Capitolul v - Supraveghere şi control - Legea 50/2024 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2022/2.065 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale), precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 365/2002 privind comerţul electronic

M.Of. 232

În vigoare
Versiune de la: 19 Martie 2024
CAPITOLUL V:Supraveghere şi control
Art. 26
(1)Controlul respectării dispoziţiilor Regulamentului şi a prezentei legi, precum şi ale actelor normative sau individuale emise de ANCOM în conformitate cu dispoziţiile acestora revine ANCOM, care acţionează prin personalul de specialitate împuternicit în acest scop, denumit în continuare personal de control.
(2)Personalul de control, precum şi atribuţiile acestuia se stabilesc prin decizie a ANCOM.
Art. 27
ANCOM are dreptul să solicite furnizarea informaţiilor conform prevederilor art. 51 alin. (1) lit. a) din Regulament.
Art. 28
(1)În cazuri excepţionale şi doar în baza deciziei ANCOM şi a autorizării judiciare date prin încheiere de către preşedintele Curţii de Apel Bucureşti sau de către un judecător delegat de către acesta, ANCOM poate efectua inspecţii, în exercitarea competenţelor sale de investigare, conform prevederilor art. 51 alin. (1) lit. b) din Regulament, în orice incinte pe care le folosesc furnizorii de servicii intermediare sau persoanele care acţionează în scopuri legate de activitatea comercială, economică, meşteşugărească sau profesională a acestora, atunci când este necesară examinarea sistemului informatic sau obţinerea unor copii ale sistemelor algoritmice utilizate.
(2)Personalul de control al ANCOM, împuternicit prin decizia ANCOM să efectueze o inspecţie conform prevederilor alin. (1), are dreptul:
a)de a intra în orice sediu, pe orice teren şi în orice mijloc de transport al persoanei supuse inspecţiei;
b)de a examina registrele şi alte documente legate de prestarea serviciului în cauză, indiferent de suportul pe care sunt stocate;
c)de a ridica sau de a obţine, în orice format, copii sau extrase din astfel de registre sau alte evidenţe;
d)de a solicita persoanei supuse inspecţiei să ofere acces şi explicaţii cu privire la organizarea, funcţionarea, sistemul informatic în întregul ansamblu şi în detaliu, incluzând, dar fără a se limita la, arhitectura hardware şi software, module, metode, funcţii, algoritmi, baze de date, tipuri de fişiere, metode de comunicaţie, protocoale, cod sursă, documentaţie tehnică, tratarea datelor şi practicile sale comerciale şi să înregistreze sau să documenteze explicaţiile oferite;
e)de a sigila orice incinte utilizate în scopuri legate de activitatea comercială, economică, meşteşugărească sau profesională a persoanei supuse inspecţiei, precum şi registrele sau alte documente, pe perioada şi în măsura în care este necesar pentru inspecţie;
f)de a solicita oricărui reprezentant sau membru al personalului persoanei supuse inspecţiei explicaţii cu privire la faptele sau documentele legate de obiectul şi scopul inspecţiei şi să înregistreze răspunsurile;
g)de a adresa întrebări oricărui astfel de reprezentant sau membru al personalului cu privire la obiectul şi scopul inspecţiei şi să înregistreze răspunsurile.
(3)O copie certificată a deciziei ANCOM şi a autorizaţiei judiciare emise cu respectarea prevederilor alin. (1) se comunică obligatoriu persoanei supuse inspecţiei înainte de începerea acesteia, de către personalul de control al ANCOM împuternicit prin decizia prevăzută la alin. (1), în termen de cel mult 48 de ore de la data primirii de către ANCOM a autorizaţiei judiciare.
(4)Decizia ANCOM prevăzută la alin. (1) poate fi atacată în contencios administrativ la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia contencios administrativ şi fiscal, prin derogare de la art. 7 din Legea nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, fără parcurgerea procedurii prealabile prevăzute şi indică obiectul şi scopul inspecţiei, stabileşte data la care începe şi arată sancţiunile prevăzute la art. 32 alin. (1) pct. 54 şi art. 44 alin. (1) lit. c), precum şi dreptul de a ataca decizia ANCOM în contencios administrativ la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia contencios administrativ şi fiscal, fără parcurgerea procedurii prealabile prevăzute la art. 7 din Legea nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare. Hotărârea Curţii de apel este supusă recursului, care se declară în termen de 5 zile de la comunicare. Instanţele vor soluţiona cauza de urgenţă şi cu precădere.
(5)Cererea de autorizare judiciară prevăzută la alin. (1) se judecă în camera de consiliu, fără citarea părţilor. Judecătorul se pronunţă asupra cererii de autorizare în termen de cel mult 48 de ore de la data înregistrării cererii. Încheierea se motivează şi se comunică ANCOM în termen de cel mult 48 de ore de la pronunţare.
(6)Cererea de autorizare trebuie să cuprindă toate informaţiile de natură să justifice inspecţia, iar judecătorul sesizat este ţinut să verifice dacă cererea este întemeiată.
(7)Oricare ar fi împrejurările, inspecţia se desfăşoară între orele 8.00 şi 18.00 şi trebuie efectuată în prezenţa persoanei la care se efectuează inspecţia sau a reprezentantului său. Inspecţia poate continua şi după ora 18.00 numai cu acordul persoanei la care se efectuează inspecţia sau a reprezentantului său.
(8)Inventarele şi aplicarea sigiliilor se fac conform dispoziţiilor Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările şi completările ulterioare.
(9)Încheierea prevăzută la alin. (1) poate fi atacată cu contestaţie la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în termen de 72 de ore. Pentru ANCOM, termenul în care poate fi atacată încheierea curge de la momentul comunicării acesteia, potrivit prevederilor alin. (4) teza a II-a. În ceea ce priveşte persoana supusă inspecţiei, termenul în care poate fi atacată încheierea curge de la momentul comunicării acesteia, potrivit prevederilor alin. (3). Contestaţia nu este suspensivă de executare.
(10)ANCOM poate stabili, prin decizie, regulile generale de derulare a inspecţiilor de către personalul de control al ANCOM.
(11)Decizia prevăzută la alin. (10) se adoptă cu respectarea procedurii de consultare prevăzute la art. 135 alin. (2)-(4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 29
(1)Personalul de control al ANCOM, împuternicit să efectueze o inspecţie, ia una sau mai multe dintre măsurile prevăzute la art. 28 alin. (2) numai dacă există indicii că pot fi găsite documente sau pot fi obţinute informaţii considerate necesare pentru îndeplinirea misiunii, iar rezultatul acestora se consemnează în procesul-verbal de inspecţie şi inventariere.
(2)Personalul de control al ANCOM, împuternicit să efectueze o inspecţie, poate efectua inspecţii inopinate şi poate solicita orice fel de informaţii sau justificări legate de îndeplinirea misiunii, atât la faţa locului, cât şi la convocarea la sediul ANCOM.
(3)Termenul de convocare la sediul ANCOM se stabileşte în funcţie de complexitatea şi volumul informaţiilor solicitate.
Art. 30
În cazul în care există o opoziţie la desfăşurarea inspecţiei dispuse conform prevederilor art. 28, organele de poliţie acordă sprijin, în condiţiile legii, personalului de control al ANCOM în vederea efectuării inspecţiei, la solicitarea ANCOM.
Art. 31
(1)În vederea aplicării prevederilor art. 18 din Regulament, furnizorul de servicii de găzduire are obligaţia sesizării imediate a organelor de urmărire penală.
(2)În cazul prevăzut la alin. (1), furnizorul de servicii de găzduire are obligaţia de a pune la dispoziţia organelor de urmărire penală toate informaţiile relevante pe care le deţine cu privire la situaţia semnalată.