Art. 6. - În anul 2024, prin derogare de la prevederile art. 32 şi 33 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, din impozitul pe venit estimat a fi încasat la bugetul de stat, la nivelul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale se repartizează prin decizie a directorului direcţiei generale regionale a finanţelor publice/şefului administraţiei judeţene a finanţelor publice următoarele cote: - Legea 421/2023 bugetului de stat pe anul 2024

M.Of. 1187

În vigoare
Versiune de la: 25 Septembrie 2024
Art. 6
(1)În anul 2024, prin derogare de la prevederile art. 32 şi 33 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, din impozitul pe venit estimat a fi încasat la bugetul de stat, la nivelul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale se repartizează prin decizie a directorului direcţiei generale regionale a finanţelor publice/şefului administraţiei judeţene a finanţelor publice următoarele cote:
a)15% la bugetul local al judeţului;
b)63% la bugetele locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor pe al căror teritoriu îşi desfăşoară activitatea plătitorii de impozit pe venit;
c)6% într-un cont distinct deschis pe seama direcţiei generale regionale a finanţelor publice/administraţiei judeţene a finanţelor publice, ce se repartizează bugetelor locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor prin hotărâre a consiliului judeţean;
d)14% într-un cont distinct deschis pe seama direcţiei generale regionale a finanţelor publice/administraţiei judeţene a finanţelor publice, pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi judeţelor;
e)2% într-un cont distinct deschis pe seama direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/administraţiilor judeţene ale finanţelor publice, pentru finanţarea instituţiilor publice de spectacole din subordinea autorităţilor administraţiei publice locale ale unităţilor administrativ-teritoriale din judeţe, respectiv teatre, opere şi filarmonici.
(2)În anul 2024, prin derogare de la prevederile art. 32 şi 33 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, 97% din impozitul pe venit estimat a fi încasat la bugetul de stat, la nivelul municipiului Bucureşti, se repartizează prin decizie a directorului Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti, astfel:
a)o cotă de 47% pentru bugetul local al municipiului Bucureşti;
b)pentru sectoarele municipiului Bucureşti, suma corespunzătoare diferenţei de 50% se împarte la numărul total de locuitori ai municipiului Bucureşti şi se înmulţeşte cu numărul de locuitori ai fiecărui sector.
(3)O cotă de 3% din impozitul pe venit estimat a fi încasat la bugetul de stat, la nivelul municipiului Bucureşti, se repartizează potrivit prezentei legi bugetului local al judeţului Ilfov, într-un cont distinct de venituri, pentru finanţarea cheltuielilor secţiunii de dezvoltare. Suma corespunzătoare se va estima de către Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Bucureşti şi se va comunica Consiliului Judeţean Ilfov.
(4)În cadrul fiecărui judeţ, sumele corespunzătoare cotei prevăzute la alin. (1) lit. d) se repartizează unităţilor administrativ-teritoriale pentru echilibrarea bugetelor locale, astfel:
a)15% pentru echilibrarea bugetelor locale ale judeţelor;
b)85% pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor.
(5)Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor, prevăzute în anexa nr. 7, şi cota prevăzută la alin. (4) lit. b) se repartizează unităţilor administrativ-teritoriale, prin decizie a directorului direcţiei generale regionale a finanţelor publice/şefului administraţiei judeţene a finanţelor publice, în două etape, utilizând modelul de calcul aprobat prin ordin al ministrului finanţelor şi transmis de Ministerul Finanţelor direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/administraţiilor judeţene ale finanţelor publice în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei legi, astfel:
a)în prima etapă se repartizează sume de echilibrare bugetelor locale ale unităţilor administrativ-teritoriale ale căror venituri estimate a fi încasate în anul 2024 din cota prevăzută la alin. (1) lit. b) sunt mai mici de 820 lei/locuitor/an, precum şi celor ale căror venituri estimate a fi încasate în anul 2024 din cota prevăzută la alin. (1) lit. b) sunt mai mici de 1.750 mii lei/unitate administrativ-teritorială/an;
b)în vederea repartizării prevăzute la lit. a) se calculează diferenţa dintre 820 lei/locuitor/an şi veniturile pe locuitor/an estimate a fi încasate în anul 2024 din cota prevăzută la alin. (1) lit. b) pentru fiecare unitate administrativ-teritorială în parte;
c)sumele disponibile rămase după operaţiunea prevăzută la lit. a) se repartizează, direct proporţional cu necesarul stabilit, unităţilor administrativ-teritoriale ale căror venituri din cota prevăzută la alin. (1) lit. b) cumulate cu sumele de echilibrare repartizate potrivit lit. a) sunt mai mici de 1.750 mii lei/unitate administrativ-teritorială/an;
d)sumele rămase nerepartizate după parcurgerea primei etape, potrivit prevederilor lit. a)-c), se repartizează în etape succesive, direct proporţional cu necesarul stabilit, comunelor, oraşelor şi municipiilor a căror medie a veniturilor pe locuitor/an, calculată ca raport între suma veniturilor estimate a fi încasate în anul 2024 din cota prevăzută la alin. (1) lit. b) şi sumele repartizate în prima etapă şi numărul locuitorilor unităţii administrativ-teritoriale, este mai mică decât media pe judeţ/locuitor/an calculată cu ajutorul aceloraşi indicatori la nivelul întregului judeţ, în vederea egalizării mediilor individuale cu media pe judeţ.
(6)Pentru echilibrarea bugetelor locale ale judeţelor, în completarea veniturilor estimate a fi încasate în anul 2024 din cota prevăzută la alin. (1) lit. a) şi din sumele prevăzute la alin. (4) lit. a), se alocă sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, prevăzute în anexa nr. 7, astfel încât valoarea însumată a acestor venituri să nu fie mai mică de 360 lei/locuitor/an, dar nu mai mult de 285.000 mii lei/judeţ/an.
(7)Sumele corespunzătoare cotei de 6% din impozitul pe venit, prevăzută la alin. (1) lit. c), se repartizează în mod egal judeţelor, în limita sumei de 36.829 mii lei, reprezentând fond la dispoziţia consiliului judeţean. În cadrul fiecărui judeţ, fondul la dispoziţia consiliului judeţean se repartizează integral în anul 2024 comunelor, oraşelor şi municipiilor, prin hotărâre a consiliului judeţean, pentru susţinerea programelor de dezvoltare locală, pentru susţinerea programelor de infrastructură care necesită cofinanţare locală, precum şi pentru cheltuielile de funcţionare, pe care unităţile administrativ-teritoriale din judeţ, în mod justificat, nu le pot finanţa din veniturile proprii, astfel cum sunt definite la art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale. Sumele repartizate potrivit prevederilor prezentului alineat se reflectă în bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale, la o poziţie de venituri distinctă. Pentru repartizarea pe unităţi administrativ-teritoriale a sumelor din fond, consiliul judeţean are obligaţia ca, în termen de 5 zile lucrătoare de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, să solicite în scris tuturor unităţilor administrativ-teritoriale din cadrul judeţului prezentarea de cereri pentru acordarea de sume pentru destinaţiile prevăzute. Hotărârea consiliului judeţean se comunică directorului direcţiei generale regionale a finanţelor publice/şefului administraţiei judeţene a finanţelor publice, instituţiei prefectului şi unităţilor administrativ-teritoriale din judeţ. În execuţie, la nivelul fiecărei direcţii generale regionale a finanţelor publice/administraţii judeţene a finanţelor publice, soldul contului prevăzut la alin. (1) lit. c) se împarte la numărul total de 41 de judeţe, iar suma rezultată se virează fiecăruia dintre celelalte 40 de judeţe, în vederea aplicării prevederilor prezentului alineat.
(8)Impozitul pe venit utilizat în calculele prevăzute de prezentul articol va fi cel estimat de structurile de specialitate din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/administraţiilor judeţene/de sector ale finanţelor publice şi comunicat unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale şi nu include categoriile de impozite care, potrivit legii, se reţin integral la bugetul de stat.
(9)În execuţie, sumele încasate, aferente cotelor prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b), alin. (2) lit. a) şi alin. (3), se alocă de către direcţiile generale regionale ale finanţelor publice/administraţiile judeţene ale finanţelor publice bugetelor locale ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, până cel târziu la data de 8 a lunii în curs pentru luna anterioară, iar cele prevăzute la alin. (1) lit. c) şi d) şi alin. (2) lit. b) se alocă în acelaşi termen, proporţional cu sumele repartizate.
(10)Impozitul pe venit încasat suplimentar în anul 2024 la bugetul de stat, faţă de planul anual repartizat, se alocă unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale potrivit prevederilor alin. (1)-(3) şi se cuprinde în bugetele locale prin rectificare bugetară locală, în urma comunicării transmise de direcţia generală regională a finanţelor publice/administraţia judeţeană a finanţelor publice.
(11)Impozitul pe venit corespunzător cotei de 6%, prevăzută la alin. (1) lit. c), încasat suplimentar, se repartizează în mod egal judeţelor, peste limita stabilită, iar în cadrul fiecărui judeţ, în baza deciziei directorului direcţiei generale regionale a finanţelor publice/şefului administraţiei judeţene a finanţelor publice, consiliul judeţean repartizează, până la data de 9 decembrie 2024, comunelor, oraşelor şi municipiilor, integral, prin hotărâre, sumele suplimentare.
(12)Impozitul pe venit încasat suplimentar în anul 2024, corespunzător cotei prevăzute la alin. (1) lit. d), precum şi cel corespunzător alin. (2) lit. b) se repartizează unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, prin decizie a directorului direcţiei generale regionale a finanţelor publice/şefului administraţiei judeţene a finanţelor publice, proporţional cu planul aprobat.
(13)În execuţie, sumele aferente cotelor prevăzute la alin. (1) lit. d) şi sumele prevăzute la alin. (2) lit. b) se alocă în termenul prevăzut la alin. (9), proporţional cu planul majorat potrivit prevederilor alin. (12), iar cele aferente cotei prevăzute la alin. (1) lit. c) se alocă unităţilor administrativ-teritoriale până la data de 13 decembrie 2024, potrivit hotărârii consiliului judeţean prevăzute la alin. (11).
(14)Începând cu semestrul al doilea al anului 2024, în funcţie de nivelul încasărilor impozitului pe venit la bugetul de stat, direcţiile generale regionale ale finanţelor publice/administraţiile judeţene/de sector ale finanţelor publice, prin structurile de specialitate, pot proceda la o nouă estimare a impozitului pe venit, care se repartizează unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, prin decizie a directorului direcţiei generale regionale a finanţelor publice/şefului administraţiei judeţene a finanţelor publice, cu respectarea prevederilor alin. (1)-(3), fără diminuarea/suplimentarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale, repartizate.
(15)Numărul locuitorilor din unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale utilizat în calculele prevăzute în prezentul articol este cel comunicat de direcţiile judeţene de statistică, respectiv de Direcţia Regională de Statistică a Municipiului Bucureşti, după caz, la data de 1 ianuarie 2023.