Capitolul iii - Dispoziţii finale - Legea 421/2023 bugetului de stat pe anul 2024

M.Of. 1187

În vigoare
Versiune de la: 25 Septembrie 2024
CAPITOLUL III:Dispoziţii finale
Art. 71
În programele bugetare anexe la bugetele Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale şi Ministerului Sănătăţii, respectiv anexele nr. 3/20/27 şi nr. 3/26/27 nu se cuprind fondurile aferente transferurilor către bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj, bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, după caz.
Art. 72
În anul 2024, cheltuielile pentru transmiterea şi achitarea drepturilor de pensii şi asistenţă socială finanţate din bugetul de stat sau din transferuri de la bugetul de stat către bugetele locale şi care se plătesc la domiciliul beneficiarilor prin Compania Naţională "Poşta Română" - S.A. se calculează prin aplicarea unui coeficient de 1,1% asupra valorii sumelor plătite.
Art. 73
(1)Pentru anul 2024, operatorii economici cărora li se aplică prevederile art. 9 alin. (1) lit. b) şi alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare, pot prevedea, în bugetul de venituri şi cheltuieli, majorarea cheltuielilor de natură salarială faţă de nivelul programat în ultimul buget de venituri şi cheltuieli aprobat conform prevederilor legale, astfel:
a)cu sumele reprezentând creşteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente indicelui mediu de creştere a preţurilor prognozat pentru anul 2024;
b)cu sumele reprezentând creşteri ale câştigului mediu brut pe salariat datorate majorării salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată pentru anul 2024 şi alte cheltuieli de natură salarială aferente acestuia, numai pentru personalul care intră sub incidenţa acestor reglementări;
c)cu sumele reprezentând creşteri ale cheltuielilor de natură salarială, pentru întreg anul 2024, datorate majorării salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată şi alte cheltuieli de natură salarială aferente acestuia, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 900/2023 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, cu modificările ulterioare, numai pentru personalul care intră sub incidenţa acestor reglementări;
d)cu sumele reprezentând creşteri ale cheltuielilor de natură salarială pentru întreg anul 2024, datorate creşterii numărului de personal în cursul anului 2023 ca urmare a diversificării/extinderii activităţii;
e)cu sumele reprezentând creşteri ale cheltuielilor cu salariile, aferente reîntregirii acestora, pentru întreg anul 2024, determinate ca urmare a acordării unor creşteri salariale în anul 2023.
(2)În anul 2024, operatorii economici prevăzuţi la alin. (1) pot programa creşterea cheltuielilor de natură salarială ca urmare a creşterii numărului de personal faţă de cel realizat în anul 2023, în cazul dezvoltării activităţii acestora, pe bază de memorandum iniţiat de către autoritatea publică tutelară sub care aceştia îşi desfăşoară activitatea şi aprobat de către Guvern.
(3)Apariţia unor evenimente cu impact asupra creşterii cheltuielilor de natură salarială generează pentru operatorii economici dispunerea de măsuri pentru încadrarea în cheltuielile de natură salarială stabilite conform alin. (1) şi (2).
(4)Operatorii economici prevăzuţi la alin. (1) programează în bugetul de venituri şi cheltuieli al anului 2024 cheltuielile de natură salarială, cu condiţia respectării prevederilor cap. III, secţiunea a 2-a Măsuri referitoare la disciplina economico-financiară a operatorilor economici din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung, cu modificările şi completările ulterioare.
(5)Cheltuielile prevăzute la alin. (1) şi (2) vor fi evidenţiate distinct în anexele de fundamentare ale bugetului de venituri şi cheltuieli.
(6)Operatorii economici care în anul 2023 au realizat profit şi nu înregistrează plăţi restante la data de 31 decembrie 2023 pot programa în anul 2024 majorarea cheltuielilor de natură salarială în limita sumelor prevăzute la alin. (1) şi (2), cu condiţia să programeze în anul 2024 îmbunătăţirea rezultatului brut faţă de cel realizat la data de 31 decembrie 2023 şi să nu programeze în anul 2024 plăţi restante.
(7)Prin excepţie de la prevederile alin. (6), operatorii economici care în anul 2024 programează o reducere a rezultatului brut faţă de cel realizat la data de 31 decembrie 2023 pot majora cheltuielile de natură salarială în limita sumelor prevăzute la alin. (1) şi (2), în cazuri temeinic justificate, pe baza unei analize financiare.
(8)Operatorii economici care au înregistrat pierderi şi/sau plăţi restante la data de 31 decembrie 2023 pot programa în anul 2024 majorarea cheltuielilor de natură salarială faţă de nivelul programat în ultimul buget de venituri şi cheltuieli aprobat conform prevederilor legale cu sumele prevăzute la alin. (1) şi (2), cu condiţia reducerii pierderilor realizate la data de 31 decembrie 2023 cu cel puţin dublul sumelor programate pentru majorarea cheltuielilor de natură salarială, respectiv creşterea profitului brut faţă de cel realizat la data de 31 decembrie 2023, după caz, precum şi cu condiţia reducerii plăţilor restante cu cel puţin 20% faţă de nivelul realizat la data de 31 decembrie 2023, după caz.
(9)Operatorii economici care la 31 decembrie 2023 au înregistrat profit şi programează pierderi pentru anul 2024, precum şi cei care nu prevăd reducerea pierderilor şi plăţilor restante conform prevederilor alin. (8) nu pot prevedea creşterea cheltuielilor de natură salarială, cu excepţia sumelor prevăzute la alin. (1) lit. b).
(10)În anul 2024, pentru operatorii economici care au înregistrat pierderi şi/sau plăţi restante la data de 31 decembrie 2023, creşterea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată nu influenţează creşterea salariului de bază peste nivelul salariului de bază minim brut.
(11)Operatorii economici pot majora câştigul mediu brut lunar pe salariat în limita sumelor prevăzute la alin. (1) şi (2), cu condiţia ca indicele de creştere a acestuia să nu depăşească indicele de creştere a productivităţii muncii calculate în unităţi valorice sau fizice, după caz.
(12)Pentru determinarea câştigului mediu brut lunar pe salariat, prevăzut la alin. (11), în vederea stabilirii indicelui de creştere a acestuia nu se iau în calcul următoarele cheltuieli:
a)sumele reprezentând creşteri ale câştigului mediu brut pe salariat datorate majorării salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată pentru anul 2024 şi alte cheltuieli de natură salarială aferente acestuia, numai pentru personalul care intră sub incidenţa acestor reglementări;
b)sumele reprezentând creşteri ale cheltuielilor de natură salarială pentru întreg anul 2024, datorate majorării salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, şi alte cheltuieli de natură salarială aferente acestuia, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 900/2023, cu modificările ulterioare, numai pentru personalul care intră sub incidenţa acestor reglementări.
(13)Pentru determinarea productivităţii muncii, prevăzută la alin. (11), în vederea stabilirii indicelui de creştere a acesteia, veniturile din exploatare se ajustează după cum urmează:
a)veniturile totale din exploatare se diminuează cu veniturile din exploatare obţinute ca urmare a unor situaţii sau activităţi conjuncturale şi care nu se mai regăsesc fie în anul precedent, fie în anul curent;
b)veniturile din exploatare ale anului precedent, determinate pe baza preţurilor/tarifelor stabilite prin acte normative/administrative, pentru comparabilitatea productivităţii muncii, vor fi recalculate folosind preţurile utilizate pentru determinarea veniturilor din exploatare ale anului curent, în cazul în care are loc o scădere a preţurilor/tarifelor.
(14)Indicele de creştere a câştigului mediu brut lunar pe salariat recalculat conform prevederilor alin. (12) şi indicele de creştere a productivităţii muncii recalculat conform prevederilor alin. (13) se determină prin raportarea nivelului programat al anului 2024 la nivelul realizat al anului 2023.
(15)Operatorii economici prevăzuţi la alin. (1) pot ocupa, conform procedurilor existente la nivelul acestora, posturile vacantate în cursul anului 2024.
Art. 74
În anul 2024, pentru sprijinirea aşezămintelor religioase din afara graniţelor, care desfăşoară activităţi deosebite în vederea menţinerii identităţii lingvistice, culturale şi religioase a românilor din afara graniţelor, se alocă suma de 532.200 euro/lună.
Art. 75
Pentru anul 2024, cuantumul contribuţiei statului la salarizarea personalului neclerical prevăzut în anexa nr. I capitolul III "Culte", secţiunea a 3-a, lit. E, art. 9 alin. (1) lit. b) pct. (i) la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, angajat în unităţile şi instituţiile de învăţământ teologic, respectiv în unităţile de formare a personalului clerical, se stabileşte la nivelul de 2.300 lei, la care se adaugă contribuţia asiguratorie pentru muncă în procent de 2,25%.
Art. 76
Prin derogare de la prevederile art. 42 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2024, finanţarea cheltuielilor Agenţiei pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice se realizează din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat prin bugetul Secretariatului General al Guvernului. Veniturile şi cheltuielile Agenţiei pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice sunt prevăzute în anexa nr. 3/13/02c.
Art. 77
În anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, în conformitate cu prevederile art. 2206 alin. (6) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, din contribuţia asiguratorie pentru muncă încasată la bugetul de stat se distribuie lunar, până la sfârşitul lunii în curs, o cotă de:
a)1%, care se face venit la Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale, constituit în baza Legii nr. 200/2006 privind constituirea şi utilizarea Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale, cu modificările ulterioare;
b)17%, care se face venit la bugetul asigurărilor pentru şomaj;
c)2%, care se face venit la Sistemul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale;
d)30%, care se face venit la bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate pentru plata concediilor medicale;
e)50%, care se face venit la bugetul de stat într-un cont distinct.
Art. 78
În cursul anului 2024, în situaţia în care fondurile asigurate din contul de disponibil prevăzut la art. 15 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 206/2022, cu modificările şi completările ulterioare, nu asigură plata integrală a cererilor de decontări transmise conform prevederilor acestui act normativ, Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale şi Ministerul Energiei pot aloca, din bugetul propriu, fonduri pentru plata acestora.
Art. 79
(1)În termen de 15 zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei legi, ordonatorii principali de credite sunt autorizaţi să introducă în buget şi să transmită la Ministerul Finanţelor anexele nr. 3/xx/21 Fişa proiectului cu finanţare din fonduri externe nerambursabile de preaderare, postaderare, alţi donatori şi din alte facilităţi postaderare, nr. 3/xx/23 Fişa proiectului finanţat/propus la finanţare în cadrul programelor aferente Politicii de coeziune a U.E., politicilor comune agricolă şi de pescuit şi altor facilităţi şi instrumente postaderare, nr. 3/xx/24 Cheltuieli din bugetul de stat necesare susţinerii derulării proiectelor finanţate din FEN postaderare în cadrul programelor aferente Politicii de coeziune a U.E., politicilor comune agricolă şi de pescuit şi altor facilităţi şi instrumente postaderare, precum şi reformelor/investiţiilor aferente PNRR, cu încadrarea în bugetul aprobat pe anul 2024 şi estimările 2025-2027.
(2)În termen de 15 zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei legi, ordonatorii principali de credite cu rol de autoritate de management/autoritate comună de management/autoritate naţională/operator de program, precum şi ordonatorii principali de credite cu rol de coordonator de reforme şi/sau investiţii, respectiv ordonatorii principali de credite care au în subordine/coordonare/sub autoritate entităţi responsabile de implementarea componentelor aferente reformelor şi/sau investiţiilor ai PNRR sunt autorizaţi să introducă în buget şi să transmită la Ministerul Finanţelor anexa nr. 3/xx/25 Fişa finanţării programelor aferente Politicii de coeziune a U.E., a programelor aferente politicilor comune agricolă şi de pescuit, altor programe finanţate din fonduri externe nerambursabile postaderare, precum şi a altor facilităţi şi instrumente postaderare, precum şi a finanţării reformelor/investiţiilor din PNRR prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, cu încadrarea în sumele prevăzute în acordurile de finanţare/deciziile Comisiei Europene/contractele de finanţare.
(3)În aplicarea prevederilor alin. (2), creditele de angajament şi creditele bugetare prevăzute la poziţia "Finanţarea din FEN postaderare" vor fi stabilite cu încadrarea în sumele prevăzute prin decizia Comisiei Europene de aprobare a programului, respectiv potrivit acordurilor de finanţare încheiate de către coordonatorii de reforme şi/sau investiţii cu coordonatorul naţional.
(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (3), în situaţii excepţionale, temeinic justificate, Guvernul României poate aproba pe bază de memorandum iniţiat de ordonatorii principali de credite cu rol de autoritate de management majorarea creditelor de angajament de la poziţia "Finanţarea din FEN postaderare", în conformitate cu prevederile din legile speciale ce stabilesc depăşirea limitelor stabilite la nivel de program.
(5)Încadrarea în sumele prevăzute în bugetul aprobat pe anul 2024 şi estimările 2025-2027, precum şi în acordurile de finanţare/deciziile Comisiei Europene/contractele de finanţare se face pe răspunderea ordonatorilor principali de credite.
(6)În cazul nerespectării termenelor prevăzute la alin. (1) şi (2), Ministerul Finanţelor este abilitat să restituie ordonatorilor principali de credite deschiderile de credite bugetare.
Art. 80
(1)Creditele de angajament prevăzute în anexele la bugetele ordonatorilor principali de credite reprezintă limita maximă în cadrul căreia în anul 2024 pot fi încheiate angajamentele legale, astfel cum sunt definite conform prevederilor art. 2 alin. (1) pct. 3 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Se autorizează ordonatorii principali de credite să detalieze la nivel de subcapitol şi paragraf, precum şi la nivel de articol şi alineat creditele de angajament aprobate în anexa nr. 3/xx/01 şi anexa nr. 11 şi să comunice Ministerului Finanţelor în termen de 15 zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
(3)Se autorizează ordonatorii principali de credite să detalieze creditele bugetare aprobate la titlul 10 "Cheltuieli de personal" titlul 20 "Bunuri şi servicii" şi titlul 65 "Cheltuieli aferente programelor cu finanţare rambursabilă", aprobate în anexa nr. 3/xx/02 la nivel de articol şi alineat, potrivit clasificaţiei bugetare.
(4)Ordonatorii principali de credite au obligaţia să transmită Ministerului Finanţelor detalierea prevăzută la alin. (3) în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
(5)În cazul nerespectării termenului prevăzut la alin. (4), Ministerul Finanţelor este abilitat să restituie ordonatorilor principali de credite deschiderile de credite bugetare.
Art. 81
În termen de 45 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei legi, ordonatorii principali de credite au obligaţia să transmită Ministerului Finanţelor detalierea în structură, pe funcţii, a numărului maxim de posturi finanţat în condiţiile legii şi salariul mediu de bază pe funcţii din anul 2024.
Art. 82
În temeiul prevederilor art. 3 lit. e), ale art. 4 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 5 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 69/2010, cu modificările şi completările ulterioare, pe parcursul exerciţiului financiar 2024 nu se adoptă/aprobă acte normative cu intrarea în vigoare înainte de 1 ianuarie 2025, prin care se realizează creşteri ale cotelor de impozitare sau lărgirea bazelor de impozitare, în vigoare la data de 1 ianuarie 2024, se elimină sau se reduc facilităţi existente sau prin care se stabilesc alte impozite şi taxe decât cele avute în vedere la fundamentarea veniturilor bugetului general consolidat, prevăzute de prezenta lege.
Art. 83
(1)Ordonatorii principali de credite care, în perioada 2022-2023, au făcut obiectul analizelor de cheltuieli publice în domeniul educaţiei - Ministerul Educaţiei şi, respectiv, în domeniul sănătăţii - Ministerul Sănătăţii şi Casa Naţională de Asigurări de Sănătate duc la îndeplinire, potrivit dispoziţiilor art. 311 alin. (4) lit. d) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, măsurile de eficientizare a cheltuielilor publice aprobate de Guvern, cu încadrarea în bugetul aprobat pe anul 2024.
(2)Ordonatorii principali de credite prevăzuţi la alin. (1) au obligaţia de a raporta Ministerului Finanţelor gradul de realizare a fiecărei măsuri de eficientizare a cheltuielilor publice aprobate de Guvern, potrivit planului de implementare transmis de Ministerul Finanţelor.
Art. 84
Anexele nr. 1-11 fac parte integrantă din prezenta lege.