Art. 45. - În termen de 60 de zile de la publicarea prezentei legi, consiliile judeţene, Consiliul General al Municipiului Bucureşti, precum şi consiliile locale municipale, orăşeneşti şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti vor organiza, în cadrul aparatului propriu, structuri de specialitate pentru îndeplinirea atribuţiilor aflate în responsabilitatea arhitectului-şef, funcţionar public cu funcţie de conducere, şeful compartimentului/structurii de specialitate, cu atribuţii în domeniul urbanismului, amenajării teritoriului şi autorizării executării lucrărilor de construcţii, şi pentru: - Legea 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii - Republicare*)
M.Of. 933
În vigoare Versiune de la: 30 Aprilie 2025
Arată norme de aplicare
Art. 45
(11)Autorităţile administraţiei publice de la nivel judeţean şi de la nivelul municipiilor reşedinţă de judeţ competente au obligaţia de a organiza în cadrul structurilor de specialitate Comisia pentru acord unic, denumită în continuare C.A.U., în vederea obţinerii, contra cost, în condiţiile legii, la cererea solicitantului, a avizelor şi acordurilor necesare autorizării executării lucrărilor de construcţii prin emiterea acordului unic, pe baza documentaţiei pentru autorizarea executării lucrărilor de construire/desfiinţare, însoţită de documentaţiile tehnice de avizare specifice, depuse în format electronic.
(12)Pentru autorităţile administraţiei publice locale, altele decât cele prevăzute la alin. (11), organizarea comisiei pentru acord unic este opţională.
(13)Obţinerea avizelor şi acordurilor se poate realiza fie direct de către solicitant sau împuterniciţii acestora, anterior depunerii documentaţiei tehnice pentru autorizarea construcţiei, fie prin intermediul C.A.U. la cererea solicitantului, potrivit alin. (11).
(14)În situaţia obţinerii avizelor şi acordurilor prin intermediul comisiei pentru acord unic, corespondenţa dintre autorităţile publice competente cu autorizarea construcţiilor şi emitenţii de avize se va realiza prin intermediul portalului http://www.edirect.e-guvernare.ro/.
(15)În situaţia depunerii documentaţiilor prevăzute la alin. (11) exclusiv în format electronic, acestea vor fi semnate cu semnătură electronică calificată sau avansată, definite potrivit prevederilor art. 3 pct. 11 şi 12 din Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE, de către toţi specialiştii prevăzuţi de lege, corespunzător dreptului de practică profesională dobândit de aceştia, documentul având aceeaşi valoare juridică cu cele din format scriptic.
(16)Relaţiile funcţionale, atribuţiile, precum şi asigurarea ritmicităţii funcţionării C.A.U. se stabilesc prin regulamente de organizare şi funcţionare, care se aprobă prin dispoziţie a primarului, respectiv a preşedintelui consiliului judeţean, la propunerea arhitectului-şef sau a persoanei cu responsabilitate în domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului conform legii.
(17)Pe bază de protocoale încheiate între autorităţile administraţiei publice locale şi emitenţii de avize şi acorduri, C.A.U. se compune din:
a)specialişti provenind din structura proprie a aparatului administraţiei publice locale, care asigură şi secretariatul comisiei;
b)reprezentanţii delegaţi ai tuturor societăţilor care administrează şi/sau furnizează utilităţile urbane-avizatori;
c)reprezentanţii împuterniciţi ai serviciilor descentralizate ale administraţiei publice centrale în domeniile prevenirii şi stingerii incendiilor, apărării civile şi protecţiei sănătăţii populaţiei, prevăzute de lege;
d)reprezentanţii altor instituţii emitente de avize şi acorduri relevante, după caz.
(18)Secretariatul C.A.U. organizat în cadrul structurii de specialitate preia documentaţiile şi verifică respectarea condiţiilor din certificatul de urbanism depus de solicitanţi. În situaţia în care documentaţia depusă nu respectă cerinţele urbanistice care să permită continuarea procedurii de avizare-autorizare, returnează solicitantului documentaţia neconformă. În situaţia respectării cerinţelor urbanistice, transmite documentaţiile de avizare, prin intermediul punctului unic de contact http://www.edirect.e-guvernare.ro/ către fiecare reprezentant al avizatorilor prevăzut în certificatul de urbanism. Secretariatul C.A.U. urmăreşte emiterea avizelor în termenele prevăzute de lege, iar în cazul depăşirii acestora, sesizează Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C. pentru aplicarea sancţiunilor conform legii.
(19)C.A.U. are caracter permanent şi îşi desfăşoară activitatea de regulă prin procedură scrisă electronică, prin intermediul punctului unic de contact http://www.edirect.e-guvernare.ro/ şi, în situaţiile în care se impune, prin reuniuni de lucru la sediul primăriei/consiliului judeţean. C.A.U. se întruneşte ori de câte ori este nevoie pentru emiterea acordurilor unice, cu respectarea termenelor legale.
(110)C.A.U. are cel puţin următoarele atribuţii principale:
a)primeşte, prin intermediul secretariatului, documentaţiile tehnice de avizare specifice, depuse în format electronic;
b)analizează documentaţiile în conformitate cu legislaţia specifică în vederea emiterii avizelor/acordurilor;
c)în situaţiile în care emitenţii de avize/acorduri consideră necesare completări sau modificări ale documentaţiei, C.A.U. analizează solicitările în cauză şi modul în care acestea influenţează condiţiile tehnice impuse prin alte avize şi conduc la modificarea soluţiei, comunicând aceste aspecte atât solicitantului, cât şi avizatorilor afectaţi;
d)transmite secretariatului avizele obţinute prin C.A.U. şi propunerea de acord unic în vederea informării solicitantului şi continuării procedurii de autorizare a executării lucrărilor de construire.
(111)În situaţia în care solicitantul optează pentru obţinerea avizelor şi acordurilor prin intermediul C.A.U., taxele şi tarifele pentru emiterea avizelor şi acordurilor cerute prin certificatul de urbanism se suportă de solicitant, cuantumurile taxelor fiind stabilite de emitenţii avizelor şi acordurilor, care se calculează potrivit reglementărilor legale specifice fiecărui domeniu de avizare şi se comunică emitenţilor de autorizaţii de construire/desfiinţare.
(112)După obţinerea avizelor, autoritatea publică emite acordul unic pe baza propunerii C.A.U., în baza căruia se achită taxele aferente avizelor/acordurilor emise şi se continuă procedura de autorizare.
(113)Solicitantul achită la casieria primăriei/consiliului judeţean sau prin intermediul https://www.ghiseul.ro/ghiseul/public taxele pentru avizele şi acordurile solicitate prin certificatul de urbanism în baza dispoziţiilor de plată emise de către secretariatul C.A.U. în ziua depunerii documentelor, chitanţele ataşându-se la cererea pentru obţinerea avizelor şi acordurilor prin intermediul C.A.U. Taxele intră într-un cont colector (sume de mandate) de unde se virează către emitenţii avizelor/acordurilor în maximum 24 de ore de la primire.
(114)În vederea emiterii acordului unic prin intermediul C.A.U., pentru emiterea autorizaţiilor de construire, consiliile judeţene şi locale vor stabili taxe în condiţiile legii.
(115)În cazul plăţilor efectuate prin https://www.ghiseul.ro/ghiseul/public, acestea se vor pune la dispoziţia instituţiei emitente în format electronic.
(3)Structurile de specialitate constituite în cadrul consiliilor judeţene acordă asistenţă tehnică de specialitate, analizează şi avizează cererile depuse pentru emiterea certificatelor de urbanism şi documentaţiile pentru emiterea autorizaţiilor de construire din competenţa de emitere a primarilor comunelor şi oraşelor care nu au constituite încă structuri de specialitate, în condiţiile prevederilor alin. (1) şi (2), precum şi ale art. 4 alin. (1) lit. e), la cererea acestora.
(31)Prin excepţie de la prevederile art. 4 alin. (1) lit. e), preşedinţii consiliilor judeţene pot emite autorizaţii de construire pentru lucrări din aria de competenţă a primarilor comunelor şi oraşelor care încă nu au constituite structurile de specialitate potrivit prevederilor alin. (1), pe termen limitat, la solicitarea acestora.
(6)Pentru constituirea băncii de date, toţi posesorii de reţele tehnico-edilitare, supra- şi subterane, sunt obligaţi să transmită autorităţilor administraţiei publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti planurile cadastrale cuprinzând traseele reţelelor existente pe teritoriul judeţului şi al localităţilor, respectiv al municipiului Bucureşti. Aceste planuri vor fi puse de autorităţile administraţiei publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti la dispoziţia tuturor primăriilor municipiilor, oraşelor şi comunelor, respectiv primăriilor sectoarelor municipiului Bucureşti în a căror rază administrativ-teritorială sunt situate reţelele tehnico-edilitare.
(7)Planurile prevăzute la alin. (6) vor fi transmise autorităţilor administraţiei publice judeţene în termen de 30 de zile de la data recepţiei la terminarea lucrărilor pentru fiecare lucrare de investiţie efectuată în legătură cu infrastructura tehnico-edilitară, în conformitate cu prevederile legale. Pentru infrastructurile/reţelele existente termenul de transmitere este de 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
(1)În termen de 60 de zile de la publicarea prezentei legi, consiliile judeţene, Consiliul General al Municipiului Bucureşti, precum şi consiliile locale municipale, orăşeneşti şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti vor organiza, în cadrul aparatului propriu, structuri de specialitate pentru îndeplinirea atribuţiilor aflate în responsabilitatea arhitectului-şef, funcţionar public cu funcţie de conducere, şeful compartimentului/structurii de specialitate, cu atribuţii în domeniul urbanismului, amenajării teritoriului şi autorizării executării lucrărilor de construcţii, şi pentru:
a)avizarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi urbanism, precum şi eliberarea certificatelor de urbanism;
b)[textul din Art. 45, alin. (1), litera B. din capitolul IV a fost abrogat la 14-feb-2009 de Art. I, punctul 33. din Ordonanta urgenta 214/2008]
c)întocmirea şi eliberarea autorizaţiei de construire/desfiinţare;
d)organizarea şi exercitarea controlului propriu privind disciplina în construcţii.
(11)Autorităţile administraţiei publice de la nivel judeţean şi de la nivelul municipiilor reşedinţă de judeţ competente au obligaţia de a organiza în cadrul structurilor de specialitate Comisia pentru acord unic, denumită în continuare C.A.U., în vederea obţinerii, contra cost, în condiţiile legii, la cererea solicitantului, a avizelor şi acordurilor necesare autorizării executării lucrărilor de construcţii prin emiterea acordului unic, pe baza documentaţiei pentru autorizarea executării lucrărilor de construire/desfiinţare, însoţită de documentaţiile tehnice de avizare specifice, depuse în format electronic.
(12)Pentru autorităţile administraţiei publice locale, altele decât cele prevăzute la alin. (11), organizarea comisiei pentru acord unic este opţională.
(13)Obţinerea avizelor şi acordurilor se poate realiza fie direct de către solicitant sau împuterniciţii acestora, anterior depunerii documentaţiei tehnice pentru autorizarea construcţiei, fie prin intermediul C.A.U. la cererea solicitantului, potrivit alin. (11).
(14)În situaţia obţinerii avizelor şi acordurilor prin intermediul comisiei pentru acord unic, corespondenţa dintre autorităţile publice competente cu autorizarea construcţiilor şi emitenţii de avize se va realiza prin intermediul portalului http://www.edirect.e-guvernare.ro/.
(15)În situaţia depunerii documentaţiilor prevăzute la alin. (11) exclusiv în format electronic, acestea vor fi semnate cu semnătură electronică calificată sau avansată, definite potrivit prevederilor art. 3 pct. 11 şi 12 din Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE, de către toţi specialiştii prevăzuţi de lege, corespunzător dreptului de practică profesională dobândit de aceştia, documentul având aceeaşi valoare juridică cu cele din format scriptic.
(16)Relaţiile funcţionale, atribuţiile, precum şi asigurarea ritmicităţii funcţionării C.A.U. se stabilesc prin regulamente de organizare şi funcţionare, care se aprobă prin dispoziţie a primarului, respectiv a preşedintelui consiliului judeţean, la propunerea arhitectului-şef sau a persoanei cu responsabilitate în domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului conform legii.
(17)Pe bază de protocoale încheiate între autorităţile administraţiei publice locale şi emitenţii de avize şi acorduri, C.A.U. se compune din:
a)specialişti provenind din structura proprie a aparatului administraţiei publice locale, care asigură şi secretariatul comisiei;
b)reprezentanţii delegaţi ai tuturor societăţilor care administrează şi/sau furnizează utilităţile urbane-avizatori;
c)reprezentanţii împuterniciţi ai serviciilor descentralizate ale administraţiei publice centrale în domeniile prevenirii şi stingerii incendiilor, apărării civile şi protecţiei sănătăţii populaţiei, prevăzute de lege;
d)reprezentanţii altor instituţii emitente de avize şi acorduri relevante, după caz.
(18)Secretariatul C.A.U. organizat în cadrul structurii de specialitate preia documentaţiile şi verifică respectarea condiţiilor din certificatul de urbanism depus de solicitanţi. În situaţia în care documentaţia depusă nu respectă cerinţele urbanistice care să permită continuarea procedurii de avizare-autorizare, returnează solicitantului documentaţia neconformă. În situaţia respectării cerinţelor urbanistice, transmite documentaţiile de avizare, prin intermediul punctului unic de contact http://www.edirect.e-guvernare.ro/ către fiecare reprezentant al avizatorilor prevăzut în certificatul de urbanism. Secretariatul C.A.U. urmăreşte emiterea avizelor în termenele prevăzute de lege, iar în cazul depăşirii acestora, sesizează Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C. pentru aplicarea sancţiunilor conform legii.
(19)C.A.U. are caracter permanent şi îşi desfăşoară activitatea de regulă prin procedură scrisă electronică, prin intermediul punctului unic de contact http://www.edirect.e-guvernare.ro/ şi, în situaţiile în care se impune, prin reuniuni de lucru la sediul primăriei/consiliului judeţean. C.A.U. se întruneşte ori de câte ori este nevoie pentru emiterea acordurilor unice, cu respectarea termenelor legale.
(110)C.A.U. are cel puţin următoarele atribuţii principale:
a)primeşte, prin intermediul secretariatului, documentaţiile tehnice de avizare specifice, depuse în format electronic;
b)analizează documentaţiile în conformitate cu legislaţia specifică în vederea emiterii avizelor/acordurilor;
c)în situaţiile în care emitenţii de avize/acorduri consideră necesare completări sau modificări ale documentaţiei, C.A.U. analizează solicitările în cauză şi modul în care acestea influenţează condiţiile tehnice impuse prin alte avize şi conduc la modificarea soluţiei, comunicând aceste aspecte atât solicitantului, cât şi avizatorilor afectaţi;
d)transmite secretariatului avizele obţinute prin C.A.U. şi propunerea de acord unic în vederea informării solicitantului şi continuării procedurii de autorizare a executării lucrărilor de construire.
(111)În situaţia în care solicitantul optează pentru obţinerea avizelor şi acordurilor prin intermediul C.A.U., taxele şi tarifele pentru emiterea avizelor şi acordurilor cerute prin certificatul de urbanism se suportă de solicitant, cuantumurile taxelor fiind stabilite de emitenţii avizelor şi acordurilor, care se calculează potrivit reglementărilor legale specifice fiecărui domeniu de avizare şi se comunică emitenţilor de autorizaţii de construire/desfiinţare.
(112)După obţinerea avizelor, autoritatea publică emite acordul unic pe baza propunerii C.A.U., în baza căruia se achită taxele aferente avizelor/acordurilor emise şi se continuă procedura de autorizare.
(113)Solicitantul achită la casieria primăriei/consiliului judeţean sau prin intermediul https://www.ghiseul.ro/ghiseul/public taxele pentru avizele şi acordurile solicitate prin certificatul de urbanism în baza dispoziţiilor de plată emise de către secretariatul C.A.U. în ziua depunerii documentelor, chitanţele ataşându-se la cererea pentru obţinerea avizelor şi acordurilor prin intermediul C.A.U. Taxele intră într-un cont colector (sume de mandate) de unde se virează către emitenţii avizelor/acordurilor în maximum 24 de ore de la primire.
(114)În vederea emiterii acordului unic prin intermediul C.A.U., pentru emiterea autorizaţiilor de construire, consiliile judeţene şi locale vor stabili taxe în condiţiile legii.
(115)În cazul plăţilor efectuate prin https://www.ghiseul.ro/ghiseul/public, acestea se vor pune la dispoziţia instituţiei emitente în format electronic.(2)Consiliul local al comunei poate organiza structuri de specialitate la nivelul aparatului propriu, în condiţiile prevăzute la alin. (1), în baza unei hotărâri adoptate în acest sens.
(3)Structurile de specialitate constituite în cadrul consiliilor judeţene acordă asistenţă tehnică de specialitate, analizează şi avizează cererile depuse pentru emiterea certificatelor de urbanism şi documentaţiile pentru emiterea autorizaţiilor de construire din competenţa de emitere a primarilor comunelor şi oraşelor care nu au constituite încă structuri de specialitate, în condiţiile prevederilor alin. (1) şi (2), precum şi ale art. 4 alin. (1) lit. e), la cererea acestora.
(31)Prin excepţie de la prevederile art. 4 alin. (1) lit. e), preşedinţii consiliilor judeţene pot emite autorizaţii de construire pentru lucrări din aria de competenţă a primarilor comunelor şi oraşelor care încă nu au constituite structurile de specialitate potrivit prevederilor alin. (1), pe termen limitat, la solicitarea acestora.(4)În cazul în care, din cauza lipsei de specialişti, nu se pot constitui structurile de specialitate prevăzute la alin. (1) la nivelul oraşelor sau al municipiilor se vor aplica în mod corespunzător prevederile alin. (3).
(5)Funcţia de arhitect-şef, prevăzută la alin. (1), se înscrie în nomenclatorul funcţiilor de conducere din cadrul aparatului propriu al consiliilor judeţene şi locale şi se echivalează după cum urmează:
a)şef de departament sau director general, pentru arhitectul-şef al municipiului Bucureşti, respectiv pentru arhitectul-şef al judeţului, arhitecţii-şefi ai municipiilor, precum şi ai sectoarelor municipiului Bucureşti;
b)şef serviciu, pentru arhitecţii-şefi ai oraşelor;
c)şef birou, pentru persoanele cu responsabilitate în domeniul amenajării teritoriului, urbanismului şi al autorizării executării lucrărilor de construcţii din cadrul primăriilor de comună, şefi ai structurilor de specialitate organizate la nivelul acestora, în condiţiile prevăzute la alin. (2).
(6)Pentru constituirea băncii de date, toţi posesorii de reţele tehnico-edilitare, supra- şi subterane, sunt obligaţi să transmită autorităţilor administraţiei publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti planurile cadastrale cuprinzând traseele reţelelor existente pe teritoriul judeţului şi al localităţilor, respectiv al municipiului Bucureşti. Aceste planuri vor fi puse de autorităţile administraţiei publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti la dispoziţia tuturor primăriilor municipiilor, oraşelor şi comunelor, respectiv primăriilor sectoarelor municipiului Bucureşti în a căror rază administrativ-teritorială sunt situate reţelele tehnico-edilitare.
(7)Planurile prevăzute la alin. (6) vor fi transmise autorităţilor administraţiei publice judeţene în termen de 30 de zile de la data recepţiei la terminarea lucrărilor pentru fiecare lucrare de investiţie efectuată în legătură cu infrastructura tehnico-edilitară, în conformitate cu prevederile legale. Pentru infrastructurile/reţelele existente termenul de transmitere este de 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Jurisprudenţă numărul de obiecte din listă: (317)
Hotarari judecătoresti numărul de obiecte din listă: (317)
- Decizie nr. RJ 595g5dege/2024 din 12-feb-2024, Curtea de Apel Galati, anulare act administrativ (Contencios administrativ si fiscal)
- Sentinta nr. RJ de35dd6d2/2023 din 03-apr-2023, Tribunalul Dolj, suspendare executare act administrativ (Contencios administrativ si fiscal)
- Sentinta nr. RJ 989293g92/2023 din 28-feb-2023, Judecatoria Craiova, autorizare desfiintare lucrari (legea 50/1991) (Civil)