Secţiunea 2 - Dispoziţii privind participarea la procesul de luare a deciziilor - Legea 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică - Republicată
M.Of. 749
În vigoare Versiune de la: 2 Martie 2022
SECŢIUNEA 2:Dispoziţii privind participarea la procesul de luare a deciziilor
Art. 8
(1)Participarea persoanelor interesate la lucrările şedinţelor publice se va face în următoarele condiţii:
a)anunţul privind şedinţa publică se afişează la sediul autorităţii publice, inserat în site-ul propriu şi se transmite către mass-media, cu cel puţin 3 zile înainte de desfăşurare;
b)acest anunţ trebuie adus la cunoştinţa cetăţenilor şi a asociaţiilor legal constituite care au prezentat sugestii şi propuneri în scris, cu valoare de recomandare, referitoare la unul dintre domeniile de interes public care urmează să fie abordat în şedinţă publică;
c)anunţul va conţine data, ora şi locul de desfăşurare a şedinţei publice, precum şi ordinea de zi.
(2)Difuzarea anunţului şi invitarea specială a unor persoane la şedinţa publică sunt în sarcina responsabilului desemnat pentru relaţia cu societatea civilă.
(3)Participarea persoanelor interesate la şedinţele publice se va face în limita locurilor disponibile în sala de şedinţe, în ordinea de precădere dată de interesul asociaţiilor legal constituite în raport cu subiectul şedinţei publice, stabilită de persoana care prezidează şedinţa publică.
(4)Ordinea de precădere nu poate limita accesul mass-mediei la şedinţele publice.
Art. 9
Persoana care prezidează şedinţa publică oferă invitaţilor şi persoanelor care participă din proprie iniţiativă posibilitatea de a se exprima cu privire la problemele aflate pe ordinea de zi.
Art. 10
(1)Adoptarea deciziilor administrative ţine de competenţa exclusivă a autorităţilor publice.
(2)Punctele de vedere exprimate în cadrul şedinţelor publice de persoanele menţionate la art. 9 au valoare de recomandare.
Art. 11
Minuta şedinţei publice, incluzând şi votul fiecărui membru, cu excepţia cazurilor în care s-a hotărât vot secret, va fi afişată la sediul autorităţii publice în cauză şi publicată în site-ul propriu.
Art. 12
(1)Autorităţile publice prevăzute la art. 4 sunt obligate să elaboreze şi să arhiveze minutele şedinţelor publice. Atunci când se consideră necesar, şedinţele publice pot fi înregistrate.
(2)Înregistrările şedinţelor publice, cu excepţia celor prevăzute la art. 7, vor fi făcute publice, la cerere, în condiţiile Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Autorităţile administraţiei publice prevăzute la art. 4 sunt obligate să justifice în scris nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris de cetăţeni şi asociaţiile legal constituite ale acestora.
Art. 13
(1)Autorităţile publice prevăzute la art. 4 sunt obligate să întocmească şi să facă public un raport anual privind transparenţa decizională, care va cuprinde cel puţin următoarele elemente:
a)numărul total al recomandărilor primite;
b)numărul total al recomandărilor incluse în proiectele de acte normative şi în conţinutul deciziilor luate;
c)numărul participanţilor la şedinţele publice;
d)numărul dezbaterilor publice organizate pe marginea proiectelor de acte normative;
e)situaţia cazurilor în care autoritatea publică a fost acţionată în justiţie pentru nerespectarea prevederilor prezentei legi;
f)evaluarea proprie a parteneriatului cu cetăţenii şi asociaţiile legal constituite ale acestora;
g)numărul şedinţelor care nu au fost publice şi motivaţia restricţionării accesului.
(2)Raportul anual privind transparenţa decizională va fi făcut public în site-ul propriu, prin afişare la sediul propriu într-un spaţiu accesibil publicului sau prin prezentare în şedinţă publică.