nivel inferior, cu excepţia cazului în care autoritatea competentă a întocmit un program de inspecţie bazat pe o evaluare sistematică a pericolelor de accidente majore în cadrul amplasamentelor vizate.
(6)Pentru stabilirea frecvenţei inspecţiilor se realizează o evaluare sistematică a pericolelor din amplasamentele în cauză care se bazează, cel puţin, pe următoarele criterii:
a)impactul potenţial al amplasamentelor în cauză asupra sănătăţii umane şi a mediului;
b)măsura în care cerinţele prezentei legi au fost respectate;
c)numărul de incidente/accidente înregistrate anterior pe amplasament. Dacă este cazul, se iau în considerare constatările relevante ale inspecţiilor efectuate în temeiul altor acte normative în vigoare.
(7)Pentru investigarea sesizărilor privind deficienţele grave, a accidentelor grave şi evenimentelor la limita de producere a unui accident, a incidentelor sau cazurilor de neconformitate, se desfăşoară inspecţii neplanificate de către autorităţile prevăzute la alin. (1), cât mai curând posibil de la data primirii acestor informaţii.
(8)În termen de cel mult 4 luni de la data realizării fiecărei inspecţii, autorităţile competente prevăzute la alin. (1) comunică operatorului concluziile inspecţiei, precum şi toate acţiunile necesare identificate, dacă acestea nu au fost dispuse până la această dată.
(9)După primirea comunicării concluziilor inspecţiei, pentru fiecare acţiune prevăzută, operatorul, de comun acord cu autorităţile competente prevăzute la alin. (1), stabileşte un calendar pentru punerea în practică a tuturor acestor acţiuni identificate şi notifică acestora realizarea fiecărei acţiuni.
(10)Dacă în cadrul realizării unei inspecţii se identifică un caz important de neconformitate cu dispoziţiile prezentei legi, se efectuează o inspecţie suplimentară, în termen de maximum 6 luni.
(11)În situaţia în care este posibil, inspecţiile se coordonează şi se combină cu alte inspecţii efectuate în temeiul altor acte normative în vigoare, acolo unde este cazul.
(12)Autorităţile competente prevăzute la art. 6 furnizează informaţii privind mecanismele şi instrumentele necesare schimbului de experienţă şi pentru consolidarea cunoştinţelor şi participă la astfel de mecanisme la nivelul Uniunii Europene.
(13)Operatorii au obligaţia să furnizeze autorităţilor competente prevăzute la alin. (1) întreaga asistenţă necesară pentru efectuarea inspecţiei şi obţinerea oricărei informaţii necesare, în special pentru a permite acestora o evaluare completă a posibilităţii producerii unui accident major şi determinarea măsurii în care este posibil să crească probabilitatea producerii unor accidente majore sau al agravării acestora, pregătirea unui plan de urgenţă externă şi luarea în considerare a substanţelor care, datorită caracteristicilor lor fizice, condiţiilor speciale sau localizării lor, ar putea impune atenţie suplimentară, în scopul respectării prevederilor prezentei legi.
(14)Modul de planificare, organizare, pregătire şi desfăşurare a inspecţiilor pe amplasamentele care se supun prevederilor prezentei legi se aprobă prin ordin comun al ministrului mediului, apelor şi pădurilor şi al ministrului afacerilor interne.