Art. 21. - Art. 21: Excluderea profiturilor obţinute din transportul maritim internaţional - Legea 431/2023 privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaţionale şi a grupurilor naţionale de mari dimensiuni

M.Of. 8

În vigoare
Versiune de la: 1 Septembrie 2025
Art. 21: Excluderea profiturilor obţinute din transportul maritim internaţional
(1)În sensul prezentului articol, se aplică următoarele definiţii:
a)profit obţinut din transportul maritim internaţional - profitul net obţinut de o entitate constitutivă din următoarele activităţi, cu condiţia ca transportul să nu fie efectuat pe căile navigabile interioare în aceeaşi jurisdicţie:
(i)transportul de călători sau de mărfuri pe nave în cadrul traficului internaţional, indiferent dacă nava este deţinută, închiriată sau altfel pusă la dispoziţia entităţii constitutive;
(ii)transportul de călători sau de mărfuri pe nave în cadrul traficului internaţional, în temeiul acordurilor de navlosire a sloturilor;
(iii)închirierea unei nave care urmează să fie utilizată pentru transportul de călători sau de mărfuri în traficul internaţional, în regim charter, cu dotări şi echipaj complet şi alimentată integral;
(iv)închirierea unei nave utilizate pentru transportul de călători sau de mărfuri în cadrul traficului internaţional, în regim de navlosire a navelor nude, către o altă entitate constitutivă;
(v)participarea la o asociere, la o întreprindere comună sau la o agenţie internaţională de exploatare pentru transportul de călători sau de mărfuri pe cale navală în traficul internaţional; şi
(vi)vânzarea unei nave utilizate pentru transportul de călători sau de mărfuri în traficul internaţional, cu condiţia ca nava să fi fost deţinută pentru a fi utilizată de entitatea constitutivă pentru o perioadă de cel puţin un an;
b)profit auxiliar calificat obţinut din transportul maritim internaţional - profitul net obţinut de o entitate constitutivă din următoarele activităţi, cu condiţia ca acestea să fie efectuate în principal în legătură cu transportul de călători sau de mărfuri cu nave în trafic internaţional:
(i)închirierea unei nave, în regim de navlosire a navelor nude, către o altă întreprindere maritimă care nu este o entitate constitutivă, cu condiţia ca durata navlosirii să nu depăşească trei ani;
(ii)vânzarea de bilete emise de alte întreprinderi de transport maritim pentru porţiunea internă a unei curse internaţionale;
(iii)închirierea şi depozitarea pe termen scurt a containerelor sau taxe de reţinere pentru returnarea cu întârziere a containerelor;
(iv)furnizarea de servicii pentru alte întreprinderi de transport maritim de către ingineri, personalul de întreţinere, manipulatorii de mărfuri, personalul de alimentaţie publică şi personalul din cadrul serviciilor pentru clienţi; şi
(v)profit din investiţii, în cazul în care investiţia care generează profitul este realizată ca parte integrantă a desfăşurării activităţii de exploatare a navelor în traficul internaţional.
(2)Profitul obţinut din transportul maritim internaţional şi profitul auxiliar calificat obţinut din transportul maritim internaţional ale unei entităţi constitutive sunt excluse din calculul profitului său sau al pierderii sale calificate, cu condiţia ca entitatea constitutivă să demonstreze că gestionarea strategică sau comercială a tuturor navelor în cauză este efectiv desfăşurată din jurisdicţia în care are sediul entitatea constitutivă.
(3)În cazul în care din calculul profitului din transportul maritim internaţional sau al profitului auxiliar calificat din transportul maritim internaţional ale unei entităţi constitutive rezultă o pierdere, această pierdere trebuie exclusă din calculul profitului sau al pierderii calificate a entităţii constitutive.
(4)Profitul auxiliar calificat agregat obţinut din transportul maritim internaţional al tuturor entităţilor constitutive care au sediul într-o jurisdicţie nu depăşeşte 50% din profitul obţinut din transportul maritim internaţional al acestor entităţi constitutive.
(5)Costurile suportate de o entitate constitutivă care pot fi atribuite în mod direct activităţilor sale de transport maritim internaţional enumerate la alin. (1) lit. a) şi activităţilor auxiliare de transport maritim internaţional calificate enumerate la alin. (1) lit. b) se alocă acestor activităţi în scopul calculării profitului net obţinut din transportul maritim internaţional şi a profitului auxiliar net calificat obţinut din transportul maritim internaţional al entităţii constitutive.
Costurile suportate de o entitate constitutivă care rezultă în mod indirect din activităţile sale de transport maritim internaţional şi din activităţile auxiliare de transport maritim internaţional calificate se deduc din veniturile entităţii constitutive obţinute din astfel de activităţi în scopul calculării profitului obţinut din transportul maritim internaţional şi a profitului auxiliar calificat obţinut din transportul maritim internaţional al entităţii constitutive pe baza veniturilor sale obţinute din astfel de activităţi, proporţional cu veniturile sale totale.
(6)Costurile directe şi indirecte atribuite profitului unei entităţi constitutive obţinut din transportul maritim internaţional şi profitului auxiliar calificat obţinut din transportul maritim internaţional în conformitate cu alin. (5) sunt excluse de la calculul profitului sau al pierderii calificate.